PATA/SATA: hoe groot is de performanceverschil in WinXP?

Pagina: 1
Acties:

• Deido
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-02 09:11
Hoe groot is het verschil tussen windows op de IDE en op de S-ATA sommige mensen hebbik horen dat windows een stuk sneller draait op S-ATA.

Nou heb ik al een Goed werkend en snel DDR, en een zeer snelle processor.

Wat raden jullie aan??

Deido

Straight from Vertigo

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

euu, wil je even je topicnaam aanpassen, dit is bijzonder onduidelijk.
ondanks dat je nieuw bent (7 berichten) zou ik je toch even aanraden om de fac even door te spitten.

voor je vraag:

het gaat niet zozeer wat voor aansluiting je hebt maar meer wat voor controller:
een goede ide controller is sneller als een sata naar ide controller (meeste onboard conrtollers hebben aleen een sata-ide blokkie ertussenzitten en dat gaat die wel langzamer. (extra vertraging in omzetten)

kan beter je knaken stoppen een goede schijf, maximum van de paralelle kabel is toch nog niet bereikt.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:36

PD2JK

ouwe meuk is leuk

P-ATA en S-ATA schijven van bijvoorbeeld Maxtor, zijn even snel, omdat er een bridge chip op de S-ATA schijven zit.

Als je een snelle schijf wilt, kun je twee Maxtor 80 GB schijven in RAID-0 zetten of een Western Digital Raptor 36GB gaan halen.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:51
Prutz0r schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 17:59:
P-ATA en S-ATA schijven van bijvoorbeeld Maxtor, zijn even snel, omdat er een bridge chip op de S-ATA schijven zit.
Bij de DiamondMax 10 toch niet meer? Dacht dat die native SATA had?

Verder sluit ik me aan bij de voorgaande posters, de interface is echt nog niet de beperkende factor. De reden dat Raptor's zo snel zijn is ook alleen maar omdat ze op 10k rpm draaien, niet persé vanwege de SATA aansluiting...

Zoek gewoon eens wat reviews, op sites als tomshardware.com, dat zegt meer dan de interface van je disk... :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

En om XanderH even aan te vullen, hij heeft gelijk over de DM10 maar was me voor omdat ik dit erbij wilde zetten.

Verder gewoon een welke XX moet ik kopen. Een Tweaker kan prima zelf zijn/haar hardware uitzoeken op basis van specs, reviews, ervaringen, probleemgevallen, etc. Kijk eens in de FAQ van dit subforum hoe je dat moet doen.

[ Voor 31% gewijzigd door Guardian Angel op 19-11-2004 18:06 ]

ARME AOW’er

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
the_virus schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 17:57:
euu, wil je even je topicnaam aanpassen, dit is bijzonder onduidelijk.
ondanks dat je nieuw bent (7 berichten) zou ik je toch even aanraden om de fac even door te spitten.

voor je vraag:

het gaat niet zozeer wat voor aansluiting je hebt maar meer wat voor controller:
een goede ide controller is sneller als een sata naar ide controller (meeste onboard conrtollers hebben aleen een sata-ide blokkie ertussenzitten en dat gaat die wel langzamer. (extra vertraging in omzetten)
Veel SATA raid controllers hebben nog gewoon zo'n 'blokkie' er tussen zitten hoor. :) Zo is de Promise SX4 (vrij bekend op GoT, en presteert ook niet erg slecht) een SX4000 met SATA bridge chips. En dit is niet alleen zo bij Promise, zelfs de bekende 3ware maakt hier gebruik van; de 3ware Escalade 8506 is b.v. een 7006/7506 met SATA bridge chips. :)

• Deido
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-02 09:11
Dus komt het er op neer dat het niet sneller is:-) voor win xp.
Dankjullie wel.

Straight from Vertigo

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel uitgebreid.

Je kunt een hoop benchmarks terugvinden op www.tweakers.net/benchdb :) De Desktop StorageMark 2004 is voor jou interessant: http://www.tweakers.net/benchdb/test/118

En wat betreft het uitzoeken van een schijf, daar is de FAQ van dit subforum inderdaad duidelijk over: Welke HDD moet ik nemen?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:51
Deido schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 19:16:
Dus komt het er op neer dat het niet sneller is:-) voor win xp.
Dankjullie wel.
Nou, het komt er op neer dat een SATA schijf niet per definitie sneller is dan een PATA schijf alleen omdat er een andere interface opzit. De snelste schijven op dit moment echter, de WD raptors, zijn SATA... dus als je *snelle* schijven wilt kom je toch snel bij SATA uit, alleen dus niet omdat de interface zoveel sneller is, maar meer omdat die specifieke snelle schijven toevallig een SATA interface hebben... :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1