AMD64-3500 (newcastle) met Zalman 7000-Cu Hoge cpu temp.

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:02
Voordat ik straks weer gebombardeerd word met search en google wil ik alvast zeggen dat ik dat al uren en uren heb gedaan maar niet veel info heb gevonden.

Ik heb een AMD64-3500 met een Zalman 7000-Cu koeler. Ik heb een dun laagje Titan Silver-grease als koelpasta. Iedereen zeg dat dit een hele stille en goede koeler is maar ik merk daar dus weinig van. Ik heb in de bios CnQ gedisabled en smartfan staat ingesteld op 50 gr met een marge van 1 graad. Als ik nu naar mijn cpu temp kijk schrik ik daar toch behoorlijk van. Idle met 1400rpm staat ie op 45 graden als ik echter een spel speel of dvd backup dan schiet de temp naar 60 graden met 2600 rpm (dan maakt deze koeler vind ik toch nog herrie). Als mijn zoontje een spelletje op internet speelt staat ie op 57 graden. Systeem is standaard (dus niet overclocked). Met prime95 torturetest wordt ie te heet en slaat ie uit. Dit omdat ik in de bios een shutdown-temp van 70 graden heb ingesteld.

Mijn sys:
MSI K8N NEO2 Platinum moederbord. (Bios 1.37mod)
AMD64-3500 cpu.
Zalman 7000-Cu koeler.
2x256 mb Corsair Twinx 3200C2 geheugen.
2x papst 19 cfm exhaust fan.
1x papst 26 cfm intake fan.
Op Nforce-chip een zalman NB47 chipset-koeler.
Radeon 9000-pro met passief koelblokje.
Maxtor 120gig ata-schijf.
Tagan 480w voeding.
Benq 1620 dvd-brander.
LiteOn 165 dvd-speler.

Volgens de site van zalman kan deze koeler met alle AMD64 cpu's op de low stand maar als ik dat doe dan slaat pc bij minste belasting al uit ivm te hete cpu.

Mijn vraag aan jullie is: Wat zijn jullie temps met de Zalman 7000-Cu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De temps lijken mij idd ook wat hoog, maar dit kan ook foute uitlezing zijn. Pak het blok eens vast en voel hoe warm het wordt. 45 graden is goed vast te houden (lekker warm) maar 60 graden doet echt al zeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-07 13:37
Updat je bios, zie je vaak bij MSI laatste tijd dat hij verkeerde waardes geeft.
Ik heb dan wel een p4 3,0 Northwood met een CNPS 7000ALCU maar die is idle meestal iets van 28-33 graden en stressed iets van 45 ofzo.

Ik heb een MSI 865PE PFISR mobo en heb ook een biosupdat moeten uitvoeren omdat de temps niet klopten. Waren een hele hoop mensen die dit probleem ook hadden en ik geloof niet alleen specifiek dit moederbord.

Owww btw 45 graden bij mij is min of meer warm :*)

Lijkt me onnodig om de zalman op 1400 te laten draaien, dat je hem op 2600rpm toch nog herrie vind maken :X
Stap over op waterkoeling zou ik zeggen :P

[ Voor 22% gewijzigd door J0J0 op 20-11-2004 15:44 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilco
@KlusPrutser : Ik heb al heel wat proggies (MBM5/Speedfan-4.17/CoreCenter/Sandra) gebruikt om temp uit te lezen maar komen allemaal op zelfde temp. Als ik in bios kijkt geeft ie aan Case-temp 24 graden en CPU-temp 45 graden. Koeler zit er zeker weten goed op en er zit ook een dun laagje Titan Silver-grease op. (Titan silver-grease was volgens de verkoper een goede koelpasta).

@JOJO : Ik heb ook de laatste officiele bios (1.30) erop gehad maar zelfde temps.

[ Voor 11% gewijzigd door Nilco op 20-11-2004 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wenneyhanney
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-09 08:06
Heej,

Ik heb eerst ook zo'n probleem, maar is het over.

Nu heb ik paar tips voor je ;)

1. CoreCell leest de temp verkeerd, probeer met bv SpeedFan.

2. in Cell menu van je bios moet je CPU Multiplier: van StartUp naar 11x veranderen. (Klinkt raar, maar bij mij was mijn temp van 65C naar 50C stress gegaan.)

