AMD K6-II 450 kan niet op 450MHz draaien op MS5169

Pagina: 1
Acties:

• theroman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-06 17:41
Onlangs heb ik op mn ms5169 (PCB 2.1, socket7) een AMD k-6 II 450 mhz geprikt, maar ik kwam erachter dat het bord slechts tot 400 ondersteunt. Met enig uitproberen heb ik het toch nog op 429 weten te krijgen (4,5x95), maar ik zou graag willen weten of er ook een mogelijkheid om de 450 toch fatsoenlijk werkende te krijgen.

Ik had begrepen dat er borden zijn waarbij er met een hardwaretweak ondersteuning mogelijk is voor officieel niet-ondersteunde. Mijn vraag is dus of deze er misschien ook zijn voor dit bord of voor Socket7-borden in het algemeen?

Peter.

Verwijderd

Misschien dat een nieuwe BIOS uitkomst kan bieden.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel verduidelijkt.

Verwijderd

Wat is de maximale FSB die je bordje ondersteund (100MHz toch?)? Want bij K6'jes is de FSB een stuk belangrijker als je multiplier (op een vergelijkbare totaal CPU snelheid).

Hoeveel SW1 jumpers zitten er voor je multiplier (6 toch?)?

Zet bij SW1:
4 - geen jumper
5 - geen jumper
6 - geen jumper
geeft 100MHz FSB

Zet verder bij SW1:
1 - jumper
2 - jumper
3 - jumper
geeft een 4.5x multiplier (eventueel zou je jumper 1 weg kunnen halen voor 5x ivm overklokken)

Zie ook: http://www.msicomputer.co...jumper_5169%20ver%202.htm

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2004 19:34 ]

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Ondersteunt het bord 100MHz bus?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• El_Frigo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-07 11:32
Ik ben in de archiven van MSI gedoken. Als je zelf wilt kan je vanaf HIER:
http://www.msi.com.tw/pro...detail.php?UID=102&kind=1
de handleiding downloaden.

De plank ondersteund 100/95/83.3/75/66MHz clocks.
De Jumper S1: 4,5,6 moeten open zijn (dus zonder jumper) voor 100Mhz.

En voor de AMD K6 450Mhz moet je van Jumper S1: 1,2,3 gesloten zijn (dus met jumper) voor een ratio van 4.5x

Zo kom je dan op 4.5x 100Mhz. = 450Mhz.

Asus P4PE, Intel Pentium IV 2.66 Ghz., Corsair DDR 512MB PC3200, ATI Radeon 9700Pro 128Mb, Hauppauge WinTV PVR 350, Creative Soundblaster Live!, Tekram 390U3W, Plextor PX-40TSi, PX-W1210TS

• theroman
Bedankt voor al jullie replies, maar 4,5x100 heb ik reeds geprobeerd. Dit resulteert echter daarin dat de computer überhaupt niet start. Daarom vroeg ik me af of hiervoor tweaks bestaan. De nieuwste BIOS heb ik trouwens al (3.7)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

theroman schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 21:16:
Bedankt voor al jullie replies, maar 4,5x100 heb ik reeds geprobeerd. Dit resulteert echter daarin dat de computer überhaupt niet start. Daarom vroeg ik me af of hiervoor tweaks bestaan. De nieuwste BIOS heb ik trouwens al (3.7)
Eerste wat je dan moet achterhalen is of de FSB danwel de CPU de bottleneck vormt:

Stel hem eens in op 6x75MHz (om 6x te krijgen de multiplier op 2x instellen, dat wordt door de latere K6-2tjes naar 6 geremapped), als hij dan wel op 450 wil draaien is het allicht de FSB die lastig doet.

Omgekeerd kun je op 3.0x100MHz proberen, als dat werkt is het de CPU die naar doet.

