Toon posts:

[Maxtor 6E040L0] Weer een defect. Ben het zat.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
IK heb zelf 2 systeemjes lopen en heb enkele maanden geleden 3 nieuwe 40gig maxtor 6E040L0 schijfjes gekocht om ze uit te breiden. In beide systemen de master vervangen en in een van de 2 ook eentje als extra gestoken.

In de voorbije 6 maanden heb ik 2 van de schijven al mogen vervangen wegens bad blocks. Eentje zelfs 2x. En vanavond begint ook de 3de schijf (welke nog niet vervangen was) ook rare kuren te vertonen.

Ik ben het zat. Harde schijven zijn echt wel goedkoop, maar de betrouwbaarheid is ook navenant geworden blijkbaar.

Heb ik gewoon het 'geluk' dat ik een slecht model schijf heb genomen (ik lees op google en hier wel meer over problemen met dit type) of wat is er anders aan de hand ?

Zijn er hier mensen die ook zulke slechte ervaringen met dat model schijf hebben en wat voor types raden jullie aan ?

Die ene schijf die reeds 2x vervangen is heb ik ondertussen geruild voor een 80gig maxtor en deze werkt goed tot hiertoe.

Logfiles beginnen dus meer een meer van dit soort meldingen te bevatten :

Beschadigd blok in apparaat \Device\Harddisk0\D.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.

Zoals ik al zei... ik ben het wel zat nu :( Is Maxtor dan echt zulke rommel geworden of ligt het net aan die dunne 40gig modellen ?

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:47
Ik kan me bijna niet voorstellen dat het echt zulke troep is, maar toch had ik ook kort na elkaar 3 harddisks die er mee ophielden. Ben nu maar over gestapt op een ander merk.

[ Voor 81% gewijzigd door posttoast op 20-11-2004 22:18 ]

omniscale.nl

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:30

Angeloonie

Cheeseburger Addict

"Maxtor: crashed al in de folder"

Het is algemeen bekend dat de Maxtor schijven ontzettend slechte kwaliteit hebben.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Verwijderd

Topicstarter
Angeloonie schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 22:23:

Het is algemeen bekend dat de Maxtor schijven ontzettend slechte kwaliteit hebben.
Ik gebruik al jaren Maxtors, en heb nog een paar 3 en 6gig modellen liggen als depannage schijfjes bij herstellingen enzo, en die dingen blijven gewoon al jaren goed werken. En ze worden niet altijd netjes behandeld.

Maar wat er met die 40gig Maxtors aan de hand is... ik ben het beu. Als het zo zit stap ik over op WD ofzo...

• Pink Panther
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-11-2025
Is de temperatuur in de systeem kast niet te hoog of geeft je voeding niet slechte waardes af waardoor die dingen allemaal naar de klote draaien?

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-03 18:34
Ik heb zelf ook 3 maxtor hd's waar ik nog nooit problemen mee heb gehad, maar wat me wel opvalt is dat de maxtors wel vaak redelijk wat goedkoper zijn dan dezelfde modellen van een concurrent. Dus ik denk ook wel dat er een grote kans bestaat dat de maxtor hd's een wat slechtere kwaliteit hebben. Verder heb ik geen ervaring met andere hd's dus ik kan er verder ook niks over zeggen.

• dev icey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-12-2025
Angeloonie schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 22:23:

Ik gebruik maxtors in 5 pc's die ik heb gehad, en alle werken nog perfect. Ik zie graag eerst wat argumenten voordat je dit soort drogredenen gaat posten.

Wat de TS betreft, waarschijnlijk heb je net toevallig een verkeerde lijn te pakken voor jou configuratie. Het kan ook zijn dat de harde schijf niet lekker werkt met je voeding.

Overleg met de winkel waar je ze kocht om een ander type schijf te krijgen.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Ik verkoop ze (in de winkel), de dunne Maxtor 40GB's komen niet vaker terug dan de rest van de schijven die we verkopen.
Soms komt er wel eens een kapotte terug maar dat geldt dus net zo hard voor andere schijven...

