PC valt uit tijdens booten, voeding rot?

Pagina: 1
Acties:

• clotug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-08-2014
Mensen,

Ik heb een vaag probleem:

Tijdens het opstarten valt de computer op een willekeurig moment uit. Niet alleen tijdens het booten, maar ook als ik in de bios zit of wanneer het geheugen gecheckt wordt. Soms kom ik het windowsloginscherm en dan na een minuut ofzo valt ie uit en krijg ik van mijn mobo te horen: "cpu fan failed", waarschijnlijk omdat hij dan niet genoeg stroom krijgt om goed op toeren te komen (??). Vreemde is dat mijn speakers kraken en vooral vlak voordat hij uitvalt en dat mijn scherm aangeeft dat er geen videosignaal meer wordt doorgegeven. Het lijkt ook alsof de raptor moeite heeft om op toeren te komen. Ik denk zelf dat mijn voeding rot is. Of anders ram? cpu? mobo?

specs:

asus a7n8x del. rev 2.0 bios 1007
amd barton 2800
2x 512 3200 corsair value
fx 5900 xt
raptor wd740
maxtor d740x 60 gb
cdrw
dvdrw
4x fan
350watt oem voeding
winxppro

Ik heb het volgende geprobeerd:

1x 512 ipv 2x
512 in verschillende banken
bios default setting
slave hd, cdrw, gpu molex ontkoppeld
alle usb-apparaten ontkoppeld
safe mode, last known good...etc

het mocht niet baten...iemand suggesties?

bvd!

Visit my site: www.wxphotography.nl - specs

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-08 16:19
wat voor voeding is het dan?! van q-tec dan weet ik wat er aan de hand is... al een andere voeding er in geprobeerd te hangen?!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:06
Ik zou eerder zeggen dat de CPU- fan echt het loodje heeft gelegd en de processor flink opgestookt wordt.

Sowieso is het praktisch onmogelijk dat een ventilator te weinig stroom krijgt om te draaien, omdat ze zelfs op 7v willen werken. Het moederbord zou eerder uitvallen door een spanningstekort dan dat een ventilator stilvalt.

[ Voor 4% gewijzigd door Jaap-Jan op 21-11-2004 00:46 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

als je de melding krijgt van cpu fan failed, draait dat ding dan wel of niet?

En wat voor voeding is het, dat is nogal belangrijk.

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

staat toch 350W OEM Voeding bij? .merkloos dus :9
of hoogstens een ander vaag merk dat je toch nie kent.. dus lijkt me nie zozeer meer van belang

@Savage, nee dat zeg ik nie, weet ook nie hoe jij dat concludeert uit mijn post :?

[ Voor 73% gewijzigd door Yellowneck op 21-11-2004 01:13 ]

Fotogear: Canon EOS RP | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Verwijderd

Ik denk niet dat dit aan je voeding ligt. Waarschijnlijk of een kapotte fan (kun je nog zien hoe warm cpu wordt?), of iets met de sensor gegevens van de cpu fan connector.

Probeer anders je bios eens te resetten. (kan vaak vanuit de bios, maar beter is met een jumpertje op het moederbord)

• The_Savage
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05-2021

The_Savage

wEiRd

iets tegen merkloos ??? NoName is nog altijd beter dan q-tec ( en ik heb er een :( )

Denk dat het te maken heeft me overhitting van je processor. 350 watt is namenlijk ruim voldoende voor jouw pc. (heb ongeveer zelfde specs, alleen iets meer harde schijfen en moet het doen met een q-tec 400 watt = 300 watt)

Misschien een ander idee en weet niet of het er mee te maken kan hebben... maar is je chipset wel goed gekoeld ?

suc6

• clotug
The_Savage schreef op zondag 21 november 2004 @ 01:10:
iets tegen merkloos ??? NoName is nog altijd beter dan q-tec ( en ik heb er een :( )

Denk dat het te maken heeft me overhitting van je processor. 350 watt is namenlijk ruim voldoende voor jouw pc. (heb ongeveer zelfde specs, alleen iets meer harde schijfen en moet het doen met een q-tec 400 watt = 300 watt)

