Toon posts:

advies harde schijf en voeding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb momenteel een Sweex voeding van 400 wat en die maakt een hels kabaal. Wil een Zalman ZM400B-APS kopen. Tevens denk ik ook gelijktijdig aan te schaffen een Maxtor Diamondmax10 harde schijf van 200 gb SATA. Ik heb mobo Asus A7N8X de luxe met AMD Barton 2600. Er draait al een SATA schijf van Samsung. DE Maxtor dient er vervanging van een oude ata schijf.
Mijn vraag is of deze voeding voor mij (geen overklokken, alleen video en fotowerk) voor de komende jaren voldoende is en ook of deze past in deze configuratie (ATX kast). Op de site van Zalman staat dat er een sata versie 1.0 aansluiting op deze voeding zit. Past die dan ook op de Maxtor en passen beide schijven dan op een voedingsstekker, of moet je dat splitten of zo?
Ik heb de extra info wel gelezen, maar dat wordt wel erg technisch, dus bij deze mijn vraag.
Bedankt voor jullie moeite alvast.

Theo

Verwijderd

ja dit past, maar er zit geloof ik maar 1 zo'n sata aansluiting aan. Gelukkig kan je al die schijven ook nog via de oude molex aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je snelle reactie, maar hoe bedoel je via de oude molex en heeft dat nog nadelen?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik heb hier toevallig nog een kabel liggen met de oude vertrouwde molexstekker die overgaat in 2 x S-ATA.

De meeste voedingen hebben helaas maar 1 S-ATA aansluiting beschikbaar en dus is de Molex<>S-ATA, al of niet dubbel, de oplossing.

Het kan zijn dat er nu ook voedingen zijn die standaard meer S-ATA aansluitingen hebben. Dat is een kwestie van de specificaties erop na slaan.

ARME AOW’er

Verwijderd

die aansluiting met de 4 pinnetjes die ook in je cdrom worden gebruikt etc.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Perfect antwoord, hier kan ik iets mee. Bedankt voor jullie snelle reactie.
Theo

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-02 12:54

Mentalist

[avdD]

Mijn vraag is of deze voeding voor mij (geen overklokken, alleen video en fotowerk) voor de komende jaren voldoende is en ook of deze past in deze configuratie (ATX kast).
Hij past vrijwel zeker. In sommige (oudere) kasten is er geen goede ruimte voor de 2de fan onderin veel voedingen, maar zover ik kan zien op de website van Zalman heeft deze voeding maar 1 fan (achterin), dus dat zal dan geen probleem kunnen vormen.

Of deze voeding voor de komende jaren voldoende is hangt af van je definitie daarvan. Als je je Sweex straks wegdoet, je zet de Zalman daarvoor in de plaats en je gaat de komende jaren niets maar aan je systeem aanpassen, dan zal deze voeding makkelijk volstaan en goed blijven werken. Ga je straks upgraden naar een (veel) zwaardere videokaart, processor, 10 harde schijven, etc, dan trekt de voeding het op een gegeven moment niet meer ;). Ook als je later zou willen upgraden naar een systeem volgens de BTX standaard zou je een nieuwe voeding nodig kunnen hebben (al moet ik toegeven dat niet zo uit m'n hoofd zeker te weten), maar als we er vanuit gaan dat je niet zulke rigoureuze upgrades gaat doen, dan is deze voeding ruim voldoende. Als je systeem nu stabiel kan werken met een 400W Sweex, dan zal eigenlijk wel zeker een 300W Zalman deze ook trekken. Waarmee je dus nog behoorlijk wat hoofdruimte hebt voor toekomstige upgrades :).

Overigens hoef je niet te groeten onder je posts, omdat tweakers elkaar permanent de groeten doen ;)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1