3. Heb je goeie airflow?

4.Als je standard backplate gebruikt(van MSI mobo) kan je beter vervangen door Zalman backplate.

[ Voor 9% gewijzigd door wenneyhanney op 20-11-2004 15:49 ]

Hope for the best, prepare for the worst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar voelt het koelblok ook zo warm aan als dat al die proggies aangeven? Volgens mij lezen die proggies gewoon de bios temp uit en lijkt het me logisch dat ze allemaal dezelfde waarde uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke bracket gebruik je momenteel? Die van je mobo of van Zalman?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilco
Dat van die multiplier ga ik straks proberen. Ik heb de backplate van MSI laten zitten omdat deze echt met geen mogelijkheid er vanaf te krijgen was. Zelfs niet met een fohn die er een kwartier op heeft staan blazen. Ik heb wel andere nipples gebruikt die net zo hoog komen als de nipples van zalman met zalman backplte. Dit trukje wordt door veel mensen toegepast omdat zij ook hun msi-backplate er niet af krijgen.

edit:
Heb nu multiplier op 11x gezet maar temp blijft idle 40-45 graden

[ Voor 10% gewijzigd door Nilco op 20-11-2004 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die backplate gaat er vrij eenvoudig vanaf.
Ga je aan de achterkant lopen trekken dan krijg je hem inderdaad niet los.
Maar druk je op de 2 pinnen die op de andere kant eruit komen dan duw je de plate er zo vanaf.
Ik had bij mijn asus hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilco
@ureal : ik heb op beide pinnen staan drukken maar backplate komt echt niet los. Ben daarmee gestopt omdat bord aardig begon door te buigen en ik wilde niet mijn bord slopen.

Ik heb aan een vriend, die wel de orginele backplate met nipples gebruikt, gevraagd hoe hoog de zalman nipples boven bord komen. Bij hem is dat dus 13 mm. Met de nipples die ik met msi-backplate gebruikt is dat ook 13 mm dus daar kan het probleem niet in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Probeer eens een redelijk grote druppel koelpasta op de CPU te doen, ipv. een dunne laag.
Dit heeft bij mij al voor veel problemen gezorgd namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Dit leek me wel heel erg veel... Ik heb zelf een 3200+ S939 (Een winnie dus ;) ) En die heb ik overclocked naar 2200MHz, dus 3500+. Die is met stockkoeler maar 35Graden Idle...En dit is wel in een behoorlijk warme kamer...
Dus deze temps leken me wel heel erg veel...
Probeer de stockkoeler eens :)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilco
@FnF : Stockkoeler was idle ook 45 graden en load 58-61 graden maar die draaide dan wel op 5500 toeren. Ik heb daarom die zalman gekocht om van die takkeherrie af te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilco
Nokko schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 16:10:
Probeer eens een redelijk grote druppel koelpasta op de CPU te doen, ipv. een dunne laag.
Dit heeft bij mij al voor veel problemen gezorgd namelijk.
Zal dit eens proberen maar ik hoor en lees altijd dat een een dun laagje op de heatspreader moet smeren. De verkoper zei ook een dun laagje uitsmeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Nilco op 20-11-2004 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
De koeler drukt de druppel pasta wel uit...
Geloof me, het verspreid wel goed.

(Ik heb namelijk het probleem dat als ik een dunne laag doe, dat de heatsink die flinterdunne laag eraf duwt..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kheb ook die Zalman & AMD 3500+ (130nm) loopt op 240*10=2400Mhz

idle 35°
stressed tot 60°
(gesloten kast zonder extra out fan)

ik heb een dun laagje koelpasta gebruikt zoals werd aangeraden ...
& de msi backplate er nog op ... met standard koelpasta

=> Toen ik de kast openliet zag ik dat de temperaturen drastisch daalden ...
Kheb sinds vandaag dan maar een extra fan (die de warme lucht eruit zuigt)
erop geplaatst , en dat alleen al scheelt ongeveer 8 a 9 graden

nu idle 28° , stressed tot 52° (na 1uur prime)

... dank je FAQ's & Tweakers ;-p

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2004 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilco
Ik heb effe de koeler er af gehaald (wat een kolere spul om schoon te maken zeg die silver-grease) Er was een hoop eruit gerdukt ondanks dat ik een heel dun laagje heb aangebracht. Nu 1 druppel in het midden van de heatspreader. Nu idle 39 graden en stressed 65 graden (Prime95 torture-test max heat).