Zijn die systemen alle 3 hetzelfde?
Anders zou ik het probleem toch ergens anders gaan zoeken.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Zelf heb ik een maxtor 6 gig, nooit problemen. Mn pa koopt een computer met maxtor 80 gig schijf, binnen 0.5 jaar bad sectors. Na 2 jaar zegt de smart dat ie niet goed meer is. Hij werd volgens mij niet goed gekoeld (fout van computerleverancier) maar hij doet het nog steeds (vraag niet hoe) ik heb hem als 2e schijf in een pll 300 mhz systeem hangen :7

Maxtors maken teveel lawaai. Genoeg reden om ze niet te kopen dacht ik zo :P

Verwijderd

Topicstarter
dreeke schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 22:38:
Ik verkoop ze (in de winkel), de dunne Maxtor 40GB's komen niet vaker terug dan de rest van de schijven die we verkopen.
Soms komt er wel eens een kapotte terug maar dat geldt dus net zo hard voor andere schijven...

Zijn die systemen alle 3 hetzelfde?
Anders zou ik het probleem toch ergens anders gaan zoeken.
3 schijven in 2 volledig aparte systemen. Die systemen staan zelfs niet in hetzelfde huis.

In 1 systeem zaten 2 van die schijven, allebei al defect geweest en vervangen waarbij 1 schij terug door een 40gig vervangen is en de andere door een 80gig maxtor.

Andere schijf zit in een volledig apart systeem waar ik nu op werk, samen met een 3 jaar oude Samsung schijf.

Die Samsung is wel trager maar werkt perfect, terwijl die 4 maand oude Maxtor dus nu de brui aan het geven is.

Ik moet die Maxtor shit niet meer hebben. Heb net een klacht naar maxtor zelf gezonden. Vooral nu ik net dit op het net lees :

http://www.bizrate.com/ma...410,prod_id--7222867.html

Niet volledig representatief, geef ik toe. Maar wel vreemd dat men over dat model allemaal uitermate ontevreden is.

En ik weet hoe met hardware om te gaan, heb de laatste 15 jaar ettelijke 100'en pc's gemaakt, hersteld, of in mijn handen gehad :)

Dit begint meer te lijken op de IBM schijven catastrofe van enige tijd terug.

Verwijderd

Topicstarter
Pink Panther schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 22:32:
Is de temperatuur in de systeem kast niet te hoog of geeft je voeding niet slechte waardes af waardoor die dingen allemaal naar de klote draaien?
Vreemd dat een Samsung 40gig schijfje al 3 jaar probleemloos in dit systeem zijn toertjes draait terwijl die Maxtor het na 4 maanden opgeeft :-(

Verder zit er niets speciaal in deze pc dat een super kwaliteit voeding vereist.

Nee, voeding werkt goed, heeft het altijd gedaan.

En verder zou het heel vreemd zijn dat ik exact hetzelfde probleem in 2 aparte pc's heb...

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-03 20:42

LauPro

Prof Mierenneuke®

Mja die 40 GB versies die nu op de markt zijn voor zover ik weet 'budget' versies. Zeker als je kijkt naar de prijs. Ik heb zelf 200 GB schijven van Maxtor in gebruik en daar heb ik nog geen problemen mee gehad. Hiermee wil ik niet zeggen dat de capaciteit aan kwaliteit is gekoppeld maar ik denk wel dat aan een schijf met een grotere capaciteit hogere eisen zijn verbonden waardoor deze kwalitatief beter is dan een 40 GB model.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Topicstarter
LauPro schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 22:56:
Mja die 40 GB versies die nu op de markt zijn voor zover ik weet 'budget' versies. Zeker als je kijkt naar de prijs. Ik heb zelf 200 GB schijven van Maxtor in gebruik en daar heb ik nog geen problemen mee gehad. Hiermee wil ik niet zeggen dat de capaciteit aan kwaliteit is gekoppeld maar ik denk wel dat aan een schijf met een grotere capaciteit hogere eisen zijn verbonden waardoor deze kwalitatief beter is dan een 40 GB model.
Ze zijn absoluut hun geld niet waard. Ik had er 3 gekocht om die 2 systemen wat uit te breiden aangezien ze inderdaad niet echt duur waren.

