[Cooling] Gezocht: Zeer goed gekoelde 1U case

Pagina: 1
Acties:

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Ik ben opzoek naar een zeer goed koelende 1U server kast. Deze kasten zijn heel plat (zo'n 4CM hoog) en hebben daarvoor ook speciale coolers.

Een voorbeeld van de huidige cases die ik gebruik van Chieftec:
Afbeeldingslocatie: http://pierre.flexgaming.com/plaatje391.jpg

Op het plaatje is de situatie van een Socket A CPU getekend. De blauwe pijltjes zijn de uitgaande luchtstroom van de cooler (dus de open kant van de koelribben), het groende stuk is de clip, het rode is zegmaar de omtrek van de cooler.

Wat is nu het probleem:
Sinds ik over ben gegaan op AMD64, zit de cooler er als het ware gedraaid op. Nu staan de blauwe pijlen dus aan 1 kant over het moederbord gericht, en aan 1 kant tegen de voeding.

Oplossingen geprobeerd:
1) Voeding openmaken. Helaas, deze zit bomvol electronica, de voedingsfan zuigt dus geen/amper lucht aan vanaf de CPU.
2) Voeding voorin de kast, in het 5,12 inch slot. Amper temperatuur verschil.
3) 2 coolers achterin gezet op oude plaats voeding. Helaas geen coolers om in het midden van de kast terug te zetten. Resultaat: Temperatuur loopt langzamer op, maar wordt nog steeds zo 73 graden, waarna ik hem maar uitschakel.

Ik gebruik overigens geen backplane om de gaten rond de poorten (com,lpt,tbord,muis) af te sluiten, bij de socket A coolers duwt de cooler zelf dus een hoop lucht eruit.

De oplossingen lijken het volgende te zijn:
1) Een cooler vinden die en kwartslag gedraaid zit. Nergens kunnen vinden. Thermaltake (de coolers die ik nu dus gebruik) heeft geen gedraaide 1U coolers. Wel passive, die bestaan in beide richtingen, maar daarvoor is de cooling veel te slecht.
2) Een moederbord vinden met gedraaid socket. Alle desktop borden hebben dit niet, ik heb denk ik echt alle merken gehad.
3) De cooling in de kast beter laten doorstromen. Helaas blokkeren de geheugenbanken een groot deel van de wind voor de CPU. De enige oplossing zou zijn een server moederbord, omdat op deze het geheugen vaak een kwartslag gedraaid zit.
Probleem dan echter is dat er van 939 CPU's in plaats van 754 CPU's gebruik moet worden gemaakt, wat de kosten erg hoog maakt.
4) Betere kast.
Op dit moment heb ik een oude kast kunnen regelen via iemand op GoT welke zijn werk best goed doet. De coolers zouden voor het optimale iets sterkter moeten zijn, dit is te vervangen. In deze kast zit de voeding linksachter ipv rechtsachter, de CPU dus tegen de rechterrand van de kast, en in die rechter zijkant zitten 2 kleine 4cm coolers. Deze lijken het goed te doen. In deze kast zitten links voorin ook 2 coolers. Eigenlijk zou de performance dus niet super moeten zijn, maar door de goede aanzuiging van de warmte van het CPU koelblok is zelfs een klein beetje wind voldoende om de temperatuuur stabiel rond de 55 graden te houden. Stressed is de CPU nog zo 72 graden, alleen lijkt de oploopsnelheid hierna bijna stil te houden. Moet dus nog wat aan worden verbeterd.
Helaas zijn deze kasten niet meer te krijgen. Het waren uit mijn hoofd procase kasten.

Gezocht heb ik dus naar nieuwe cases.
Onder andere de volgende winkels leveren die: Een belangrijk punt voor mij is de prijs van de kast, voordat jullie alles opnoemen:
http://www.servershop.nl
http://www.pro19.nl/index.php?cat=7

Ik heb ook gekeken naar wat machines die standaard werden gebouwd met A64. Dit waren er helaas maar weinig, en allemaal met server mobo's: Voor dual CPU's, en erg duur.

