Toon posts:

[XP] Vind geen SATA-schijven bij installatie*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wie kan mij helpen met het volgende:

Heb net een nieuwe pc dus wil ik er xp opzetten maar dat gaat niet.

moerderbord: Asus A8V deluxe
processor: 3500+
harddisk: Hitachi dekstar 250Mb S-ata

instellingen bios: default

Tijdens de installatie van xp kan windows geen vaste schijf stations vinden. Heb inmiddels op de asus website de juiste drivers gedownload zodat ik tijdens de installatie op F6 kan drukken en deze drivers toevoegen tbv de installatie. Echter vindt xp wederom geen harde schijf stations.

Even testje gedaan, ik kan wel een dos partitie op de schijf maken en ook wel windows 98 installeren. Dus de schijf is goed aangesloten en werkt.

Heb ook al gewisseld van s-ata aansluiting op het moederbord, deze werkt ook maar bij windows xp geeft het geen resultaat.

Heb inmiddels de partitie van de schijf verwijderd dus deze is weer in orginele staat.

Ik begin al aardig gestresst te raken, wie weet wat ik moet doen.

MVG

Peril

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
titeledit, 'spoed' is o.a. nergens voor nodig :)

Windows xp prof. installatie probleem tgv sata schijf(spoed) ==> [XP] Vind geen SATA-schijven bij installatie

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:10

PD2JK

ouwe meuk is leuk

blaat :X

[ Voor 107% gewijzigd door PD2JK op 21-11-2004 13:00 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
weet je zeker dat je de d river voor de goede raid/sata/scsi controller van de floppy haalt?

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

Verwijderd

Moet je toevallig geen 2 drivers installeren met je floppy? Ik had begrepen dat mijn zoon dat ook moest met een msi moederbord.

Succes

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij heb ik wel de juiste driver

http://www.asus.com.tw/su...ata_100104528.zip~zaqwedc

Deze stond ook op de bijgeleverde cd van het moederbord.

Heb het ook geprobeerd met een tweede driver

http://www.asus.com.tw/su...78raid_100137.zip~zaqwedc

en geprobeerd met een combinatie van beide drivers. Maar niks helpt

MVG
PERIL

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2004 13:11 . Reden: link toegevoegd ]

Verwijderd

De sata controller aanzetten.. Ik dacht met F2 of ctrl-s en met de install idd F6 de drivers meenemen

Verwijderd

Topicstarter
Moet ik tijdens de installatie al op F2 of control s drukken of al eerder tijdens het booten. Ik weet niet anders dan dat de sata controller aan staat, maar is natuurlijk altijd het proberen waard.

MVG

Peril

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Je moet eerst in je bios kijken of ze aan staan. Mocht dit geval zijn dan boot je vanaf de cdrom. Dan krijg je op een gegeven moment een waarschuwing dat als je externe raid/scsi schijven willen installeren je nu op F6 moet drukken doe dit. Hij vraagt dan of je exterene dingen wil instaleren druk dan E voor extera apparaat. Doe de floppy er in van je moederboard (kreeg ik ook bij me msi mobo) en installeer alle 2e de drivers die het aangeeft. Daarna zou het moeten lukken. Laat de floppy er even in want hij heeft hem later nog keer nodig.

• Koudijs
  • Laatst online: 04-08-2025
Je moer er voor zorgen dat de sata-schijven op de Promise controller aangesloten zitten.
Zet dan in je bios bij Advanced de operating mode van je Promise controller op "Onboard IDE Operat".
Opstarten van cd, op F6 drukken voor extra stuurprogramma's, diskette erin, driver toevoegen en installeren die hap.
Je hoeft verder tijdens het booten nergens op te drukken en dus geen array aan te maken.
Als de schijf goed is aangesloten zie je hem al staan bij het booten.

