Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] LCD- en aansluitmodule

Pagina: 1
Acties:

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11 14:55
Hey,

Sinds een maandje heb ik een 16x2 lcd. Ik heb deze leuk in mijn computer ingebouwd, maar die staat onder het buro. Nu vind ik dit zo zonde dat ik dacht: laat me er eens een extern kastje voor maken. Ik heb dit geschetst, zie hieronder:

Schetsen
Boodschappenlijstje
(schuurpapier om het alu een brushed look te geven ed staan er niet op, heb ik thuis :)
Dit gebruik ik voor de USB-aansluitingen, komt uit een bracket bij m'n mobo.

Achter het front komt een MDF plaatje, waar ik alles in vastzet. Hier komen weer haaks 2 halve cirkels op, waar het alu omheen wordt gebogen. Dit zet ik met schroefjes M3 vast zodat ik altijd nog bij het binnenwerk kan.

Het idee is dat ik zowel het kastje als de kast helemaal los van elkaar kan halen, en deze alleen verbonden worden door 2 flatcables. In de achterkant van het kastje zitten dan 2 25-polige D-Sub connectors, 1 rechtstreeks van de LCD, en 1 waarop ik de usb, 5v en 2 ground lijnen heb gesoldeerd. 1 groundlijn gebruik ik voor de 5v (LCD en 2 Leds), de andere om de behuizing van alu te aarden. Dan gerbuik ik een 25-polige D-Sub connector die hier op past en daar soldeer ik 11 draadjes van een flatcable aan vast, aan de andere kant van de flatcable komt weer een 25-polige stekker die achterin de computer in een PCI plaatje steekt, waar weer een 25-polige stekker zit :+ . Hieraan soldeer in de USBdraadjes vanaf het moederbord en de 3 benodigde draadje van een molex. Het LCD wordt met een printer-verlangkabel netjes aan de paralelle poort gehangen. Op deze manier heb ik dus 2 kabels en geen kabels die altijd aan de kast vast zitten of zo.

Hehe, een heel verhaal. Ik hoop dat jullie mij snappen. Het kastje wordt uiteindelijk geschuurd en gegrond, daarna met matzwarte lak afgewerkt. Afwerking staat bij mij trouwens hoog op de lijst, als hij strax klaar is en niet mooi afgewerkt gaat ie regelrecht de container in >:) .

Nu nog een paar vraagjes :P :

- Kan ik 5v zomaar door een flatcable en 25-polige connector jagen zonder rare toestanden?
- Moet ik de kabel van de molex die naast de 5v zit gebruiken om de 5v te aarden of mag dat ook met de andere?
- Mag ik de behuizing (waar mss 5v op komt te staan) aarden met de ground naast de 12v of moet dat ook met de kabel naast de 5v?
- Kan hetgeen wat ik wil (vanalles op 1 25-polige connector hangen) wel, zolang alles netjes op dezelfde pin zit?
- Krijgen het LCD en de ledjes allebei netjes 5v als ik deze parallel schakel (uiteraard met voor de ledjes een weerstand)?
zo dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
LCD     LED     LED
  |      |      |
  |     R1     R2
  |      \      /
   \      \    /
    \      \  /
     \       /
      \     /  
       \   / 
        \ /
         |
     schakelaar
         |
        5v

Bedankt alvast!

Als ik begin zal ik de vorderingen in deze openingspost zetten, als iemand daarin geinteresseerd is :)

[ Voor 5% gewijzigd door Tim_R op 20-11-2004 18:20 ]

Verwijderd

ground is ground. dus of je de 1ste of 2de grouynd pakt, maakt iet uit, die zitten zelfs nog doorgelinkt in een voeding. maar er zitten twee groends op, omdat in sommige i/o en hdd appartuur de 12 en de 5 volts circuits zijn gescheiden