Misschien een ander idee en weet niet of het er mee te maken kan hebben... maar is je chipset wel goed gekoeld ?

suc6
De cpukoeler draait normaal, wat ik aan wilde geven is dat als ie uitvalt mijn cpukoeler net ff minder stroom krijgt cq. minder toeren maakt (althans zo lijkt et) en dat mijn a7n8x op dat moment concludeert dat mijn cpukoeler niet goed is. Temperatuur kan het dus niet zijn, mijn bios geeft aan dat ie 24 graden is en er zit een vrij goed koelblok op ;)

tis een oem no-name 350 watt voeding, die heeft altijd prima gewerkt. Kan et zijn dat ie gewoon niet goed meer functioneert bv dat ie nu maar 100 watt levert ofzo? Ik weet niet in hoeverre voedingen onderhevig zijn aan slijtage, maar mijn comp staat makkelijk 2 weken lang constant aan + 100% cpu load.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The_Savage schreef op zondag 21 november 2004 @ 01:10:

Q-Tec is heus niet de enige beunboer die peak vermogen ipv continuvermogen aanprijst, met een dergelijk systeem zou ik 350W minimum aanhouden (de CPU valt nog mee, maar de 5900XT en Raptor slurpen ook wat...), maar dan ook echt 350W, wat je bij dergelijke meuk absoluut niet kunt zeker weten...

Paar andere punten:
- is de 12V stekker aangesloten?
- hoe zijn de temps?

Oslik blyat! Oslik!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-08 22:06
Misschien maakt je pc ergens kortsluiting? Probeer je bedrading eens te controleren, als het al een oudere voeding is kan het misschien ook zo zijn dat het isolatieplastic om de draden al wat aan het vergaan is.

• clotug
MoiZie schreef op zondag 21 november 2004 @ 02:07:
Misschien maakt je pc ergens kortsluiting? Probeer je bedrading eens te controleren, als het al een oudere voeding is kan het misschien ook zo zijn dat het isolatieplastic om de draden al wat aan het vergaan is.
zou dat het gekraak van mij speakers verklaren?

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-08 22:06
Zou kunnen, of het ligt aan de koeling van de southbridge zodat die een krakend geluid geeft (was een probleem bij iemand anders met hetzelfde mobo (ook ik heb dit bordje :))). En zit je pc op een geaard stopcontact?

• clotug
MoiZie schreef op zondag 21 november 2004 @ 02:14:
Zou kunnen, of het ligt aan de koeling van de southbridge zodat die een krakend geluid geeft (was een probleem bij iemand anders met hetzelfde mobo (ook ik heb dit bordje :))). En zit je pc op een geaard stopcontact?
ik denk dat temperatuur hier geen rol speelt, aangezien hij nog geen minuut na een volledig koude start het al begeeft. Hij zit niet in een geaard stopcontact. ik ga es ff die kabels checken..

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-08 18:13
ik denk eigenlijk toch dat het de temp. van je cpu is. want als je koeler maar 24 graden is dan geeft dat toch vaak aan dat je koeler niet voldoende contact maakt met je cpu om goed te kunnen koelen.
ik zou hem denk ik even opnieuw monteren (check gelijk effe of hij niet verkeertom zit)

• Lady_Morgana
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

Lady_Morgana

The only true Lady here :o))

Alleen het hoognodige al aangesloten? mobo ,proc, mem, gra en 1 hd

No i have NOT lost my mind, I have it backed up on tape somewhere :P

• clotug
hilbren schreef op zondag 21 november 2004 @ 10:31:
ik denk eigenlijk toch dat het de temp. van je cpu is. want als je koeler maar 24 graden is dan geeft dat toch vaak aan dat je koeler niet voldoende contact maakt met je cpu om goed te kunnen koelen.
ik zou hem denk ik even opnieuw monteren (check gelijk effe of hij niet verkeertom zit)
Me hsf zit stevig vast op de cpu en ik heb net ff wat ander geheugen geprobeerd, dit werkt ook niet. Zijn er geen standaardsymptomen waaraan ik kan zien dat mijn voeding aan het sterven is? In de bios staat wat info over de vcore, 3, 5 en 12v lijnen...kan ik hieruit iets aflezen? kga ff een andere voeding regelen.

