dislectie

Pagina: 1
Acties:
  • 212 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:39

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
zou het mogenlijk zijn om in de bovenste regel aan te geven dat iemand deslectie heeft

bv van
Gepost door player-x - vrijdag 19 november 2004 - 11:00 Score: 0 (Interessant)

naar
Gepost door player-x - vrijdag 19 november 2004 - 11:00 Score: 0 (Interessant)(dislectie)

of nog beter dat het naast de mod box komt te staan

ik word gek van elke keer naar beneden gehaald teworden vanwegen mijn dislectie
en heb ook geen zin om elke keer het woordenboek tepaken voor een post

want volgens mij gaat het er om wat je zecht en niet zo zeer hoe je het schijft

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Dat verhaal heeft 2 kanten, en die discussie is al vaker gevoerd. Ik voel op zich ook wel voor het argument "dan prop je je post maar door de spellingscontrole en paste je m terug", op zich een kleine (sociale) moeite.

Natuurlijk heb je gelijk met dat het om de inhoud gaat, maar bedenk je ook dat het voor "ons" soms even iritant lezen kan zijn als het typen voor jou is, en bedenk je ook dat veel mensen hier misbruik van maken. Daarmee bedoel ik te zeggen dat een substantieel deel van de "dyslecten" simpelweg te lui is om op spelling te letten. (dat laatste niet persoonlijk bedoeld uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je vindt dat een ractie van jou (of iemand anders) een onterechte beoordeling heeft gekregen, dan kan je daarvoor altijd terecht in Tweakers.net Moddereter Forum. Daar zitten een meuk die-hard moddereters die proberen de reactie op de juiste score te zetten.

Als je geen zin hebt om je eigen post na te kijken op spel- en/of grammaticafouten om wat voor reden dan ook (dislectie, luiheid, vlot tikken of wat dan ook), dan moet je in mijn ogen niet raar opkijken dat je dan daarop gewezen wordt. Helemaal niet als je daar zelf totaal geen zin in hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Ik vind dit totaal zinloos, en wel om volgende reden:

Moderaties horen gebaseerd te zijn op de inhoud, zoals je zelf al zegt in je post, en dus boeit het niet dat er tikfouten in staan of dat die poster dyslectisch is.

Anderzijds ook, en dit bedoel ik zéker niet aanvallend naar jou toe, wordt dyslectie tè vaak als excuus gebruikt om niet meer op taal en spelling te moeten letten. Ik ben er dan ook van overtuigd dat een dergelijke tag gewoon bij drie vierde van de posters zou staan omdat zij denken dyslectisch te zijn, terwijl ze gewoon (excuseer me het woord) te lui zijn om even na te denken. Je kent het ook wel, het breezah-taaltje en de gevolgen ervan :)

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:39

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
hey ik kan in got het wel aan geven in mijn sig waarom niet op de FP
en voor de mensen die te lui zijn om netjes te spellen terwijl ze het wel kunnen die zullen waarschijnlijk ook te lui zijn om aan tegeven/liegen dat ze dislecties zijn

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:37

Wuursj

want worst is al bezet

Als je nu eens begint met zelf je post na te lezen ipv. dyslectie meteen als soort van smoes te gebruiken? Ik ben zelf ook dyslectisch maar met een klein beetje meer moeite is daar best mee te leven op een forum. Ik heb iig nooit de behoefte gehad om het ergens in te willen aangeven. Ik moet zeggen dat het totaal ontbreken van punten, comma's en dergelijke bij mij niet duidt op het willen verzorgen van je posts. Als dat al te veel moeite is zal het nalezen en verbeteren dat ook wel zijn.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Inderdaad, dyslectisch zijn betekent helemaal niet dat je niet kunt spellen, alleen dat je er (soms een beetje, soms veel) meer moeite voor moet doen dan anderen. Het is imo dus geen geldig excuus om taalkundig wrak van een post neer te gaan zetten (fonetisch geschreven, zonder interpunctie, enz.). Spelfouten maakt iedereen, en als iemand er wat meer maakt dan anderen dan maakt het ook echt niet uit, maar zodra een reactie op een letterbrij begint te lijken dan gaat de hele inhoud als het ware achter de decoder, en dan is het dus ook terecht dat hij geen hoge score krijgt. Dingen als hoofdletters en punten vergeten heeft geen klap met dyslectie te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Wouter Tinus op 19-11-2004 23:28 ]

Professioneel Hyves-weigeraar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf heb ik er geen last van , maar zoals de meeste hier kan ik me echt wel voorstellen dat het verdomd irritant is als mensen je niet serieus nemen daardoor..

Enige wat ik er kan van zeggen is , probeer je er nix van aan te trekken , mensen die er triest op reageren weten niet hoe het is. Dus laat ze lekker hun gang gaan. Zolang jij maar weet wat je met je post bedoeld..

Maar ja , allemaal makkelijker gezegd dan gedaan , weet ik wel.
In ieder geval succes dr mee .. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 09:00
Ik zal voortaan als ik je naam zie +1 geven ;)

Neej het is inderdaad nogal lastig... Kan me voorstellen dat ijij er moedeloos van word. Heb je een goeie reply gemaakt met sterke argumemten, word je naar beneden gemod door je disclectie, en vervolgens is je post niet meer te lezen...

Zet anders onderaan je post:
Disclaimer: Ik ben dislectisch, dus eventuele spelfouten en/of fout taalgebruik zijn verre van opzettelijk geplaatst.

;)

57696520646974206c65657374206973206e657264

Pagina: 1