[Videokaart] ASUS V9999GE/TD traag bij sommige games

Pagina: 1
Acties:

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 16:49

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Sinds een aantal weken ben ik de trotse bezitter van een ASUS V9999GE/TD (Gamer Edition). Hiervoor had ik een RadeOn 9800 Pro, maar die ging defect en dus heb ik toch maar weer eens voor nVidia gekozen. Op zich ben ik zeer over de kaart te spreken, maar ik merk in sommige games veel geschok op. Het beeld staat dan even stil en loopt daarna weer rustig en soepel verder. Dit is heel erg irritant, zeker in online games, want daardoor mis ik nogal eens iemand waarna hij mij wel neer heeft gemaaid.

Het vreemde is dat het vooral bij de wat oudere games gebeurd. Ik heb het probleem bij bijvb. Call of Duty en United Offensive heel vaak, maar in Half-Life 2 en Medal of Honor Pacific Assault weer totaal niet (en die laatste twee vreten behoorlijk wat van je systeem). Ook in Splinter Cell Pandora Tomorrow heb ik totaal geen last van schokken. Heel vreemd allemaal.

Natuurlijk heb ik al van alles geprobeerd. Ik heb de nieuwste beta drivers gedraaid, de laatste final release drivers van nVidia, de 66.81 beta drivers en de 66.71 final drivers nog, maar dit mocht ook niet baten. Ik heb veel instellingen in de games aangepast, om te kijken of dit hielp, dus hoger/lagere settings, maar dit hielp ook niet. Vreemd is trouwens wel dat wanneer ik in Unreal Tournament 2004 de settings laat zoals het systeem ze instel en op 1024x768 ga spelen i.p.v. de 1024x960 waarop ik normaal speel, dan zijn mijn frames vele malen minder hoog dan in 1024x768. Dat snap ik dus totaal niet, normaal zou het juist andersom moeten zijn, of niet dan?

Ik ben de kluts kwijt. Hieronder nog even een lijstje games waarin ik het probleem zie en waarbij het probleem totaal niet voorkomt:

Probleem gevallen:
  • Call of Duty [Loopt soms heel schokkend]
  • Call of Duty: United Offensive [Loopt soms heel schokkend]
  • Beyond Good & Evil [Graphic corruption]
  • Unreal Tournament 2004 [Loopt soms heel schokkend]
Probleemloze gevallen:
  • Medal of Honor: Pacific Assault
  • Half-Life 2
  • Splinter Cell Pandora Tomorrow
  • I-Ninja
Mijn systeem:
  • ASUS® P4P800 SE
  • Intel® Pentium™ Prescott 2.4Ghz
  • 2x Corsair® 256MB PC3200 @333 Mhz
  • Western Digital® 160GB S-ATA 8MB Cache
  • ASUS® V9999™ Gamer Edition (nVidia 6800)
  • Creative® SoundBlaster™ Audigy™ 2 Player
  • Lite-On® DVD±RW LDW811S
  • ASUS® DVD-E616P2
  • Logitech® MX™1000 Cordless Laser Mouse
  • Logitech® MX™310 Optical Mouse (backup muis)
  • Logitech® Internet Pro Keyboard
  • Iiyama® LS902UT Vision Master 1451
  • Logitech® Extreme™ 3D Pro
Heeft iemand nog enig idee wat het kan zijn? Ik hoop niet dat het mijn videokaart is, want dan ga ik er vandaag nog mee terug.

[ Voor 6% gewijzigd door Godjira op 20-11-2004 18:41 ]

Profile

Verwijderd

Ik heb bijna precies hetzelde probleem. Alleen heb ik geen probleem met Beyond good and evil. En Splinter Cell Pandora Tomorrow draait soepel maar blokkerig op sommige stukken (heel goed te zien bij de schaduw van het net in de eerste level).

Hier is een link van mijn systeem gemaaakt door dxdiag: http://www.geocities.com/s_dijk/DxDiag.txt

Hopelijk kan iemand ons helpen.
alvast bedankt

Verwijderd

Ik denk dat dit probleem niet direct bij de videokaart ligt.

Ik heb ook de Asus v9999GE en heb em op 440/1100 lopen en heb bij geen enkel ouder spel 'schokkende ervaringen'...

Verder loopt dit op een AMD XP3200 met een Asus A7N8X-E Deluxe, 1GB DDR400.

Alles goed aangesloten? Ook de Fan op 100%?

