Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lampjes en fans uitschakelen

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008

• GewoonNico
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:18
Ik heb nogal wat lampjes en fans in mijn kast zitten wat behoorlijk overbodig is. En dit is zeer irritand als ik ga slapen. Maargoed, omdat het funky uitziet wil ik het er toch allemaal in laten zitten.

Is er iets om op je voedings-kabels aan te sluiten zodat je maar op een knopje hoeft te drukken en alle lampjes en fans gaan uit?

Heb wat gesurfed op google,maar heb geen idee waar ik op moet zoeken dus veel zinnige resultaten leverde het niet op.

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-11 18:25

janklp

FortyTwo Capital

Kan dit niet door de voeding naar de lampjes in de bios uit te zetten ofzo. Ik ben met internet hardware geen expert maar zou het zelf ook wel eens willen weten. :)

• GewoonNico
Volgens mij heb je nog nooit in de bios gekeken. De bios heeft hier in mijn geval niks mee te maken.

Alle lampjes en fans zitten aan 1 kabele direct van de voeding.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:56
internet hardware? wa's da?

Maar goed, je kan er toch gewoon een schakelaartje tussen modden?

Roomba E5 te koop

• GewoonNico
sig69 schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 17:27:
internet hardware? wa's da?

Maar goed, je kan er toch gewoon een schakelaartje tussen modden?
Dat is ook de bedoeling. Maar waar vind ik zo'n schakelaartje. Ik ben geen kei of iets dergelijks dus ik koop het liever kant en klaar :D

• sig69
Een schakelaartje heeft de lokale eltroboer wel, en anders conrad. En dan is er vast wel een handige vriend die je even wil helpen met het draadje doorknippen en vastsolderen.

Roomba E5 te koop

Verwijderd

partypas schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 17:29:
[...]

Dat is ook de bedoeling. Maar waar vind ik zo'n schakelaartje. Ik ben geen kei of iets dergelijks dus ik koop het liever kant en klaar :D
bij conrad heb je van die wip-schakelaartjes

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/m/7000_7999/7000/7000/7009/700924_GB_00_FB.EPS.jpg

ben precies hetzelfde vanplan, wil namelijk mij Fans uitzetten tijdens het slapen

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2004 17:43 ]

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-11 20:30
edit: is niet helemaal de goeie maar misschien kun je er wat mee.....

edit: never mind...

[ Voor 114% gewijzigd door stp_4 op 19-11-2004 17:49 ]

stp - PSN ID: stp_4

• sig69
Wat is dat dan? Niet helemaal wat de TS bedoelt denk ik:
nu kun je de verlichting en andere casemod zaken ook makkelijk buiten je behuizing aansluiten
Volgens mij is het de bedoeling om de lampjes in de kast uit te zetten.

Roomba E5 te koop

• GewoonNico
Ik denk dat ik het gele draadje doorknip. Hier een schakelaar of een drukknopje tussen plaats en deze inbouw in mijn Firewire frontje. Heb namelijk usb en firewire aan de voorkant van mijn compu. 1 van die firewire gaatjes wordt niet gebruikt dus dat komt mooi uit.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:09

SA007

Moderator Tweaking
Erm, de gele draad van een fan met 3 polig stekketje is de rpm draad, je moet de rode hebben ;)

Tenzij het op een molex hangt, dan wle de gele...

Verwijderd

partypas schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 18:30:
Ik denk dat ik het gele draadje doorknip. Hier een schakelaar of een drukknopje tussen plaats en deze inbouw in mijn Firewire frontje. Heb namelijk usb en firewire aan de voorkant van mijn compu. 1 van die firewire gaatjes wordt niet gebruikt dus dat komt mooi uit.
als je een aerogate2 hebt, en je gaat het draadje van de fan doorknippen en een schakelaar ertussen zetten, moet je wel zorgen dat de fan niet op "CPU" ingang van de aerogate staat aangesloten..... dit gaat namelijk heel hard piepen als de fan uitstaat :)

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:11
ik denk dat je toch eerst eens even mag zoeken hier in het forum, er staan genoeg how to's over hoe je een "fan bay" of een "bay bus" kan maken. en anders google eens even. er zijn ook genoeg van die dingen kant en klaar te krijgen die helmaal niet zo duur zijn.

Verwijderd

kan mij ook iets herinneren dat je met speedfan (toch?) de fans softwarematig een lager toerental kunt geven

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
jahaa als die fan niet op de voedingsmolex maar met een 3 polig stekkertje op het mobo is aangesloten

iig, gwn een schakelaar aan de voor/achterkant maken en die tussen de gele draad(12+ ) van die voedingskabel maken.