Ik heb nu al spijt van de aankoop. Zo goed koelt ie dus niet. Stockkoeler maakte op fullspeed ook herrie maar die hield um op 55-57 graden.

[ Voor 21% gewijzigd door Nilco op 20-11-2004 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
als ik koelpasta aanbreng, dan doe ik een klein korreltje in het midden die ik dan verspreid met mn vinger..kan best even duren omdat de AS die ik heb aardig "klei-ig" is..

Verder zou ik het ook niet weten wat er aan de hand is..Maar die zalman zou eigenlijk minstens 5graden lager moeten zitten dan de boxed cooler lijkt mij..vooral op 2600rpm! Snap ook niet waarom de 3500+ zo warm wordt..maat van mij heeft een 3000+, en die komt niet boven de 37graden stressed met prime met boxed cooler en 2 casefans..

Succes!

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilco
Ik denk dat de readings van de 1.3x biossen fout zijn. Ik heb nu 1.41beta erop geflashed en mijn cpu temps zijn nu idle 35 graden en stressed 45 graden. Als stresstest heb ik Prime torture-test maximum heat 30 minuten laten draaien (42 graden) en cpu-burn-in met maximum heat 30 minuten (45 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MEGATRON

Ik ben benieuwd waar je nu de temps mee uitleest ik met corecenter (klopt weinig van).
ik heb dezelfde zalman en processor en mobo en een 500 watt super flower voeding.
Die backplate is er echt in 1 min af ook hier, alleen je moet een goede fhon gebruiken en ja dat word een beetje heet maar dat maakt weinig uit.
de bios die ik gebruik is de 1.3 en mijn temps kloppen volgens mij ook niet.
En ik denk dat het echt beter is om de koelpasta netjes met een bankpasje uit te smeren over de core en 1 grote druppel in het midden ik zou daar niet voor gaan.
als dat wel heeft geholpen denk ik dat je zalman idd niet goed zit (teveel ruimte).

1 vraag van mij, bij corecenter geeft hij daar bij jou je NB fan temp aan ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilco
@edtedkev: zoals ik al zei had ik ook een heel dun laagje koelpasta. Echter was er een heleboel pasta er tussen uit gedrukt. Ook op de site van Arctic-Silver staat dat je 1 druppel in het midden moet doen. In CoreCenter zie ik ook geen NB-temp en ik heb geen NB-fan omdat ik een Zalman chipsetkoelblokje erop heb.

En die temp-sensor of biossen zijn gewoon brak. Gisteren 35-45 nu weer 45-60 :(

[ Voor 12% gewijzigd door Nilco op 21-11-2004 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een MSI K8 Neo 2 PL Mobo met bios 1.30, en ook een zalman 700. Mijn temps liggen rond de 46 idle op 230o toeren, en 56-60 graden stressed. :?

Maar nu ik net was las over een backplate, zat ik me te bedenken dat ik die er niet bij heb gekregen. Dus ik ff nakijken op de site van Zalman, hebben die **kels van PCZaak mij een 7000A alcu ipv een 7000B alcu geleverd...... :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:55

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik heb ook last van brakke uitlezing met hetzelfde mobo/cpu/7000cu.

Als m'n RC5 client lekker aan het stressen is, wordt ie maximaal 66C. Als ik m'n client afsluit, zakt de temperatuur in één klap naar 56C. Als de computer daarna idle is, is de temperatuur 40C.

3500+ @ 11x 220 = 2420 MHz, 1,75V.

Het koelblok is trouwens altijd lauw i.c.m. Arctic Siler 5.