Het kan ook de voeding zijn. Ik heb een Tagan480W wat natuurlijk vrij krachtig is.
Vaker is de voeding de bottleneck in dit soort problemen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2004 14:19 ]

Verwijderd

Jou CPU is echt te traag voor je videokaart, 2.4Ghz Prescott = 2Ghz Northwood? ICM een 6800 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2004 14:26 ]

Verwijderd

Lul niet 8)7 Ik heb een amd 2500 icm met een nx6800 128mb en ik draai ook alles op 1600 x ..... en high (CoD, battlefield 'nam, nfsu2, pacific assault) zijn wel een beetje de games die ik speel), dan zou mijn cpu ook een heeeel erge bottenleck zijn.

Heb je wel fast write aan staan? Chipset drivers? Wat is je aparture size?

Edit: wat is je 3dmark 03/05?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2004 16:16 ]

• Odessa
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Heb je de oude Ati drivers goed verwijderd?

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 14:17:
Ik denk dat dit probleem niet direct bij de videokaart ligt.

Ik heb ook de Asus v9999GE en heb em op 440/1100 lopen en heb bij geen enkel ouder spel 'schokkende ervaringen'...

Verder loopt dit op een AMD XP3200 met een Asus A7N8X-E Deluxe, 1GB DDR400.

Alles goed aangesloten? Ook de Fan op 100%?

Het kan ook de voeding zijn. Ik heb een Tagan480W wat natuurlijk vrij krachtig is.
Vaker is de voeding de bottleneck in dit soort problemen.
Ik heb een Aopen 350W voeding, volgens de specs van de videokaart moet dat ruim voldoende zijn. Zou deze dan de bottleneck zijn? Zo ja, dan ga ik er maandag nog mee terug en neem ik een 400W voeding van Zalman mee.
Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 16:15:
Lul niet 8)7 Ik heb een amd 2500 icm met een nx6800 128mb en ik draai ook alles op 1600 x ..... en high (CoD, battlefield 'nam, nfsu2, pacific assault) zijn wel een beetje de games die ik speel), dan zou mijn cpu ook een heeeel erge bottenleck zijn.

Heb je wel fast write aan staan? Chipset drivers? Wat is je aparture size?

Edit: wat is je 3dmark 03/05?
Yep, ik heb fastwrite aan staan, mijn aparture size staat op 256MB, chipset drivers zijn de laatste die gereleased zijn door Intel.

Het vage is gewoon dat games als Half-Life 2 en Medal of Honor: Pacific Assault wel lekker draaien.

Ik zal 3D mark 03/05 eens draaien en de scores hier posten dadelijk.
Odessa schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 18:34:
Heb je de oude Ati drivers goed verwijderd?
Heb zelfs een hele verse Windows install gedaan.

[ Voor 30% gewijzigd door Godjira op 20-11-2004 18:42 ]

Profile

Verwijderd

oke lekker 2 verschillende merken van geheugen, 2x 256 en 1 x 512 =>ni doeltreffend
ge kunt beter ofwel die 2x 256 wegdoen ofwel die 512 omdat die van 512 sneller zal lopen als die van 256

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 18:39:
oke lekker 2 verschillende merken van geheugen, 2x 256 en 1 x 512 =>ni doeltreffend
ge kunt beter ofwel die 2x 256 wegdoen ofwel die 512 omdat die van 512 sneller zal lopen als die van 256
Heb ik al aangepast inderdaad.

Profile

Verwijderd

maakt niks uit dat geheugen, ik heb het in deze combo:

1x 256 mb MDT + 1x 256 mb Kingston (de ene bus), 1x 512 mb MDT (de andere bus)= dual channel.

Het zou dus eigenlijk niks uit moeten maken hé dat geheugen. Ik weet het, het is niet ideaal maar allé

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Goed, mijn 3Dmark 2003 score: 9476 3DMarks.

Mijn 3DMark 2005 score: 3915 3DMarks.

Ik hoop dat dit een beetje een goede scores zijn? Heb 3DMark nooit echt gebruikt, dus ik zou het niet weten.

[ Voor 65% gewijzigd door Godjira op 20-11-2004 20:02 ]

Profile

Verwijderd

Ja, dat zijn goede scores, gewoon gemiddeld. Je hebt nog niet getweakt enz. neem ik aan dus dan is dit wel goed eigenlijk. Je hebt toch die GE met 256mb Gddr3?
Ik zou zeggen installeer het programma'tje rivatuner 15.2 en open alle pipelines en vertex units, dan heb je een volwaardige GT en scoor je in 3d mark 03 zeker zo'n 1000 punten meer.

