[Java] Netbeans 4 vs Eclipse 3

Pagina: 1
Acties:
  • 202 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Deddiekoel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2025

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Ik ben de laaste maanden weer aan het java'en geslagen en heb dit gedaan met de Netbeans IDE. Dit bevalt eigenlijk bijzonder goed en ik draai momenteel de 4.0 beta.

Nu ben ik de laatste tijd wat met Eclipse aan het flirten en op zich bevalt die IDE me ook wel. Op zich ontlopen de twee IDE's elkaar niet veel. In het eerste opzicht leek Eclipse me niets omdat het geen GUI editor had maarinmiddels heb ik het Visual Editor project geinstalleerd en heb daar wat mee gespeeld.

Momenteel verkeer is in dubio. Welk platform is nu beter? Persoonlijk vind ik Eclipse als platform beter. Het is wat kaal in het begin maar in principe moet je met de juiste plugins alles kunnen doen wat je wilt. Ik ben voorlopig alleen maar geinteresseerd in Java proggen.

Maar het werken met Netbeans bevalt me ook nog steeds. Met name de GUI editor bevalt me een stuk beter. Al moet ik zeggen dat VEP wel een betere WYSIWYG weergave heeft maar ik hou van de controle die Netbeans je geeft en ook de code vind ik prettiger werken (aparte functies voor events).

Hoewel Eclipse in mijn ogen het moet hebben van zijn uitbreidbaarheid heeft Netbeans 4 ook wat uitbreidings mogelijkheden. Zo vind ik de mobilitypack (tenminste wat ik ervan heb gezien) erg praktisch (is voor J2ME) en ik kijk uit naar de uitbreding voor J2EE (of wordt die vervangen door NB4.1?). Daarnaast is hulp in NB vind ik iets uitgebreider. Als er een functielijst wordt gegeven dan staat er bij NB ook een uitleg bij...

Wat ik graag wil weten is hoe men hier erover denkt. Welke IDE geniet de voorkeur en natuurlijk waarom.

Verlanglijstje: Switch 2, PS5 Pro Most wanted: Switch 2

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

In principe maakt het niet zo heel erg veel uit met welke IDE je nou precies aan de slag gaat. Je moet een IDE kiezen waar je je goed mee voelt.

Het primaire doel van IDE's is het versnellen van de ontwikkeling aangezien deze een gedeelte voor jouw gaan "automatiseren". In feite zou je ook alles perfect kunnen ontwerpen aan de hand van een gewone texteditor en goede buildscripts. Maar daar gaat het nu niet om.

Persoonlijk vind ik IntelliJ ook heel erg prettig aanvoelen in gebruik. Vooral de shortkeys vind ik leuk om te gebruiken en het ziet er allemaal ook heel prettig uit. Ook de nieuwe Eclipse (vanaf v3) vind ik steeds prettiger om mee te werken.
Maar ik probeer er wel steeds voor te zorgen dat ik nooit IDE afhankelijk wordt.

Misschien moet je eens maar kijken naar jezelf, waar je het snelste iets mee klaar krijgt, het makkelijkste vindt werken, het meeste overzicht in hebt. En hopelijk kom je er dan snel uit :)

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Het is natuurlijk belangrijk om IDE onafhankelijk te blijven.

Maar ik vraag me af welke IDE nu de betere "investering" is. Ik heb zelf het idee dat Eclipse beter uit te breiden is. Maar wellicht is dat overkill als jeje alleen op Java wil focussen. Aan de andere kant wil ik ook de stap naar J2EE gaan maken en daarvoor kan ik (nog) niet bij Netbeans 4 terecht volgens mij. Eclipse heeft ook en project in ontwikkeleing maar daar is nog niets voor te downen. Maar er zijn al wel alternatieven...

Voordeel van Eclipse is wel dattet gebouwd is in SWT en dus wat sneller werkt. Maar Netbeans heeft weer een losse compiler. En zou blijf je bezig.

