Pc crasht tijdens games/benchmarks

Pagina: 1
Acties:
  • 223 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Westereen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-07 22:06
Hoi,

Eerst mijn specs maar even:
-Amd 3000+
-Msi K7N2 Delta-ILSR (Nforce 2 ultra 400)
-512MB Pc2700 Vdata
-512MB Pc3200 Vdata
-Palit GeForce FX5900XT 128mb
-Maxtor 160GB 8MB SATA
-Maxtor 120GB 8MB IDE
-16x DVD-Rom
-BTC 52/24/52/16 cd-brander/dvd-combo
-Floppy drive
-Leadtek TV-kaart 2000XP Deluxe
-Logitech cordless desktop MX
-IIYama ProLite E431S
-2.1 Speakerset
-ZM400B-APS (zm = zalman)

Sinds enige tijd volgens mij sinds ik mijn Amd3000+ heb (2400+ = overleden) ongeveer 2 maand crasht mijn systeem tijdens gamen of als je een benchmark draait. Alleen videobenchmark's crashen, pi-fast & pc-mark doorloopt hij perfect.
Eerst (nouwja voor gister-avond) zat er een no-name (nouwja maxpower staat erop) 300watt in. Ik dacht altijd dat dit de boosdoender was dus heb ik een andere voeding gehaald. De ZM400B-APS heb ik gehaald.
Gister-avond de voeding geinstalleerd. Vanmorgen ff wat test's gedraaid: (op volgorde)
-Pi-fat, geen problemen
-Aquamark, geen problemen
-3D mark 2005, geen problemen
-3D mark 2003, crasht
-Pc mark, geen problemen
Bij 3D mark 2003 valt de pc compleet uit. Dan moet ik eerst ff de stroom er 3sec afhalen dan kan ik hem pas weer aandrukken. Als ik dan de pc weer aan doe en ga vlug de bios in dan is de cpu volgens de bios 62graden. Nu 52/55graden in Windows. Ik heb de Warning_beep in de bios op 70graden te staan dus is geen temp probleem denk ik.
Dus ik ga Need for speed Underground 2 ff draaien. Na 15/20min crasht het systeem. Hier blijft de pc compleet hangen, caps-lock etc. werkt ook niet meer. Ook in andere games blijft de pc compleet hangen net zoals het eerst ook deed toen ik nog de 300watt voeding had.
Soms kan ik wel 1,5 uur een game draaien voordat hij crasht, dus heel onregelmatig.

Wie ow wie kan mij vertellen wat er aan de hand is...
Hoop dat het snel word opgelost wan't dit is niet echt leuk :'(

Alvast bedankt,

[ Voor 5% gewijzigd door Westereen op 20-11-2004 12:06 ]

Verwijderd

Die temps lijken me toch wat hoog. Als je je kast open doet en ze jet er een tafelventilator op, houd je dan je problemen? Ik zou dit eerst eens proberen.

• Westereen
Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 14:34:
Die temps lijken me toch wat hoog. Als je je kast open doet en ze jet er een tafelventilator op, houd je dan je problemen? Ik zou dit eerst eens proberen.
Zoals ik zei cpu tests doorloopt hij perfect. Ook als het te warm zou zijn moet hij wel gaan piepen de pc.

Zo net ff aan de videokaart gevoeld maar die is nog nooit zo heet geweest. Het lijkt mij dat de fan van de videokaart wel op normale speed draait. Ik heb de cooler + het koelbol eraf gesloopt en er artic silver koelpasta tussen gedaan maar dat helpt blijkbaar ook niks. Net 2 races gedaan (NFSU2) hangt het systeem weer |:(

Videokaart probleem dan?

