Toon posts:

Opeens rare temps proc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vanochtend kwam een monteur bij ons een hdd vervangen. Nu was ik er zelf niet maar mijn ouders en het schijnt dat hij de bios gereset heeft omdat er een paswoord op zat.. Dit klopt waarschijnlijk ook wel want tijd instelling enz waren ook anders.. Maaar nu heb ik een probleem.. Hiervoor gaf de proc temp altijd 28 grade idle aan (soms lager/hoger) en 58 max stressed (@ 3,4 ghz) Nu is het dus zo dat de proc idle 42 graden is en na 50 sec NFSU zelfs 74 graden.. (@ stock) Nieuwe bios flash heeft niet geholpen! Wat zou k verder kunnen doen? :?

Mijn systeem:

420 watt Tagan
P4 Northwood 2,8 Ghz (stond op overclock 3,4 Ghz)
GA-8IG1000MK (moederbord) --> Intel 865G chipset
Ati 9600 pro

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-08 22:07

_Ernst_

Mark It Zero!

Controleer eens of de koeler er nog goed opzit, misschien heeft die monteur er tegenaan gestoten en maakt hij nu geen goed contact meer.
Of misschien heeft hij de bios ook geflashed en worden er nou andere temperaturen uitgelezen, dan kan na een bios update

Last.fm

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-08 23:38

vehpol

Go Go Gadget!

Weet je of die monteur misschien het bios ook heeft vervangen? Bij nieuwe biosen kan het namelijk wel eens zo zijn dat de informatie over temperaturen verbeterd is en dat de temperaturen die je nu ziet realistischer zijn dan de temperaturen die je eerst zag.

Nu heb ik geen ervaring met de huidige P4's en hun koelers, maar ze staan bekend als heethoofden. De temperaturen die je nu ziet lijken me dan ook niet onwaarschijnlijk. Al geef ik toe dat 74graden wel wat aan de hoge kant is.

Ceci n'est pas une signature!

Verwijderd

Topicstarter
Koeler zit nog goed vast, zo ver ik kan zien.. Heb net de nieuwste bios er weer over heen gezet (zoals eerst) maar ik hou dezelfde temps.. :(

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 00:34:
Koeler zit nog goed vast, zo ver ik kan zien.. Heb net de nieuwste bios er weer over heen gezet (zoals eerst) maar ik hou dezelfde temps.. :(
Controleer eens of de Vcore niet te hoog staat in de bios, als die monteur die per ongeluk hoger heeft gezet word hij ook een flink stuk heter.
Fan draait wel gewoon? geen losse stekkertjes ofzo..

Last.fm

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Zoals vehpol al zegt, kan dat juist ook het probleem zijn. Nieuwe BIOS, nieuwe temps ;)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Welke tweaker laat er nou een monteur komen om een HD te verwisselen? :X ;)

Maar ik denk ook dat het iets is met de voltageinstellingen. Misschien dat het voorheen lager stond ingesteld (kan meestal gewoon, wordt ie koeler van) en dat door die reset de vcore weer op de hogere default waarde staat.
Je kunt eerst es proberen om 'reset to defaults' (oid) te doen in het bios. Dan pakt ie iig de standaardwaarden. En dan nog even handmatig checken of de voltages goed zijn.

Maarja, als je verder niet exact weet wat die monteur allemaal gedaan heeft blijft het een beetje gissen. Misschien dat het ook wel een standaardprocedure is bij bepaalde merken om bij reparaties e.d. meteen nieuwste bios erop te zetten. Dan is de nieuwe bios ws. de oorzaak.

[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 20-11-2004 01:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die monteur was ook niet mijn keus :P

Verwijderd

Topicstarter
Vcore is niet verandert dat is het niet..

Ik denk dat de sensor gwn vaag is (of de bios) want bij booten beweert de bios dat ie 60 graden is (was ie eerst alleen bij zware stress :X ) En de heatsink voelt helemaal niet heet aan.. Bij 74 graden loopt ie ook niet vast of zo dus..

Mja vin het wel heel raar want ik heb dezelfde bios die ik eerst had er weer overheen geflashed :?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:06
Heb net de nieuwste bios er weer over heen gezet (zoals eerst) maar ik hou dezelfde temps.. :(
"Zoals eerst" alsin zoals voordat je net die biosupdate deed, of alsin voordat de monteur kwam?

edit:
En dan stiekem net voor mij een duidelijkere post maken he :P

[ Voor 14% gewijzigd door Xander op 20-11-2004 10:11 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
XanderH schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 10:10:
[...]