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

nee dus.
De vraag van TS is helemaal niet dom, het is afhankelijk van het soort signaal door de kabel of je gewoon de DC ground kunt pakken of de ground geleider zo dicht mogelijk naast de signaalvoerende ader. Voor voedingskabels (12 en 5 V) maakt het niet uit maar voor bijvoorbeeld een netwerkkabel, firewire of usb wel.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

• Tim_R
caipirinha schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 23:00:
[...]

nee dus.
De vraag van TS is helemaal niet dom, het is afhankelijk van het soort signaal door de kabel of je gewoon de DC ground kunt pakken of de ground geleider zo dicht mogelijk naast de signaalvoerende ader. Voor voedingskabels (12 en 5 V) maakt het niet uit maar voor bijvoorbeeld een netwerkkabel, firewire of usb wel.
OK.

Het is zondag nu dus ik kan me materiaal niet halen :( ...
Maar met het materiaal wat ik wel al had heb ik een beginnetje gemaakt, oa met het solderen en testen van de elektronica. De schakelaar op het 'dak' laat ik weg, als ik deze gebruik en ik zet hem uit trekt hij op de een of andere manier reststroom uit de ground. Zonder schakelaar heb ik dat niet. Als ik hem dan weer aanzet moet ik de software ook het beeld op het LCD laten refreshen, anders werkt het niet. Dan maar geen knop dus.

• caipirinha
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Als je common mode stromen hebt, jij noemt ze reststromen, heb je op één of andere manier een aardverbinding gemaakt met een aarde die op een ander potentiaal staat dan de DC aarde. Koppel de signaal aardes los en zet er een dikke ontkoppel condensator tussen 100 nF ofzo. Mocht je er niet uitkomen welke aarde de problemen veroorzaakt zet dan gelijkrichtdiodes in serie met de grounds, dat is geen nette oplossing maar kan wel helpen de fout op te sporen.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

Verwijderd

caipirinha schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 23:00:
[...]

nee dus.
ik stel geen sinds dat zijn vraag dom is. En muijn conclussie is niet helemnaal juist, maar in dit geval doet hij het :). Sterker nog, uik heb in een voeding mijn twee grounds moeten koppelen, aangezien iik alles op elkaaar afgestemd moest hebben. Dit geeft feen enkel probleem :+

• caipirinha
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

No offence, maar je ziet dat het in zijn geval wel fout gaat.
Oh en ik heb ook wel eens een knal veroorzaakt, 4e wet van kirchoff-waar het rookt loopt de meeste stroom :)

• Tim_R
UPDATE:

Nouja ik had een 'klein' tegenslagje: Na het solderen van de USB's kwam ik er, na het testen achter dat ik de draadjes niet hetzelfde had gesoldeerd, dus: Kortsluiting...

Resultaat: Mobo dood.

Maandag breng ik mijn beestje weg om te laten testen of het idd mijn mobo is, zoja dan koop ik een nieuwe als ik hem dinsdag ophaal. Ik hoop hem dan ook dinsdag up-and-running te hebben...

De USB-aansluitingen blijven dus weg want dat durf ik nu niet meer. Wat overblijft is een LCD-module...

Hieronder een pic van wat ik gekocht heb:

Pic

* Grondverf universeel
* Matzwarte finish
* Schuurpapier waterproof 180, 240, 400
* Metaalzaagjes en -boortjes
* Bisonkit om de alu op het hout te lijmen
* Vijl om het alu bij te werken
* Alu 50x100x0,05 (Hadden ze weer niet kleiner... :( 0,5 mm is genoeg om een afstand van 9cm te overbruggen ;) )

Rechts zie je ook het kastje zoals het nu is, het houten frame dus. Dit moet nog geschuurd en zal daarna helemaal, behalve de onderkant, omhuld worden met alu. In de frontplaat komt alleen een gat voor het lcd, de USB's blijven nu weg (logisch :P ). Vandaag wil ik nog het alu zagen en op maat maken, morgenvroeg het ding in de grondverf zetten en morgenmiddag spuiten (grondverf is na 4 uur overschilderbaar). Dan issie dinsdag droog en kan ik hem testen.
Pagina: 1