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:03

Shunt

Boe

eh hoe snel staat je geheugen ? toevallig op 400 mhz ?
zet die eens naar 333 en probeer het dan nog eens. je hebt namelijk een 333 mhz module samen met een 400 mhz module. dit kan dus problemen veroorzaken als het allemaal op 400 mhz loopt in dual channel.
draai eens memtest+ en kijk of je fouten krijgt krijg je fouten trek die module van 333 mhz er uit en test nog maals
dus trek dat latje van 333 er eens uit.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Westereen
Shunt schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 15:22:
eh hoe snel staat je geheugen ? toevallig op 400 mhz ?
zet die eens naar 333 en probeer het dan nog eens. je hebt namelijk een 333 mhz module samen met een 400 mhz module. dit kan dus problemen veroorzaken als het allemaal op 400 mhz loopt in dual channel.
draai eens memtest+ en kijk of je fouten krijgt krijg je fouten trek die module van 333 mhz er uit en test nog maals
dus trek dat latje van 333 er eens uit.
Zal de staafjes er straks eens uithalen.
Het draait btw op 333mhz, fsb van proc staat op 166mhz. En de videokaart draait op normale speed & originele bios.

Verwijderd

Met die processorupgrade, moest je toen ook de fsb verhogen? Dat je niet perongeluk alles heb meeverhoogt, zoals je pcibus/agp controller? Ik bedoel dat je hem hebt overgelclocked ipv de fsb in een andere range hebt gezet?

(Het is maar ruig giswerk)
Maar als je vidkaart heter wordt dan normaal, dan zou idd je vidkaart kunnen zijn.

ik lees het al, laat maar zitten wat ik schreef 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2004 15:31 ]

• Lady_Morgana
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

Lady_Morgana

The only true Lady here :o))

Kan je je temp van je graka uitlezen? en zit daar wellicht niet een recoverfunctie op die je pc laat booten als hij te warm word?

No i have NOT lost my mind, I have it backed up on tape somewhere :P

• Westereen
Lady_Morgana schreef op zondag 21 november 2004 @ 10:57:
Kan je je temp van je graka uitlezen? en zit daar wellicht niet een recoverfunctie op die je pc laat booten als hij te warm word?
Nee er zit geen temp sensor op deze kaart. Van die recoverfunctie weet ik niks van...

Verwijderd

Kan je je vidkaart niet even testen in een andere computer, of nog beter: test een andere vidkaart in jouw computer.

• Westereen
Verwijderd schreef op zondag 21 november 2004 @ 11:42:
Kan je je vidkaart niet even testen in een andere computer, of nog beter: test een andere vidkaart in jouw computer.
Mijn videokaart kan niet in een andere pc. Ik kan nog wel ff een S3 savage nog wat agp ff testen.

• MelvinvdC
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 15:22
Onderclock je videokaart eens en kijk of je PC dan wel stabiel is.

• Westereen
MelvinvdC schreef op zondag 21 november 2004 @ 15:05:
Onderclock je videokaart eens en kijk of je PC dan wel stabiel is.
Heb de molex connector zonet ff uit me videokaart gehad (dan gaat de videokaart op lagere speeds draaien). NFSU2 moest naar 800x600 (schokte het nog) maar het speelde nu wel door...

• Westereen
Heb hier nu een andere kaart te leen Asus 9280se stond op de kaart volgens mij. Volgens google moet dat een Ti4200 8x agp 64MB ram zijn. Volgens Windows is het een Mx440. Naja doet niet ter zake...

NFSU2 3kwartier gespeeld zonder te crashen. Dus het gaat goed denk ik. Zometeen nog ff 3Dmark03... Kaart toch kappot?

Verwijderd

Ik zou zo'n kaart niet meteen afschrijven, kan je er geer artic silencer opzetten ofzo? als warmte het probleem is zou ik gewoon zorgen dat het kaartje wat koeler blijft. Misschien is een andere fan al voldoende?