[ Voor 6% gewijzigd door PD2JK op 26-11-2004 19:58 . Reden: AS5 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tis wel een beetje vreemd om aan je koelblok te voelen of de temp metingen juist zijn nietdan? 8)7 Als je koeler bv niet helemaal lekker zit dan is je koelblokkie dus idd lauw maar kan de proc aardig warm zijn.... beter is warm koelblokje ;) werkt die iig goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 19:54:
Tis wel een beetje vreemd om aan je koelblok te voelen of de temp metingen juist zijn nietdan? 8)7 Als je koeler bv niet helemaal lekker zit dan is je koelblokkie dus idd lauw maar kan de proc aardig warm zijn.... beter is warm koelblokje ;) werkt die iig goed
Je kan heus wel zien of je koelblokje goed zit. Knap als je een blokje er precies zo op krijgt dat hij net een beetje koelt. Als dat blok niet echt heet wordt, dan ligt dat aan de tempmeting en niet omdat je een koelblok er scheef op zet (hoe doe je dat eigenlijk??). En zeker niet als je dat koelblok al een paar keer gemonteerd hebt, dan zou je het iedere keer fout moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilco
@prutz0r: Waarom heb jij je Vcore zo hoog staan. 1.55-1.60 zou voldoende moeten zijn om een 2200 (3500+) op 2400 (3800+) te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:55

PD2JK

ouwe meuk is leuk

MEGATRON schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 22:03:
@prutz0r: Waarom heb jij je Vcore zo hoog staan. 1.55-1.60 zou voldoende moeten zijn om een 2200 (3500+) op 2400 (3800+) te laten lopen.
Ik heb nog te weinig ervaring met het overclocken op het Athlon64 platform. Dus ik dacht; meteen volle bak, net zoals het nForce2 bordje met 1700+ wat ik hiervoor had. Bedankt voor de tip iig. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door PD2JK op 27-11-2004 02:28 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-09 08:03

silitek

Tubes Only

Volgens mij zit je cooler niet goed op de core. Ik draai hier onder 1380rpm idle 35c en stress 55c. Ik heb dus het volgende gedaan. De boxed cooler die bij me AMD 64 3400+ zat, waaronder hele goeie koelpasta zit :P ..ff voorzichtig op m'n core gedrukt daarbij bleef een perfect laagje pasta achter zonder een pasje of vinger te gebruiken. Daarna de ZalMan 7000b-AlCu erop en klaar.

Of je MSI mobo is het probleem...heb geen hoge pet op voor MSI
Bij mij waren dat probleembordjes....Probeer eens de nieuwste bios!!
MEGATRON schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 15:32:
Voordat ik straks weer gebombardeerd word met search en google wil ik alvast zeggen dat ik dat al uren en uren heb gedaan maar niet veel info heb gevonden.

Ik heb een AMD64-3500 met een Zalman 7000-Cu koeler. Ik heb een dun laagje Titan Silver-grease als koelpasta. Iedereen zeg dat dit een hele stille en goede koeler is maar ik merk daar dus weinig van. Ik heb in de bios CnQ gedisabled en smartfan staat ingesteld op 50 gr met een marge van 1 graad. Als ik nu naar mijn cpu temp kijk schrik ik daar toch behoorlijk van. Idle met 1400rpm staat ie op 45 graden als ik echter een spel speel of dvd backup dan schiet de temp naar 60 graden met 2600 rpm (dan maakt deze koeler vind ik toch nog herrie). Als mijn zoontje een spelletje op internet speelt staat ie op 57 graden. Systeem is standaard (dus niet overclocked). Met prime95 torturetest wordt ie te heet en slaat ie uit. Dit omdat ik in de bios een shutdown-temp van 70 graden heb ingesteld.

Mijn sys:
MSI K8N NEO2 Platinum moederbord. (Bios 1.37mod)
AMD64-3500 cpu.
Zalman 7000-Cu koeler.
2x256 mb Corsair Twinx 3200C2 geheugen.
2x papst 19 cfm exhaust fan.
1x papst 26 cfm intake fan.
Op Nforce-chip een zalman NB47 chipset-koeler.
Radeon 9000-pro met passief koelblokje.
Maxtor 120gig ata-schijf.
Tagan 480w voeding.
Benq 1620 dvd-brander.
LiteOn 165 dvd-speler.

Volgens de site van zalman kan deze koeler met alle AMD64 cpu's op de low stand maar als ik dat doe dan slaat pc bij minste belasting al uit ivm te hete cpu.

