Toon posts:

[Wireless] Echt zó langzaam?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal!

Sinds september heb ik één etage lager een servertje staan waarop ik een webserver draai. Een tijd lang stond mijn computer op diezelfde kamer en deelde het servertje de internetverbindingen via switcj -> UTP-kabels.

Sinds een paar weken is het delen van de verbindingen overgenomen door een router. Alle computers die op de etage beneden staan plus ééntje op mijn etage zijn aangesloten aan de router (met UTP-kabel), mijn computer (één etage hoger) draait op diezelfde router, maar dan wireless.

Ik had verwacht dat de toegang tot het (met een UTP-kabel op de router aangesloten) servertje, beneden, geen problemen zou geven, maar dat doet het wel. Alle computers in dit huis (nogmaals: allemaal aangesloten op netwerkkaart -> via UTP kabel naar router) kunnen bestanden naar de server down- en uploaden met 6000-8000 kb/s, terwijl MIJN computer niet verder komt dan een schrale (maximale) snelheid van 90 kb/s!!

Is het echt zo dat wireless internet zó slecht connect, dat zelfs interne servers langzaam te bereiken zijn? Ter specificatie: de router is een Sitecom 54g, de wireless-netwerkkaart-ontvanger is een Belkin802.11g.

Is er een oplossing om mijn upload-tijd naar de server (en als het even kan ook naar de rest van de buitenwereld) stabieler en bovendien SNELLER te laten worden, of zit ik met wireless aan een baggerupload vast?

Alvast bedankt,
De Soldaat

[ Voor 12% gewijzigd door Koffie op 20-11-2004 21:10 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

soms kun je het vermogen van je wireless kaart in je pc/router omhoog zetten dat kon wel eens schelen

kijk ook even of er niet een ander wireless netwerk op het zelfde kanaal werkt ...
(lees even kijken met netstumbler)

[ Voor 38% gewijzigd door Fish op 20-11-2004 17:33 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Even toevoeging; ik heb echt totaal geen verstand van luxe termen enzo. Ik was al blij dat ik de router aan de práát kreeg, dus als iemand de tijd zou willen nemen om replies uitgebreider uit te leggen, heel graag...

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kanaal = frequentie
vermogen=hoeveelheid energie per seconde (meer is betere is een zuiverdere ontvangst)
netstumbler=http://www.netstumbler.com/

[ Voor 19% gewijzigd door Fish op 20-11-2004 17:37 ]

Iperf

• Max|Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-04 09:18

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Lijkt me dat je ontvangst erg brak is.

ik haal 16-20mbps WLAN-->WLAN (via UTP ongeveer het maximale, 100mbps) wireless is altijd minder maar jouw 90kB (ik neem aan kByte) steekt wel erg schraal af tegen de 2000-3000kB/sec die de meeste mensen halen met wireless intern.

En inderdaad, ook andere kanalen proberen helpt.
Je heb totaal geen gegevens over de kwaliteit van je wireless verbinding geleverd dus verder kunnen wij weinig toevoegen....

[ Voor 28% gewijzigd door Max|Burn op 20-11-2004 17:40 ]

ma ma ma ma ma macron one

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

router dichterbij zetten kon ook wel eens wat oplossen

- niet verstoppen in een ijzeren kist
- niet wegproppen achter een aquarium
- of niet 24 uur per dag de magnetron gebruiken.

heb je ander dingen in de buurt die op 2,4 Ghz werken
(draadloze video verbinding of een high tech babyfoon)

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
fish schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 17:33:
soms kun je het vermogen van je wireless kaart in je pc/router omhoog zetten dat kon wel eens schelen
Ja, sorry, ik schaam me écht om dit te vragen, maar; hoe zou ik dat kúnnen doen dan?
fish schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 17:40:
- niet verstoppen in een ijzeren kist
- niet wegproppen achter een aquarium
- of niet 24 uur per dag de magnetron gebruiken.

heb je ander dingen in de buurt die op 2,4 Ghz werken
(draadloze video verbinding of een high tech babyfoon)
Allemaal niet aanwezig...
MaxBurn schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 17:38:
Lijkt me dat je ontvangst erg brak is.

ik haal 16-20mbps WLAN-->WLAN (via UTP ongeveer het maximale, 100mbps) wireless is altijd minder maar jouw 90kB (ik neem aan kByte) steekt wel erg schraal af tegen de 2000-3000kB/sec die de meeste mensen halen met wireless intern.
Wat zou de oorzaak daar dan van kunnen zijn? De router staat in een grote, open ruimte, boven op een tafel... Afstand van dáár naar hier ongeveer 18 meter, met 2 deuren er tussen.
MaxBurn schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 17:38:
Je heb totaal geen gegevens over de kwaliteit van je wireless verbinding geleverd dus verder kunnen wij weinig toevoegen....
Wat wil je hebben?