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik zou zeggen: probeer ze eens. Er is een heel duidelijk verschil tussen jbuilder/netbeans achtige ide`s en tussen de meer klop ide`s zoals idea/codeguide. En daar tussen in zit eclipse. Je weet vanzelf wat bij je past en wat niet.

Verwijderd

Ik moet toegeven dat ik Netbeans al een tijd niet gebruikt heb, maar volgens mij is Eclipse veel uitgebreider qua code editting en refactoring. Ik heb een jaar of twee geleden voor Eclipse gekozen omdat het echt veel responsiever was en uitgebreider qua code editting. Maar of dat nog steeds geldt weet ik niet.

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Probeer IntelliJ anders eens, is maar j2ee-gericht dan de standaard eclipse
Meer info over IntelliJ: http://www.jetbrains.com/

Met meer j2ee-gericht bedoel ik standaard ondersteuning voor jsp's/xml, onderscheidt tussen java/web/ejb modules e.d.

offtopic:
A, wat bedoel je nou met klop ide's?

Verwijderd

En het aantal mogelijkheden in IntelliJ IDEA voor refactoring is ook niet gering; groter dan bij de huidige versie van Eclipse.

Mogelijkheden om je code geautomatiseerd aan te passen aan Generics in Java 5 zitten er ook in (Generify). Niet onaardig.

Daar staat tegenover: Eclipse is gratis en open source en is en blijft een prima IDE.

In deze producten blijf je nieuwe handigheidjes ontdekken.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2004 21:08 ]

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Het is trouwens wel erugh vervelend dat eclipse van die waardeloze ANT build files in elkaar flanst die niet eens meer draaien vanaf de commandline en je moet gebruiken vanuit de IDE. (Helemaal als je zelf dus niet werkt met Eclipse). Zwaar minpunt.

Trouwens.. zorg dat je ANT onder de knie krijgt. ANT is je vriend. Zo nu en dan werkt het kut.. je hebt een vervelende kut syntax.. je loopt vaak te copy pasten... maar ik ben er iedere dag blij mee. Geen rare beperkingen zoals je vaak aantreft in het buildproces van een IDE.

[ Voor 55% gewijzigd door Alarmnummer op 19-11-2004 21:19 ]

Verwijderd

Een andere goede vriend kan Maven zijn. Dat komt het best tot zijn recht in een volledig opgezette development environment met CVS of Subversion en een centrale plaats om code- en projectdocumentatie te raadplegen.

Ik dwaal weer af van het onderwerp... O-)

• iain
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-07-2017

iain

Full Flavor

Ik heb goede ervaringen met Eclipse. Wel wat bloated voor het werk dat ik moet doen, maar het doet zijn werk goed. :)
Netbeans vind ik wat minder, simpelweg om het feit dat het allerlei mappen aanmaakte, waar ik niks aan kon doen, op plaatsen (bijv desktop) waar ik pertinent niet installatiemappen wou. Heb het niet snel kunnen oplossen, dus ik ben snel overgestapt op Eclipse wat veel beter ging. Ik had gewoon niet veel tijd om het uitgebreid te proberen vanwege een project dat op tijd af moest. Een erg objectieve en weloverwogen mening is het dus niet... :X

I used to be an atheist, until I realised I was god.

• mcB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-05 09:27

mcB

Alarmnummer schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 21:09:
...
ANT is je vriend. Zo nu en dan werkt het kut.. je hebt een vervelende kut syntax.. je loopt vaak te copy pasten... maar ik ben er iedere dag blij mee. ...
Eeehm dan is er nog XDoclet :)

Ik maak nu zelf gebruik van Eclipse 3. Netbeans heb ik niet echt mee gewerkt omdat het gewoonweg te traag werkt op mn ontwikkelmachine.
Omdat de TS al aangeeft te willen kijken naar J2EE is eclipse ook een goeie keus; Eclipse in ieder geval 2 goede addons voor de JBoss J2EE server (Jboss-plugin en Lomboz).
Na redelijk veel uitzoekwerk heb ik dan ook gekozen voor de combinatie; eclipse 3 met JBoss plugin, JBoss 4, en Xdoclet 1.2.1
Dit werkt echt prima!

