[AMD64] Overstappen nu of wachten ?

Pagina: 1
Acties:

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 13:31

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Topicstarter
Ik zie de afgelopen week de prijzen van Socket 754 processoren en moederborden flink dalen. Is het verstandig om nu over te stappen naar dit 'oude' platform of moet ik wachten tot socket 939 goedkoper wordt ?

Ik snap dat ik bij een socket754 moederbord over 2 jaar weinig kan upgraden, maar ik koop meestal gewoon een nieuw setje (mobo + proc + geheugen) omdat volgens mij upgraden niet altijd de beste keuze is. Relatief erg duur voor weinig extra performance..

Prijzen nu (goedkoopste onderdelen):

Socket 754 :

Processor 3000+ boxed : 140 Euro
Moederbordje, EPoX 8HDA3+ : 65 Euro
Geheugen, 512 MB RAM PC3200 (TwinMOS) : 67 Euro

Totaal dus maar 272 Euro voor een snel systeempje met ook nog eens overklok mogelijkheden in het BIOS. Als we nu kijken naar een vergelijkbaar socket 939 systeempje :

Processor 3000+ boxed : 150 Euro
Moederbordje, Asus A8V Deluxe : 117 Euro
Geheugen, 2x 256 MB PC3200 (TwinMOS) ivm Dual Channel : 2x 37 Euro

Totaal dus 341 Euro. Nu begrijp ik best dat dat Asus moederbordje veel extra luxe aan boord heeft, maar toch is het prijs verschil behoorlijk.

Is dit prijsverschil te verdedigen als je kijkt naar performance ? Socket 939 heet dual channel, dat zou sneller moeten zijn, maar voor de rest ?

.........please enlight me.

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Dit blijft een keuze die je zelf moet maken. Ik weet zeker dat de meerderheid hier S939 zal zeggen ivm upgraden. Maar als je zelf niet WILT upgraden, kan je net zo goed de eerste set nemen. Als je gaat overclocken raad ik je zeker de laatste set aan, aangezien die goed overclocked...
Maar zoals ik al zei, dit is een keuze die jezelf moet bepalen :9~

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Verwijderd

ik zou gewoon voor socket 754 gaan!
Bij s939 proc's is de mogelijkheid van dual channel bij de rating inbegrepen (waardoor het dus niet als bij socket a een "extra" is).
Nu neem je idd 2x256mb geheugen erbij (dus je hebt dual channel) maar als jij een upgrade wilt gaan doen omdat je merkt dat je pc te traag is wil je waarschijnlijk ook 1 gig geheugen waardoor je weer "niets" aan je 256mb reepjes hebt (aangezien je voor de dual channel 2x 51mb wilt). Ten 2e is je moederboard, wat nu goed is voor s939 tegen die tijd ook al weer "verouderd" (dingen als sata2 etc mis je dan toch weer) en je geeft zelf al aan dat je meestal toch cpu+ mobo upgrade doet.

Optie 1 is het beste omdat je dan nog dat reepje geheugen mee kan nemen (en aan vult met een 2e 512mb reepje voor dual channel) bij je upgrade.
De 3000+ s939 presteert ongeveer gelijk aan de s754 versie dus daarvoor hoef je het ook niet te doen !
Tel daarbij het prijsvoordeel op en de beslissing lijkt mij niet te ingewikkeld.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2004 17:12 ]

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-08 11:05

TommyGun

Stik er maar in!

Ik zou wachten tot de Windows 64 Bit versie uit is en dan een 939 socket bordje kopen met een 64 Bit AMD'tje. 939 is de toekomst. (Correct me if i'm wrong). Maar je moet 't idd zelf weten. Kijk eens naar wat benchmarks op bijv Toms Hardware Guide.

[ Voor 89% gewijzigd door TommyGun op 20-11-2004 17:15 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Verwijderd

Zelf ben ik nu aan het upgraden. Ik heb nu een P4 2,53Ghz met 2x 512MB PC2100 geheugen. Ik heb op de HCC 2x 512MB PC3200 gekocht en ik heb inmiddels een 3000+ op socket 939 besteld. Deze is sinds eergister leverbaar op pczaak.nl :) Ook heb ik een MSI mobo van 114 euro genomen.

De reden waarom ik voor S939 heb gekozen? Om over 1-2 jaar te kunnen upgraden naar bijvoorbeeld een 4000+. Die draait namelijk op op S939 en die zijn nu nog erg duur. Dus zodra de 4000+ een stuk goedkoper is kan je voor relatief weinig geld upgraden naar een 4000+ en dat is best een groot verschil lijkt me. Zo heb ik geredeneerd. Ik denk dat je uiteindelijk iets goedkoper uitkomt.

