Toon posts:

[2003] Sysprep onder server 2003*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn server os preppen en op een andere server plaatsen.
Beide servers hebben verschillende hardware.
Mij is verteld dat het mogelijk is om de OS op de andere server draaiende te krijgen zonder alles opnieuw te hoeven installeren.

Kan iemand mij de procedure vertellen in welke stappen ik dit kan doen.

ps.
Ghosten lukte niet

Verwijderd

Topicstarter
Weinig te vinden bij MS met die searchlink.
is goed bedoeld, thx.

Maar,
Ik hoopt dat er iemand is die dit weleens gedaan heb, en het hier in verschillende stappen kan aangeven hoe het moet.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:23

Arno

PF5A

Kan alleen als de HAL (zelfde type en aantal CPU's) en de boot controller hetzelfde zijn.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:29
Arno schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 16:40:
Kan alleen als de HAL (zelfde type en aantal CPU's) en de boot controller hetzelfde zijn.
Zelfs dat is niet persé nodig, alhoewel het dingen wel makkelijker maakt.

@TS

Kijk even in de map \Support\Tools op je cd, en pak het bestand deploy.cab uit. Hierin zitten naast de sysprep bestanden een aantal help-files waarin heel veel info staat. Verder kun je op de ms-site erg veel vinden, bijvoorbeeld hier.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Linkinpark,

Welkom op GoT :)
Wij hebben op GoT een aantal (zeg maar gerust - een heleboel ;) ) regeltjes opgesteld waar een nieuw topic aan moet voldoen. Kortweg zijn dit eigenlijk dit de drie voornaamste punten:
  • Een goede topic titel die je probleem kort en bondig omschrijft. Dat heb je gedaan :)
  • Eigen inzet tonen - namelijk wat heb je zelf al geprobeerd en waar heb je al op gezocht voordat je een topic opende. Neem dit altijd even op - want dan weten wij dat je zelf ook actief bent geweest, bovendien gaan we geen dingen voorstellen die jij al lang geprobeert hebt :)
  • Een helder en duidelijk verhaal over wat je nu precies wilt bereiken en waarom. Soms is er bijvoorbeeld voor je uiteindelijke probleem een vele betere oplossing :)
Pas jij je topic start nog eventjes aan? :)

Verwijderd

Nielson schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 16:58:
[Zelfde HAL en diskcontroller]

Zelfs dat is niet persé nodig, alhoewel het dingen wel makkelijker maakt.
Dat van die diskcontroller ben ik met je eens, is namelijk op te lossen via:

code:
1
2
3
4
[SysPrep]
BuildMassStorageSection = Yes

[SysprepMassStorage]     <-- Lege sectie, maar moet bestaan!
Maar een HAL van Machine A werkt niet zondermeer op machine B. Machines die gebruik kunnen maken van delzelfde HAL gaan natuurlijk altijd goed. Alleen zal er wat hardware niet gedetecteerd worden. Kun je ook mooi doen met Sysprep.inf en een drivers directory. Een HAL is echt een zeer low-level component dat dicht op de hardware zit en deze specifieke details verbergt voor het bovenliggende OS.

Bijvoorbeeld een HALAACPI (single processor) op een HALMACPI (multiprocessor of HT processor) machine gaat niet lekker lukken en geeft bij mijn weten een harde BSOD.

Een HALAACPI op een HALACPI machine lukt al helemaal niet (BSOD!!). (De verschillende HAL namen die ik noem zie je in je i386 directory staan. Tijdens de setup wordt één van deze gedetecteerd en altijd HAL.DLL genoemd)

Nee, die HAL's zijn echt erg kritisch, tenzij je ze lowlevel de HAL's op het filesystem kunt vervangen voordat Windows start, bijvoorbeeld met WinPE of LANDesk of Altiris.