Maar goedkoop blijkt dus slechtkoop... Pfffffffff rommel schijven zijn het...
:(

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De betrouwbaarheid van de harddisk hangt wel van meer dingen af. Deze zijn allemaal in de FAQ van dit subforum opgenoemd: Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de harddisk? :)

En dat je veel problemen met Maxtor schijven tegenkomt, komt toevallig omdat Maxtor de meestverkochte merk is. Daarvan zul je ook weer relatief meer probleemgevallen terugzien. Precies net zoals met Asus moederborden, daarvan zie je ook het meeste probleemgevallen op GoT, simpelweg omdat dat het meestverkochte merk is B)

En tot slot wil ik erop benadrukken dat het niet de bedoeling is om een ranttopic richting een bepaald merk te starten. Een discussie over de betrouwbaarheid van de huidige IDE schijven vind ik prima, maar ga géén trolls posten (fabrikanten afkraken).

[ Voor 20% gewijzigd door BalusC op 20-11-2004 23:37 ]

• Angeloonie
  • Laatst online: 11:30

Angeloonie

Cheeseburger Addict

dev icey schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 22:37:
[...]

Ik gebruik maxtors in 5 pc's die ik heb gehad, en alle werken nog perfect. Ik zie graag eerst wat argumenten voordat je dit soort drogredenen gaat posten.
Ik heb een jaar in een PC winkel gewerkt, en we kregen iedere week minstens 7 Maxtor schijven terug (met een verkoop van ongeveer 30 stuks per week), met andere merken hadden we deze problemen niet. We zijn toen ook van Maxtor naar WD overgestapt.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

Ik heb zelf drie van deze maxtor schijven, en bij mij is er eentje vrij snel overleden, de andere 2 doen het nog prima, een zit in een server en een zit in de gewone pc.

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Verwijderd

Ik zou asl argument willen geven dat het vrij irritant is dat deze schijven dus zo af en toe ook aan zlefontbranding doen aangezien mij dit is overkomen dus daarom wil ik wel zeggen dat het niet zulke hele goede schijven zijn want ik heb verder nog nooit een schijf in vlammen zien opgaan

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik wil ook niet echt negatief over Maxtor doen maar ik heb hier een doos volle uit de garantie 20gb, 30gb en 40gb schijven liggen die het gewoon niet meer doen. Ik praat over 40 schijven. Samsung nooit problemen mee. Ik heb 2 nieuwe schijven die het niet deden en that it. Als je dan kijkt over nu en een jaar geleden en daar tussen heb ik 20 nieuwe Maxtor schijven ontvangen, 2 nieuwe Hitachi schijven, geen Western Digital, geen Seagete en 2 nieuwe Samsung. Samsung is zelf nu goedkoper aan het worden dan Maxtor. Please kies de volgende keer voor Samsung:
3 jaar garantie
Betere onderdelen hoewel er nu Samsung chips bij Maxtor worden erin gezet maar Samsung is ook stiller en af en toe sneller

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-03 22:36
Angeloonie schreef op zondag 21 november 2004 @ 00:32:
Ik heb een jaar in een PC winkel gewerkt, en we kregen iedere week minstens 7 Maxtor schijven terug (met een verkoop van ongeveer 30 stuks per week), met andere merken hadden we deze problemen niet. We zijn toen ook van Maxtor naar WD overgestapt.
Heb een half jaar in een 'pc-winkel' (Compaq Computer Repair Center, deden zowel Compaq's als PC-Privé met Clone pc's) gewerkt.. en guess what :P Enige wat wij terug kregen was Seagate en WD, Maxtors niet een van terug gezien.

M'n personal experience is met Maxtor ook veel beter dan met Seagate. WD heb ik zelf nog niet gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door Dualdude op 21-11-2004 01:23 . Reden: typo's removed ]

• caipirinha
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Heb hier 4 maxtors in gebruik 2*80 GB 3 jaar in gebruik
40 Gb 1 jaar in gebruik, 120 Gb 1 jaar in gebruik
Geen problemen, met seagate en WD overigens alleen maar ellende dus voor mij niks anders dan maxtor. En ze geven 5 jaar garantie.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
duuuuuuuuuuus dit soort persoonlijke verhalen vertellen dus geen klap, verhalen van winkels zijn al betrouwbaarder, en verhalen van groothandels etc nog beter.

