P3 Katmai passief koelen

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AquilaDus
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-11-2025
Gisteren kreeg ik van iemand een compleet P3 systeem. Daarin zat een P3 500 Katmai Slot1, nu wil ik deze passief koelen. Nu zag ik op de site van BalusC dat deze katmai 28Watt aan stroom gebruikt. Nu heb ik ergens gelezen dat CPU's onder de 20watt makkelijk passief te koelen zijn.

Nu kwam ik op het idee om deze cpu te onderklokken naar 400MHz. Denken jullie dat dit genoeg zal zijn? Ik wil namelijk gewoon de kleine kunstof koeler van de cpu verwijderen en alleen de alu koelrib het werk laten doen.

• Lambert
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Probeer eerst eens de voltage te verlagen, dat zal meer schelen. Je kan altijd nog de kloksnelheid verlagen als hij bij een bepaalde voltage niet meer stabiel loopt.

Verwijderd

Ik heb hier nog een P3 600 katmai staan met een Alpha heatsink. De case heeft 1 casefan en de fans op de cpu staan uit ;) Ik moet er wel bijzeggen dat de heatsink echt huge is, maar het werkt.

Verwijderd

AquilaDus schreef op zondag 21 november 2004 @ 13:23:
Gisteren kreeg ik van iemand een compleet P3 systeem. Daarin zat een P3 500 Katmai Slot1, nu wil ik deze passief koelen. Nu zag ik op de site van BalusC dat deze katmai 28Watt aan stroom gebruikt. Nu heb ik ergens gelezen dat CPU's onder de 20watt makkelijk passief te koelen zijn.

Nu kwam ik op het idee om deze cpu te onderklokken naar 400MHz. Denken jullie dat dit genoeg zal zijn? Ik wil namelijk gewoon de kleine kunstof koeler van de cpu verwijderen en alleen de alu koelrib het werk laten doen.
Waarom test je niet gewoon even hoe heet de processor wordt met een flinke heatsink? Als de temperatuur binnen de kritische grens blijft bij een stress test moet passief koelen gewoon mogelijk zijn.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:08

Nemesizz

Untouchable

Ik had een P3 (ok coppermine) 667Mhz die passief gekoeld was.

Kwam volgens mij uit een compaq, en die zijn meestal passief gekoeld volgens mij.

Maar er zat wel een flink grote passieve koeler op. De processor werd dan een graad of 53ºC. Heeft een half jaar zo in m'n PC gezeten zonder problemen.

Ik heb er later zelf een fan op geschroefd...om em toch wat koeler te houden.

Verwijderd

Ik had ook ooit eens een p3 500 en die was gewoon passief gekoeld. Er blies alleen wel een casefan (op 5v) langs. Maar volgens mij is het met een beetje fatsoenlijke heatsink heel goed mogelijk

• Bastardhost
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 10:20
Een Katmai P3-500 werd passief gekoeld uitgeleverd in de IBM PC300PL. De enige koeling die deze processor kreeg was via een fanduct over de voeding, die een 120mm aan de onderkant in de kast had en een 80mm aan de buitenkant van de voeding.

Ik zou dus gewoon ervoor gaan, wel zorg dragen dat je de warme lucht afvoert.

• AquilaDus
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-11-2025
Bastardhost schreef op zondag 21 november 2004 @ 13:35:
Een Katmai P3-500 werd passief gekoeld uitgeleverd in de IBM PC300PL. De enige koeling die deze processor kreeg was via een fanduct over de voeding, die een 120mm aan de onderkant in de kast had en een 80mm aan de buitenkant van de voeding.

Ik zou dus gewoon ervoor gaan, wel zorg dragen dat je de warme lucht afvoert.
O dat is mooi. Dit systeem heeft ook een voeding met een 120mm fan aan de onderkant. Ik denk dat ik de fan eens uitzet en dan kijk ik wat de temperatuur doet. Als die te snel stijgt dan draai ik de spanning iets naar beneden.
Hoeveel procent kunt je de spanning ongeveer verlagen totdat het systeem instabiel wordt. Ik zie dat de VCore normaal 2,0V is.

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ik heb hier een Compaq desktop machine met een PII (= PIII min SSE) op 350 MHz. Koeling is aluminium plaat met een paar 'vingers' eraan.

Ding wordt wel warm en voeding maakt hoop lawaai (een fan voor alles).

Bij de PII moest de koeling er apart op gezet worden. Bij mijn PIII coppermine (550 MHz, slot 1) zit er een fan in.

Kan er wel een andere koeling op?
Pagina: 1