Extra factor: de RAM. Hoeveel ns in het geheugen gerate? Voor 100MHz mag je eigenlijk maximaal 10ns SDRAM hebben, liever 8ns. Heb je 12ns of trage 10ns, dan is dat allicht je probleem.
Gebruik je daarentegen EDO, dan moet het 50ns zijn. 60ns en 100MHz is zo goed als ondoenlijk.
En ja, ik weet dat deze mobo alleen DIMM sloten heeft, maar er zijn ook EDO DIMMs :z

Oslik blyat! Oslik!

• theroman
ik heb alle mogelijke FSB x multipyers al geprobeerd, maar niets helpt. De 450 wordt gewoonweg niet ondersteunt.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

theroman schreef op zondag 21 november 2004 @ 13:46:
ik heb alle mogelijke FSB x multipyers al geprobeerd, maar niets helpt. De 450 wordt gewoonweg niet ondersteunt.
Hohoho, je snapt volgens mij niet wat ik hierboven schrijf.

Allereerst maakt wat MSI wel of niet ondersteunt met die revisie geen steek uit, het gaat erom wat technisch aan de praat te krijgen is. Zeker bij So7 is officiele ondersteuning van de fabrikant zowat de minst relevante factor :z

Ten tweede moet je dus NIET proberen om exact 450MHz te krijgen, maar je moet er door slim in te stellen (vandaar de voorbeelden die ik noem) erachter te komen waar de bottleneck zit. Alleen als die bij je CPU zit kun je er weinig mee. Dus nog een keer:

1) draait hij wel op 100MHz FSB met 4.0x of lagere multiplier?
2) zo nee: wat voor RAM heb je? Met name hoeveel ns
3) draait hij wel op 5.0x of hogere multiplier met lagere FSB?

Met het antwoord op die drie vragen kunnen we je zeggen wat je verder kunt proberen, want op dit bord zou deze CPU gewoon op 450MHz moeten kunnen draaien :)

Oslik blyat! Oslik!

• theroman
Oh, sorry, dan heb ik je inderdaad verkeerd begrepen 8)7

Hij draait wel op 4x met een FSB van 100 en ook met een hogere multiplyer met lagere FSB.

En voor het geval: Ik heb aan RAM 3 bankjes van PC100 64mb, waarvan twee 8n (siemens, mtec), maar van de laatste ben ik niet zeker. Er staat geen vermelding op de gebruikelijke plaats, mar er staat wel meermaals 10 vermeld op andere plekken op de chip.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dan ligt het niet aan FSB. 10ns is grensgeval, dus kun je het evt alleen met de twee 8ns reepjes proberen. Maar klinkt als CPU. Enig idee hoe heet dat ding wordt? K6-2 is nogal temp-gevoelig

Oslik blyat! Oslik!

• theroman
Nee, over de temp van de CPU weet ik practisch niets. Hiertoe zitten geen meters in het BIOS. Ik kan echter rustig mn vinger op de zijkant van het koelblok houden, dus erg heet kan ie nooit zijn.

bovendien, de CPU staat vooralsnog ondergeklokt op 429, dus oververhitting lijkt me niet erg waarschijnlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door theroman op 21-11-2004 16:52 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:33
Ik heb iets soortgelijks. Ik heb een K6-2 533, maar met mij mobo kan ik maximaal 500 halen. Ik heb er vrede mee, want ik merk al nauwelijks verschil tussen 450 en 500. Ik denk dat je je de moeite beter kan besparen, want 21 mhz is te weinig om verschil te merken..

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• theroman
Daar heb je gelijk in. Maar nu ik hoor dat mijn bord in theorie ook een 500 mhz moet kunnen ondersteunen, kan ik mn 450 ook nog overklokken. En een winst van 71 is toch mooi meegenomen 8)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

theroman schreef op zondag 21 november 2004 @ 17:13:
Daar heb je gelijk in. Maar nu ik hoor dat mijn bord in theorie ook een 500 mhz moet kunnen ondersteunen, kan ik mn 450 ook nog overklokken. En een winst van 71 is toch mooi meegenomen 8)
Pas op met dat werkwoord 'ondersteunen' :o

Dat zegt alleen of een fabrikant beweert dat iets gaat werken, wat geheel losstaat van of het echt werkt of niet...