[ Voor 26% gewijzigd door Koudijs op 21-11-2004 13:23 ]

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:39

Valkyre

Kitesurf FTW!

je moet de sata raid controller driver hebben,
deze plaats je op een diskette

en wanneer je winxp wilt installeeren, druk je gelijk bij het begin op F6.
ook moet je dmv van Control S nog een Raid array aanmaken. (dit moet ook met 1 HDD)
bovenstaande staat ook allemaal inje boekje.

en volgens mij moet je deze drivers hebben:
http://www.asus.com.tw/su...ata_100104528.zip~zaqwedc

als het goed is heb je op je mobo cd een mapje staan Drivers\Promise\ zoeits

volgens mij maar dat weet ik niet zekere moet je in de bios, de sata/scisi controlleren nog in je boot volgorde zetten
1e FFD
2e CDROM
3e Sata/scsi

zoeits

[ Voor 17% gewijzigd door Valkyre op 21-11-2004 13:20 ]

iRacing Profiel

Verwijderd

Volgens mij moet je, ondanks dat je maar 1 disk hebt, toch een raid set definieren.
Dit moet je in de bios van je raid controller doen, zie boekje.
Daarna kun je Windows XP installeren m.b.v. de F6 optie.

Beetje eigenwijze manier maar heb dit zelf ook een keer meegemaakt met een Asus bordje.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij zit de schijf op een VIA controller (SATA2 aansluiting op het moederbord), de Promise controller is toch voor enkel RAID of kan ik mijn schijf ook de SATA_RAID1 inpluggen.

MVG

Peril

• Koudijs
  • Laatst online: 04-08-2025
Daarom moet je in je bios die operating-mode aanpassen voor je promise-controller.

Verwijderd

Topicstarter
De operating mode van de Promise controller staat default op "Raid" deze heb ik al een keer op "ide" gezet echter zonder resultaat

MVG

Peril

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2004 13:32 ]

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:52
...
Algemene gedragsregels (Netiquette) #reageren
" Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. .. "

Modbreak:"Kijk mama, ik kan ook met FAQjes patsen: Policy mbt replies in 'slechte' topics!"

Dat is dus nergens voor nodig, maak dan een topicreport ofzo. Zoals je ziet merkte ik het net ook al op, een dergelijke post is dan alleen sfeerverpestend :)

[ Voor 29% gewijzigd door G33rt op 21-11-2004 13:39 ]

• G33rt
Peril, zou je groeten achterwege willen laten? Dat is nergens voor nodig (je nick staat al links boven je post) en alleen maar vervelend :)

Verwijderd

Topicstarter
zal ik vanaf nu doe, wist niet dat het een "probleem" was.

• G33rt
Het is niet echt een probleem en ook volkomen begrijpelijk dat je er niet van op de hoogte was, maar er zijn mensen die zich er aan kunnen storen. Daarom zien we het liever niet :)

• Dikkie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-04 18:45
sluit de schijf aan op de via sata poort (zwarte geloof ik, de via sata aansluitingen gaven de beste resultaten in een aantal tests die ik gelezen heb).
Controlleer nog eens goed je instellingen in het bios
Download de via sata drivers van de asus website:
http://www.asus.com/suppo...e=VIARAID220d.zip~zaqwedc
Driverdisk aanmaken (makedisk.exe in de map DriverDisk van het zojuist gedownloade bestand)
En dan moet ie het doen.

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-04 06:40

Ravhin

no <root>...

dikkiedik schreef op woensdag 01 december 2004 @ 09:47:
sluit de schijf aan op de via sata poort (zwarte geloof ik, de via sata aansluitingen gaven de beste resultaten in een aantal tests die ik gelezen heb).
Controlleer nog eens goed je instellingen in het bios
Download de via sata drivers van de asus website:
http://www.asus.com/suppo...e=VIARAID220d.zip~zaqwedc
Driverdisk aanmaken (makedisk.exe in de map DriverDisk van het zojuist gedownloade bestand)
En dan moet ie het doen.
Ik heb zelf ook dit moederbord geïnstalleerd met SATA. Ook problemen met het installeren van XP. Maar op deze manier is het mij ook gelukt. Ik had de Promise RAID controller gebruikt met 2 raptors in RAID 0.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-04 23:33

FaceDown

Storende factor.

Verwijderd schreef op zondag 21 november 2004 @ 13:40:
zal ik vanaf nu doe, wist niet dat het een "probleem" was.
Sja sommige tweakerts zou nogal zeikerds. :)
Modbreak:Laat dit soort replies maar achterwege ! Reageer alleen als je iets nuttigs te melden hebt :) Check zo ook even je mail

[ Voor 28% gewijzigd door sanfranjake op 01-12-2004 11:27 . Reden: modbreak ]

Groetjes, FaceDown.

Pagina: 1