Toon posts:

Router achter router, welke instellingen? Werkt half..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Gisteren hebben ze bij ons Glasvezel-internet aangesloten (zie: [Glasvezel] Ons Net - Nuenen 10 Mbit), maar het werkt niet helemaal zoals gepland.

Vroeger hadden we een adsl-router waar alle computers samenkwamen. Aangezien 't een adsl-router was hadden we natuurlijk ook een telefoonkabel erin geplugged en zo hadden we allemaal internet. Deze router stond overigens op de 1e verdieping en alle kabels liepen naar die router (netjes weg gewerkt enzo).

Maar gisteren kwamen ze dus glasvezel aansluiten... ze plaatsten een "media-converter" en een apparaat dat lijkt op een router (WAN-poort, 4 LAN-poorten, 2 Telefoon-poorten). Ik heb niet zo veel verstand van dat soort dingen, maar ik denk dus dat je zoiets een router mag noemen. Deze twee apparaten hebben ze in de meter-kast (begane grond) aangesloten.

Door een UTP-kabel in de router's LAN-poort te prikken en de andere kant in een computer te stoppen, werkt internet :). Nu leek mij 't logisch om de UTP kabel naar de 2e router (boven) te laten gaan, zodat iedereen kan internetten. Ik heb nu dus een kabel van LAN-poort in de router beneden naar een LAN-poort in de router boven liggen.

Zie ook figuur:
http://www.fokjou.nl/huidige_situatie.png

Dit werkt echter niet. Er heeft steeds maar één computer glasvezel-internet en de andere computers hebben geen internet. (tenzij ik 't adsl-kabeltje in de router boven prik, maar dan hebben ze adsl-internet).

Ik weet niet hoe ik in de webinterface van de router beneden moet komen (geen handleiding gekregen), maar in de (adsl-)router boven kan ik wel komen.

Hoe zorg ik dat ik met alle computers kan internetten via glasvezel?

P.S.
De computers die geen glasvezel-internet krijgen hebben een lokaal ip-adres "10.0.0.*" en de gateway is "10.0.0.254".

De computer met glasvezel-internet heeft een dynamisch lokaal ip-adres dat ligt in de buurt van "84.35.*.*" en deze computer heeft een gateway-adres van "84.35.10.1" en z'n externe ip-adres is gelijk aan 't interne.

• nautaonline
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:16
Lees weer helemaal verkeerd!!!

Kijk eens of het een webbased interface heeft die Router beneden.. misschien staat hij als bridge ingesteld. Anders zou je een nieuwe router moeten kopen, aangezien een adsl modem/router geen UTP aansluiting heeft voor de WAN poort.

(Al voor 29 euro van sweex in de Pricewatch)

[ Voor 82% gewijzigd door nautaonline op 19-11-2004 21:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het leek mij zelf ook wel een goed idee om eens in de webbased interface van die nieuwe router te neuzen, maar ik weet dus niet hoe ik daar in kom, heb geen handleiding gekregen en op internet is ook niks te vinden...

De nieuwe router (beneden) rechtstreeks aansluiten om een computer werkte eerst wel (Windows XP Prof.) en nu op 2 andere pc's (XP Home en 2000) niet... op die pc waarop 't wel werkte (XP Prof. dus) kan ik op dit moment niet testen.. dit verschijnsel vind ik ook een beetje raar.. maar dat terzijde :).

Ik denk dat ik in die webbased interface kan komen door een computer te vinden die werkt als je 'm rechtstreeks aansluit om de nieuwe router, en dan 't gateway-adres in de browser typen? Ik zal dat straks eens proberen als mijn broer thuis (op zijn computer werkte 't glasvezel wel).

Beetje jammer als ik niks met die oude adsl-router kan, is iets meer dan een half-jaar oud. (maarja, ik heb dan wel weer gratis glasvezel internet..)

• djeejdjeej
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-05 13:44
Heeft die router beneden een uplink poort of een knopje waarmee je een normale LAN poort kan veranderen in een Uplink poort? Als dat niet zo is, dan moet er volgens mij een crosslink UTP kabel naar een LAN poort boven in de router. Daar moet je wel DHCP uitschakelen dan.