Mijn vraag aan jullie is: Wat zijn jullie temps met de Zalman 7000-Cu?

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moederbord: MSI K8N NEO2 Platinum Wlan
Processor: AMD 64 3500+
CPU koeler: CNPS7000B-CU (met de bijgeleverde backplate en de hele tube koelpasta)
Behuizing: Antec SLK3700-BQE
Kast koeling: standaard meegeleverde 12mm fan

CPU temperatuur bij rust: 38/41 graden
CPU temperatuur loopt op tot max. 48/51 bij langdurig intensief gebruik
Sys temp: 21 graden

hopelijk heb je hier wat aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilco
Die hoge temps komen door bekende "Cold boot" probleem. Als ik mijn systeem gelijk 1x herstart (warme boot) dan worden de temps wel goed weergegeven. idle 38-41 graden en stressed 52-55 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik merk ook dat een een reboot ( na de "Cold Boot") de temp. goed wordt aangegeven. 33-37 idle, 45-50 stressed. Ligt dat nu aan een Biosfout of is het de Core Center die zijn werk niet goed doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dat allemaal hoge temps, bij mij was het trouwens toeval dat ik ontdekte dat de zalman net zo goed koelde als de boxed. Me "niples" van me zalman vielen er gewoon uit. Dus ik eerste de boxed cooler erop, en zag na 1 uur 3mark03 in een redelijk warme kamer max 41C. Me zalman erna op gedaan en zelfde temp en op snelle stand 40C. Nutteloos dus, want me boxed is zeker net zo stil als me zalman, schatting rond de 22db als ik het vergelijk met me andere fans.
Ik heb dan wel een s939 3000 win. Maar over die backplate niet normaal hoe ik hem moeten roppen om dat ding eraf te krijgen. Maar als je bord goed steunt breekt ie niet zomaar hoor :). Maar ik dacht wel even hmmm volle kracht dan maar :).

Moet daarbij wel zeggen dat hij het heel goed deed op mijn XP die ik zwaar kon overclocken

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2004 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilco
@spanklord: Met de boxedcooler had ik stressed dezelfde temps als met de zalman-7000cu nu. Alleen de boxedcooler draaide op 5500-6000 rpm met een berg t*ringherrie en de zalman draait nu op silentmode 1400 rpm en die hoor ik dus totaal niet. Backplate heb ik gewoon laten zitten. Ik heb gewoon 2 nipples gebruikt waar je je moederbord mee bevestigd. Eerst goed kijken of de hoogte gelijk is aan de zalman nipples dan is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kheb hier ook nog steeds het temp. probleem met de zalman ...
de ene dag is hij lekker koel , de andere dag wordt hij opeens 10 graden warmer...
kga ook eens proberen zien, als ik herstart , hoe de temps zijn...

btw de over-temperatuur beveiliging werkt perfect, er was een kleine kabel tussen mijne zalman gekomen waardoor die niet meer draaide ... temperatuur ging tot bijna 80° in Speedfan programma...en toen viel de PC uit ... oef , want hij werkt nog perfect hoor ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 08:20
ik heb ook zo'n AMD 3500+ maar dan met een asus A8V. mijn temps zijn normaal 28-32 graden stress max 52 graden. en mijn zalman 7000Al/Cu loopt op 2500rpm

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 31-08 15:37
Ik heb zelfde rare problemen gehad met mijn WCsetje.. had ook hoge temp.. na het verwijderen van de zalman chipset koeler en terug plaatsen van orginele was het over..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik heb de Abit AV8 3rd EYE
En ik heb me ook zitten te verbazen over de temparaturen, Ik heb volens cpu-z een newcastle van de CG revisie, overal waar ik kijk zou deze aardig koeler moeten zijn.
Maar hij wordt idle 45 graden en stressed ongeveer 73 graden in een chieftec kast die van aardige flow is voorzien.
Er zit ook nog een 6800 le en 2hd`s in, maar die worden niet bijster warm. Het koelblok is niet aan te raken zo heet wordt hij.
Dit alles is met een stock cooler, maar mag toch aan nemen dat zo`n gecertificeerde stock cooler het systeem onder de 60 graden kan houden.
Iemand een suggestie?