Nu heb ik laatst wel een case gezien van iemand in een rack waar VEEL lucht uit kwam aan de achterkant. Na wat navraag bleek dat er een blower in zat, een echt grote fan maar dan gedraaid dus.
Het zou gaan om deze case, die alleen niet meer te leveren schijnt te zijn volgens hem. (hier staat die overigens nog wel op leverbaar, dus dat is nog te bezien).
Afbeeldingslocatie: http://wwwprev.comptechworld.nl/pictures/artikelen/art10426.jpg
http://www.comptechworld....a587952e774673d9dcf19cb09
( De Chenbro RM11500 )
Alleen, kijk die prijs: 549,00 inc. BTW. Vergeleken met die chieftec cases die ik nu heb en kan krijgen voor zo'n 160 Euro, is dat een enorm bedrag. En dat alleen omdat ze de layout ietsje hebben veranderd en er een 1337 blower inzit?

De andere Chenbro's (bijvoorbeeld de Chenbro RM114000-211 , 344 inc. BTW of de Chenbro RM12402 , 261 inc. BTW), ook te krijgen voor al iets schappelijkere prijzen, hebben alleen niet zo'n blower, maar 2x 4cm fans aan de achterkant. Ik weet niet hoe ze coolen, ik heb ze nog nooit gevoeld, maar ik verwacht er geen wonderen van, omdat ik iets dergelijk al eens met de chieftec heb gedaan. Ik zou hiervoor graag een ervaring van iemand krijgen.

Overigens, het lijkt voor mijn gevoel alsof de A64's erg heet worden, ik zal de specificaties nog eens opzoeken bij AMD. Het gaat hier om de 3000+ variant.

Nawoord :P
Ik ben bijna op het punt dat ik 2U cases ga kopen. Helaas zijn deze toch duurder, omdat ze meer ruimte innemen. Dit wil ik dus eigenlijk alleen doen in uiterste noodzaak.

Graag hoor ik van jullie advies: Hebben jullie ervaringen met A64 in 1U cases? Weten jullie een betaalbare 1U case? Weet je misschien een enorme cooler te koop die ik zelf op de plaats van de voeding in een chieftec kan zetten zonder veel gedoe?
O ja, een PCI cooler had ik nog geprobeerd, helaas passen die niet in de kast: Te breed, en zuigt aan aan de boven/onderkant, ipv aan de zijkant helaas.

Alvast bedankt voor jullie input!

edit:
Admins: Mogelijk dat deze vraag beter kan in het "Professional Networking & Servers" forum. Ik ga nu even hun FAQ lezen om te kijken of deze harde vraag daar thuis hoort.

[ Voor 5% gewijzigd door pierre-oord op 20-11-2004 21:23 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:49

Epsilon

Vertrouw die temperaturen niet direct is mijn tip.

Ik had met een standaard cooler ook 70 graden (op stock speed + voltage). Contact was perfect.

Met waterkoeling daalde dit naar 65 graden. Wederom contact perfect en watertemp kwam niet boven de 30c uit.

Kan zijn dat de heatspreader er niet helemaal jofel op zit, maar daar kan ik zelf niets aan doen.

Nu heb ik met de zelfde cpu op een ander bord een temperatuur van 55c stressed op 2600mhz @ 1.7v met een thermalright XP120.

Zolang het stabiel draait, vind ik het best :).

• pierre-oord
Epsilon schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 21:43:
Vertrouw die temperaturen niet direct is mijn tip.

Ik had met een standaard cooler ook 70 graden (op stock speed + voltage). Contact was perfect.

Met waterkoeling daalde dit naar 65 graden. Wederom contact perfect en watertemp kwam niet boven de 30c uit.

Kan zijn dat de heatspreader er niet helemaal jofel op zit, maar daar kan ik zelf niets aan doen.

Nu heb ik met de zelfde cpu op een ander bord een temperatuur van 55c stressed op 2600mhz @ 1.7v met een thermalright XP120.

Zolang het stabiel draait, vind ik het best :).
Bedankt voor je reply.

In dit geval geloof ik het mobo echter wel. In een andere case is de temp dus al 55 graden, open is die 42 ofzo.

