Ik zie de afgelopen week de prijzen van Socket 754 processoren en moederborden flink dalen. Is het verstandig om nu over te stappen naar dit 'oude' platform of moet ik wachten tot socket 939 goedkoper wordt ?
Ik snap dat ik bij een socket754 moederbord over 2 jaar weinig kan upgraden, maar ik koop meestal gewoon een nieuw setje (mobo + proc + geheugen) omdat volgens mij upgraden niet altijd de beste keuze is. Relatief erg duur voor weinig extra performance..
Prijzen nu (goedkoopste onderdelen):
Socket 754 :
Processor 3000+ boxed : 140 Euro
Moederbordje, EPoX 8HDA3+ : 65 Euro
Geheugen, 512 MB RAM PC3200 (TwinMOS) : 67 Euro
Totaal dus maar 272 Euro voor een snel systeempje met ook nog eens overklok mogelijkheden in het BIOS. Als we nu kijken naar een vergelijkbaar socket 939 systeempje :
Processor 3000+ boxed : 150 Euro
Moederbordje, Asus A8V Deluxe : 117 Euro
Geheugen, 2x 256 MB PC3200 (TwinMOS) ivm Dual Channel : 2x 37 Euro
Totaal dus 341 Euro. Nu begrijp ik best dat dat Asus moederbordje veel extra luxe aan boord heeft, maar toch is het prijs verschil behoorlijk.
Is dit prijsverschil te verdedigen als je kijkt naar performance ? Socket 939 heet dual channel, dat zou sneller moeten zijn, maar voor de rest ?
.........please enlight me.
Ik snap dat ik bij een socket754 moederbord over 2 jaar weinig kan upgraden, maar ik koop meestal gewoon een nieuw setje (mobo + proc + geheugen) omdat volgens mij upgraden niet altijd de beste keuze is. Relatief erg duur voor weinig extra performance..
Prijzen nu (goedkoopste onderdelen):
Socket 754 :
Processor 3000+ boxed : 140 Euro
Moederbordje, EPoX 8HDA3+ : 65 Euro
Geheugen, 512 MB RAM PC3200 (TwinMOS) : 67 Euro
Totaal dus maar 272 Euro voor een snel systeempje met ook nog eens overklok mogelijkheden in het BIOS. Als we nu kijken naar een vergelijkbaar socket 939 systeempje :
Processor 3000+ boxed : 150 Euro
Moederbordje, Asus A8V Deluxe : 117 Euro
Geheugen, 2x 256 MB PC3200 (TwinMOS) ivm Dual Channel : 2x 37 Euro
Totaal dus 341 Euro. Nu begrijp ik best dat dat Asus moederbordje veel extra luxe aan boord heeft, maar toch is het prijs verschil behoorlijk.
Is dit prijsverschil te verdedigen als je kijkt naar performance ? Socket 939 heet dual channel, dat zou sneller moeten zijn, maar voor de rest ?
.........please enlight me.
AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64