"Zoals eerst" alsin zoals voordat je net die biosupdate deed, of alsin voordat de monteur kwam?

edit:

En dan stiekem net voor mij een duidelijkere post maken he :P
:P De bios die ik had voordat de monteur kwam bedoelde ik! Laat nooit meer een monteur aan mijn pc'tje kome :X

Mja nu weet ik ook geen oplossing meer, bij surfen is proc nu 54 graden :X

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2004 10:51 ]

• Silent Hunter
  • Laatst online: 10-08 13:27
Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 10:22:
[...]

:P De bios die ik had voordat de monteur kwam bedoelde ik! Laat nooit meer een monteur aan mijn pc'tje kome :X

Mja nu weet ik ook geen oplossing meer, bij surfen is proc nu 54 graden :X
Ga naar de blokker, koop een cheapass Temp. metertje. (á €3-4) en doe deze dan is tussen je heatsink en CPU (niet er op!).
Kijk dan is wat de temp sensor aan geeft. Als deze dus dan daadwerkelijk lager weergeeft dan is er iets mis met de sensor op je bord.

Good luck! :)

16 kWh Thuisbatterijen + 1.8kWp balkon systeem - 5kW Zendure Units - www.jaysdesk.com

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Rare smiley uit topictitel verwijderd.

Wat betreft jouw probleem: kijk eens in de FAQ van dit subforum onder "Hoe warm mag mijn CPU worden?" :)

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

En als je heb weer overklokt naar 3,4 GHz, en je gaat hem dan flink stressen, blijft hij het dan gewoon goed doen?
Zo ja dan is er eigenlijk geen probleem, als hij nu idle al 54 graden zou worden, dan zou hij overgeklokt stressed wel over de 75 heen moeten gaan, en dan zou je wel instabiliteits problemen krijgen. Als dat niet zo is is er grote kans dat de temp sensor gewoon brak is.

Last.fm

Verwijderd

Ik heb zelf ook een P4 2,8. Deze heb ik nog nooit boven 50C gezien.
Volgens mij is het namelijk zo dat een P4 zichzelf gereguleerd... hij heeft in ieder geval een treshold (van 70 of 80C) hierna zal die zichzelf uitschakelen.
In ieder geval lijkt me dat de sensor niet goed uitleest. Ik heb wel vaker gelezen dat sensoren op MoBo's zomaar slecht aflezen.
Ik zou hem zelf even checken met een eigen thermometer.

Verwijderd

Is met het resetten van de bios niet die automatische fan snelheid crap ingeschakeld ?
pas als je cpu warm word dan begint de boel op snelheid te draaien ?

loop je bios instellingen na ;)

overigens is de controle met de handjes ook niet verkeerd...
is je heatsink echt warm ?

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Geen vreemde instelling in de bios gezien.. Bij een stress test wordt de proc 73 graden, bij spellen max 76.. Bij het opstarten al 56 in de bios te zien, maar dan voelt de heatsink nog echt koel aan, laag temperatuur.. Hij throttelt ook niet terug bij 73 graden maar blijft op 3,3 Ghz (zijn clock nu) Dus foute mobo temp denk ik? Waardoor kan dit ineens :?

• Xander
Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 17:26:
Geen vreemde instelling in de bios gezien.. Bij een stress test wordt de proc 73 graden, bij spellen max 76.. Bij het opstarten al 56 in de bios te zien, maar dan voelt de heatsink nog echt koel aan, laag temperatuur.. Hij throttelt ook niet terug bij 73 graden maar blijft op 3,3 Ghz (zijn clock nu) Dus foute mobo temp denk ik? Waardoor kan dit ineens :?
Lijkt me idd dat de temp fout word uitgelezen, geen idee hoe dat zo ineens komt.

Btw, je ziet de clockspeed geloof ik ook niet dalen bij throttling, de clockspeed blijft hetzelfde alleen hij gaat kloktikken 'overslaan'... hier heb ik ooit een discussie over gehad met NewbieNeo in [rml][ P4 prescott] Temp aan de hoge kant[/rml]/ (ergens halverwege / tegen het einde van het topic).

Verwijderd

Topicstarter
Ow ja.. hoe kan ik dat zien met dnet progje? (Ken ik niet?)

