Toon posts:

AM 5080 defect

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,
Via inkoopacties heb ik net zoals sommige van jullie een xxl powersound am5080 woofer amp besteld. Hij heeft tot nu uitstekend gespeeld.
Gisteren schakelde ik de amp in op een laag niveau, na 5 sec dacht ik laat ik hem is wat harder zetten. Op het moment dat ik aan de knop draaide ontstond er een dikke brom en de conus slaat continue een paar cm uit (niet best).
Na nog een keer proberen het zelfde resultaat. Dus heb even de amp eruit gehaald en de printen gecontroleerd. Ik kwam er al snel achter dat een weerstand totaal afgefikt was. Het gaat om R20 op de versterker print. Het is een 1/4W koolstof weerstand, hij zit in de buurt van de eindtorren. Het probleem is dat ik de waarde niet meer kan achterhalen. Ik ben de schemaas kwijt en de kleurcode is zwart zwart en zwart :P.
Mijn vraag is nu of iemand die deze amp ook heeft even te kijken op de print of in het schema wat de waarde van deze weerstand moet zijn.
Ik hoop niet dat er nog meer kapot is :/
Alvast bedankt

• Dioot
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-02 15:39
Ik heb hier geen AM 5080, dus ik kan de weerstandswaarde niet opzoeken, maar die weerstand gaat niet zomaar kapot. Het is zeer waarschijnlijk dat er nog meer stuk is. Ik zou in ieder geval de eindtorren en alle andere transistors die daar in de buurt zitten controleren.

Ik weet niet hoelang je dat ding al hebt, maar zit er niet gewoon nog garantie op? In dat geval zou ik er zelf niets aan gaan doen.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Je zou nog garantie hebben mits je zelf de draden niet hebt kortgesloten. Echter zou ik gewoon zelf de moeite even nemen om dat ding te fixen. Het ontvangen/verzenden gaat dar niet zo vlug, laat staan repareren :P.

Zelf heb ik de versterkermodule even niet tot beschikking. Ik gebruik 'm namelijk als ''reclamemodel'', en daarom ligt 'ie nu bij een vriend te spelen ;) .

Edit: Waarom ben jij offline @msn?

[ Voor 11% gewijzigd door Barry|IA op 21-11-2004 12:20 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
Ik was zelf ook van plan om het zelf even te proberen. Ivm met de verzendkosten en al die ongein die erbij komt kijken.

Ene ik ben online en jij eigenlijk altijd offline :s.
Mijn is appiers50_@hot
Ik heb jouw al opnieuw toegevoegd.

Verwijderd

probeer die weerstand nog eens door te meten

Verwijderd

Topicstarter
De weerstand is wel een beetje overleden. Daar valt niet veel meer aan te meten vrees ik.
Ik zal gewoon even moeten afwachten denk ik :'(
Barry wat is precies je email adres?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Even schema voor mijn neus:

R20 = 220 ohm

Maar ik zou de transistor Q8 eens checken; is die output niet te hoog?

Wise enough to play the fool

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

Kan je een pic plaatsen van het geheel? ik heb nl hier zo'n amp liggen. Twwe op precies te zijn. Kan ik effe vergelijken met de foto.

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal in de loop van de week proberen om een duidelijke foto te maken. Ik heb zelf niet zo`n goede camera om er goede pics me te maken.

Teacher: De uitgang is zeker hoog. De woofer slaat bij inschakelen direct naar voren toe en blijft daar ook. Dus er staat gewoon een gelijkspanning op. Gepaard met een zware brom.
Ik zal de weerstand vanmiddag even vervangen en dan maar is kijken of hij het weer doet. Het zal wel niet maargoed, kan altijd proberen.

• Barry|IA
Verwijderd schreef op maandag 22 november 2004 @ 20:02:
De weerstand is wel een beetje overleden. Daar valt niet veel meer aan te meten vrees ik.
Ik zal gewoon even moeten afwachten denk ik :'(
Barry wat is precies je email adres?
Zie profiel.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Barry|IA
Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 07:58:
Ik zal in de loop van de week proberen om een duidelijke foto te maken. Ik heb zelf niet zo`n goede camera om er goede pics me te maken.

Teacher: De uitgang is zeker hoog. De woofer slaat bij inschakelen direct naar voren toe en blijft daar ook. Dus er staat gewoon een gelijkspanning op. Gepaard met een zware brom.
Ik zal de weerstand vanmiddag even vervangen en dan maar is kijken of hij het weer doet. Het zal wel niet maargoed, kan altijd proberen.
Ik denk ook niet dat hij het dan opeens weer doet. De geroosterde weertand is enkel het gevolg van een bepaalde aanleiding. De aanleiding is meestal kortsluiting in het apparaat. Weet je zeker dat je de + en de - niet tegen mekaar hebt gehad?

Overigins heeft het direct naar voren slaan weinig met het probleem te maken, er zit nou eemaal geen inschakelvertraging in. Over de brom die je hoort; is dat een 50Hz brom?