Strix (Skullflame)

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:57

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik heb een tijdje geleden voor ongeveer dezelfde keus gestaan en voor Netbeans gekozen omdat ze een mooiere website hadden. :X

Ze ontlopen elkaar gewoon niet zoveel, vooral als je alleen in Java gaat programmeren dan zijn is er niet echt een betere, alleen twee verschillende en dan is het gewoon een kwestie van ienemienemutte.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

mcB schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 23:50:
[...]
Eeehm dan is er nog XDoclet :)
XDoclet is geen buildscript zoals ANT en Maven... XDoclet is een codegenerator die werkt op basis van metadata (in dit geval met metadata in Javadoc maar sinds jdk 5.0 zal dat overgaan op metadata in de java taal zelf)
Na redelijk veel uitzoekwerk heb ik dan ook gekozen voor de combinatie; eclipse 3 met JBoss plugin, JBoss 4, en Xdoclet 1.2.1
Dit werkt echt prima!
Als je ANT erbij doet.. dan heb je helemaal een combinatie :) Het voordeel aan een goed buildscript is dat je een erg complex buildproces kan opzetten... files copieeren.. xdoclet draaien.. troep weggoeien.. cvs checken.. compileren.. jars signen.. deployen... junit testen. Het kan in principe allemaal met 1 druk op de knop.. Dus een goeie IDE icm een buildscript is een extreem krachtige combinatie.

[ Voor 10% gewijzigd door Alarmnummer op 20-11-2004 10:14 ]

• mcB

mcB

Xdoclet maakt toch gebruik van ANT.
Currently XDoclet can only be used as part of the build process utilizing Jakarta Ant
XDoclet bouwt voor mij alle deployment descriptors. Onder water wordt ANT gebruikt (ik heb zelf geen zin om ANT files te schrijven) en in Eclipse heb ik de hele packaging configuratie opgegeven. Alle Jar's War's en Ear's worden helemaal gegenereerd.
Expliciet ANT files schrijven is dus niet noodzakelijk.

Het voorbeeld wat Alarmnummer hierboven beschrijft is natuurlijk wel de gewenste situatie. Ik moet wel een 5tal handelingen doen (op knoppen drukken :) ) om hetzelfde te bereiken.

[ Voor 19% gewijzigd door mcB op 20-11-2004 12:12 ]

Strix (Skullflame)

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

mcB schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 12:11:
Xdoclet maakt toch gebruik van ANT.
Nee..

ANT kan XDoclet aansturen maar ik geloof niet dat XDoclet ANT nodig heeft.
XDoclet bouwt voor mij alle deployment descriptors. Onder water wordt ANT gebruikt (ik heb zelf geen zin om ANT files te schrijven) en in Eclipse heb ik de hele packaging configuratie opgegeven. Alle Jar's War's en Ear's worden helemaal gegenereerd.
Er zitten een aantal nadelen aan deze aanpak:
1) minder controle
2) niet vanaf de commandline te draaien
3) afhankelijkheid naar de ide
4) onduidelijkheid in het build proces.

Ik heb dus perfecte controle over het hele buildproces, en die controle wil ik niet kwijt. Ik gebruik mijn IDE wel om ANT tasks op aan te roepen.. maar ik zit per definitie in de drivers seat.. niet de IDE.
Het voorbeeld wat Alarmnummer hierboven beschrijft is natuurlijk wel de gewenste situatie. Ik moet wel een 5tal handelingen doen (op knoppen drukken :) ) om hetzelfde te bereiken.
Ik kan de meest complexe buildprocessen opzetten (en heb ook al heel wat complexe processen opgezet) met ANT. Die controle vind ik onmisbaar.