Linkje waarin bovenstaand verhaal wat uitgebreider staat:
Hardware independent imaging

Hint: Zoek ook eens op hardware Independent Imaging

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2004 22:52 ]

• Nielson
Het klopt inderdaad wat je zegt over het vrij kritisch zijn van de HAL's, doelde eigenlijk meer op de melding dat het aantal cpu's hetzelfde moest zijn, wat niet het geval is. Met behulp van Sysprep (UpdateHAL) is het namelijk ook mogelijk om binnen gelijksoortige HAL's te veranderen van Uni naar Multi processor HAL of andersom. 't Is zelfs zo bij XP en hoger dat als je de APIC (Uniprocessor) HAL gebruikt (zowel niet-ACPI als ACPI) deze automatisch geupdate wordt naar Multiprocessor zogauw het OS een tweede cpu (of HT) detecteerd. Aangezien de meeste moderne moederborden allemaal APIC ondersteuning hebben kun je gewoon je basis image maken op een single cpu systeem, deze gebruikt dan dus de ACPI APIC Uniprocessor HAL, en deze imagen naar andere systemen met één of meerdere cpu's.

[ Voor 25% gewijzigd door Nielson op 20-11-2004 22:46 ]

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-04 19:36

mutsje

Certified Prutser

Arno schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 16:40:
Daar heb je gelijk in Arno maar als je ipv F8 startup option F7 in toetst gaat het OS de Hardware Allocitiona Layer opnieuw laden... dit is een hidden feature in het Windows Operatings System :)

• Nielson
mutsje schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 22:43:
[...]

Daar heb je gelijk in Arno maar als je ipv F8 startup option F7 in toetst gaat het OS de Hardware Allocitiona Layer opnieuw laden... dit is een hidden feature in het Windows Operatings System :)
Hoewel ik het nooit eerder gezien heb klinkt dit interessant. Kun je dan echt een totaal andere HAL uitkiezen zoals tijdens de setup, of krijg je bijvoorbeeld alleen de opties die je ook zou krijgen als in je apparaatbeheer 'Stuurprogramma bijwerken' doet ?

Verwijderd

mutsje schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 22:43:
[...]

Da's netjes, wist ik niet. Verdraaide hidden features ook :P. Staat beschreven in Q299340.

Belangrijk is wel dat je in textmode start (bij een install of upgrade). Maar na SysPrep en ook een image terugzetten (zoals TS aangeeft) heb je geen textmode, je duikt gelijk de GUI mode/Mini Setup in. Dan ben je net een stap te laat... Of zie ik iets over het hoofd?

Alle keren dat ik met SysPrep aan de gang ben geweest icm HALs heb ik altijd of aparte images per HAL gemaakt. Sinds de laatste tijd injecteer ik de juiste HAL.DLL versie via een truukje in het image vlak nadat het is teruggezet.

* Edit *
Bedoel je wellicht dat je achteraf nog even een Windows 2003 CD erin doet om de HAL.DLL te herstellen?

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2004 17:03 ]

Verwijderd

Nielson schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 22:35:
Met behulp van Sysprep (UpdateHAL) is het namelijk ook mogelijk om binnen gelijksoortige HAL's te veranderen van Uni naar Multi processor HAL of andersom. 't Is zelfs zo bij XP en hoger dat als je de APIC (Uniprocessor) HAL gebruikt (zowel niet-ACPI als ACPI) deze automatisch geupdate wordt naar Multiprocessor zogauw het OS een tweede cpu (of HT) detecteerd. Aangezien de meeste moderne moederborden allemaal APIC ondersteuning hebben kun je gewoon je basis image maken op een single cpu systeem, deze gebruikt dan dus de ACPI APIC Uniprocessor HAL, en deze imagen naar andere systemen met één of meerdere cpu's.
Nu je wat meer info geeft, inderdaad dit klopt: Hier staat ook iets over op de Microsoft site. Ik heb hier zelf nog niet mee geexpirimenteerd. Ik had indertijd het probleem van mixes APIC en non-APIC HALs, toen helaas meerdere images moeten maken. Gelukkig wel RIS als image generator ingezet, anders waren ze nog allemaal "verschillend" ook...

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-04 19:36

mutsje

Certified Prutser

ik denk niet dat de F7 optie voor sysprep bedoelt is. Maar je kunt in ieder geval wel degelijk de HAL aanpassen.. just my opinion :)
Pagina: 1