Ik heb hier ook 2 routers liggen en dat werkt op de deze manier perfect.

edit:
Ik begrijp uit je verhaal dat de computer aangesloten op die glasvezel router beneden geen intern IP krijgen uitgedeeld? Beetje vreemde router is het dan. Misschien werkt het dan als je een UTP kabel uit die router bendeden op de WAN poort boven aansluit, dan kan die de overige computers een intern IP geven en routertje spelen. Ik heb niet zoveel kaas gegeten van routers met ingebouwd ADSL modem verder, dus ik weet niet of dat kan. Succes in ieder geval :)

[ Voor 41% gewijzigd door djeejdjeej op 19-11-2004 22:07 ]

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-04 12:18
Probeer anders eens in je huidige router de routing functie uit te schakelen, zodat je router een switch wordt. Als het goed is moeten dan alle pc's op internet kunnen.

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

Verwijderd

Topicstarter
djeejdjeej schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 22:03:
Heeft die router beneden een uplink poort of een knopje waarmee je een normale LAN poort kan veranderen in een Uplink poort?
Nee, heeft ie niet (kan geen 'speciale poort' zien)
Als dat niet zo is, dan moet er volgens mij een crosslink UTP kabel naar een LAN poort boven in de router. Daar moet je wel DHCP uitschakelen dan.
Een crosslink UTP kabel, is dat hetzelfde als een "cross cable"? Of is dat een standaard kabel?
Ik begrijp uit je verhaal dat de computer aangesloten op die glasvezel router beneden geen intern IP krijgen uitgedeeld? Beetje vreemde router is het dan. Misschien werkt het dan als je een UTP kabel uit die router bendeden op de WAN poort boven aansluit, dan kan die de overige computers een intern IP geven en routertje spelen.
Ik heb op mijn router boven geen WAN-poort :(.
Bedankt :)
iPiX1999 schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 22:09:
Probeer anders eens in je huidige router de routing functie uit te schakelen, zodat je router een switch wordt. Als het goed is moeten dan alle pc's op internet kunnen.
Is dat hetzelfde als 'dhcp uitschakelen'? Ben niet echt bekend met computer-netwerken, zou niet weten hoe die routing-functie zou heten.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2004 23:13 ]

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 22:19
Dhcp inderdaad uitzetten.

Dan zou de dhcp van de eerste switch alles regelen en de 2de zal als switch gaan werken.

Verwijderd

bij dat "witte ding" heb je ook een handleiding gekregen, lees hem eens :)

poort 1 geeft je via dhcp één onsnet-ip. poort 2-3-4 zijn gereserveerd voer toekomstig gebruik en uitgeschakeld.

wil je nou meerdere computers, dan zal je er een router aan moeten hangen, en aangezien jouw adsl router geen wan-poort heeft moet je even een nieuwe router kopen. staat allemaal in de handleiding :P

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 23:39:
bij dat "witte ding" heb je ook een handleiding gekregen, lees hem eens :)
Handleiding :/, daar weet ik helemaal niks van af. Volgens m'n moeder (die was er bij toen ze 't aan kwamen sluiten) had ze alleen wat papiertjes gekregen. Of bedoel je dat kartonnen ding? Is dat de handleiding? Moet ik die toch nog eens gaan lezen.. Als je niet dat kartonnen ding bedoelt, kan je dan even vermelden wat ik nog meer zou moeten hebben? :P In ieder geval bedankt voor je post :) (iedereen trouwens!)
TRAXION schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 23:19:
Dhcp inderdaad uitzetten.

Dan zou de dhcp van de eerste switch alles regelen en de 2de zal als switch gaan werken.
Werkt niet, computers krijgen geen "netwerken-adressen". Maar zie bericht van "gunhead".. probleem opgelost denk ik :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 23:53:
[...]