Can`t live without the mods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stomme vraag mss Megatron, maar in je startpost gaf je aan dat je Cool 'n Quite gedisabled hebt. Ik vroeg me af waarom eigenlijk. Als je dit enabled gaat je temp toch juist omlaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik draai hier met een AMD64 3200+ ook socket 754 met een 7000-Cu van Zalman.
Hij staat hier gewoon standaard op zn laagste stand, en idle is hij 40 graden en stressed max 55 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:41

rapture

Zelfs daar netwerken?

=> Toen ik de kast openliet zag ik dat de temperaturen drastisch daalden ...
Kheb sinds vandaag dan maar een extra fan (die de warme lucht eruit zuigt)
erop geplaatst , en dat alleen al scheelt ongeveer 8 a 9 graden

nu idle 28° , stressed tot 52° (na 1uur prime)
Een temperatuur zegt niet veel over de goede werking van een koeler, wel de delta-T (temperatuursverschil tussen gekoeld onderdeel (cpu) en de kast.

Airflow in zo'n kast is erg belangrijk, op lanparties zie ik veel pc's openliggen om gewoon genoeg koeling te hebben. Bovendien wordt die zaal lekker verwarmd door de computers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat de backplate van MSI er niet makkelijk afgaat het ik zelf als probleem gehad.
Hoe los je dat goed op? Rossen en beuken heeft totaal geen zin. Je moet het wel een beetje met beleid doen.

Pak een fohn, zet deze op een laag toerental, blaas van een afstand rustig op de backplat onder een hoek van 45 (of kleiner) graden t.o.v. de achterkant van het moederbord. Doe dit ong 5 min. met beweging van de fohn.
Door eerst één kant naar beneden te drukken krijg je een mooi hefboom effect.

Draai het moederbord om en probeer één (!!) kant naar beneden te drukken, nog een keer fohnen als hij nog niet los komt. Zodra één kant los komt is de andere kant zo gedaan. Zorg er goed voor dat je dus op de zijkant van de backplate fohnt zodat de plaklaag wel warm wordt.

Mijn CPU temps (AMD 3000+ / Zalman 7000cu):
idle: 35 graden,
stress: 48 graden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2004 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilco
Verwijderd schreef op zondag 12 december 2004 @ 17:54:
Stomme vraag mss Megatron, maar in je startpost gaf je aan dat je Cool 'n Quite gedisabled hebt. Ik vroeg me af waarom eigenlijk. Als je dit enabled gaat je temp toch juist omlaag?
Omdat ik zag dat vaak de cpu niet "automatisch" sneller ging draaien. Met CnQ liep de cpu op 1000mhz en met benchmark zag je dus dat de cpu niet naar 2200mhz ging maar op 1000mhz bleef lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter37
MEGATRON schreef op zondag 12 december 2004 @ 19:40:
[...]

Omdat ik zag dat vaak de cpu niet "automatisch" sneller ging draaien. Met CnQ liep de cpu op 1000mhz en met benchmark zag je dus dat de cpu niet naar 2200mhz ging maar op 1000mhz bleef lopen.
dat heb ik ook gehad dan heb je niet alles goed staan. lees de CnQ file nog eens!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilco
@wouter37: Ik heb toen volgende gedaan volgens the CnQ file van AMD site (http://www.amd.com/us-en/...t_Installation_Guide3.pdf);

a) CnQ in bios ge-enabled.
b) cpu-driver geinstaleerd.
c) in winXP energiebeheer op minimaal gezet.

Ik zag dus ook dat cpu op 1000mhz stond met een Vcore van ca. 1,1v. Alleen bleef de cpu zowat altijd op 1000mhz draaien.

Leg jij mij dan maar uit wat ik niet goed doe of wat ik nog meer moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:06

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
J0J0 schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 15:41:

Lijkt me onnodig om de zalman op 1400 te laten draaien, dat je hem op 2600rpm toch nog herrie vind maken :X
Stap over op waterkoeling zou ik zeggen :P
Ik vind de zalman op 1400rpm nog te veel lawaai maken, maar ik stel ook erg hoge eisen ;). Waterkoeling lijkt me overbodig, aangezien mijn 7000CU op 900rpm prima zijn werk doet en stil is ;).

