Recovery verloren data op RAID 0 (stripe)

Pagina: 1
Acties:

• Tisko
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-01 15:50
Dankzij dit forum heb ik succesvol data recovered van een RAID 0 array! Jullie zijn de besten!!! _/-\o_

Ik weet niet of het gewardeerd wordt, maar ik zal mijn bevindingen hier plaatsen, mogelijk heeft iemand er iets aan:

Mijn originele systeem bestond uit 2 IDE schijven van 60GB per stuk. Ik had deze in een RAID 0 array (striping) staan zodat deze werden herkend als 1 schijf van 120GB.

Ik heb 2 nieuwe SATA-schijven gekocht van 160GB per stuk. Omdat ik deze ook in RAID 0 aan wilde sluiten, en mijn systeem het niet toe liet 2 RAID arrays naast elkaar te laten draaien, heb ik een oude harde schijf (15GB) aangesloten naast de oude RAID array. Deze heb ik met Swiss Knife (partitiesoftware) getracht te partitioneren. Dit mislukte volledig, waardoor mijn oude RAID array al haar partitieinformatie verloor. Alle data op mijn oude RAID array was niet meer toegankelijk.

Dankzij dit zeer behulpzame forum ben ik uitgekomen bij het programma GetDataBack van Runtime Software. Uit de handleiding van deze software bleek al snel dat ik voor eventueel teruggevonden data vrij ruimte op ANDERE schijven moest hebben dan de schijven waar de vermiste data op stond. Dit om te voorkomen dat er over de vermiste data heen zou worden geschreven tijdens het recoveren.

Ik heb vervolgens mijn 2 nieuwe schijven in SATA aangesloten (NIET IN RAID!) en alle andere schijven van het systeem afgehaald. Op 1 van deze schijven heb ik WindowsXP geinstalleerd en het programma GetDataBack. De tweede schijf heb ik geformateerd in NTFS en leeggelaten om de eventueel teruggevonden data op te slaan.

Hierna heb ik mijn 2 oude schijven weer op PATA aangesloten in de oorspronkelijke RAID array. In het BIOS wat aanpassingen gedaan zodat de SATA schijven als eersten stonden in de opstartcyclus en om SATA schijven NIET in de RAID array op te nemen.

Eenmaal in Windows aangekomen werden de oude schijven als 'nieuwe hardware' herkend. Ik heb de RAID drivers via diskette moeten installeren om Windows de schijven te laten herkennen. Vervolgens heb ik met GetDataBack de inhoud van mijn oude RAID array bekeken. Elke originele partitie (ik had er 3 op mijn oude schijven) gaf het programma 2 maal aan: 1x op de ene disk en 1x op de andere. Ondanks dat deze resultaten ietwat verschillende waarden opgaven, leverden ze dezelfde teruggevonden bestanden op. Ik heb bij het recoveren aangegeven alles op mijn 2e, lege SATA schijf op te slaan.

Ik heb wat met GetDataBack moeten experimenteren, maar inmiddels heb ik zo'n 85-90% van al mijn verloren data terug, voornamelijk word-documenten. Mijn ziel is gered. Dankzij jullie!!!

Ik hoop dat mensen na mij nog iets aan dit verhaal hebben.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

d:)b

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

ergo: zet kritieke data nooit op een raid 0 schijf !

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net