200GB formatteren gaat heel langzaam

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• warchaser
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-02 23:07
ik heb laatst een derde hdd aangeschaft, een 200 gigh maxtor. Alleen nu wou ik hem voor de eerste x formateren , alleen dit duurde super lang, een hele nacht aan laten staan en nog maar op 50 %. Daarna was ik het zat en heb ik hem geannuleerd..

weet iemand wat er aan de hand kan zijn

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-03 21:03
lage cache maybe?? 200 gieg duurt ook best lang maar niet zo lang geef is ff wat meer spec over je schijf en over je comp dan kunnen we er wat mee!!

ff hier aan voldoen aub!! De oude Algemene GoT-FAQ #02

Modbreak:Reageer aub nuttig en met enige niveau; wéét waar je het over hebt en gebruik Algemeen Beschaafd Nederlands. Verder kun je het onbeargumenteerd wijzen op de FAQ's gewoon aan de moderators overlaten. Daarnaast kies je ook nog de verkeerde (oude) FAQ uit :z

[ Voor 62% gewijzigd door BalusC op 21-11-2004 00:47 ]

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Heb je een ATA133 (80 aderig) kabel gebruikt, en niet zo'n standaard kabeltje van je DVD-ROM? (40 aderig)
Check ook even je master/slave instellingen :)

Edit:
Mijn 160GB schijf duurde zo'n 70-75 minuten geloof ik, dus veel langer dan anderhalf uur mag het niet duren.

[ Voor 41% gewijzigd door Laurenz op 21-11-2004 00:41 ]

Leave only footprints, take only memories

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-03 17:38
Bij eigenschappen van deze Hdd staat daar ulltra dma 5 ? op iets van Pio mode? heb je verder snel of uitgebreid gekozen om te formateren? Ik neem even gemakshalve aan dat je onder windows aan het formateren ben gegaan .

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-03 21:03
DaannO schreef op zondag 21 november 2004 @ 00:37:
lage cache maybe?? 200 gieg duurt ook best lang maar niet zo lang geef is ff wat meer spec over je schijf en over je comp dan kunnen we er wat mee!!

ff hier aan voldoen aub!! De oude Algemene GoT-FAQ #02

Modbreak:Reageer aub nuttig en met enige niveau; wéét waar je het over hebt en gebruik Algemeen Beschaafd Nederlands. Verder kun je het onbeargumenteerd wijzen op de FAQ's gewoon aan de moderators overlaten. Daarnaast kies je ook nog de verkeerde (oude) FAQ uit :z
offtopic:
oepsy doepsy!! sorry voor mijn post negeren die hap... |:(

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11:57
Als je vanuit windows-schijfbeheer formatteert (ipv vanuit dos of whatever) duurt het slechts een paar seconden. (wèl kiezen voor SNEL format).

• Laurenz
zetje01 schreef op zondag 21 november 2004 @ 00:53:
Als je vanuit windows-schijfbeheer formatteert (ipv vanuit dos of whatever) duurt het slechts een paar seconden. (wèl kiezen voor SNEL format).
Snel formatteren kan alleen als er al een bestandssysteem aanwezig is.
De TS heeft een nieuwe schijf, dus moet hij hem volledig formatteren.

Snel formatteren is btw niet echt formatteren hè, het zorgt er gewoon voor dat je schijf weer als "leeg" herkend wordt, maar hij wordt eigenlijk niet volledig gewist.
Dat dat even duidelijk is ;)

Als je volledig formatteert duurt het wat langer dan 10 seconden.

[ Voor 4% gewijzigd door Laurenz op 21-11-2004 01:00 ]

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-03 22:36
Snel formatteren kan met NTFS ook als ie nog niet eerder is geformatteerd :P

En 't duurt idd lang, m'n Raid array van 2x 200gb duurde een dik uur :P Maar een nacht nog nog maar op de helft is niet normaal idd. ff testen met powermax?

