Stroomverbruik Hardeschijven

Pagina: 1
Acties:
  • 761 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 23:58
Ik heb op google en op het forum gezocht naar hoeveel Watt aan vermogen hardeschijven gebruikt maar vind echt helemaal niks, daarom dacht ik om hier een thread te openen.

Ik heb nu de volgende hardeschijven:
1x Maxtor DiamondMax Plus 9 - 120GB ATA-133
2x Maxtor DiamondMax Plus 9 - 200GB S-ATA
2x Maxtor DiamondMax 10 - 200GB S-ATA

Samen met een Pentium 4 2.4B, 1024MB RAM en een GeForce4 Ti4200.

Op een 400W voeding draait deze systeem gewoon perfect.

Nu wil ik wat extra hardeschijven toevoegen aan het systeem, waarschijnlijk worden het 4x DiamondMax 10 250GB S-ATA.

Hoeveel Watt aan vermogen gebruikt nou een hardeschijf gemiddeld? Of weet iemand de exacte Watt's van de hardeschijven die ik heb? Op maxtor website, de datasheet van de hardeschijven kom ik er ook niet uit.

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
Als je goed op de label kijkt van je HD staat er precies op hoeveel watt hij gebruik, dat kan je dus mooi bij elkaar optellen en je hebt het aantal watt.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:54

TheBorg

Resistance is futile.

Ehhh, meestal staat het er gewoon op.
Bijvoorbeeld 12V, 1A en 5V 0,5A
(12 * 1) + (5 * 0,5) = 14,5 Watt

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:14
Op de site van Seagate kan je in de datasheets van hun harddisks het stroomverbruik vrij gedetailleerd zien.

Bijvoorbeeld voor de Barracuda 7200.8:
idle: 7.2W
operating average: 12.8W
seek average: 12.4W
12VDC amps peak: 2.8A

Het verbruik van de meeste moderne 7200RPM harddisks zal niet ver van deze waarden van Seagate liggen. Hetere schijven verbruiken ook meer.

Het probleem met harddisks is dat ze bij het opspinnen erg veel stroom vreten uit de 12V lijn: doorgaans tussen 1.5 en 2.5A. Met 5 disks in je pc trek je er zo bij het starten al rap 10A door op de 12V lijn! Al je CPU en graka dan ook nog eens op de 12V lijn hangen, kan je voeding het lastig krijgen.

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Een 2e voeding is natuurlijk ook een optie. Ik heb hier een fileserver staan waar er zelfs 4 in kunnen :)
Je kan bv systeem onderdelen + systeem HD op een voeding gooien en je data HDs op de andere voeding. Bereken altijd het maximale gebruik overigens!
Dat was mijn suggestie-tje, succes.

• JustMitch
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-02 01:23
SSH schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 17:34:
Een 2e voeding is natuurlijk ook een optie. Ik heb hier een fileserver staan waar er zelfs 4 in kunnen :)
Je kan bv systeem onderdelen + systeem HD op een voeding gooien en je data HDs op de andere voeding. Bereken altijd het maximale gebruik overigens!
Dat was mijn suggestie-tje, succes.
Ik vraag me nu af hoe dat precies werkt zo'n 2e voeding. Ik wil ook gaan uitbreiden met hardeschijven zit met het probleem dat er weinig ruimte in mijn kast is en dat er te weinig voedingkabels zijn. Nu wou ik dit oplossen door een apart kastje te maken voor die hd's en een voeding, de s-ata kabels trek ik wel door. Maar zijn hier nu speciale voedingen voor om die te laten samenwerken ofzo? want hoe krijg je die 2e voeding anders aan zonder moederbord?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:20

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ga voor de gein eens kijken op http://www.coolermaster-europe.com/ bij produkts >> cases. De CM stacker behuizing is zo gemaakt dat er twee voedingen in passen.
Er wordt een speciale kabel meegeleverd zodat je twee standaard ATX voedingen met elkaar kunt doorlussen en vervolgens op één moederbord kunt aansluiten. Zo kun je met de normale power button beide voedingen exact te gelijk inschakelen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

TheBorg schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 17:09:
Ehhh, meestal staat het er gewoon op.
Bijvoorbeeld 12V, 1A en 5V 0,5A
(12 * 1) + (5 * 0,5) = 14,5 Watt
Inderdaad :)

Dat kun je meestal wel in de Datasheet van de harddisk terugvinden. Bijvoorbeeld de DiamondMax Plus 9 van de topicstarter verbruikt:
Seek: 5V/858mA, 12V/662mA
Idle: 5V/668mA, 12V/334mA
Seek: (5*0,858) + (12*0,662) = 12,234W
Idle: (5*0,668) + (12*0,334) = 7,348W

Globaal genomen mag je trouwens gerust 10W per harddisk rekenen. Bij SCSI rond 15W.

[ Voor 14% gewijzigd door BalusC op 20-11-2004 19:47 ]

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 23:58
Op me hardeschijf en in de datasheet staat idd die Ampere's en Voltages. Wist niet meer dat je de Watt daaruit kan uit rekenen :)

Bedankt allen, heb nu voldoende informatie.

Tweede voeding is misschien wel leuk aangezien ik een CM stacker heb
Pagina: 1