Heb je toevallig pics van je koeler zoals die nu op je proc zit? Hoe lang zit de koeler er nu op (gevoelig voor stof)? De koeler hoort prima te draaien (hier 30 graden idle, maar dan een P4 3Ghz) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_DvD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-08 16:07
MEGATRON schreef op zondag 12 december 2004 @ 21:15:
@wouter37: Ik heb toen volgende gedaan volgens the CnQ file van AMD site (http://www.amd.com/us-en/...t_Installation_Guide3.pdf);

Ik zag dus ook dat cpu op 1000mhz stond met een Vcore van ca. 1,1v. Alleen bleef de cpu zowat altijd op 1000mhz draaien.

Niet alle programma's werken goed met Cool 'n Quiet. Zelf heb ik dat met Unreal Engine games, als ik ze opstart zien ze een kloksnelheid van 1000 MHz en passen daar de gamespeed op aan, maar zogauw ik een spel start gaat de cpu op max snelheid draaien en gaat alles dus 2.2x te snel :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter37
MEGATRON schreef op zondag 12 december 2004 @ 21:15:

Cool'n quiet aanzetten in het bios.
Apic 2.0 support aanzetten in het bios
Amd Cool'n Quiet cpu driver installeren.
Amd dashboard installeren.
Bij energie beheer: minimale energieverbruik instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilco
@wouter37 : Apic 2.0 support heb ik standaard aan en die dashboard is alleen maar een programmaatje om je speed/volt te zien. Sinds CnQ uitstaat voelt systeem stabieler en sneller aan. Dus ik laat CnQ gewoon uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:54

angerfist-yentl

vake bei te bange!

nou ik heb ook een amd 64bits 3000+ met ongeveer de hardware en met een standard cooler van amd zat erbij zit op een asus a8v deluxe s939 maar die word stresed maar 30 graden en idle 20 graden :D

Vake bei te bange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook al een tijdje aan het worstelen met de temps ...

MSI K8N Neo2 Plat met bios 1.4
3500+ (newcastle) @ 10*250 met 1.5V (standaard)
Zalman 7000-CU met Arctic Ceramique pasta

Cold boot: idle 40° / stressed 58 tot 60°
Na reboot: idle 37° / stressed 54 tot 56°
(idem uitlezing met mbm5, speedfan, corecenter, everest, ...)

Heb prima airflow in mijn kast:
- 120mm fan in voeding (outtake)
- 120mm Papst aan volle snelheid (outtake)
- NV Silencer voor graka (outtake)
- 90 mm fan vooraan onder (intake)
- HD helemaal boven in kast in Cool Drive 6
(pic: http://users.pandora.be/webwiper/7.jpg)

Ik bevestigde een temp-sensor van de cool drive op de zijkant van de heatspreader van mijn cpu.
(pic: http://users.pandora.be/webwiper/6.jpg). De sensoren werden getest en werken perfect. Uitlezing daar is idle +/- 30 a 32°, stressed +/- 38 a 40°. Weet nu ook niet wat ik moet geloven. Wel is mogelijk dat mijn Zalman op mijn tempsensor blaast waardoor ie koeler aangeeft ? Dit zou me echter verbazen aangezien de vinnen van de koeler naar onder toe bijna tegen elkaar zitten en geen wind meer doorlaten.

Ben nu deftig waterkoeling aan het overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:39
Da_DvD schreef op maandag 13 december 2004 @ 16:00:
[...]

Niet alle programma's werken goed met Cool 'n Quiet. Zelf heb ik dat met Unreal Engine games, als ik ze opstart zien ze een kloksnelheid van 1000 MHz en passen daar de gamespeed op aan, maar zogauw ik een spel start gaat de cpu op max snelheid draaien en gaat alles dus 2.2x te snel :S
Dat is ook wel een enorme prutsmanier van programmaren dan. Dat ze zulke dingen deden 20jaar geleden bij simpele spelletjes wist ik, maar had toch niet gedacht dat dit nog steeds gebeurt bij notabene een moderne en populaire shooter. Dan zou dat spel problemen vertonen op bijna alle laptops?
Pagina: 1