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 20:08:
Ja, dat zijn goede scores, gewoon gemiddeld. Je hebt nog niet getweakt enz. neem ik aan dus dan is dit wel goed eigenlijk. Je hebt toch die GE met 256mb Gddr3?
Ik zou zeggen installeer het programma'tje rivatuner 15.2 en open alle pipelines en vertex units, dan heb je een volwaardige GT en scoor je in 3d mark 03 zeker zo'n 1000 punten meer.
Ik ken rivatuner wel inderdaad, maar is het niet riskant om dat te doen. Weet overigens niet hoe het moet, maar ik neem aan dat er bij dat programma een volledige beschrijving zit over hoe je dit moet doen?

Profile

Verwijderd

Nee het is eigenlijk niet riskant. Op alle forums die ik ken (dus ook internationale) is er nog geen een kaart kapot gegaan (dat ik weet) aan extra pipes openen. Doen ze het niet dan doen ze het niet en zet je ze weer uit, zo simpel is het. Ik heb het zelf ook gedaan en het werkt en prima! Mijn score was 1100 3d marks meer.
Ik leg het wel ff uit als je het gaat doen, tis heel simpel.

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 20:29:
Nee het is eigenlijk niet riskant. Op alle forums die ik ken (dus ook internationale) is er nog geen een kaart kapot gegaan (dat ik weet) aan extra pipes openen. Doen ze het niet dan doen ze het niet en zet je ze weer uit, zo simpel is het. Ik heb het zelf ook gedaan en het werkt en prima! Mijn score was 1100 3d marks meer.
Ik leg het wel ff uit als je het gaat doen, tis heel simpel.
Nou, dan wil ik het wel graag gaan proberen, heb het programma al gedownload. Zal eens kijken of ik in de readme kan vinden hoe het moet :).

Is mijn aperture size op 256MB trouwens wel goed ingesteld? Of moet hij lager (staat op z'n hoogst namelijk).

Profile

Verwijderd

Volgens mij maakt dat niet uit. Ik heb zojuist ff alle standen geprobeerd, maar er was geen puntenverschil. Ik zet hem maar gewoon gelijk met m'n echte videogeheugen (128 mb).

Rivatuner:

1.
Open het programma

2.
Afbeeldingslocatie: http://becausewecan.no.sapo.pt/1.JPG

Open NIET het omcirkelde maar het eerste dingetje, dus de videokaart.

3.
Ga naar het nvstrap tabblad

4.
Vink "allow enabling harwaremasked units (of zoiets) aan.

5.
In plaats van "...by VGA bios" (vakje naast dan vinkje) zet je hem op costum.

6.
Klik op costumize

7.
Je ziet nu een paar vinkjes staan, Degene waar bij staat yes aan het einde, die vink je aan (je klikt op dezelfde plek als waar bij die andere wel vinkjes staan) en dan zie je zo'n vinkje.

8.
Je gaat terug naar het nvstrap tabblad

9.
Klik op OK

10.
HIj start opnieuw op

11.
Testen maar of hij geen artifacts geeft (gamen, 3d mark enz)

12.
Geeft hij die wel, dan zet je bijv. alleen de vertex of alleen de pixel aan en zo kijk je welke wel en welke niet werkt.

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:09

Archimond

Lopende Helpdesk

Zijn trouwens de Spellen wel gedefragmenteerd? Als het tijdens het spel schokt terwijl je Harde schijf lichtje brand, dan kan de harde schijf niet bijhouden.
Ik vindt wel raar dat je geheugen op 333mhz staat, kunnen ze niet op de normale 400mhz staan?

Met het programma Fraps kun je ook meten of tijdens een schok de fps naar 1 of 0 daalt en kijk tijdens een schok of je ping ook ineens omhoog schiet.

Heb je trouwens Windows XP +Sp2 en met de firewall aan? Doe dan de firewall uit en gebruik een andere firewall zoals zonealarm (moet je de spellen wel als server doorlaten). Verder met SP2 is het aantal conn/min vermindert, je kunt bij www.speedguide.net de tcpoptimizer downloaden en dan ook meteen je connectie verbeteren.

Goede waardes voor de meesten:
Receive window: 64240
MTU discovery: yes
Black hole: No
Selective acks: Yes
Max duplicate Acks: 2
Window scaling: aanvinken
TTL: 64
Maxmtu: 1500;

Hierna ga je naar tabblad other settings
Max Connections per server 80
Max Connections per 1.0 server 40
Lan browsing speedup: optimized

p.s. speel Unreal Tournament 2004 vloeiend met 30fps op p3 500mhz en Geforce 2MX :) , binnenkort ff half life 2 proberen.