• Westereen
Verwijderd schreef op maandag 22 november 2004 @ 16:44:
Ik zou zo'n kaart niet meteen afschrijven, kan je er geer artic silencer opzetten ofzo? als warmte het probleem is zou ik gewoon zorgen dat het kaartje wat koeler blijft. Misschien is een andere fan al voldoende?
Mja als ik de videokaart op 21-05-2004 heb gekocht (Naja omgeruild omdat me FX5600 kapot was) heb ik nog garantie kan ik dan niet beter de kaart omruilen?

Verwijderd

Hoe zijn de voltage's van je lijnen ? Stabiel/instabiel, te hoog, te laag ? Even kijken in de Bios van je MoBo. Heb dit onlangs ook gehad steeds, en dat kwam omdat mijn voeding rot was, wat binnenwerk, condensators geloof ik, was gaan lekken. Tevens gebruikte ik veel fans in mijn kast, en dat verstopte aardig mijn cpu koelblok en gpu koelblok.

Voeding vervangen, koelblokken schoongemaakt, fans eruit gehaald. Draait nu weer als een tierelier. Wil er overigens wel bij vermelden dat hier regelmatig schoongemaakt word, maar kasten met veel fans erin blijven nu eenmaal stofzuigers :(

• Westereen
Verwijderd schreef op maandag 22 november 2004 @ 17:09:
Hoe zijn de voltage's van je lijnen ? Stabiel/instabiel, te hoog, te laag ? Even kijken in de Bios van je MoBo. Heb dit onlangs ook gehad steeds, en dat kwam omdat mijn voeding rot was, wat binnenwerk, condensators geloof ik, was gaan lekken. Tevens gebruikte ik veel fans in mijn kast, en dat verstopte aardig mijn cpu koelblok en gpu koelblok.

Voeding vervangen, koelblokken schoongemaakt, fans eruit gehaald. Draait nu weer als een tierelier. Wil er overigens wel bij vermelden dat hier regelmatig schoongemaakt word, maar kasten met veel fans erin blijven nu eenmaal stofzuigers :(
Zoals ik in de topicstart zei heb ik een Zalman 400 watt voeding gekocht en de volt-lijnen zijn goed...

Verwijderd

Westereen schreef op maandag 22 november 2004 @ 17:57:
[...]

Zoals ik in de topicstart zei heb ik een Zalman 400 watt voeding gekocht en de volt-lijnen zijn goed...
Mjah, er staat dat je een nieuwe PSU heb, maar niet dat de lijnen goed zijn :X En wie zegt dat een nieuw model uit de doos ook goed functioneert ? 8)7 Gemiddeld 5-10% wat nieuw uit de doos komt werkt niet goed.

• Westereen
Verwijderd schreef op maandag 22 november 2004 @ 18:05:
[...]

Mjah, er staat dat je een nieuwe PSU heb, maar niet dat de lijnen goed zijn :X En wie zegt dat een nieuw model uit de doos ook goed functioneert ? 8)7 Gemiddeld 5-10% wat nieuw uit de doos komt werkt niet goed.
Daar heb je wel gelijk in ;)
Voltage's zijn wel goed lijkt mij:
Afbeeldingslocatie: http://imageupload.netforce5.com/files/92%20Image2.jpg

• Westereen
Ok zo net hing het systeem ook met de geleende mx440. Wat kan ik nu nog meer testen? Wat zou er dan aan de hand zijn? Format c:/ ?

Verwijderd

Mjah, je kan het allicht even proberen met een nieuwe install. Als je pc, qua install, lekker loopt, dan zou ik er even, mits je ruimte heb, een dual install van maken, dus een schone install op een andere partitie erbij, dat kan je een hoop tijd schelen met weer al je software terug plaatsen :)

Verder zou je kunnen proberen je MoBo te strippen, geheugen modules eruit, kaarten eruit en dan alles eens ff lekker flink schoonzuigen. Even kijken of je MoBo geen lekkende componenten heeft. Heb al zoveel met computers meegmaakt, niets verbaast me meer tegenwoordig :'(

Even kijken of er nieuwe drivers, .inf files of Bios updates zijn voor je MoBo. Zet eens wat extra koeling op je kast, grote fan richten op de zijkant van je pc met de kast open. Is de airflow wel in je kast wel goed ?