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist even de weerstand vervangen en zoals verwacht geeft hij nog steeds hetzelfde probleem! Een uitslag van een paar cm met een brom die op 50Hz lijkt.

En ik heb zeker weten de uitgang niet kortgesloten. Dat kan de oorzaak niet geweest zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2004 16:24 ]

Verwijderd

Waarschijnlijk gewoon eindtrap defect waardoor er nu dus de voedingsgelijkspanning op de uitgang staat.
Het kan zomaar 30 volt zijn.
Ik zou de speaker niet meer zo aansluiten maar even ontkopelen om verdere defecte te voorkomen.
Meet eens met een meter of het daadwerkelijk een gelijkspanning is.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2004 01:02 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:21

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2004 @ 01:01:
Waarschijnlijk gewoon eindtrap defect waardoor er nu dus de voedingsgelijkspanning op de uitgang staat.
Het kan zomaar 30 volt zijn.
Ik zou de speaker niet meer zo aansluiten maar even ontkopelen om verdere defecte te voorkomen.
Meet eens met een meter of het daadwerkelijk een gelijkspanning is.
Voedingsgelijkspanning en 50Hz brom :? iets zegt mij dat jou redenatie niet klopt ;)

Maar ik weet wel zeker dat je een mooie AC spanning zult meten op de uitgang :P

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Ja voedingsgelijkspanning ja.
Doordat de eindtransistor defect is komt er gelijkspanning op de speaker uitgang.
De meestal rond de 8 ohmige speaker vormt dan een grote belasting waardoor de hele versterker gaat peaken (zaagtand) en dan een enorme zoemend geluid geeft.
Als je dus de speaker niet aansluit meet je dus een gelijkspanning.
Weet zeker dat jij het mis heb ;)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:21

voodooless

Sound is no voodoo!

Ah, oke maar met een uileg erbij klinkt het altijd veel beter dan het zomaar even snel wat te zeggen :) Er was voor mij geen reden om te denken dat het zou kloppen. Nu dus wel (nouja... er is meer reden).

Ik zou zeggen TS: meet het ff!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

het kan zijn dat ik dit al eens gevraagt heb, maar ik vind het niet terug bij mijn bookmarks :s

ik wil de xxl versterker kopen, maar door de vele problemen waar ik al over gehoord heb ben ik aan het twijfelen geslagen.
Als ik het schema heb kan ik de knoop doorhakken(moest de amp echt slecht zijn dan kan ik (als er goede componenten in zitten) hem nog nuttig slopen)

staat het schema van de xxl versterker mss ergens online?(ik kan het niet vinden)

dit heb ik zeker nog niet gevraagt(dacht ik :d)
kan iemand dit inscannen en posten?

• Fireman

Fireman

Ik heb het schema hier liggen maar heb geen scanner.

zal effe proberen om een digi pic te maken en dan te posten.

• Fireman

Fireman

Ik heb m'n best gedaan.

Is wel te lezen:

http://members.rott.chello.nl/r.zondervan3/hifi/IMG_1557.jpg

http://members.rott.chello.nl/r.zondervan3/hifi/IMG_1558.jpg helemaal rechts op de foto staat nog: R26, 27K

http://members.rott.chello.nl/r.zondervan3/hifi/IMG_1559.jpg

Hoe hebben jullie die nu met High-level in-put aangesloten? Van beide speaker aansluitingen in een module? Ik heb nl twee modules die ik links en rechts wil inzetten. Heb geen pre-out op mijn amp dus ik moet met high-level werken.

of hebben jullie alleen in de linker aansluiting of alleen de rechteraansluiting speakerkabel aangesloten?

[ Voor 39% gewijzigd door Fireman op 02-12-2004 09:50 ]

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Het ding is op zich wel goed alleen sommige modules begeven het mischien omdat het niet goed getest is. Vergeet niet dat er hier op got honderd? tweehonderd? van die dingen 'rondzwerven' terwijl dat bij andere submodules hooguit een stuk of 10 mensen zijn. Je moet dan ook neit vreemd opkijken als er 10 tot 20 maal zoveel geklaagd wordt over uitval.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:26
Hebben jullie die toen bij Conrad besteld? Conrad is namelijk vaak (in de winkel tenminste) best makkelijk met retouren. Indien hij niet ouder dan 2 jaar is heb je garantie, maar in principe wel alleen met een bonnetje (en doos?).

• Fireman

Fireman

Hoe hebben jullie die nu met High-level in-put aangesloten? Van beide speaker aansluitingen in een module? Ik heb nl twee modules die ik links en rechts wil inzetten. Heb geen pre-out op mijn amp dus ik moet met high-level werken.

of hebben jullie alleen in de linker aansluiting of alleen de rechteraansluiting speakerkabel aangesloten?

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

doe links (je linker sub) gewoon alleen de kabel van de linker en rechts alleen de kabel van je rechter, is ook wat beter voor je geluidsbeeld.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Pagina: 1