[flash] krassen

Pagina: 1
Acties:

• Mamphiz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-03 21:25
Ik ben bezig met het maken van een kraslot systeem, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ik het moet doen. Ik heb wel het een en ander bezocht en vond hier ook een topic over, maar die persoon heeft zijn bestanden niet meer op de website staan.

Ook het script wat erbij zat is te uitgebreid.

Wat is nodig heb ik het volgende: Een manier waarop ik 1 layer kan weg krassen/brushen/verwijderen.
Ik wil het ook helemaal zelf maken, maar als iemand mij tips/hints kan geven waar ik aan moet denken of hij is het mogelijk kan doen, dan waardeer ik het zeer.

Ik heb echt een hoop scripts door gelezen, maar ik kom niet echt verder.

Alvast bedankt

Verwijderd

je zou kunnen proberen om wanneer je met ingedrukte muis beweegt telkens op de cursorpositie een mc te attachen. wanneer je die mc's dan attacht op een mask-layer, zou je de achtergrond moeten kunnen laten zien.

• Mamphiz
Ik heb al een mask systeem...
mijn vraag is dus eerder hoe ik ervoor kan zorgen dat er een layer weggaat...

• Mamphiz
ow is het ook mogelijk om een alpha brush te maken?

• Mamphiz
[edit]dubbele post

[ Voor 83% gewijzigd door Mamphiz op 19-11-2004 15:05 ]

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
alles waar muis over gaat terwijl ie ingedrukt is wit maken (of zwart) dan zou de layer daaronder zichtbaar moeten worden. Zo is het in photoshop iig, weet niet of het ook geldt in flash?

[ Voor 17% gewijzigd door DutchTSE op 19-11-2004 15:06 ]

• Mamphiz
volgens mij niet, het werkt gewoon als een shape over die een andere layer toont

Verwijderd

wanneer je een shape op een mask-layer hebt, wordt volgens mij alles van de laag daaronder getoond wat zich onder de shape bevindt. als je begint met een legen mc op je mask-layer, en daar steeds kleine clipjes aan attacht, moet het lukken

• tie-rep
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 15:56

tie-rep

nu met ir. !

Eerst uitvinden hoe een tekenfunctie werkt, de fill kan je namelijk gebruiken voor masking.
Dan dynamisch de mask zetten voor de artwork_mc.

Onderstaand voorbeeldje geeft een driehoekje :)
Flash ActionScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
this.createEmptyMovieClip ("draw_mc", 1);
    with (this.draw_mc){
        beginFill (0x0000FF, 100);
        lineStyle (0, 0xFF00FF, 100);
        moveTo (200, 200);
        lineTo (300, 300);
        lineTo (100, 300);
        lineTo (200, 200);
        endFill();
}

artwork_mc.setMask("draw_mc");

Verwijderd

de methode van tie-rep is waarschijnlijk netter dan de mijne. het dynamisch aanmaken van een masker kende ik nog niet. ik had ff een dingetje geklust, maar met alleen een lege mc op de mask layer werkt het niet (ik geloof dat er iets op de layer moet staan op het te laten werken). een voorbeeldje staat hier; de .fla staat hier

• roytanck
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-05 15:11
Tie-rep, weet je zeker dat met de teken API getekende vormen masken? Ik kreeg dat niet voor elkaar en kwam uit op een versie van Juaron's system.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
achter_mc.setMask( mask_mc );
t = 10;
afdek_mc.onPress = function(){
    this.onEnterFrame = function(){
        var mc = mask_mc.attachMovie( "kras", "k"+t, t++ );
        mc._x = _xmouse;
        mc._y = _ymouse;
    }
}

afdek_mc.onRelease = afdek_mc.onReleaseOutside = function(){
    this.onEnterFrame = null;
}

fla: www.this-play.nl/zooi/krassen.zip

[ Voor 9% gewijzigd door roytanck op 19-11-2004 16:17 ]

• Mamphiz
Kijk! Dat is wat ik zoek! Even snel de functie opzoeken bij Macromedia library, weet ik meteen ook waar ik het over heb!
En even jullie code testen natuurlijk! Brb

• Mamphiz
Weefselkweekje SUPER BEDANKT! dat had ik echt nodig! _/-\o_
Ook juaron super bedankt voor de hulp! _/-\o_

Ik ga hier verder mee stoeien! Toppie! :7

• tie-rep
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 15:56

tie-rep

nu met ir. !

Weefselkweekje schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 16:14:
Tie-rep, weet je zeker dat met de teken API getekende vormen masken? Ik kreeg dat niet voor elkaar en kwam uit op een versie van Juaron's system.
jep, dat stukje code wat er staat, dat werkt

Maar het probleem is dat je een shape(fill) moet maken vanuit je krasbeweging. Dus het verbinden van lijnpunten, met een 'line' volstaat niet.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:53

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

DutchTSE schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 15:06:
alles waar muis over gaat terwijl ie ingedrukt is wit maken (of zwart) dan zou de layer daaronder zichtbaar moeten worden. Zo is het in photoshop iig, weet niet of het ook geldt in flash?
Mja, ik geloof niet dat het de vraag was hoe je het in de flash-editor doet, maar het eindresultaat (de .swf, niet de .fla). Lees de draad voor je blaat :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• roytanck
Mamphiz, you're welcome.

@Tie-rep: Dat was wat ik fout deed, ik had een dikke lijn gebruikt en verbond steeds de vorige muispositie met de huidige middels een lijn. Goede tip, stored for future reference. :)

• Mamphiz
Ik heb nu echter weer een nieuw probleem bij het krassen.
Wanneer ik loadMovie om een jpg in te laden (url naar jpg bestand) doe, en hem attach aan een bestaande mc, dan laad hij de afbeelding boven de mask en als ik ga krassen masked die niet meer :'(

Iemand ideeën??? (is het eigenlijk duidelijk wat ik bedoel???)

• roytanck
Als je je jpeg laadt in een lege mc die op de plek staat van de vaste jpeg in mijn voorbeeld komt het vast goed. iets als dit dus:

code:
1
lege_mc.loadMovie("bla.jpg");
Pagina: 1