Toon posts:

[XP] Helft van apparaten werd niet herkend.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heel vreemd probleem net. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of dit in het WINDOWS forum hoort. Ik denk van wel.

Ik heb een:
iPentium 540 op een P5AD2-Deluxe moederboard met 1024MB DDR2.

Gisteren de binnengekomen Zalman CPNR7700 koeler geinstalleerd. Giganisch ding met een 3 pins connector alhoewel m'n moederbord een 4pins aansluiting heeft. Dus heb ik de Zalman maar op de PWRFAN aansluiting gezet.

Vervolgens kreeg ik steeds met prachtige (not) POST error reporting stem:"CPU FAN FAILED" Press F1 to resume.
Dus maar even de Bios ingedoken om te kijken of er niet iets te veranderen was. Ik heb dus alleen CPU FAN SPEED van [N/A] naar [IGNORE] veranderd en verder dus echt helemaal niets.

Save -> Exit.

Computer startte opnieuw op, waarbij het me opviel dat hij bijzonder snel opgestart was. Normaal duurt de BIOS opstartprocedure toch zo'n 20 a 30 seconden.

Eenmaal windows helemaal opgestart viel me opdat internet het niet deed en toen ik verder ging kijken zag ik dat de computer alleen de onboard LAN tussen het netwerk adpater lijstje had staan, terwijl ik toch nog 2 netwerkkaarten en de onboard WIFI erin heb.

Vervolgens zag ik ook dat beide DVD-Drives helemaal niet herkend werden.

Opnieuw opgestart en in de bios gekeken naar instellingen, maar die stonden (naar mijn weten) goed. Althans niets was veranderd.

Paar keer wat dingen in BIos geprobeerd (waaronder de CPU FAN SPEED van IGNORE terug op N/A te zetten), maar alles zonder resultaat. Het leek alsof de bios tijdens het opstarten de helft oversloeg van wat ie normaal doet.

Dus ik een bios file via Asus Update over de "foutieve" bios flashen, maar ook zonder resultaat.

Pas toen ik de stekker zo'n 30 seconden uit de voeding getrokken had, werkte de boel weer zoals het altijd gewerkt heeft.

Het werkt nou dus weer gewoon goed, maar ik heb een hekel aan dit soort (voor mij) onverklaarbare dingen.

Iemand misschien enig idee wat dit veroorzaakt zou kunnen hebben?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Had je ervoor de bios geflashd? Dat kan best een hele goede reden zijn :) Watr heb je zelf al kunnen vinden hierover?

Een defecte voeding, defect geheugen en nog heel veel andere dingen kunnen hieraan ten grondslag liggen. Deze al eens goed getest? Ook de voltages al eens nagelopen ?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de BIOS een dag of 5 hiervoor al wel eens geflashed, maar toen geen problemen gehad.

Ook sinds ik de nieuwe Zalman koeler geinstalleerd had, geen problemen ondervonden. Slechts gisteren toen ik een hardeschijf zou wisselen en toen in principe ook bijna niets in m'n computer heb aangeraakt (op de IDE flatcable naar die HD toe na dan).

Het werkt allemaal weer naar behoeven hoor, maar zou graag weten hoe dit komt. Vind het maar niets als computer opeens dit soort dingen gaat doen.