[ Voor 35% gewijzigd door willy1986 op 19-11-2004 22:12 ]

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik zou dan wel zorgen dat je dan een schakelaartje neemt met meerdere pinnetjes (bijv 3*2 of zelfs 4*2) zo dat je meerdere schakelingen (dus lampjes, fans) met slechts één switch kan aan/uitzetten.

Verwijderd

Hey n00bies koop gewoon even een baybus!! 8)7
Ofwel heb ik het verkeerd verstaan :) want dit is echt wel zoo logisch anders :9 .

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-11 11:24

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

om nou direct te beginnen met uitmaken van n00bies vind ik ook wel weer wat...

een baybus is heel leuk en goedkoop zelf te maken :)

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:07
sig69 schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 17:48:
Wat is dat dan? Niet helemaal wat de TS bedoelt denk ik:
TS= topic starter

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 21:19
TS, maak eens een foto van de situatie

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
waarom heb je foto nodig, tis toch makkelijk te begrijpe

1. pc kast vol met lampjes
2. alle lampjes hange aan 1 voedingsdraad
3. Je zult dus schakelaar aan de bovenkant (voor de 1e molex) moeten maken zodat je de stroom van die voedingsdraad kunt afhalen (lampjes uit) en erop zetten (lampjes aan)

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
http://www.zalman.co.kr/e...t/view.asp?idx=1&code=017

Zitten 2 schakelaars op voor je eventuele lampen enzo. Als je gebruik maak van fans zonder rpm meter ( of het gele kabeltje doorknippen) dan gaan de linkse 4 leds niet branden de rechtse 2 doen het alleen als er iets aan staat.

Verwijderd

Wat is nou precies de bedoeling?
Want als je de ledjes apart van de fan wil aan/uizetten is het gewoon een kwestie van het plakkertje ff van de fan te halen en dan een schakelaar tussen het draadje te maken die naar de lampies loopt. (is iig niet de rooie, zwarte of gele)
en over de fans wil je ze helemaal uit hebben moet er gewoon een schakelaar tussen de rooie/zwarte draad worden gegooid, maar een beter oplossing is denk een potmetertje ertussen. Heb ik ook gedaan werkt zeer goed bij mij.
Als je nog verder uitleg wil moet je het maar zeggen zallik wel ff een tut opzoeken en je eventueel via de mail helpen om het aan te sluiten :)

Verwijderd

Wat je wilt, wordt ook wel een baybus genoemd. Een baybus is een apparaat waarmee je naar hartelust fans in en uit kunt schakelen, lampjes aan- en uitzetten, enzovoort.

één knop voor alle overbodige zaken, kan best lastig worden, omdat niet alles op hetzelfde voltage werkt. Als je de 'normale' voedingsaansluitingen (molex pluggen) in je computer hebt, dan is zwart de Ground (ook wel '-' genoemd, onjuist), geel de +12v en rood de +5 volt. Lampjes gebruiken vaak de +5 of zelfs een aansluiting rechtstreeks vanaf het moederbord.

Het is (dus) zaak overal schakelaars tussen te monteren, zodat datgene wat jij aan of uit wilt, schakelbaar is.

Hier is echt VERSCHRIKKELIJK veel informatie over te vinden op GoT. Begin dus maar eens met zoeken ;)

[TOPIC=776281/last///baybus]
[TOPIC=371145/last///baybus]
[TOPIC=495370/last///baybus]
[TOPIC=373112/last///baybus]
[TOPIC=277763/last///baybus]
[TOPIC=546110/last///baybus]
[TOPIC=340918/last///baybus]
[TOPIC=826557/last///baybus]
[TOPIC=376244/last///baybus]
[TOPIC=438801/last///baybus]

enzovoort enzovoort.. zoeken op 'baybus' doet wonderen ;)

Zie ook de FAQ hier:
[TOPIC=513670///#baybus]

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2004 03:34 ]

Verwijderd

Bedenk wel dat je niet zomaar straffeloos alle fans kan uitschakelen, je systeem heeft ook een bepaalde minimale koeling nodig.

Zie oa De Generaal, er een massale naslag over het instelbaar maken van fan's en lampjes, om te beginnen met de lokale CME Faq en search: fan schakelaar. Voor kant-en-klaar producten is er de Pricewatch: http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/490

Kortom, maak eerst gebruik van de naslagwerken (Faq, search, Pricewatch etc) zoals ook beschreven staat in de forumFaq.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.