Toon posts:

Lyrics site zonder spyware troep

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een database in handen gekregen van 138.000 lyrics, en wil hier iets leuks mee doen, iets wat afaik nog niet echt gedaan is.

Een klein php scriptje op een toplevel domein dat door de database kan zoeken en een linkje voor tweakers om deze database ook te downloaden in verschillende formaten voor hun eigen projecten.

Plugins voor winamp / mIRC etc. die gebruik maken van onze online database zou ik toestaan maar dan in ruil voor een kleine credit waarin de site wordt vermeld.

Pagina zouden geen plaatjes op komen, basic HTML output en hoogstens een text-linkje naar andere projectjes van me.

Ikzelf zocht zo een dergelijke site vroeger altijd, maar kon het nooit vinden... Nu heb ik de mogelijkheid om het op te zetten, en wil ik het doen, ik zit alleen met copyright schennis in mijn maag.

Dus wat even de vraag is, is het legaal om zo'n soort site op te zetten zonder er commercieel iets mee te doen, zo ja wat voor disclaimers moet je hebben?

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2004 16:30 . Reden: typo ]

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:18
Volgens mij niet. Ik weet dat er een tijdje geleden iemand was die datook had, maar die moest de site staken omdat er ook op lyrics copyright zit.

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2025

Twisted

Mogli <3

Op songteksten zit copyright net zoals op het gehele liedje. Een site maken waarin je copyrighted materiaal opzet is dan natuurlijk niet legaal.

Echter, er zijn heel veel sites op internet die lyrics aanbieden. Ik denk dus dat dit door de platenmaatschappijen gedoogd wordt onder het motto:

- we verkopen dit produkt niet
- er zijn te veel sites om er wat tegen te beginnen

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:09

Reptile209

- gers -

Eigenlijk mag het niet zonder te betalen, getuige de volgende links van een buma-achtige organisatie:
http://www.cedar.nl/musicopy/wetgeving-jurisprudentie.html
http://www.cedar.nl/musicopy/info-gebruikers.html#tarief1 (tarieven voor publicatie per maand) :)

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
Reptile209 schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 16:54:
Eigenlijk mag het niet zonder te betalen, getuige de volgende links van een buma-achtige organisatie:
http://www.cedar.nl/musicopy/wetgeving-jurisprudentie.html
http://www.cedar.nl/musicopy/info-gebruikers.html#tarief1 (tarieven voor publicatie per maand) :)
wow ja, dat zijn redelijk belachelijke tarieven weer.. zonder commercieel zo'n site op te zetten is dat dus niet mogelijk...

Zouden alle grote lyric sites dit hiervoor betalen? Hmm, zou voor leolyrics.com 2856 euro per maand bedragen, zeer onwaarschijnlijk.

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

ik een een aantal andere van GoT hebben aan een lyricssite gewerkt maar die moest na een tijdje offline vanwege copyright schending. Tenzij je een hoop poen betaalt is het helaas niet legaal om so'n site op te zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Toet3r op 19-11-2004 17:05 ]

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Verwijderd

Topicstarter
maaarten schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 17:04:
ik een een aantal andere van GoT hebben aan een lyricssite gewerkt maar die moest na een tijdje offline vanwege copyright schending. Tenzij je een hoop poen betaalt is het helaas niet legaal om so'n site op te zetten.
Welke organisatie kreeg je op je dak?

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 17:12:
[...]

Welke organisatie kreeg je op je dak?
weet niet. site was niet door mij geregistreed dus weet er het fijne niet van, maar zal het aan de persoon vragen die het weet.

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Verwijderd

Topicstarter
maaarten schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 17:18:
[...]
weet niet. site was niet door mij geregistreed dus weet er het fijne niet van, maar zal het aan de persoon vragen die het weet.
graag, zou je ook kunnen navragen wat het dreigement was? (A)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2004 20:23 ]

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-02 21:07

vehpol

Go Go Gadget!

Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 20:23:
[...]

graag, zou je ook kunnen navragen wat het dreigement was? (A)
Ik kwam laatst opzoek naar Nederlandse Lyrics toevallig een site tegen die uit de lucht was gehaald (ik heb nog even voor je gezocht, maar ik kan met mijn zoekresultaten niets vinden dat richting die site lijdt). Daar werd gewoon gedreigt met het uit de lucht halen van de site en hoge boetes. Aangezien het hier inderdaad om copyrighted materiaal gaat heeft de Bumra Stemra hier het recht tot. Het ging hier ook om een niet commerciele site.

Nu vind ik die copyrights op songteksten nog wel een discutabel punt, officieel hebben ze natuurlijk helemaal gelijk. Maar band en nummer staan altijd eerlijk genoemd voor de copyrights, mensen streven er geen eigen gewin mee na etc.

Tja, je zou het natuurlijk gewoon kunnen proberen. Ik heb eigenlijk geen idee hoe streng ze hierop zijn. Aangezien er heel veel Nederlandse sites te vinden zijn met songteksten vermoed ik dat ze er niet erg streng op zijn.

Ceci n'est pas une signature!

Verwijderd

Topicstarter
vehpol schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 20:35:
[...]
Daar werd gewoon gedreigt met het uit de lucht halen van de site en hoge boetes.
Dreigementen kan ik hebben, ik zal geen moment twijfelen en hem dan offline gooien. Vraag is, kunnen / zullen ze gelijk met boetes gaan gooien? Dat kan ik namelijk niet zo goed hebben financieel gezien :)
Nu vind ik die copyrights op songteksten nog wel een discutabel punt, officieel hebben ze natuurlijk helemaal gelijk. Maar band en nummer staan altijd eerlijk genoemd voor de copyrights, mensen streven er geen eigen gewin mee na etc.
Zeer discutabel. Vraag is ook of ze er uberhaupt wel slechter van worden, dat kan eigenlijk alleen als het gerelateerd zou zijn tot het aantal illegale mp3 downloads..
Afaik zal dit echter geen invloed maken.
Tja, je zou het natuurlijk gewoon kunnen proberen. Ik heb eigenlijk geen idee hoe streng ze hierop zijn. Aangezien er heel veel Nederlandse sites te vinden zijn met songteksten vermoed ik dat ze er niet erg streng op zijn.
Ik ga nog een beetje naar de risico's door vissen... bedankt
Pagina: 1