HDD gaat naar PIO

Pagina: 1
Acties:

• I386DX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01 18:15
Ik heb sinds kort volgend vervelend probleem.

Als ik Windows (2k) opstart staat mijn schijf (Seagate 20gig 5400rpm) netjes in UDMA-mode. Na een tijd (ik vermoed wanneer de schijf eens zwaar moeten werken heeft) zet hij zichzelf terug op PIO-modus (en dan nog geen al te snelle ook, met HDtach kom ik op snelheden uit van een 4 à 5 Mb/s).

Mijn andere schijf die zich op hetzelfde kanaal bevindt (de slave) blijft wel in UDMA.
Het is een verse Windows-installatie met de laatste Via 4in1 Hyperion drivers.
De schijf is door de tools van Seagate 100% in orde bevonden.
Andere kabel => zelfde probleem.
Hdd aansluiten op middelste connector (slave niet aansluiten) om zo een kortere kabel te verkrijgen geeft nog steeds hetzelfde probleem.

Iemand nog een idee of is mijn harde schijf stervende?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je in je device manager kijkt, waar staat het ding dan op nadat hij zo traag is?
Want het zou goed kunnen zijn dat je hdd gewoon aan het dood gaan is/

• I386DX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01 18:15
Terw_Dan schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 15:41:
Als je in je device manager kijkt, waar staat het ding dan op nadat hij zo traag is?
Want het zou goed kunnen zijn dat je hdd gewoon aan het dood gaan is/
Als ik boot op UDMA-modus. Als ik een tijdje later terug ga kijken staat het op PIO-modus. Da verandert dus... :s

• pyro83
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-03 12:37
I386DX schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 14:57:
Als ik Windows (2k) opstart staat mijn schijf (Seagate 20gig 5400rpm) netjes in UDMA-mode. Na een tijd (ik vermoed wanneer de schijf eens zwaar moeten werken heeft) zet hij zichzelf terug op PIO-modus (en dan nog geen al te snelle ook, met HDtach kom ik op snelheden uit van een 4 à 5 Mb/s).
Ik heb ook eens een bijna soortgelijk probleem gehad, en ik denk dat ik ook de oplossing heb: :) (wel in het engels)

Ga naar system proporties --> device manager --> ide atapi controller.
Uninstall / verwijder nu je primary ide channel, rebooten en als het goed is doet het weer omdat windows nu je primary ide channel opnieuw detecteert en installeert en de instellingen terugzet naar udma. :)

Succes!

• DJ_Squtshi
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-02 15:13

DJ_Squtshi

What do ya say to da DJ?...

Dit komt doordat hij lees en/of schrijf fouten veroorzaakt en terug wordt gezet op pio.
Dit gebeurt (mij iig) ook wel es met cd spelers die moeite hebbe een cd te lezen maar bij cd rom spelers hoeft het nog niet te betekenen dat ze binnenkort dood gaan.
Bij hdd´s is het wel waarschijnlijk.

Specs

• DJ_Squtshi
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-02 15:13

DJ_Squtshi

What do ya say to da DJ?...

pyro83 schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 16:18:
[...]

Ik heb ook eens een bijna soortgelijk probleem gehad, en ik denk dat ik ook de oplossing heb: :) (wel in het engels)

Ga naar system proporties --> device manager --> ide atapi controller.
Uninstall / verwijder nu je primary ide channel, rebooten en als het goed is doet het weer omdat windows nu je primary ide channel opnieuw detecteert en installeert en de instellingen terugzet naar udma. :)

Succes!
Dat werkt ja , doe ik ook altijd maar bij hdd´s is het niet zo van ff plater wisselen zoals bij cdrom spelers de cdwisselen en je kan ook moeilijk je kop schoonmaken ( |:( ) en de lens van de cdrom speler is wel schoon te krijgen.
Die hdd kun je beter als langzaam stervende beschouwen dan risico nemen,

Dus ff backupen
OOk al kan het een brakke kabel zijn of storing weet je maar nooit.

Specs

Pagina: 1