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Damn, heb 16 piplines open gekregen op mijn videokaart. Het waren er maar 12, dus een sprong van 4 stuks. Niet slecht. Mijn nieuwe 3DMark 2003 score is trouwens nu 10517, dus ben er iets meer dan 1000 punten op vooruit gegaan :).

Thanks voor de info radeonx800!

Ik moet de meeste games nog testen, maar in 3DMark 2003 zag ik geen artifacts.
Archimond schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 21:20:
Zijn trouwens de Spellen wel gedefragmenteerd? Als het tijdens het spel schokt terwijl je Harde schijf lichtje brand, dan kan de harde schijf niet bijhouden.
Ik vindt wel raar dat je geheugen op 333mhz staat, kunnen ze niet op de normale 400mhz staan?

Met het programma Fraps kun je ook meten of tijdens een schok de fps naar 1 of 0 daalt en kijk tijdens een schok of je ping ook ineens omhoog schiet.

Heb je trouwens Windows XP +Sp2 en met de firewall aan? Doe dan de firewall uit en gebruik een andere firewall zoals zonealarm (moet je de spellen wel als server doorlaten). Verder met SP2 is het aantal conn/min vermindert, je kunt bij www.speedguide.net de tcpoptimizer downloaden en dan ook meteen je connectie verbeteren.

Goede waardes voor de meesten:
Receive window: 64240
MTU discovery: yes
Black hole: No
Selective acks: Yes
Max duplicate Acks: 2
Window scaling: aanvinken
TTL: 64
Maxmtu: 1500;

Hierna ga je naar tabblad other settings
Max Connections per server 80
Max Connections per 1.0 server 40
Lan browsing speedup: optimized

p.s. speel Unreal Tournament 2004 vloeiend met 30fps op p3 500mhz en Geforce 2MX :) , binnenkort ff half life 2 proberen.
Ik heb Service Pack 2 niet geinstalleerd staan voor Windows XP. Ik heb SP1a. Ik zal die optimizer voor conn/min eens proberen, thanks voor de tip.

Profile

Verwijderd

Had je die vertex ook open gezet? Dus nu staat er 16 x 6vp in plaats van eerst 12 x 5vp?

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 21:36:
Had je die vertex ook open gezet? Dus nu staat er 16 x 6vp in plaats van eerst 12 x 5vp?
Yep, klopt, dat is toch goed, of niet?

Heb overigens nu de 67.20 ForceWare drivers geinstalleerd staan en nu draait Beyond Good & Evil perfect. Heb totaal geen graphic corruptions meer gezien gelukkig. Maar goed, de rest valt ook nog te testen. Ben allang blij met 16 x 6vp, want mijn score in 3DMark is er al behoorlijk op vooruit gegaan. Toch wel een mooi programma, dat RivaTuner.

[ Voor 42% gewijzigd door Godjira op 20-11-2004 22:08 ]

Profile

• 0xrubennft
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-12-2025
Nu heb ik ook een vraagje, ik ben dit al vaker tegengekomen, maar de Volledige versie van Nfsu2 loopt gewoon kut? Stroef, en schokkerig.. terwijk ik hiermee meet geen ENKEl spel last van heb?? ik speel Doom II op Ultra met alles maximaal, en Half Life 2 Compleet open? en Met Nfsu2 heeft íe echt problemen? (zelfs in 800x600) andere drivers ofzo iets mee te maken, of is er al een update van het spel? m'n specs:

Amd Xp 2400@2200mhz
768mb DDR @400mhz
Aopen Geforce 6800 LE @ 16x1.6 @ 400/800

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08 19:51
ja ik had dat ook die schokken, in cs 1.6

XP2100+ @ XP2600+ (12.5 x 166mz)
Asus A7v880
Asus 6800 LE 12x5 325/875
1x 512mb transcend @ 333mhz
1x 256mb infineon @ 333mhz
200gb Maxtor diamond 10 ATA
480watt tagan voeding

Ik heb mijn virtueel geheugen door mijn systeem laten beheren (ik had het eerst handmatig ingesteld) en volgens mij is het verholpen.

Ontspan.

Verwijderd

Archimond schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 21:20:
Als je hdd lampje knippert tijdens het spelen dan gebruikt je pc gewoon virtueel geheugen wat vele malen langzamer is..
Pagina: 1