(p.s.: ik kan zelf niet zo heel goed tegen mensen die altijd maar vragen 'hoe moet dat dan?', maar als jullie me van dit probleem af zouden kunnen helpen staan jullie voor eeuwig bij me in het krijt ;))

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2004 17:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog meer gegevens over de werkelijke snelheid van mijn Wireless-verbinding:

- ik draai op @Home breedband
- de gegevens die speedtest.nl me op dit moment geeft (er staan géén downloads of uploads aan):

Download : 166.4 KByte/sec
Upload : 44.8 KByte/sec
Connection : 1220.0 Conn/min
Ping test Nederland : 10.0 ms

- volledige omschrijving router: Sitecom Wireless Network Broadband Router 54g WL-114
- volledige omschrijving netwerkkaart: 802.11g Draadloze Desktop Netwerkkaart

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2004 17:44 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

download netstumbler eens en kijk even hoe sterk je singaal is

het vermogen kun je met de software van je kaartje instellen (mits aanwezig)
ik maak wel een screenie van de mijne

[ Voor 49% gewijzigd door Fish op 20-11-2004 17:49 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Software heb ik gekregen, inderdaad. 'Belkin 54Mbps Wireless Utility'...

Hier het screenshotje van NetStumbler!

Hier een extra screenshotje van m'n Belkin Utility!

[ Voor 112% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2004 17:55 ]

• bramfm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-04-2025
Verander eerst dat default SSID en zet in ieder geval beveiliging aan (WEP of beter). Scheelt een hoop buren op je systeem.
Heb je de laatste drivers geprobeerd van de Belkin site? Zo te zien heb je maar een 5Mbit verbinding terwijl het signaal voldoende binnen komt.
Ik weet niet welke gek die tools heeft vertaald, maar om "noise" te vertalen in "geluid" ... In iedergeval er is een hoop noise in kanaal 9 probeer eens een ander kanaal.

[ Voor 20% gewijzigd door bramfm op 20-11-2004 18:03 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zoek eens naar zoiets

Afbeeldingslocatie: http://www.fish.demon.nl/got/powerdinges.PNG

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 17:51:
Verander eerst dat default SSID en zet in ieder geval beveiliging aan (WEP of beter). Scheelt een hoop buren op je systeem.
Klopt, moet ik nog even doen, mijn fout...
Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 17:51:
Ik weet niet welke gek die tools heeft vertaald, maar om "noise" te vertalen in "geluid" ... In iedergeval er is een hoop noise in kanaal 9 prebeer eens een ander kanaal.
<schaammodus> ...w-waar? </schaammodus>
Zit er dan weer niet in. Hmpf. :(

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2004 18:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
/me grijnst

We komen ergens! Dat driversplan van bramfm heeft alvast iets geholpen: rond de 1400/1500 kb/s naar het servertje!

Nog niet de 4000 die haalbaar moet zijn, natuurlijk...

Speedtest:

Download : 500.7 KByte/sec
Upload : 55.4 KByte/sec

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2004 18:13 ]

• bramfm
Dit is wel heel specifiek Intel. Overigens is het verhogen van het vermogen niet altijd even gunstig voor de throughput, zie:

afbeelding

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dubbel check even binnen je eigen netwerk .. doe een upload naar een andere pc als dat hoger komt dan speedtest.nl dan moet je ergens anders kijken

Iperf

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

bramfm schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 17:59:
[...]

dan wordt het nog trager! :o
en ik denk juist dat het bereik van die sitecom routers beetje bagger is :X
en daardoor dus traag,
doordat bereik hoef je ook niet bang tezijn voor meeliftende buren :X O-)

ik heb die sitecom dingen hier thuis getest voor me werk,
krijg ze ook vaak terug (wordt zo gecrediteerd hoor TS! ;) )
ik heb zelf een Asus, die werkt 10 times better :)

[ Voor 17% gewijzigd door Rebels op 20-11-2004 18:19 ]

• jozy
  • Laatst online: 12-05 08:40
klopt, ik heb er ook weinig baat bij gehad
ik raad asus of linksys aan (dochteronderneming van cisco, dus dat zit wel snor :))
werken super. Als je hem nog mag omruilen, zou ik het zeker doen

Heb je eigenlijk een sterker signaal als je dichterbij je router staat?

• bramfm
[quote]Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 18:05:
[...]
<schaammodus> ...w-waar? </schaammodus>
De maker van het tool:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~m.kuystermans/belkin.gif

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

bramfm schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 18:16:
[...]