Ik zou altijd voordat je gaat miepen checken of de koeling en voeding in orde is, want dat wordt volgens mij te veel vergeten.

[ Voor 9% gewijzigd door maratropa op 21-11-2004 01:21 ]

specs

Verwijderd

Ja ik zou jou wel eens willen horen als je hd in de hens vliegt dus ook de rest van je pc in puin en koeling was er voldoende

Verwijderd

Ik gebruik ook een flinke berg maxtors en heb er geen problemen mee. Denk dat het toch aan de computers zelf ligt...?

Verwijderd

Ik zeg niet dat per definitie alle maxtor disken slecht zijn draai nu gewoon weer maxtor zonder probleem maar spontane zelfontbranding vind ik toch een vrij kwalijke zaak. niet dan ? en het is zo zonde van de rest van je mooie pc

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

de 40gb modellen van maxtor zijn gewoon bagger, kheb er al zoveel in me handen gehad die verrot zijn/waren, zelfs hele zendingen gehad van maxtor die gewoonweg doa waren, met 80gb+ serie nergens last van.

deze werden om die reden ook niet meer verkocht bij het bedrijf waar werk.

als ik kijk naar het aantal dat op rma ging denk ik zo'n 200 tot 250.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-03 14:52
Die dunne 40gb modellen zijn inderdaad bagger...

57696520646974206c65657374206973206e657264

• survivor
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-12-2021
Had hier overlaatst een nieuwe Maxtor 6Y080L0 van 80 Gb geplaatst,toen ik die indeelde in 2 partities wou hij de 2e niet formateren,en na de test met Powermax bleek dat er wat mis mee was,ben tot 3 keer toe in dezelfde winkel een nieuwe gaan halen....en ja hoor,telkens weer dezelfde fout. :( Uiteindelijk m'n geld terug gevraagd en in een andere winkel opnieuw een Maxtor gaan halen van 80 Gb,maar deze keer was het een 6Y080P0 en die werkte van de eerste keer perfect. :)
Dus ik vermoed dat Maxtor's die eindigen op L0 een slechte serie zijn want ik heb hier in verschillende computers Maxtor's zitten die allemaal eindigen op P0 of M0 en daar is nog geen enkele van stuk gegaan terwijl die dingen hier konstant staan te draaien. :)

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/xerocool/Maxtor/Maxtor_6Y080L0_1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/xerocool/Maxtor/Maxtor_6Y080L0_2.JPG

Hier kan je dus zien aan de serial dat het dus wel degelijk om 2 verschillende HD's gaat.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/xerocool/Maxtor/Maxtor_6Y080P0_k.JPG

Deze is dus de P0 versie...en toch raar,ze hebben allemaal dezelfde firmware.

[ Voor 25% gewijzigd door survivor op 21-11-2004 12:37 ]

Asus A8N-SLI SE,AMD X2 4200+,2 x 1024MB Apacer,Nvidia GeForce 8500GT,Plextor PX-708A,Plextor Premium,Plextor PX-116A2,Seagate ST3320620AS 320 GB(Vista),Seagate ST3250410AS 250GB x 2 raid0(XP),Samsung HD502IJ 500GB(Open Suse 11.0)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 23:36:
En tot slot wil ik erop benadrukken dat het niet de bedoeling is om een ranttopic richting een bepaald merk te starten. Een discussie over de betrouwbaarheid van de huidige IDE schijven vind ik prima, maar ga géén trolls posten (fabrikanten afkraken).
IK heb of had helemaal niet de bedoeling een 'randtopic' over een bepaald merk te openen. Maar aan de reacties hier te zien meen ik wel te mogen concluderen dat ik niet de enigste ben die dit soort problemen ervaart met die dunne 40gig xxxxL0 schijven.

Het is dus geen Maxtor bashing (wat ook niet de bedoeling was) maar een indicatie dat er met een bepaal model harddisk van Maxtor problemen zijn.