Handleiding :/, daar weet ik helemaal niks van af. Volgens m'n moeder (die was er bij toen ze 't aan kwamen sluiten) had ze alleen wat papiertjes gekregen. Of bedoel je dat kartonnen ding? Is dat de handleiding?
geen idee of het karton was, ik heb alleen het pfd-je gezien. was wel tamelijk summier ja, er valt over dat ding ook niet zo heel veel te vertellen
Moet ik die toch nog eens gaan lezen..
je moet sowieso alles lezen :P
Als je niet dat kartonnen ding bedoelt, kan je dan even vermelden wat ik nog meer zou moeten hebben? :P In ieder geval bedankt voor je post :) (iedereen trouwens!)
nix verder, alleen een router. desgewenst draadloos.

neem wel eentje die 10mbit symmetrisch aankan, anders heb je nog niets aan je breedbandaansluiting; zo'n sweex onding is dus niet bepaald een goed idee :P

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

http://www.onsnetnuenen.nl/index.php?item=975#l976
3.3 Kan ik meerdere computers aansluiten op de verbinding van Ons Net?

Ja dat kan. De extra poorten op het breedbandkastje (modem) van Ons Net zijn op dit moment nog niet geactiveerd in verband met de komende diensten zoals telefonie, radio en televisie. Het is alleen mogelijk om via een router meerdere computer aan te sluiten op Ons Net. In theorie is dit onbeperkt. Zo’n router kan draadloos of bekabeld zijn.

Iperf

• djeejdjeej
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-05 13:44
Zo te lezen wordt het een nieuwe router dan voor boven. Ik heb er van de week een gekocht bij Paradigit voor 39.95 euro, met printerserver en draadloosnetwerk. Ik vond het een koopje, ik weet niet of ze er nog hebben. Het is de Sitecom WL-026 en hij doet hier zijn werk goed :)

Verwijderd

djeejdjeej schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 16:08:
Zo te lezen wordt het een nieuwe router dan voor boven. Ik heb er van de week een gekocht bij Paradigit voor 39.95 euro, met printerserver en draadloosnetwerk. Ik vond het een koopje, ik weet niet of ze er nog hebben. Het is de Sitecom WL-026 en hij doet hier zijn werk goed :)
ik heb zo'n donderbruin vermoeden dat zo'n sitcom dingetje het heel erg benouwd gaat krijgen bij 10/10 internet :P

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Ej ff offtopic dan :P

Als alles werkt he, doe ff een speedtestje posten ;) Ben ZEEEEEEEEEER benieuwd

Verwijderd

Topicstarter
WiNlUx schreef op zondag 21 november 2004 @ 01:28:
Ej ff offtopic dan :P

Als alles werkt he, doe ff een speedtestje posten ;) Ben ZEEEEEEEEEER benieuwd
Weet jij een server waar ik m'n maximale snelheid kan halen? :P Testen met Speedtest.nl of iets dergelijks is heel onbetrouwbaar (te kleine bestanden), daar varieert de download snelheid van 1000 KB/s tot 8000 KB/s.

Heb wel even "http://www.hostingworx.net/testspeed/100mb.bin" gedownload en daar kwam ik tot een maximale snelheid van 1770KB/s, maar de snelheid bleven oplopen, maximale snelheid ligt dus sowieso boven 1770KB/s. Maarja, daar schieten we ook niet veel mee op :).

Zodra ik een betere test heb gedaan zal ik 't even posten.

Heeft iemand trouwens nog idee voor een switch met WAN-poort? Ik wil namelijk wel m'n volle snelheid kunnen gebruiken :). Eventuele USB-poort voor printer is ook wel handig maar niet noodzakelijk.

Zijn er nog speciale dingen waar ik voor moet op letten bij 't kopen van een switch? (naast dat ie snel genoeg moet zijn)

Bedankt,
Marc

edit
Hier "ftp://ftp.surfnet.nl/surfnet/" hebben ze ook een test bestand van 1GB :), halverwege 't downloaden zat m'n HD vol 8)7, maar de snelheid lag net iets onder de 2000 KB/s, vraag me af of dat 't limiet is van Surfnet of van mijn internet/router-gedoe/computer/etc.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2004 04:00 ]