Ook voelt het zeeeer onprettig de cooler beet te pakken als die 70 graden is. Je gooit bijna je kast het raam uit, zo gloeiend heet dat dat ding is. Het is geen uitleesfoutje ;)

Dit is trouwens een 1U cooler voor de geintresseerden:
Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/productimages/1424-1392.gif.
Ik heb de cooler al iets verlaagt door het frame eruit te halen, en ook de cooler omgedraait (dus zuigen ipv blazen op het blok) maar beide maakte ook niets uit. In een andere case scheelt het dus aanzienlijk, dus ben ik ook opzoek naar goede kast, en dan wel voor een goede prijs. Als het om 1 kast zou gaan, ok, maar het gaat om verschillende kasten die nodig zijn :)

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-02 20:39

TheBorg

Resistance is futile.

Misschien zoiets:
http://www.procase.nl/details.asp?ID=176

Procase heeft wel een paar vette kasten. Bijv. de IPC-C2S (2U, 300W).
2U is voor de koeling natuurlijk stukken beter, maar asl je veel betaald voor rackspace wel een nadeel.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:49

Epsilon

pierre-oord schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 21:58:
[...]

Bedankt voor je reply.

In dit geval geloof ik het mobo echter wel. In een andere case is de temp dus al 55 graden, open is die 42 ofzo.
Is dat met dezelfde koeler ?

Overigens is het mogelijk om een radiale fan te gebruik om de CPU de koelen.
Zoals deze:
http://www.nexustek.nl/saaseries.htm

te koop bij bijvoorbeeld salland

• pierre-oord
@Epsilon:
Zo'n cooler heeft coolermaster ook geloof ik. Alleen zuigd deze lucht aan vanaf de zijkant (is wel beter idd, boven is maar 4mm ruimte ofzo) maar eruit gaat het volgens mij nog steeds aan de zijkanten. De warmte blijft daardoor nog steeds hangen helaas. En ja, die temperatuur is met dezelfde cooler, die overigens niet eens van het mobo is afgehaald.

@theborg,
Die procase lijkt opzich wel mooie fans achterop te hebben. Ik weet alleen niet of die ech thard genoeg bladen, zelf heb ik dus ook zo'n soort idee gemaakt in een chieftec wat niet dé oplossing was. Ik heb echter in een case dus een sort radiale fan gezien, en serieus, als je 20 cm achter het rack staat, (die machine hing op hoofdhoogte) voelde ik m'n korte haren wapperen. Echt enorme cooling boden die fans, 10x meer dan 2 van die 4 cm fan's kunnen. Eigenlijk zoek ik dus zo'n oplossing.

Overigens heeft de kast die ik zoek dus geen hotswap bays, cdrom/floppy etc nodig, gewoon zo kaal, goedkoop mogelijk. Bedankt iig voor jullie reply's, zoals altijd :*)

edit:
Voor rackspace betaal je altijd te veel ;)
Ik heb liever eenmalig hogere kosten, want als je rekent dat een systeem 2-3 jaar meegaat, haal je die er dan later weer uit :) (of je moet echt 1 euro per u betalen ofzo, maar da's niet realistisch ;) )

edit:
Ik heb hier nog even een eigen maaksel in paint van de procase kast:
Afbeeldingslocatie: http://pierre.flexgaming.com/oude_procase.GIF

Zoals je ziet zit de voeding aan de andere kant, en een paar fans vlak naast een van de "uitgangen" van de CPU cooler. Dit werkt best goed. Het kan nog beter, maar ja, die fan's zijn nou ook niet echt super, de intake is al helemaal weinig, 2x een fan aan de voorkant, de rest van de kast is dicht. Bij dit modem passen eventueel bij de PCI sleuf ook nog 2 platte 4cm coolertjes. Helaas zijn ze zo plat dat hun kracht erg weinig is, en dus ook de uitwerking op de warmte, die het dan helemaal vanaf het mobo zou moeten trekken (de linkeruitgang van de CPU cooler zegmaar).