Soweiso moet je bij So7 ALTIJD de FSB maxen, omdat de L2 cache op FSB draait. 400MHz (4x100) is dus sneller dan 429MHz (4.5x95)

Maar 5x100 is natuurlijk sneller als je een CPU hebt die dat wel trekt

Oslik blyat! Oslik!

• theroman
Ja, de FSB heb ik dus ook wel proberen te maxen, maar in combinatie met mutiplyerwaarden hoger dan 4x, geeft mn systeem niet thuis.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

theroman schreef op zondag 21 november 2004 @ 20:54:
Ja, de FSB heb ik dus ook wel proberen te maxen, maar in combinatie met mutiplyerwaarden hoger dan 4x, geeft mn systeem niet thuis.
Hoe weet je dat het aan je systeem ligt?

Als het alleen aan je CPU ligt, dan heeft een andere CPU wel zin, ligt het aan het systeem in z'n algemeen, dan heeft een snellere CPU geen enkele zin.

Ik lees in je posts niets wat erop wijst dat het iets anders is dan je CPU, maar als jij dat wel weet, graag posten...

Oslik blyat! Oslik!

• theroman
Ik zou niet weten wat er dan met processor mis is. Ik kan echter wel testen of het hieraan ligt door een 333mhz in het systeem te steken. Die moet ik dan echter wel overclocken tot 450, dus ik weet niet of ie dat wel overleeft.

Maar als iemand mij met enige zekerheid kan zeggen dat het wel eventjes kan, zal ik zeker proberen.

• theroman
Nou, ik heb de 333 geprobeerd en toen viel me op dat de S2 jumper, die het voltage regelt, niet goed stond. Dat heb ik nu verholpen en ook de 450 CPU draait nu lekker op 475 Mhz. :)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:31

Thandor

SilverStreak

Je hebt het voltage nu niet té hoog gezet :?.
Mijn K6-2 400MHz moet op 2,2V. Draait echter op 2,1V omdat mijn mobo alleen 1,8V, 2,1V, 2,3V, 2,5 en dan nog een aantal stappen tot en met 3,5V aankan.
Echter kan ik met 2,1V ook de 450MHz halen.

Op 3,5V 8)7 maakt de CPU ontzettend veel hitte en 3,5V is ook niet echt bevordelijk voor de levensduur :X

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-08 20:59
hmm, ondersteunen gaat dus al een stuk beter? 8)7

[ Voor 93% gewijzigd door Meester_J op 22-11-2004 21:01 ]

• theroman
Ja, best wel. Ik ga kijken hoe ver ik m kan krijgen, 550 moet toch gaan lukken, lijkt me.

Het voltage staat echter momenteel wel op 2,5, dus dat moet ook niet veel hoger worden.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

theroman schreef op maandag 22 november 2004 @ 21:26:
Ja, best wel. Ik ga kijken hoe ver ik m kan krijgen, 550 moet toch gaan lukken, lijkt me.

Het voltage staat echter momenteel wel op 2,5, dus dat moet ook niet veel hoger worden.
2.5V is hoog voor een K6-2 (moeten normaal op 2.2V draaien), maar idd goed om te OCen. Ik zou zelf overigens verbaasd zijn als je ver boven de 500MHz uitkomt, K6-2s zijn geen OCwonders...

Oslik blyat! Oslik!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:31

Thandor

SilverStreak

2,5V moet je maar als max beschouwen. Zorg ook voor goede koeling want een K6-2 vind veel warmte niet echt leuk.

Je zou kunnen overwegen om het heatspreader er heel voorzichtig af te halen. Je krijgt dan gewoon een CPU dat sterk lijkt op een oude Athlon/Duron.
Je moet dan wel zorgen dat je geen core crush krijgt, de kussentjes zitten er natuurlijk niet onder ;).

Volgens mij kon je (heel grof genomen) bij ongv. elke AMD K6-2 er vrij makkelijk 50MHz bijop krijgen. Mijn CPU doet 50MHz extra met 0,1V minder corevoltage :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1