Met wat ik hier nu ook lees, plus de negatieve verhalen elders op het net, weet ik genoeg om die dunne modellen er zo snel mogelijk uit te gooien en te vervangen door 80+ schijven, eventueel zelfs Maxtors.

Maar die dunne gaan eruit :)

PC staat net een half uurtje aan en dit is al te vinden in de SMART data
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Algemene Eigenschappen
Kanaal : Master
Type : ATA
Verwisselbaar : Geen
Model : Maxtor 6E040L0                          
Revisie : NAR61EA0
Registratie Nummer : E1S4J74E            
ATA/ATAPI Goedgekeurde Versie : 7.30
Schijf Cache : Multi-Sector met Lees Cache
Cache grootte : 2048kB (4096 sectors)

SMART Data
'Spin-up' Tijd (03) : 11776 (Drempel 63; Slechtst 220; Maximale 219)
Aantal Start & Stops (04) : 235 (Drempel 0; Slechtst 253; Maximale 253)
'Re-Allocated Sector Count' (05) : 175 (Drempel 63; Slechtst 219; Maximale 218)
Lees Kanaal Marge (06) : 0 (Drempel 100; Slechtst 253; Maximale 253)
Zoek 'Error Rate' (07) : 0 (Drempel 0; Slechtst 253; Maximale 252)
Zoek Tijd Prestatie (08) : 33104 (Drempel 187; Slechtst 250; Maximale 246)
'Power-On Time' Aantal (09) : 7109 (Drempel 0; Slechtst 250; Maximale 250)
Aantal 'Spin Retry' Pogingen (0A) : 0 (Drempel 157; Slechtst 253; Maximale 252)
Aantal Calibratie Pogingen (0B) : 0 (Drempel 223; Slechtst 253; Maximale 252)
Aantal 'Power Cycles' (0C) : 238 (Drempel 0; Slechtst 253; Maximale 253)
Aantal 'Power-Off Park' Pogingen (C0) : 233 (Drempel 0; Slechtst 253; Maximale 253)
Aantal 'Load/Unload Cycles' (C1) : 925 (Drempel 0; Slechtst 253; Maximale 253)
De Schijf Temperatuur (C2) : 34 (Drempel 0; Slechtst 253; Maximale 253)
Aantal 'ECC Corrected' Pogingen (C3) : 48443 (Drempel 0; Slechtst 253; Maximale 252)
Aantal 'Re-Allocated' Data Pogingen (C4) : 0 (Drempel 0; Slechtst 253; Maximale 253)
Ophanden Sector Aantal (C5) : 0 (Drempel 0; Slechtst 253; Maximale 253)
Aantal 'Un-Correctable Sector Pogingen' (C6) : 0 (Drempel 0; Slechtst 253; Maximale 253)
Aantal CRC Errors (C7) : 0 (Drempel 0; Slechtst 199; Maximale 199)
Aantal Schrijf Fouten (C8) : 0 (Drempel 0; Slechtst 253; Maximale 252)
TC9 : 1 (Drempel 0; Slechtst 253; Maximale 252)
TCA : 0 (Drempel 0; Slechtst 253; Maximale 242)
TCB : 82 (Drempel 180; Slechtst 253; Maximale 252)
TCC : 1 (Drempel 0; Slechtst 253; Maximale 252)
TCD : 0 (Drempel 0; Slechtst 253; Maximale 252)
TCF : 0 (Drempel 0; Slechtst 253; Maximale 252)
TD0 : 0 (Drempel 0; Slechtst 253; Maximale 252)
TD1 : 0 (Drempel 0; Slechtst 253; Maximale 253)
T63 : 0 (Drempel 0; Slechtst 253; Maximale 253)
T64 : 0 (Drempel 0; Slechtst 253; Maximale 253)
T65 : 0 (Drempel 0; Slechtst 253; Maximale 253)

Omgevings Monitor(s)
HD / Aux Temperatuur : 34.0°C / 93.2°F

Let vooral op 'Re-Allocated Sector Count' en 'ECC Corrected'.

Voral dat laatste is absoluut *niet* normaal.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2004 13:09 ]

Pagina: 1