• clotug
zie hier mijn probleem:

volgende post

damn...

[ Voor 62% gewijzigd door clotug op 21-11-2004 15:36 ]

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Probleem van Clotug voor de duidelijkheid
Bovenstaande linkjes doen het niet, althans hier niet, dus hier nogmaals voor de zekerheid
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/y.f.xu/IMG_0842.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/y.f.xu/IMG_0843.JPG

[ Voor 39% gewijzigd door Yellowneck op 21-11-2004 15:37 ]

Fotogear: Canon EOS RP | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• The_Savage

The_Savage

wEiRd

HMMZ !!!!

nr 19 en 20 zijn dus doorgesmolten, die zijn beide +5 V

• clotug
The_Savage schreef op zondag 21 november 2004 @ 16:09:
HMMZ !!!!

nr 19 en 20 zijn dus doorgesmolten, die zijn beide +5 V
ja... :? kan ik hieruit iets concluderen? hoe kan zoiets?

• The_Savage

The_Savage

wEiRd

Waarschijnlijk idd je voeding dus... Je zou eens kunnen uit meten hoeveel volt er nou daadwerkelijk uitkomt. Als dat meer is dan 5v... is ie zeerwaarschijnlijk stuk :)
Hoe zoiets kan?? gewoon iets laten doorsmeulen in voeding, ook wel eens last van gehad. Was niet bevordelijk voor rest van me pc. Had toen alle hardware weg kunnen gooien (multi layer van mobo gaat er in elk geval als eerst aan)

Kans is dus groot dat mobo nu stuk is :P

[ Voor 6% gewijzigd door The_Savage op 21-11-2004 16:38 ]

Verwijderd

Sry, maar et lijkt mij toch duidelijk dat dit wel kortsluiting is,
als die voeding rot zou zijn zou er Of een wolkje uit komen 8)7 , of gewoon te weinig kracht, en zou je computer gewoon niks / niet opstarten....

Ik zou dus gewoon eens een andere voeding proberen, als die ook doorfikt, :+ , dan weet je iig dat je dus kortsluiting maakt ;).

Paar dingen:

koppel dus alles los, zoals je eerder deed, maar haal ALLE draden van je voeding weg uit je kast, (gewoon er buiten hangen), en hou ALLEEN de ATX stekker erin (evt. je P4 stekker), en je CPU fan, check em dan nog eens. ook Alle PCI en AGP kaarten eruit halen, als je dit zelf niet veilig kan -> haal er dan even iemand bij ...

Ik heb wel eens vaker gezien dat mensen hun kabels, ipv te meshen aan de achterkant van hun mobo plate stoppen, en als je dan een beschadiging aan je kabels hebt ....

Zit je mobo ook nog goed gemonteerd ? (dmv afstandsbusjes enz. ?)

p.s. je hebt idd grote kans dat je mobo nu naar de hemel is :|

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2004 16:43 ]

• clotug
Mijn mobo is iig nog niet helemaal gaar of helemaal niet. Ik zit nu in safe mode in me windowsinlogscreen. Heb nu een 300w voeding gefixt en alleen me raptor, 1x512 en gpu eraan hangen. Speakers lijken niet meer te kraken. Me mobo is goed geinstalleerd met alle afstandsbusjes e.d. hmm...

• The_Savage

The_Savage

wEiRd

Heb je naar mijn mening vrij veel geluk gehad :P

• clotug
geluk is inderdaad tot dusver aan mijn zijde... O-) phew...

heb net ff wat stresstestjes gedaan..liep prima

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik had een soort gelijk probleem,

Dit bleek bij mij aan mn Q-tec voeding te liggen,

nu een noname 350w uit de kast gevist die ik nog had liggen die eerder kuren gaf
die niet uit wou ism ander bord (?) en nou heb ik zelfs een stabiele overclock :? wat me met mn Q-tec niet lukte?