Verwijderd

mcB schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 12:11:
Zo gauw je bij iedere build een serie van meerdere handelingen moet verrichten, is Ant aan te raden. Als je IDE alles in 1 handeling doet, maar het zou command line zonder IDE meerdere handelingen kosten, dan is Ant nog steeds aan te raden voor IDE-onafhankelijkheid. Wanneer je meerdere modules (bijv. zelfstandige projecten in Eclipse die aan elkaar gekoppeld zijn) met eigen versies hebt en je moet meerdere handelingen verrichten, dan biedt Maven extra voordelen. Maven en Ant kunnen elkaar goed aanvullen - dus het is schaalbaar.

Eveneens geldt: naarmate meer mensen jouw code onder ogen krijgen, groeit de meerwaarde van een buildscript.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2004 15:25 ]

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-05 13:05
Het is trouwens wel erugh vervelend dat eclipse van die waardeloze ANT build files in elkaar flanst die niet eens meer draaien vanaf de commandline en je moet gebruiken vanuit de IDE. (Helemaal als je zelf dus niet werkt met Eclipse). Zwaar minpunt.

Trouwens.. zorg dat je ANT onder de knie krijgt. ANT is je vriend. Zo nu en dan werkt het kut.. je hebt een vervelende kut syntax.. je loopt vaak te copy pasten... maar ik ben er iedere dag blij mee. Geen rare beperkingen zoals je vaak aantreft in het buildproces van een IDE.
Knoop vervolgens Cruisecontrol bovenop je Ant (of Maven) build script en je krijgt bijna een orga... ehr, je snapt mijn punt wel zo, denk ik.

Verder maakt het geen zak uit of je Eclipse of Netbeans gebruikt... D'r zijn wel verschillen. Persoonlijke vindt ik de compiler van Eclipse erg goed, dit is geen javac en die kan een paar erg leuke dingen. En als je SWT wil gebruiken, dan moet je bijna wel Eclipse gebruiken omdat je daarmee ontzettend goed je App kan debuggen. (Persoonlijk gaat mijn voorkeur naar Eclipse, maar als ze in een project vragen om Netbeans te gebruiken, dan vind ik het prima.)

[ Voor 23% gewijzigd door The - DDD op 20-11-2004 16:51 ]

Verwijderd

CruiseControl kende ik nog niet. Is voor Continuous Integration.

Bedankt voor de tip, ik ga het eens testen... B)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 17:43:
CruiseControl kende ik nog niet. Is voor Continuous Integration.

Bedankt voor de tip, ik ga het eens testen... B)
vergelijk misschien even met anthill, doet ongeveer hetzelfde. (wij hebben op't werk ook cruisecontrol draaien, prachtig om iemand de fout te geven :D)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 18:18:
vergelijk misschien even met anthill, doet ongeveer hetzelfde. (wij hebben op't werk ook cruisecontrol draaien, prachtig om iemand de fout te geven :D)
Okay! Ik vond al vergelijkende artikelen bij de Portland Repository's Wiki en hier.

Ik moet zeggen dat ik in positieve zin verrast ben dat deze discussie niet afdaalt naar een mijn-ide-is-beter-dan-jouw-ide-flamewar, maar naar tips hoe je onafhankelijk kunt blijven van specifieke IDE's.

Waardevolle info, nogmaals thanks! :)

• The - DDD
Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 18:18:
[...]

Inderdaad... De build faalt, en vervolgens ontstaat er een frenzy om te achterhalen wie de schuldige is. En om aan te tonen dat jij het in ieder geval niet bent

• The - DDD
Als je iets moois wil zien, dan moet je hier is uitgebreid de tijd voor nemen:
http://www.springframework.org

Grote kans dat we daar binnen afzienbare tijd als java ontwikkelaar te maken krijgen met de principes geimplementeerd in het Spring framework. Inversion of Control (IOC) is echt heel lekker om mee te werken.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

The - DDD schreef op zondag 21 november 2004 @ 01:33:
Als je iets moois wil zien, dan moet je hier is uitgebreid de tijd voor nemen:
http://www.springframework.org

Grote kans dat we daar binnen afzienbare tijd als java ontwikkelaar te maken krijgen met de principes geimplementeerd in het Spring framework. Inversion of Control (IOC) is echt heel lekker om mee te werken.
Spring is echt te gek :)

Alleen de beancontainer is al extreem krachtig en ik snap eigelijk niet hoe mensen er zonder kunnen:
hoe kom ik aan referenties?
Hoe worden objecten aangemaakt?
Wat moeten ze doen als de server gaat stoppen?
Wat moeten ze doen als ze aangemaakt worden?