Kzie dat je ook 2 andere snelheden geheugen banken gebruikt. Gebruik er eens 1 inplaats van 2, kijken wat het doet. Reset je Bios eens anders eerst even voor flashen naar fabrieksinstellingen ?

Het oplossen van problemen is vaak een rijtje dingen doen en hopen dan maar dat je de oorzaak kan vinden. Heb van de week een pc onder hander gehad waarvan het AGP slot op het MoBo rot was, ging om een intel bord met een onboard gpu chippie. Wou er een 9800Pro voor die klant inzetten, maar het was 1 keer werken, booten, daarna dood. Helaas geen service voor de klant, pc zaak was failliet gegaan waar ie was gekocht, Intel weg uit de Benelux, en Intel UK wou niet aan de telefoon helpen, omdat het hier betrof om een eind user en geen verkoper :(

Mocht niks je nou nog helpen, en je heb nog garantie, breng die pc dan terug en laat hun er maar dan naar kijken. Als eerste zou ik de mobo omruilen, omdat die misschien wel een (tik) heeft gehad van de matige voeding, just a thought.

Succes

• Westereen
K, zal er wat van proberen. Heb gister-avond 2x memtest gedraaid. Beide keer ging de pc uit na 20/30 minuten :'( . Heb getest met het 1'e blokje en toen met het andere blokje ram. Nu draait memtest al 1uur en 38min. Is bij Test #6 dus hij komt nu wel verder :s

EDIT:
Pc vliegt net weer uit... :(

[ Voor 7% gewijzigd door Westereen op 23-11-2004 19:39 ]

Verwijderd

Ik denk dat je nu toch van de grond af aan moet kijken wat er mis is. Dus met een alleen mobo, proc, geheugen, videokaart en voeding. Als je met 2 verschillende videokaarten en 2 verschillende geheugenbankjes en 2 verschillende voedingen slecht resultaat krijgt, krijg ik het idee dat er iets niet goed zit met je mobo. Er blijven zo weinig andere opties open.

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Heb je al andere drivers geprobeert ? Ik heb ook een soortgelijk probleem gehad, eventjes nieuwe drivers geinstalleerd en toen was het probleem verholpen. Ik had overigens wel een Ati ipv Nvidia kaart.

• Westereen
MiMiC schreef op woensdag 24 november 2004 @ 13:50:
Heb je al andere drivers geprobeert ? Ik heb ook een soortgelijk probleem gehad, eventjes nieuwe drivers geinstalleerd en toen was het probleem verholpen. Ik had overigens wel een Ati ipv Nvidia kaart.
Jup ook al geprobeerd. Maar als de pc crasht bij memtest heeft het niks met os/drivers te maken...

• Westereen
'k heb zoals Parabellum beschreef alles eruit gehaald en stof eruit gehaald. Nu druk ik de pc aan en gebeurt er niks. Als ik op het D-Bracket 2 kijk en de betekenis in het boekje van het mobo opzoek staat er:
Testing RTC (Real Time Clock)

Wat is dit nu weer? Hij boot nu helemaal niet meer :(
Mobo kappot?

Verwijderd

Mobo is dan in ieder geval kandidaat nr 1.

• Westereen
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 15:29:
Mobo is dan in ieder geval kandidaat nr 1.
Denk ik ook aan...
Nog iets: Fan van de videokaart gaat ook niet draaien. Cpu fan wel...

Verwijderd

Denk ik ook aan...
Nog iets: Fan van de videokaart gaat ook niet draaien. Cpu fan wel...
Haal het stekkertje van de fan los, stop in de gaatjes een stroomdraadje, verbind rood mer de plus van een 9 volt batterij en zwart met de min, kan je in ieder geval de fan testen. Wel een mooie verklaring waarom je kaart zo abnormaal heet werd :).
Pagina: 1