404 Signature not found

Verwijderd

Ik heb hier dus precies hetzelfde probleem :(
Alleen op een wat ouder systeem B) (binnenkort nieuwe laptop 8))

Mijn systeemspecs:

P III 1 Ghz.
MSI 6309 Lite
2 x 256 mb PC133 Kingston Cas2
Asus FX5200 128 mb DDR
Maxtor 9 7200 RPM 120 GB 8mb cache
Seageate 18 GB 5400 RPM (oud ding maar werkt nog perfect voor back-ups)
Sweex USB 2.0 3 + 1
Netwerkkaartje
Yamaha soundcard
Q-teq 350 watt
NEC-3500
Lite-on 16x-48 x
Floppy drive
1 x CPU fan Arctic Cooling

Eerst viel mijn systeem tijdens het booten 4 a 6 keer weg en begon opnieuw met opstarten. Ik heb er sinds vorige week een nieuwe 350 watt (overkill voor dit systeem) Q-teq ingezet. Dit helpt echter nog steeds niet.

Het enige wat ik in mijn BIOS kan ontdekken is dat ik geen RPM zie van de fan van mijn cooler (staat op 0). De fan draait echter als een tierelier en de CPU blijft netjes rond de 28 graden C hangen.

Ik heb alle kabels gecontroleerd en ook het moederbord zit goed in de kast.

Kan iemand mij verder helpen?

Verwijderd

Effe *bump* :X

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Hmm..een Qtec 350 Watt voeding vind ik nog geeneens zo'n overkill. Mocht je nog aan een andere voeding kunnen komen dan zou dat mooi zijn.

Heb je geprobeerd om je systeem zo kaal mogelijk te laten booten. (1 reepje, geen CD/DVD, Boot-HDD. Trek overbodige USB-apparatuur eruit)

Dat je moederbord goed vastzit kan nog wel betekenen dat het mss nog kortsluiting op een of andere manier maakt met je moederbordtray.

Heb je verder nog beschikking over een andere fan? Om even dat RPM-gevalletje te checken.

Valt je PC op een specifiek moment uit tijdens het booten of is het willekeurig?

Verwijderd

YellowNeck schreef op maandag 29 november 2004 @ 14:42:
Hmm..een Qtec 350 Watt voeding vind ik nog geeneens zo'n overkill. Mocht je nog aan een andere voeding kunnen komen dan zou dat mooi zijn.

Heb je geprobeerd om je systeem zo kaal mogelijk te laten booten. (1 reepje, geen CD/DVD, Boot-HDD. Trek overbodige USB-apparatuur eruit)

Dat je moederbord goed vastzit kan nog wel betekenen dat het mss nog kortsluiting op een of andere manier maakt met je moederbordtray.

Heb je verder nog beschikking over een andere fan? Om even dat RPM-gevalletje te checken.

Valt je PC op een specifiek moment uit tijdens het booten of is het willekeurig?
Ik heb vandaag heel de pc gestript, gecontrolleerd en de CPU en de cooler schoongemaakt en voorzien van nieuwe silverpaste. Alles was in orde. Maar het systeem reboote nog steeds een aantal keer bij het opstarten (bij het Windows XP inlogscherm) van windows.

Ik heb ook alles los gekoppeld en alleen de CPU + cooler, één boot-HDD, grafische kaart en één reepje geheugen gebruikt. Maar nog steeds reboote het systeem een aantal keren bij het opstarten.

Ik heb ook de jumper naast de batterij op het mobo verwijderd en de BIOS geheel opnieuw ingesteld... maar ook dit hielp niet.

Het is dus waarcshijnlijk het moederbord wat het half heeft begeven ;(

Weet iemand nog een leuk PIII Mobo voor mijn systeem te koop ???
Pagina: 1