[LSI megaraid 150-x] array vergroten onder linux?

Pagina: 1
Acties:

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hoi

Ik ben op zoek naar een 6 kanaals sata raid kaartje, en heb mijn oog laten vallen op de lsi megaraid 150-6.
Nou kan ik de online docs wel zien dat het mogelijk is om na het bijprikken van een schijf de capaciteit van het array te vergroten onder NT/2000/Novell "Virtual Sizing and Online Capacity Expansion" maar dus niet onder Linux...
Iemand een idee of dit mogelijk is?

Ik wil beginnen met 3 disken in raid5 maar daar komen er later staps gewijs nog 3 bij.
Het is de bedoeling dat het array groter wordt met behoud van data.
Het liefst zou ik het doen vanuit een draaiend linux systeem, maar als het niet anders kan moet het ook in het BIOS kunnen.

Ik moet echt zeker weten dat de data behouden blijft aangezien backups maken met 500+ Gb niet echt meer te doen is....

Ik hoop dat iemand hier zo'n adapter heeft draaien onder linux.

Verwijderd

ik zit op dit moment met hetzelfde probleem. Wile een LSI Logic sata 150-4 uitbreiden met twee extra schijven. Van raid 1 naar raid 5. Ik heb deze controller eigenlijk aangeschaft omdat ie online capacity expansion ondersteunde. Nu ik er op dit moment wat meer in duik ben ik er achter gekomen dat dit op het eerste gezicht alleen in windows kan.

Weet iemand misschien een workaround voor dit probleem?

• guanpedro
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-12-2025

guanpedro

Live forever or die trying

usr-local-dick schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 16:37:
Hoi

Ik ben op zoek naar een 6 kanaals sata raid kaartje, en heb mijn oog laten vallen op de lsi megaraid 150-6.
Nou kan ik de online docs wel zien dat het mogelijk is om na het bijprikken van een schijf de capaciteit van het array te vergroten onder NT/2000/Novell "Virtual Sizing and Online Capacity Expansion" maar dus niet onder Linux...
Iemand een idee of dit mogelijk is?

Ik wil beginnen met 3 disken in raid5 maar daar komen er later staps gewijs nog 3 bij.
Het is de bedoeling dat het array groter wordt met behoud van data.
Het liefst zou ik het doen vanuit een draaiend linux systeem, maar als het niet anders kan moet het ook in het BIOS kunnen.

Ik moet echt zeker weten dat de data behouden blijft aangezien backups maken met 500+ Gb niet echt meer te doen is....

Ik hoop dat iemand hier zo'n adapter heeft draaien onder linux.
Dit is idd lastig, heb ik destijds gehad met software raid 5 die ik wou vergroten onder linux. Er waren expirimentele tools voor maar daar ga ik mijn data niet aan wagen.

Kijk even deze thread door:

http://groups.google.nl/g...=1&hl=nl#e81ab38c081492a9

raidreconf is het geloof ik maar ja, dan heb ik het over software raid.

Een workaround is alles op een disk proppen en dan in degraded mode de nieuwe raid 5 opzetten, vervolgens alles van de ene disk naar de raid 5 overzetten en dan de ene disk syncen. Maar ja dan moet het op een disk passen en loop je risico.

Anders, zoek iemand met veel HD ruimte over...

Overigens, heeft die LSI feature het niet over het vergroten van het device IPV het filesystem? Je kan bij een 3 disk array niet zomaar 1 disk erbij hangen en het filesystem vergroten aangezien de data die nu over 3 disken zit opeen over 4 disken moet komen. Alle parity data moet opnieuw geschikt worden.

[ Voor 26% gewijzigd door guanpedro op 14-07-2005 16:04 ]

PC: MSI-NEO2FISR P4-2.6HT@2.8 Dual-channel GEIL-PC3500 Intel CSA GB-LAN 9600PRO Pioneer DVR106 Server: Dual Xeon-2GHz 3Ware 7500-12 11x120GB RAID5 GB-LAN RH 9 2.4.22 Digicam: Sony DSC-F717

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mijn topicstart is van vorig jaar november, was je dat opgevallen? ;)

Anyway ik zit nu tot mijn nek in de Areca controllers, die doen precies wat ik wilde.
Heb al meerdere keren array vergroot en RAID levels veranderd.

Het is inderdaad een probleem om dit soort arrays te backuppen, ik liep hier ook tegenaan.
Ik ben toen voor de dik hout methode gegaan: we hebben een tweede server (ook met een Areca uiteraard ;) bij een colo in het rek gehangen, en hier wordt de boel op gemirrord.
Die backup server is 2Tb, dus dat is genoeg voor mijn 'hoofd' server met een array van 600 Gb.

Ik ga eerdaags een clean install doen van onze server, als ik weer online ben haal ik zo weer die data van de backup server af.