Toon posts:

[Debian] initgroups: Operation not permitted

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg het volgende bericht als ik ga inloggen als root op mijn Debian servertje...

code:
1
2
3
4
5
Debian GNU/Linux 3.0 server tty1

server login: root
Password:
initgroups: Operation not permitted
What the heck? Dit gebeurde volgens mij toen ik eerst apt-get upgrade deed, en de login werdt geupdated volgens mij, en dan de systeem reboote omdat de stroom was uitgevallen :?...
Maar hoezo dit? Ik weet zeker dat het goed is en ja.. hoe los ik dit op?

Iemand ervaring mee? Ik heb het opgezocht op de Debian site zelf, het stond wel bij de buglijst, maar geen oplossing kunnen vinden. Verder niks te vinden op GOT search en Google...

Thnx anyway!
smsduim.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2004 16:36 ]

Verwijderd

Viel de stroom uit tijdens het upgraden?

Of daarna?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, daarna.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ziet je /etc/group er nog wel enigsinds valide uit? Wat zijn de permissies op die file?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Ik lees hier een daar dat je systeem 'trashed' zou zijn 8)7

Verder kan ik er ook weinig over vinden :X

Kun je nog wel gewoon inloggen als gewone user?

Zoja dan kun je misschien met su (of als dat niet werkt 'sudo'), proberen het een en ander weer te fixen..

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2004 17:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik kan ook niet op de gewone user inloggen, zegt hij dezelfde bericht :?
'su' en 'sudo' --> zegt hij dat het een onbekende gebruikersnaam is...
dus het wordt opnieuw installeren? 8)7

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2004 17:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Spider.007 schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 16:57:
Ziet je /etc/group er nog wel enigsinds valide uit? Wat zijn de permissies op die file?
hoe kan ik dat zien? ik kan niet eens inloggen hehe

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Misschien kan je met knoppix of een andere vorm van bootable linux iets bereiken.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 17:26:
[...]
Tuurlijk niet; je houdt toch wel van een uitdaging? Ik zou beginnen met het oppoetsen en gebruik van mijn boot/rescue CD; Knoppix ofzo :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
ok is goed ga ik proberen

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maar wat bedoel je met "Ik heb het opgezocht op de Debian site zelf, het stond wel bij de buglijst, maar geen oplossing kunnen vinden."? Is er iemand met ditzelfde probleem bezig?

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Kun je niet in single-user mode inloggen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 17:26:
ik kan ook niet op de gewone user inloggen, zegt hij dezelfde bericht :?
'su' en 'sudo' --> zegt hij dat het een onbekende gebruikersnaam is...
Even iets rechtzetten, su is niet een inlognaam maar een commando waarmee je root kunt worden als je een 'gewone' user bent. ;)
sudo is ook een commando, hiermee word je echter niet root maar kun je iets als root uitvoeren. :)

Maar aangezien je niet als 'gewone' user meer kunt inloggen.. :/
Met knoppix kun je idd nog wel een goede poging doen

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 22:44:
[...]

Even iets rechtzetten, su is niet een inlognaam maar een commando waarmee je root kunt worden als je een 'gewone' user bent. ;)
sudo is ook een commando, hiermee word je echter niet root maar kun je iets als root uitvoeren. :)

Maar aangezien je niet als 'gewone' user meer kunt inloggen.. :/
Met knoppix kun je idd nog wel een goede poging doen
Dan nog kan su zeggen dat er een ongeldige gebruikersaccount (root) wordt aangeroepen. Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat su (en sudo) een check van account nummer 0 (=root) doen in /etc/passwd of shadow. Waarschijnlijk is daar ook een-en ander aan informatie uit verdewenen :) Je hebt dus gelijk; maar het bericht waar je op reageert daar staat ook niets fouts in ;)

---

Verwijderd

Spider.007 schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 15:39:
[...]

Dan nog kan su zeggen dat er een ongeldige gebruikersaccount (root) wordt aangeroepen. Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat su (en sudo) een check van account nummer 0 (=root) doen in /etc/passwd of shadow. Waarschijnlijk is daar ook een-en ander aan informatie uit verdewenen :) Je hebt dus gelijk; maar het bericht waar je op reageert daar staat ook niets fouts in ;)
Naja ik dacht dat hij probeerde in te loggen met username: su, of sudo..

• Inner354
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
OlafvdSpek schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 20:39:
Kun je niet in single-user mode inloggen?
Dat zou ik ook zeggen, kan je vanuit single user mode wat repareren.
Pagina: 1