Ergens in een ver verleden heb ik ook weleens een P4 cooler gezien meen ik op een systeem dat ik open heb zien liggen, wat zowat bij de ATX poorten lucht eruit blies. Zo'n soort cooler heb ik helaas nog nooit gezien voor AMD (64). Mocht iemand een bijzondere cooler weten dan ben ik daarin natuurlijk ook geintresseerd. Watercooling is natuurlijk geen optie, buiten de kosten wil je gewoon niet 0.00001% kans hebben dat dat lekt, als het al past, die pompen, en dat voor iedere kast. En nee, ook niet 1 pomp voor 10 kasten, met een olieradiator onderin. Nee :P

[ Voor 48% gewijzigd door pierre-oord op 20-11-2004 23:28 ]

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 18:11

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Het is een Procase IPC-C1R. Af leverancier niet meer leverbaar helaas (iig niet in het reguliere assortiment, en helaas zijn procase chassis sowiezo niet de aller goedkoopsten).

De fans achter bij de cpu in de buurt zijn denk ik 8mm dik, dus ze vervangen zal geen verbijsterend hogere airflow opleveren. Misschien is het een idee zo'n standaard 5,25" hdd koelframe met 2 40mm fans te plaatsen op de plaats van de cd-rom, dan zou, met een open backplate hij denk ik nog iets meer warmte kunnen verplaatsen.

De RM115xx van Chenbro is ook af leverancier niet meer leverbaar. Hier en daar zijn idd nog wat magazijnvoorraden, maar ook die nemen redelijk snel af. Het "grote" voordeel van de RM115 tov de 117 die hem heeft opgevolgd is dat de 115 achter de voeding ook nog een radiaal fan heeft (totaal dus 3, 2 voor passief gekoelde dual cpu, en 1 achter de voeding. De 117 moet de blower achter de voeding missen.
Het nadeel van "losse" radiaal fans is dat ze *en* lastig vast te zetten zijn (tape is geen optie, omdat die krengen ieder kiertje nodig hebben om hun lucht van aan te zuigen) en redelijk groot (denk 90x100mm).

Ik zal even kijken of ik aan losse radials kan komen, dat laat ik voglende week dan iig effe weten.

Verder zou ik zeker, gezien je toch geen nut ziet voor hotplug en slim cd/floppy oplossingen toch een iets goedkoper alternatief vinden. Ik denk dat ieder "redelijk" ingericht chassis betere flow dan de chieftec kan genereren, al was het alleen al omdat ik bevooroordeeld ben :P

De "lichtere" chenbro's hebben sowiezo 6 40mm fans op 10 of 12,5 duizend toeren, dus ook die blazen toch wel aardig. Zeker als het chassis zelf plaats bied aan E-ATX borden, dan hebben deze fan's nog een cm of 8 sppelruimte om niet direct tegen het ram aan te blazen. Dat zou mijns inziens dus een redelijke optie kunnen zijn.
Verder kan ik ook nog even 2 10K 40mm fans opsturen en dan kun je kijen of je in het bestaande chassis daarmee de benodigde airflow alsnog kunt creeren, in welk geval je weet dat 2 10K rpm fans afdoende zijn als extra benodigde investering.
Zelf had ik de 2 10K rpm dingen besteld om in die IPC-C1R mijn 2600+ amd redelijk te koelen, maarjah, toen wilde je dat ik hem opstuurde :+

• pierre-oord
Hey Kippenijzer, bedankt voor je reply, even wat comments erop ;) :

1) HDD cooler. De coolers die ik ken leveren maar weinig flow op helaas. Ik zou dan aan die dikke coolers moeten komen. Ooit wilde ik die eens bestellen, maar kwam ze alleen tegen voor zo'n 20 euro per stuk :o . Een andere mogelijkheid wat ik nog wil proberen is nog een fan bij die 2 te zetten bij de procase. In dit topic wil ik me echter concentreren op nieuwe cases, het oplappen van deze case komt wel goed ;)

- Losse radiaal fans lijkt me een leuk idee. Stel dat deze voor een leuke prijs te krijgen zijn, en zo enorm veel lucht verplaatsen, dan zouden die chieftec's allemaal aangepast kunnen worden, de CDrom gebruik ik toch niet. Wel jammer alleen dat er dan idd gezaagd,boort etc moet worden, ik heb het liever toch kant-en-klaar, wat er netjes uitziet en niet na verloop van tijd weer veranderd moet worden.