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Ik zou voor S939 gaan (heb ik ook)
S754 heeft single channel en een doorvoer van ongeveer 2.3 a 2.9 gb/s
S939 heeft dual channel en een doorvoor van ongeveer 5.9 a 6.8 gb/s

Qua prestatie merk je het niet meteen, maar toch is S939 veel sneller.
Komt nog eens bij dat de nieuwe winchester core (voor S939) veel zuiniger is, veel beter overklokbaar, en ook nog eens niet zoveel warmer wordt.
De prijs voor geheugen en processor is wel ongeveer hetzelfde.
Het enigste verschil is het moederbord.
Het is normaal ook zo dat je niet moet besparen op een moederbord.
Met deze informatie kun je waarschijnlijk wel een keuze maken.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 17:17:
Zelf ben ik nu aan het upgraden. Ik heb nu een P4 2,53Ghz met 2x 512MB PC2100 geheugen. Ik heb op de HCC 2x 512MB PC3200 gekocht en ik heb inmiddels een 3000+ op socket 939 besteld. Deze is sinds eergister leverbaar op pczaak.nl :) Ook heb ik een MSI mobo van 114 euro genomen.

De reden waarom ik voor S939 heb gekozen? Om over 1-2 jaar te kunnen upgraden naar bijvoorbeeld een 4000+. Die draait namelijk op op S939 en die zijn nu nog erg duur. Dus zodra de 4000+ een stuk goedkoper is kan je voor relatief weinig geld upgraden naar een 4000+ en dat is best een groot verschil lijkt me. Zo heb ik geredeneerd. Ik denk dat je uiteindelijk iets goedkoper uitkomt.
Als ik het goed begrijp kan een AMD Athlon 64 939 4000+ 2400Mhz BOX op het volgende moederbord.
MSI mobo van 114 euro

Verwijderd

Grr, typ ik een bericht en dan geeft GoT een error :(

Nouja dit is iig de site van t mobo:
http://www.msicomputer.co...del=K8T_Neo2-FIR&class=mb

Op de site staat:
Supports 64-bit AMD K8 Athlon 64/Athlon 64 FX Processor (Socket 939)
Supports 64-bit AMD K8 Athlon 64 3500+ and higher CPU
Supports 64-bit AMD K8 Athlon 64 FX processor FX-53 and up

En voor zover ik gelezen hebt draait een 4000+ hier ook wel op.

Verwijderd

Ik denk dat het er een beetje van af hangt hoe vaak je zo'n nieuw setje koopt. Als je toch maar van plan bent 2 jaar met zo'n setje te doen, dan zou ik gewoon het "oude" platform kopen, dan kan je over 2 jaar de s939 kopen. Als je van plan bent een jaarte of 4/5 te doen, dan zou ik wat meer in "moderne" spullen investeren, vergeet daarbij niet pci-e en ddr-2, wat dus allemaal flink aan de prijs is op dit moment. Over 2 jaar zal dat dan ook niet meer zo duur zijn.

• Lady_Morgana
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

Lady_Morgana

The only true Lady here :o))

Als je niet aan upgraden doet gewoon s754 nemen, maakt kwa performance weinig uit.
Ga je wel upgraden later dan s939.

No i have NOT lost my mind, I have it backed up on tape somewhere :P

• Carnifex
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-06 18:33

Carnifex

auch

Ik zit zelf ook over dezelfde upgrade te denken, maar ik wil vooral dat de pc niet zo'n herrie maakt. Hoeveel stiller/koeler is die nieuwe AMD64 core, of maakt dat niet zo veel uit?

Het is iig wel een vereiste dat de koeler uitgaat zodra de processor niet meer zo heet is. Gebeurt dat bij alle AMD64's? Of moet ik dan een geschikt mobo daarvoor hebben?

Verwijderd

Dat zou ik ook wel willen weten ja. Want ik heb een Zalman 7000 AlCu en die moet ook op de AMD64 passen. Gaat die dan ook uit als de CPU gewoon koud genoeg is?

Verwijderd

Carnifex schreef op zondag 21 november 2004 @ 11:41:
Ik zit zelf ook over dezelfde upgrade te denken, maar ik wil vooral dat de pc niet zo'n herrie maakt. Hoeveel stiller/koeler is die nieuwe AMD64 core, of maakt dat niet zo veel uit?

Het is iig wel een vereiste dat de koeler uitgaat zodra de processor niet meer zo heet is. Gebeurt dat bij alle AMD64's? Of moet ik dan een geschikt mobo daarvoor hebben?
Het platform heeft daar verder niet zoveel mee te maken. Je moet dan gewoon goede koeling kopen. En voor temperatuur en fan regeling zijn ook uitstekende programma's voor.
Pagina: 1