Verwijderd

snelheidstestje: http://www.onsnetnuenen.nl/index.php?item=0&nitem=733

maarrem, switch met wan-poort :?
volgens mij ben je wat dingen door elkaar aan het halen :P
een switch heeft een uplink-poort, en een router een wan-poort
(over het algemeen dan)

maarrem, zoals ik al zei: het belangrijkste is dattie 10M/10M lust, en voorderest is het helemaal wat je zelf prettig vindt. goede DMZ, goede firewall, wifi, manageble, etc...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 21 november 2004 @ 03:46:
snelheidstestje: http://www.onsnetnuenen.nl/index.php?item=0&nitem=733

maarrem, switch met wan-poort :?
volgens mij ben je wat dingen door elkaar aan het halen :P
een switch heeft een uplink-poort, en een router een wan-poort
(over het algemeen dan)

maarrem, zoals ik al zei: het belangrijkste is dattie 10M/10M lust, en voorderest is het helemaal wat je zelf prettig vindt. goede DMZ, goede firewall, wifi, manageble, etc...
Hehe, ik denk dat ik 't topic nog maar eens goed moet gaan lezen :+, heb trouwens even getest: 100MB in 51 seconde gedownload. Downloadsnelheid begon met iets van 7000 KB/s ofzo, maar werd daarna 2000 KB/s en dat bleef 't ongeveer.

Wat betreft dat "goede DMZ" enzo moet ik nog maar eens gaan lezen, maar dat zal vast wel in de FAQ staan. Bedankt voor de hulp! :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2004 04:06 . Reden: wat toegevoegd ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik vanmiddag een linksys router aangeschaft (in de aanbieding bij it-pro, voor 55 euro), die hadden een speciale actie samen met Ons Net en de fabrikant 'linksys'. Normaal kost dat ding boven de 100 euro, nu 55 euro :).

Heel wat geprobeerd enzo, maar 't wilde niet werken.. nu heb ik een static ip-adres ingevuld en nu werkt 't wel.. ik heb helemaal geen static ip-adres, maar zolang de router aanblijft zou 't moeten blijven werken :P.

Het zou geloof ik gewoon via DHCP moet werken, maar dat werkt niet helemaal lekker. Maar alles werkt nu min of meer, op alle computers glasvezel internet :P

Bedankt voor alle hulp!

Ik zal nog een download/upload-grafiekje of iets dergelijks posten voor de liefhebbers en als ik die zooi met DHCP gefixt krijg, zal ik 't ook even posten.

Verwijderd

Heren,

Als jullie dit soort problemen hebben, waarom koop je niet een goede FIREWALL in plaats van simpele routers? Okay, de prijs is een stuk hoger maar verder heeft de firewall alle voordelen...

Ik heb een HotBrick 600/2 aangeschaft. (vergelijk hem met andere hier: http://www.hotbrick.nl/lang/nl/compare_600.php )

Je hebt dan een:
router (2 WAN-poorten)
switch (6 LAN-poorten)
firewall (met active intruder detection)
hoge snelheid datadoorvoer in de firewall (88Mbit)

Verwijderd

Is er nu echt negens een echte handleiding te vinden van die CPS 515. Als je goed naar de aansluitingen kijkt zou je denken dat dat een router is, KPN verkocht ook eerst ADSL modems zonder router erin. Nu niet meer. :)
Ik heb mijn PC direct op de FXP-10 unit aangesloten met een gewone 100Mbit ethernet kaart. Werkt prima, scheelt weer 12Watt en kan alleen sneller zijn. :*) Telefoon werkt voorlopig toch niet en wellicht wil ik dat niet eens.
Wie weet er meer?

Verwijderd

sterker nog, die CPS 515 is zeker weten ook een router. dat heeft een medewerker van dat voorlichtingscentrum een keer tegen mijn moeder gezegd, maar later bleek dat hij dat nooit had mogen zeggen.

maargoed: onsnet heeft er een aangepaste firmware in geflashet, en als je de originele al vindt is het nog maar de vraag of het allemaal nog werkt :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 28 november 2004 @ 13:15:
sterker nog, die CPS 515 is zeker weten ook een router. dat heeft een medewerker van dat voorlichtingscentrum een keer tegen mijn moeder gezegd, maar later bleek dat hij dat nooit had mogen zeggen.

maargoed: onsnet heeft er een aangepaste firmware in geflashet, en als je de originele al vindt is het nog maar de vraag of het allemaal nog werkt :)
De CPS 515 is een switch.

De nieuwe router moet DHCP op het WAN en NAT ondersteunen. Zonder deze 2e router kan er maar 1 PC aangesloten worden op het netwerk.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2004 15:56 ]

Pagina: 1