Die lichtere chenbro's, over welke heb je het dan? De RM124?:
Afbeeldingslocatie: http://www.chenbro.com.tw/workspace/pdimage/RM124_largeimage.jpg
(hiervan kan ik geen binnenkant vinden op internet helaas, link dood op chenbro site, heeft 1x 40mm ahcterop, zie hier voor achterop.)

Zoal ik begrijp is dus nu alleen nog de 117 beschikbaar, zonder blower ;( , dat is wel jammer.
Dit is een afbeelding van de RM117:
Afbeeldingslocatie: http://www.chenbro.com.tw/workspace/pdimage/RM117_insideview.jpg

Als ik echter naar deze case kijk, zie ik 1 extra fan achterop zitten. De CPU cooler zal waarschijnlijk nog steeds tegen de voeding aan blazen. Echter vraag ik me wel het volgende af: Hoeveel fans zitten onder die ijzeren kap in het midden? Helaas is een passive heatsink niet mogelijk omdat bij mij dus de geheugen banken ervoor zitten, waardoor er te weinig lucht doorheen gaat stromen.

De RM124 ziet er op de website hetzelfde uit als de RM117 van de achterkant. Ook hiervan is geen inside-view beschikbaar. Als iemand deze heeft (bijvoorbeeld de kast en een foto kan maken) wil je die dan posten?

edit:
lol, wat betekend rm115 nog meer? Als je daarop googled in Nederland kom je llemaal koningklijke dingen tegen enzo :P ?

[ Voor 7% gewijzigd door pierre-oord op 21-11-2004 11:39 ]

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 18:11

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ehm, zo ik het hier zie, is je plaatje van de inside view van de RM117 eigenlijk de RM214 :)
De 117 heeft 2 blowers, die veel groter zijn voor de koeling van de cpu's, en deze heeft "gewoon" de 40mm fans onder de ïjzeren kap". Overigens zijn fans bij chieftec nog wel een optioneel, en achterin deze case (de RM214 imho dus) kunnnen *2* 40mm geplaatst worden, die, zeker als het 10K's zijn (en dat zal :P) flink wat lucht wegzuigen.
Daarbij genomen dat de RM214 met verschillende frontjes met *minder* hotplug trope :P geleverd kan worden zou het best een optie kunnen zijn.

Ik moet morgen toch achter mijn fileserver aanbellen, ik zal meteen even naar de 40mm koelers, de 92mm blowers en het RM214 chassis informeren, en dan bel ik je er even over. :)

• pierre-oord
hey kippenijzer,

Zou super zijn als je enig idee van die cases hebt. Ik bel je anders nog wel even zelf. Ik moet eigenlijk even met Chenbro zelf bellen denk ik, misschien weten die precies wat ik nodig heb :) ipv die winkels die amper weten wat ze verkopen.

Deze kast zag ik ook nog:
Afbeeldingslocatie: http://www.servershop.nl/shop/uploads/plaatje503.jpg

Dit is een procase van iets van 280 ex. opzich een mooie kast, wel een aardig prijsje helaas. Mogelijk dat de voeding hierbij voldoende naar achteren zit zodat de CPU warmte met 2 hele goede fans (?) kan worden afgezogen.

Verwijderd

hahaha FlexGaming.com :) ik ben het piere Danger , Admin op je pub :)
ik huur ook die war server

Moest je nu écht de complete startpost quoten om zoiets off-topics als dit te vermelden? Ik heb de quote maar ingekort want het maakt een topic niet fijn om te lezen.

[ Voor 94% gewijzigd door Abbadon op 22-11-2004 11:34 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:52
nuttige bijdrage :/

maar ik denk dat je in PNS meer kans maakt op een oplossing, die zijn hier wat meer mee in de weer dan DOC'ers denk ik

• pierre-oord
418O2 schreef op zondag 21 november 2004 @ 23:54:
nuttige bijdrage :/

maar ik denk dat je in PNS meer kans maakt op een oplossing, die zijn hier wat meer mee in de weer dan DOC'ers denk ik
Ja hij had nog 4 posts geloof ik...

maar ik had koffie al een mailtje gestuurd, hij dacht dat het toch wat meer DOC was. Maar misschien wil een mod hem anders verhuizen, anders verhuizen we hem wel weer terug.

Pagina: 1