Dit is wel heel specifiek Intel. Overigens is het verhogen van het vermogen niet altijd even gunstig voor de throughput, zie:

afbeelding
stja dat ben ik wel met je eens
simple vergelijk voor ts
als ik naast je sta en ik schreew keihard in je oor dan kun je het ook niet goed meer verstaan

edit soms kun je wel powerreglachtige dingen vinden hoor
hier een sitecom iets .. eigenlijk 2 x niets maar ok toch wel iets
Afbeeldingslocatie: http://www.fish.demon.nl/got/sitecom.PNG

[ Voor 16% gewijzigd door Fish op 20-11-2004 18:31 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
bramfm schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 17:59:
[...] In iedergeval er is een hoop noise in kanaal 9 probeer eens een ander kanaal.
Dat bedoelde ik, eigenlijk; waar ik dat kanaal kan veranderen.

Voor de rest van de tips; ja, ach, mijn vader heeft het gekocht, op aanraden van de winkel (Dixons, dat zegt genoeg). Ik ben in ieder geval blij dat het nu al vele malen strakker draait dan 30 minuten geleden...

Edit: Kanaal veranderd naar '1'; van 36 mbps naar 48 gegaan (noise -81dBm)... _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2004 18:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
How.
Ik ben weer teruggevallen naar 5.5 mbps!! :'(

Na het opnieuw installeren van de driver zit ik weer op 36.0 kbps...

Vreemd?

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2004 19:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
...en 5 minuten later weer teruggevallen naar 5.5 mbps :|

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2004 19:03 ]

• bramfm
Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 19:03:
...en 5 minuten later weer teruggevallen naar 5.5 mbps :|
Signaal ruis afstand moet toch minimaal zo'n 10dB zijn voor een beetje betrouwbare en snelle link, zeker bij 11g. Accesspoints en/of clients willen wel eens snel terug schakelen naar minder kritische modulatie technieken als HR-DSSS (High Rate Direct Sequence Spread Spectrum, 5.5 en 11Mb) ipv ODFM (Orthogonal Frequency Division Multiplexing, >11Mb). Is de ontvanger crap, dan zal dat eerder gebeuren. Kies in ierder geval voor een kanaal waar weinig ruis (noise) te vinden is. Kijk even naar de specs van het access point en client adaptor, met name naar gevoeligheid en uitgangs vemogen. Het zal me niet verbazen dat het uitgangs vemogen niet boven de 15dBm uitkomt, daar voor meer uitgangs vemogen betere (lees duurdere) filters benodigd zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke bedankt voor die woorden, maar ik snap er 1/50 van, sorry.

Ik ben de hoop een beetje aan het opgeven. Zelfs na het voor de 16e keer installeren van de nieuwe drivers ga ik van 48 mbps naar 5.5 :(

Verwijderd

Topicstarter
bramfm schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 19:27:
[...]

Signaal ruis afstand moet toch minimaal zo'n 10dB zijn voor een beetje betrouwbare en snelle link, zeker bij 11g. Accesspoints en/of clients willen wel eens snel terug schakelen naar minder kritische modulatie technieken als HR-DSSS (High Rate Direct Sequence Spread Spectrum, 5.5 en 11Mb) ipv ODFM (Orthogonal Frequency Division Multiplexing, >11Mb). Is de ontvanger crap, dan zal dat eerder gebeuren. Kies in ierder geval voor een kanaal waar weinig ruis (noise) te vinden is. Kijk even naar de specs van het access point en client adaptor, met name naar gevoeligheid en uitgangs vemogen. Het zal me niet verbazen dat het uitgangs vemogen niet boven de 15dBm uitkomt, daar voor meer uitgangs vemogen betere (lees duurdere) filters benodigd zijn.
Dus eigenlijk is een Signaal van -64 dBm en Noise van -80 dBm véél te laag?

• bramfm
Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 21:34:
[...]

Dus eigenlijk is een Signaal van -64 dBm en Noise van -80 dBm véél te laag?
Neen, de Signaal ruis afstand is 16dB, dat is toch behoorlijk meer dan 10dB. Echter het plaatje liet een signaal zien van -76dBm en een ruis van -80dBm., en dat is maar een verschil van 4 dB.

Overigens voor de begripsvorming een signaal van -64dBm is een "sterker" signaal dan -80dBm:

in dBm = 10 * log (waarde in mW), dus:

100mW = 20dBm
1mW = 0dBm
0.01mW = -20dBm
-64dBm = 0,0000004mW (4*10-7mW)
-80dBm = 0,00000001mW(1*10-8mW)
Scheelt dus een factor 40 in signaal.

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap er echt he-le-maal niets van, sorry! Hahahaha!
Bedankt voor je uitleg, maar ik heb hier gewoon geen verstand van...

Even toelichting: als ik mijn Utility aanzet start 'ie op 54 mbps en valt ie binnen 5 minuten helemaal terug naar 5.5 mbps (!)... Dit zou toch niet moeten kunnen?!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

om te testten zet die pc en de router eens dichter bij elkaar .

Iperf

Pagina: 1