Toon posts:

PC wil soms wel/soms niet opstarten, waar komt dit door?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een hagelnieuwe PC gekocht. Eerst keer startte hij perfect op, maar na hem een keer uitgeschakeld te hebben startte hij dus mooi niet meer op.

Ik heb de kabel van de monitor eruit gehaald en alle stekkers en hem een half uurtje met rust gelaten, om te kijken of hij misschien op de beveiliging was gevlogen. En ja hoor, na een uurtje deed hij het weer.

Ik vermoedde dat het te maken had met het niet geaard zijn van het stopcontact, maar nu begin ik daar weer aan te twijfelen, omdat ik zojuist het volgende heb meegemaakt:

- PC staat op geaard stopcontact en doet het goed.
- Ik haal alle stekkers (om de PC te verplaatsen) eruit en probeer hem na een half uur weer te starten (wederom op een geaard stopcontact), maar hij doet niks. Groene ledje brand wel, dus er zit stroom op maar hij start niet op.
- Stekkers er weer uitgehaald en elk half uur geprobeerd. NIKS doet hij meer.
- Na 2 uur springt hij na exact dezelfde handelingen (stekkers eruit incl. die van de monitor en half uur wachten) verricht te hebben ineens wel aan.
- Ik heb de PC afgesloten en binnen 2 minuten herstart. Dit drie keer achtereenvolgens gedaan en allemaal zonder problemen. Hij zat dus gewoon nog steeds op het geaarde stopcontact.
- Uit nieuwsgierigheid PC aangesloten op een ONgeaard stopcontact en waarempel hij weigert net als voorheen.
- Hierna direct weer op geaard geprobeerd en hij diet het WEL weer.
- Ik haal de stekkers eruit en probeer het 10 minuten wederom op mijn geaarde stopcontact, maar nu weer het oude liedje. Hij weigert weer. 2 keer na 30 minuten geprobeerd maar niks. Morgenvroeg gaat hij waarschijnlijk wel weer aan, maar kan iemand mij verklaren waar het nu aan licht? Gooit de PC zichzelf op een beveiliging als je stroomvoorzieningkabel eruit trekt?

Ik heb op de desbetreffende kamer geen aarde dus voordat ik een aardedraad ga trekken wil ik wel graag zeker weten dat dit relatie heeft met hetgeen ik hierboven beschreven heb. Maar ook al plug ik hem in een geaard stopcontact dan start hij niet altijd op.

Iemand suggesties/ideeen/ervaringen waar ik mee geholpen ben?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2004 00:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja, was vergeten te vermelden dat het me opviel dat als de PC het wel deed en ik zette hem uit de lichten van de optische muis bleven branen, maar ik weet niet of dit altijd zo is, want ik heb altijd een oude muis gehad met balletje (en zonder lichtjes).

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Klinkt als ergens een loszittende kaart of stekker, maak hem eens open en druk alles nog eens aan. (vooral je grafische kaart)

Verwijderd

Topicstarter
johnnyv.nl schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 17:43:
Klinkt als ergens een loszittende kaart of stekker, maak hem eens open en druk alles nog eens aan. (vooral je grafische kaart)
Dat dacht ik ook, maar als ik alle randappartuur loskoppel (incl. grafische kaart) start hij ook niet op een ongeaard stopcontact. Dus de BIOS start ook niet in dat geval.

Als ik een rechtstreeks stroomcircuit creer voor de voeding (middels een paperclip), dan start de voeding WEL op een ongeaard stopcontact. Maar als ik het via het moederbord laat lopen strat hij ineens niet meer op.

- Kan het aan de voeding liggen ? Misschien een instabiele output?
- Kan het komen, omdat er stroom weglekt? Denk dat er een lage spanning op de kast staat.

Moederbord = ASUS K8V DeLuxe

Aarding via de verwarming geprobeerd, maar is niet voldoende om de PC te laten starten.

Verwijderd

je hebt >>beide<< voedingsstekkers op je moederbord aangesloten?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 22 november 2004 @ 12:08:
je hebt >>beide<< voedingsstekkers op je moederbord aangesloten?
Nope

Verwijderd

zowel de 4pins 12 volts stekker moet aangesloten zitten .. eveneens als de standaard voedingstekker!

Verwijderd

Topicstarter
Oorzaak gevonden, na vele uren puzzelwerk.

De 12 volts stekker was niet goed van de voeding.
Nieuwe identieke voeding heeft geen enkel probleem Ook niet op ongeaarde stopcontacten.
Pagina: 1