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
en dat is dan natuurlijk de hele clue ;)
Mààr dan mis je ook het feit dat formatteren fouten aan het licht kan brengen; je verevangt dan immers alleen informatie in de bootrecords etc zonder de eigenlijke data aan te passen. Een gewone format doet dit wél!
Daarom doe ik zelf bij een nieuwe disk altijd een gewone format (en raad ikd at ook sowieso aan :) )

dat een format angewoon lang duurt kan liggen aan de dma instellingen (lees boven), maar ook aan bijvoorbeeld een slechte kabel, kapotte disk, of slechte master/slave opstelling (single slave bijvoorbeeld 8)7 ) . TS kan imho best de disk eens alleen aan een andere kabel hangen als master, en nog eens proberen.
Daarna tooltje van de fabrikant downloaden en controleren op hardwarefouten voor evt rma...

• The_Savage
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05-2021

The_Savage

wEiRd

Ik hoop niet dat je dit vanuit DOS deed (met fdisk), want die doet low-level format :P
Dat betekend dus dat je heeeeeel lang bezig bent (tijdje geleden nog 120gig gedaan :z iets van 8 - 10 uur mee bezig geweest. )
Begon me toen eigenlijk het nut ervan niet meer in te zien en voortaan gewoon alles format /q :)

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:41
Mafkeez schreef op zondag 21 november 2004 @ 00:58:
[...]

Snel formatteren kan alleen als er al een bestandssysteem aanwezig is.
Niet echt. Normaal formatteren zorgt ervoor dat naast het formatteren de partitie wordt gecontroleerd en de data wordt overschreven met nullen. Quick Format maakt alleen het bestandssysteem, maar er wordt niet gecontroleerd op bad sectors.

Zie ook: Differences between a Quick format and a regular format during a "clean" installation of Windows XP

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Laurenz
Japie_17 schreef op zondag 21 november 2004 @ 01:04:
[...]

Niet echt. Normaal formatteren zorgt ervoor dat naast het formatteren de partitie wordt gecontroleerd en de data wordt overschreven met nullen. Quick Format maakt alleen het bestandssysteem, maar er wordt niet gecontroleerd op bad sectors.

Zie ook: Differences between a Quick format and a regular format during a "clean" installation of Windows XP
Ok, thnx voor het corrigeren :)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Japie_17 schreef op zondag 21 november 2004 @ 01:04:
[...]

Data overschreven met nullen door een format? Not. Hij checkt alleen op bad sectors. Het is zelfs zo dat als je een format op 99% met CTRL-C afbreekt, er niks aan de hand is en je de partitie gewoon weer kunt benaderen. (dit is mijn ervaring althans)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

The_Savage schreef op zondag 21 november 2004 @ 01:02:
Ik hoop niet dat je dit vanuit DOS deed (met fdisk), want die doet low-level format :P
Hoe kom je hierbij? Een Lowlevel format is iets heel anders dan gewoon formatten met fdisk en format.com. Low Level kun je enkel doen vanuit de bios. Als je dat doet kun je een huidige IDE schijf wegmikken want de huidige modellen vinden dat niet leuk.
Tenzij je een Low Level doet vanuit het tooltje dat de fabrikant meelevert, dan zit je wat dat betreft safe.
Dat betekend dus dat je heeeeeel lang bezig bent (tijdje geleden nog 120gig gedaan :z iets van 8 - 10 uur mee bezig geweest. )
Begon me toen eigenlijk het nut ervan niet meer in te zien en voortaan gewoon alles format /q :)
Een format via fdisk en dan format is over het algemeen een heel pak sneller dan via de windows setup

• warchaser
hij zit aan dezelfde kabel als m'n cd rom speler, aan die andere kabel zit m'n 40 gigh en 160 gigh. En hij staat in m'n bios ingesteld als secondary slave

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11:57
Je had natuurlijk ook even kunnen zeggen HOE je formatteert...

Verwijderd

Mijn splinternieuwe Maxtor 200GB met 8MB P-ATA in externe behuizing via USB 2.0 deed er vorige week geloof ik zo'n 3 a 4 uur over. Was vanuit Windows XP Pro met een gehele format (NTFS uiteraard).

• warchaser
net ffkes aan m'n broer gevraagd, en hij zei dat ik het beste ff op primary kon doen... kabel deruit gerukt van m'n cd rom en die in me hdd, toen geformateerd, duurde ong een uurtje, en nu istie goed...

slotje aub
Pagina: 1