[XP] Bij-installeren op nieuwe disk, mogelijk dataverlies?*

Pagina: 1
Acties:

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024
Ik heb een bestaand XP pro systeem met 1 disk met 1 80Gb partitie. Nu heb ik heb een nieuwe 160 Gb disk gekocht. Kan ik nu hierop een frisse install doen van XP Pro (sp1), waarbij ik de data op de oude disk niet verlies? (dus geen format van de oude C).
Kan ik dat gewoon met Disk management de nieuwe disk partitioneren (1 partitie) en formateren. Of moet de bestaande partitie altijd worden gewijzigd (bv op niet actief gezet)?

Heb even zitten denken aan een dual boot met SP1 en SP2 op de verschillende disks, kan dat uberhaupt?

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Dat laatste kan - het zijn gewoon twee verschillende windows op dat moment :)

Tevens zul je geen data verliezen, maar alleen een bootmanager voor je snufferd krijgen omdat je de oude windows niet delete. Je kunt wel de nieuwe disk als master zetten en de oude als slave, dan zal die bootmanager niet komen. Echter, dan kun je je oude install niet meer in.

Sowieso vraag ik me af waarom je dit wilt? Wat is de meerwaarde van je OS op de nieuwe disk volgens jou?

Tot slot een titeledit:

xp install op nieuwe disk in bestaand systeem ==> [XP] Bij-installeren op nieuwe disk, mogelijk dataverlies?

• Duck-Twacy
Hoi, bedankt voor je antwoord.

Eigenlijk wil een gelijkmatige overgang naar een nieuw geistalleerd OS met minimaal risico op dataverlies en zonder een full backup (dat lukt toch niet met 50 Gb data).
Wellicht ook wel even experimenteren met SP2, maar dat is bijzaak.
Op termijn, als de nieuwe OS/disk gewoon werkt, wil ik de oude wel opschonen (wellicht herformateren).

Punt is, als je maar een keer in de 3 jaar of zo een PC inelkaar zet en dit soort OS installs uitvoert, dan voel je toch altijd wel onzeker als je gaat rommelen aan partities enzo (okay, voor de meeste GoTers hier is dat gesneden koek).

Waarom ik uberhaupt een nieuwe XP pro install wil? Ik vertrouw mijn huidige install niet meer zo. Te veel problemen gehad met hardnekkige spyware, browserhijacks (in IE) en andere rommel. Zelfs McAfee geeft nu problemen (spiked CPU gebruik).

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-04 16:49

ThaHandy

Discovery Channel

als jij in de bios aangeeft dat de nieuwe 160GB hd (bios 132> GB proof?) eerste opstart HD is en in de windows installatie de nieuwe partitie gebruikt moet het goed komen :)
edit:

dit is niet icm. bual boot

[ Voor 12% gewijzigd door ThaHandy op 21-11-2004 13:27 ]

• Duck-Twacy
Zijn er BIOS beperking voor disk boven de 132Gb?? Ik heb een Gigabyte GA-8IHXP MB van circa 2 jaar oud.

edit. okay, dus in ander subforum meer daarover
[TOPIC=649273///#hddgrootste]
hm mijn MB is van eind 2002 meen ik

[ Voor 44% gewijzigd door Duck-Twacy op 21-11-2004 14:38 ]