1 Centrale plek waar dit allemaal in staat (als je wilt inclusief allerlei parameters dus ook minder config files). In de beancontainer lijm je je hele applicatie in elkaar. Martin fowler heeft trouwens ook nog een heel aardig artikel staan op zijn site:
http://www.martinfowler.com/articles/injection.html

Het in elkaar lijmen van de applicatie is super praktisch omdat componenten dus neit meer hard aan elkaar gekoppeld zijn, alleen via een interface. Dit maakt het alleen al veel en veel prettiger om te testen.

Ik heb het verder nog niet eens gehad over allerlei extra`s zoals declaratief transacties toevoegen, metadata, jmx (komt in 1.2 maar ik werk met een cvs versie waar het al in zit). Spring/hibernate -> te gek.

Expert One-on-One J2EE Development without EJB must read

[ Voor 59% gewijzigd door Alarmnummer op 21-11-2004 07:33 ]

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Damn, ik heb een hoop dingen om achteraan te gaan (Ant, JBoss, Spring). Ik ga die dingen eens uitzoeken (al heb ik niet echt veel tijd ervoor) en zal dan eens kijken welke IDE mij daar het beste mee helpt.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Deddiekoel schreef op zondag 21 november 2004 @ 11:18:
Damn, ik heb een hoop dingen om achteraan te gaan (Ant, JBoss, Spring). Ik ga die dingen eens uitzoeken (al heb ik niet echt veel tijd ervoor) en zal dan eens kijken welke IDE mij daar het beste mee helpt.
Ik ben meestal nooit zo blij met de ondersteuning die een IDE geeft. Ik lees de documentatie wel door en zoek wel uit welke config files ik moet aanpassen. later.. als ik iets echt onder de knie heb.. dan wil ik wel eens een keer op een IDE vertrouwen om dit soort dingen voor mij te doen.. Maar heb het in 1e instantie liever zelf onder controle.

• FendtVario
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Ik heb ook eens NetBeans geprobeerd. Het is een mooi programma en kan veel, ik vond alleen de interface stroef werken. Nu werk ik al weer een tijdje met Eclipse 3. Deze IDE werkt soepel en kan veel. Voor J2EE ontwikkeling heb ik voor ongeveer $30,- de MyEclipse plugin gekocht. Deze ondersteunt een gross aan JSP/servlet en container servers (oa natuurlijk Tomcat en JBoss). Voor $30 kun je je geen bult vallen, de plugin ondersteunt bijna alle j2ee opties en heeft ook super ondersteuning voor Struts.

De bestanden die gemaakt worden zijn eventueel ook goed aan te passen zonder IDE. Alles wordt netjes opgeslagen. Jammer alleen is dat er geen remote debugging ondersteunt wordt zoals in de JBoss plugin.

Ant is een super tool, zeker een must-have voor Java ontwikkeling. Ant kan je helpen met CVS, compileren en deployment en werkt wat dat betreft voortreffelijk.

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

• The - DDD
FendtVario schreef op zondag 21 november 2004 @ 22:29:
...Jammer alleen is dat er geen remote debugging ondersteunt wordt zoals in de JBoss plugin....
Hoe bedoel je dit precies?

Bedoel je dat je niet een server kan starten en deze vervolgens remote (vanuit Eclipse) kan debuggen? Voor zover ik weet kan dit namelijk wel. Is alleen een kwestie van je remote app met de juiste parameters opstarten en dan een remote debug launch configuration aanmaken.

