HD partitionering boven 128GB

Pagina: 1
Acties:

• PROximity
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-01 10:49
Ok, ik kom er niet uit, ook niet na het lezen van de FAQ het zit alsvolgt:

HD 160gb; ooit gepartitioneerd in 19.4 & 133, maar toen had ik nog geen ondersteuning voor schijven groter dan 128gb. Dus ik kon van de 133gb maar iets van 100 gebruiken. Ik dus netjes alle updates een jaar geleden geinstalled, en later nu xp2 waarna ik dacht die extra 30 kan ik er ook wel even bij pakken. Het is mij echter een raadsel dit voor elkaar te krijgen, want winxp praat wel over een hd van de volle 133, waarvan ik er 108GB van gebruik, terwijl ik maar 83gb aan troep erop heb staan. Vraag is dus, hoe pak ik die extra ruimte er toch bij, want partition magic herkent de HD ook als de volle 133.

Hieronder even plaatjes ter verduidelijking.

Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/tseor/1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/tseor/2.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/tseor/3.JPG

Verwijderd

Wat heb je dan al geprobeerd uit de FAQ? Heb je reghack gedaan: http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;Q303013 ?

Ondersteund je Bios wel >128gb? Welk moederbord heb je, met welke bios versie?

Misschien in schijfbeheer nog even je volume uitbreiden?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2004 12:57 ]

• PROximity
Verwijderd schreef op zondag 21 november 2004 @ 12:56:
Wat heb je dan al geprobeerd uit de FAQ? Heb je reghack gedaan: http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;Q303013 ?

Ondersteund je Bios wel >128gb? Welk moederbord heb je, met welke bios versie?

Misschien in schijfbeheer nog even je volume uitbreiden?
Even de twee belangrijke specs, want dat vergeet ik;

ASUS A7V400-MX, met nieuwste bios
Maxtor 160gb

Die reghack heb ik nog niet gezien,
ik doe even me best

Update: Ik heb SP2 dus die fixes kan ik niet installeren, daarnaast kom ik voor die regedit niet in aanmerking gezien deze regel:

For the original release version of Windows XP Home Edition or of Windows XP Professional, you can enable 48-bit LBA for testing purposes. To do this, set the EnableBigLba registry value to 1 in the following registry subkey:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters\

Warning Data corruption may occur if either of the following conditions is true:• You use this registry value to enable 48-bit LBA support in the original release version of Windows XP Home Edition or of Windows XP Professional.
• You install an earlier version of Windows on a disk partition that was previously created by a 48-bit aware operating system, such as Windows XP SP1. And that disk partition is equal to or larger than the current addressable limit of 137 GB.

Ik weet ook niet echt waar ik mee bezig ben als ik dit lees en dat is lichtelijk eng :P

[ Voor 51% gewijzigd door PROximity op 21-11-2004 13:14 ]

• PROximity
Iemand nog tips? Het kan toch niet zo moeilijk zijn? :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Aangezien PM en BIOS de schijf prima zien, ligt het hoogstwaarschijnlijk gewoon aan Windows XP. Hoe ziet de schijf eruit in XP's eigen schijfbeheer? (rechtsklik Mijn Computer » Beheren » Schijfbeheer).

En wat betreft de regedit. Die kun je gewoon terugdraaien indien het mislukt (al acht ik de kans op mislukking zéér klein; nog nooit meegemaakt tijdens mijn modloopbaan van >2 jaar hier op GoT).

[ Voor 33% gewijzigd door BalusC op 22-11-2004 11:23 ]

• PROximity
BalusC schreef op maandag 22 november 2004 @ 11:21:
Aangezien PM en BIOS de schijf prima zien, ligt het hoogstwaarschijnlijk gewoon aan Windows XP. Hoe ziet de schijf eruit in XP's eigen schijfbeheer? (rechtsklik Mijn Computer » Beheren » Schijfbeheer).

En wat betreft de regedit. Die kun je gewoon terugdraaien indien het mislukt (al acht ik de kans op mislukking zéér klein; nog nooit meegemaakt tijdens mijn modloopbaan van >2 jaar hier op GoT).
Schijfbeheer zegt dat het om een 133gb grote HD gaat, waarvan ik 108GB gebruik terwijl er eigenlijk voor 83gb aan files op staan. Dit komt toch niet door NTFS ofzo?

Verwijderd

Norton prullenbak leegmaken ?

Verwijderd

Ik heb hier een partitie van 8GB en als ik met mijn rechter muisknop de eigenschappen van deze partitie bekijk, dan geeft Windows aan dat ik 5,27GB gebruikt heb. Selecteer ik echter met de hand alle bestanden op deze partitie dan kom ik maar op 4,66GB uit. Waarschijnlijk heb je dus wel gewoon een 133GB partitie, het 'missen van data' is een normaal verschijnsel.

edit:

Ik ben er achter hoe het komt. Ga in Windows eens naar 'Extra -> Mapopties -> Weergave'. Vink hier dan even 'Beveiligde besturingssysteembestanden verbergen' uit. Vink ook 'verborgen bestanden en mappen weergeven' aan als dat nog niet zo was. Als je nu opnieuw handmatig alles selecteert komt de hoeveelheid data al meer overeen met de hoeveelheid data die 'Eigenschappen' toont.

edit2:

Hmm, dit is het toch ook waarschijnlijk niet. Ik zie op het tweede plaatje dat je beide opties al hebt nagekeken, 'RECYCLER' & 'System Volume Information' zouden anders niet getoond worden.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2004 16:44 ]

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 16:30:
Ik heb hier een partitie van 8GB en als ik met mijn rechter muisknop de eigenschappen van deze partitie bekijk, dan geeft Windows aan dat ik 5,27GB gebruikt heb. Selecteer ik echter met de hand alle bestanden op deze partitie dan kom ik maar op 4,66GB uit. Waarschijnlijk heb je dus wel gewoon een 133GB partitie, het 'missen van data' is een normaal verschijnsel.
Klopt! Alleen gaat het hier wel om een bijzonder groot verschil. Dit kan alleen maar als er heel veel kleine files op staan en je een grote clustergrootte hebt gekozen bij het formatteren. @TS: is dat zo?

Als dit niet zo is zou ik het zo 1, 2, 3 ook niet weten :P
Pagina: 1