• Xander
Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 18:40:
Ow ja.. hoe kan ik dat zien met dnet progje? (Ken ik niet?)
Ik ken het ook niet :P maar kennelijk geeft het een verwerkingssnelheid aan, als die minder word zie je dus dat je processor minder data gaat verwerken...

Verwijderd

Nu jullie het toch over progjes hebben...
Heb je al een programma geprobeerd voor het uitlezen van de temp.
Bij pc wizard valt het me namelijk op dat deze iets andere temps uitleest dan mijn bios/asus probe.
Zo lijkt pc wizard de temp van de hardeschijf weer te geven terwijl het bios dit niet uitleest of weergeeft.

Ik weet niet of het softwarematig kan, maar misschien geeft die wel andere temp/inzicht aan

Verwijderd

Topicstarter
Speedfan geeft dezelfde temp als de bios aan.. andere prog ken ik niet echt dus.. Ik zie altijd screens van een prog met allemaal wijzertjes (dashbord achtig) weet iemand welke dat is?

• Silent Hunter
  • Laatst online: 10-08 13:27
Motherboard Monitor (MBM)
Helaas is dit programma niet meer officieel ondersteund, en ik dacht zelfs ook beïndigt.

Maar probeer nou is wat ik heb voorgesteld, die is nl. buiten de sensor om die op je board zit. (Dmv cheap sensor die je kan kopen @ Blokker)

16 kWh Thuisbatterijen + 1.8kWp balkon systeem - 5kW Zendure Units - www.jaysdesk.com

Verwijderd

ik heb er even een nachtje over geslapen en waarschijnlijk heb je dit zelf al bekeken... Hij staat toch niet op fahrenheit ???
Tussen de 20-30C is toch 70-80F Ik las namelijk dat het eerst rond de 25 graden idle was... Ik heb dat eens gehad met mijn musketeer en schrok me toen ook dood.

Verwijderd

Topicstarter
Staat op gwn celcius hoor! maar wel goed id :)

Ga strax wel ff een temp metertje ergens zoeken! Laat ik nog wel horen dan!

Verwijderd

Topicstarter
Nog geen temp sensor kunnen scoren.. Kan k deze gwn bij de block kopen of zo?

Dit staat op de intel site:
Processors
Processor performance effect due to thermal throttling

Symptom(s):
thermal throttle

Solution:
Desktop processors produced using the Intel® NetBurst™ micro-architecture have a feature called thermal monitoring which allows the processor to modulate its core power to stay within its specified thermal envelope. Additional information is available in the features section of the product datasheets:

Zou k dan bij de vcore kunnen zien of hij throttle-t of niet?

Dit schommelt vogus speedfan nl tussen de 1.55 en 1.60 bij stress test, verder niet egt..

HL2 schokt nu redelijk snel :( Maar ook gwn als ik naar de muur kijk :S En vooral op stukjes waar de proc belangrijk zou zijn (buiten station), ook als ik naar de muur kijk heb ik er last van.. Mrgen ff bellen kijken of dit ook nog onder garantie valt :?

Ook wordt de koelblok bij bijv hl2 tog wel erg warm..

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2004 00:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
De processor wordt idd echt zo warm, maar hoe kan dit ineens komen? Zo als ik thuis ben ff die harde schijven anders plaatsen kijken of het veel verschil uitmaakt of niet, dit is het enige dat veranderd is aan de pc.. Maar van 60 naar 80 (stressed) dat kan toch niet opeens? De helpdesk beweert overigens dat dit normale temperaturen zijn terwijl ik genoeg dingen zie van mensen met 3,2 ghz op 28 graden idle enz, wat hier eerst ook was, maar nu 38 is geworden..

Is het mss ook verstandig om een andere koeler (bijv de zalman) aan te schaffen en wat zijn goede?
Bijv deze http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&ItemID=1704
of toch gwn een de zalman CNPS700B of zo?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2004 09:52 ]

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Kun je niet even contact opnemen met de monteur die je heeft geholpen? Misschien dat hij je kan vertellen dat er iets is gebeurt.

Verwijderd

Topicstarter
MiMiC schreef op woensdag 24 november 2004 @ 13:46:
Kun je niet even contact opnemen met de monteur die je heeft geholpen? Misschien dat hij je kan vertellen dat er iets is gebeurt.
Helpdesk was natuurlijk net gesloten.. Morgen ff bellen voor die monteur! Het lijkt nu alsof de proc te warm wordt, gaat throttlen en dan weer harder gaat in een eindeloze cyclus.. :? Ooit zo NFSU2 gespeeld? :P
Pagina: 1