Toon posts:

[Asus A7N8X Deluxe] Harde schijven corrupt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Specs:

-Asus A7N8X Deluxe rev 2
-2x Western Digital 120 Gb S-ata schijven

wat is er gebeurd:

Het leek of een harde schijf ongezond klonk (achteraf bleek dit een hdd cooler te zijn), aangezien deze in een raid mirror staan en dus boven elkaar, heb ik het volgende gedaan:

-Voedingsstekker van bovenste schijf eruit
-Die was het niet
-Stekker er weer in
-Onderste voedingsstekker eruit
-Die was het ook niet

Omdat ik dacht dat de s-ata kabel zelf mss ook spanning leverde, met een draaiende windows xp de s-ata stekker eruit getrokken. Nog niks aan de hand, voedingsstekker schijf er ook uit. Nog niks aan de hand. Voedingsstekker erin, ging ook nog. S-ata stekker erin en dit ging niet.(s-ata toch niet hot-pluggable?) Windows kwam met een blauw scherm en na een reboot deed eerst de bios al moeilijk, een nieuwe erin geflashed (1008) en dat probleem was opgelost, maar nu komt windows xp met de volgende melding:

chkdsk C:/p

Het volume lijkt een of meer onherstelbare problemen te hebben.

Aangezien we als backup op de mirror vertrouwden hebben we geen data ge-backupped.

Is er nog een manier om deze terug te krijgen ? @stage hebben we een MiniPE rescue cd, misschien dat ik daar wat mee kan maar dan ligt een kassasysteem 3 dagen plat.

Als iemand wat weet hoor ik het graag

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Lijkt me dat je eerst het BIOS exact zo moet instellen als voor deze ellende. Daarna de RAID configuratie óók identiek hieraan. Echter, 1 schijf laat je er helemaal uit/los.

Windows zou dan weer normaal moeten starten. Daarna kun je even de andere HD op een andere S-ATA aansluiting zetten en formateren. Hierna weer op de oude S-ATA zetten en in het RAID-BIOS deze als mirror zetten. In principe kun je daar al, dacht ik ook, het opnieuw mirroren/opbouwen uitvoeren.

Met bovenstaand ga ik er vanuit dat je een RAID1 config hebt gehad.

[ Voor 8% gewijzigd door Guardian Angel op 19-11-2004 21:55 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
//Edit te snel gelezen

//edit2: op 1 schijf start windows ook niet op. Ik heb hem aan een andere xp bak gehangen, maar deze geeft aan dat de schijf leeg is en geformatteerd kan worden. eens kijken of ik een recover tool kan vinden

[ Voor 177% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2004 22:33 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titelfix A7B8X --> A7N8X. Ik schrok al, een nieuw mobo zonder dat ik het wist?! ;)

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag weer verder gegaan, zoals gezegd alle data is er nog, alleen de partitietabel/weetikveelwat is verknald.

Windows kan hem niet repareren, het datarecoveryprogramma dat we gekocht hebben (Runtime's Disk Explorer for NTFS) moet het kunnen, maar wijzigingen worden niet opgeslagen (ik doe iets verkeerd, we hebben echt legaal de volledige versie) zodat windows de schijf nog steeds als leeg beschouwt. Weet iemand hoe ik dit kan fixen zodat de schijf gewoon weer door windows wordt gezien ?

PTedit van powerquest heb ik ook tot mn beschikking, maar ik heb geen idee welke waardes hier in te vullen.

Ben op moment data aan het overkopieren, maar dan neem ik het register niet mee. Het mooiste zou zijn, dat de partitietabel/fat gerepareerd wordt en windows weer van de s-ata schijf kan opstarten, andere schijf er weer bij aan, mirror rebuilden en klaar.

Verwijderd

Topicstarter
Fixed :D

Thuis heb ik eenzelfde harde schijf maar dan striped, dus ff met ptedit gekeken wat de end sector was, deze door 2 gedeeld en je hebt de end-sector van een mirror.

Alles netjes in ptedit ingevuld voor beide schijven los, van een windows xp cd naar de rescue console, fixboot, fixmbr, chkdsk /p, dit voor beide schijven los. Daarna beide schijven eraan gehangen. PC start weer op, maar de schijven moesten wel rebuilden wat ie nu aan het doen is.

Dus met een beetje geluk is met een uurtje alles weer in orde :D
Pagina: 1