De java executable van 1.4 had de optie -Xdebug (zie tool docs). Als je een VM met die optie opstart dan kun je vanuit Eclipse die VM debuggen. Hoe dit in Java 5 zit weet ik niet. In ieder geval debuggen we bij mijn huidige opdracht zo een OC4J (Oracle J2EE) container met eclipse. Werkt perfect. Enkel JSP's werkt het niet mee. (Althans steppen door de JSP pagina wil niet, wel door de gegenereerde code van OC4J, kwestie van source lookup.)

Ik neem namelijk aan dat je bedoelt dat de MyEclipse plugin dit niet zo met een paar klikken kan configureren. Maar met een beetje klussen met de opties van je VM moet het toch wel lukken volgens mij.

Vanuit Eclipse is het een kwestie van de Debugger attachen en een breakpoint zetten, zodra de server je BP raakt, dan suspend de thread en kun je steppen. Overigens moet je ook is kijken naar parametiseerbare breakpoints in Eclipse. ;)

Nu we het hier toch over hebben... Heeft iemand ook een mooi docje gevonden online over het remote debuggen van Java? Bij mij is het iedere keer weer een hoop gepiel omdat ik het vergeten ben te onthouden hoe het ook alweer moest. En het lukt me maar niet om er een goed stukje documentatie over te vinden 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door The - DDD op 21-11-2004 23:08 ]

• Deddiekoel

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Ik heb nog een lange weg te gaan. Ik ben nog heel erg nat achter de oren qua Java. Ik heb voor het laatst in 97 er wat mee gedaan in Visual Cafe. Ik ben dit jaar weer begonnen en merk dat ik wat basis termen al niet meer ken en alles wat erbij komt ook niet meer. Ik vind het wel rete interessant. Tijdens de kerst maar eens een weekje vrij nemen om het een en ander door te nemen denk ik...
Voorlopig neig ik wel naar Eclipse, puur vanwege de uitbreidbaarheid maar ondertussen houd ik wel Netbeans 4.1 in de gate.

• mcB

mcB

Nog even een puntje die een Netbeansgebruiker vast wel kan beantwoorden;
Werkt netbeans een beetje lekker voor het coden van JSP's? Eclipse vind ik er namelijk nogal matig in. Syntaxhighlighting is echt drama en over codecompletion hoeven we helemaal niet te spreken.

* mcB bekend hiervoor af en toe eens uit te wijken naar JBuilder :o

Strix (Skullflame)

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

mcB schreef op zondag 21 november 2004 @ 23:50:
Nog even een puntje die een Netbeansgebruiker vast wel kan beantwoorden;
Werkt netbeans een beetje lekker voor het coden van JSP's? Eclipse vind ik er namelijk nogal matig in. Syntaxhighlighting is echt drama en over codecompletion hoeven we helemaal niet te spreken.

* mcB bekend hiervoor af en toe eens uit te wijken naar JBuilder :o
Ik ben zelf ook geen liefhebber van Eclipse, maar de dingen die jij hierboven beschrijft doet hij perfect. Codecompletion, refactor mogelijkheden zat (en dat is voor mij extreem belangrijk... netbeans heeft die dat al???) syntax highlighting en andere stuff is allemaal wel ok in Eclipse. Dus het klop gedeelte van Eclipse is zeker niet pet..

[edit]
Oeps.. In JSP is het idd niet al te best. Dan moet je eens kijken naar IDEA, daarin doet JSP code niet onder voor java code. Je kunt zelfs html refactoren, code completion, javascript komt er binnenkort bij (codecompletion + refactoring) en css dito. Ook de XML mogelijkheden worden nog weer sterk uitgebreid.

Je zou idea alleen al kunnen aanschaffen als webeditor :D

[ Voor 21% gewijzigd door Alarmnummer op 22-11-2004 08:34 ]

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 15:26

Eelke Spaak

- Vlad -

Alarmnummer schreef op maandag 22 november 2004 @ 08:29:
[...]
Codecompletion, refactor mogelijkheden zat (en dat is voor mij extreem belangrijk... netbeans heeft die dat al???)
Netbeans 4.0 heeft al vrij veel Code Completion mogelijkheden, en als je RefactorIt installeert via het update center kan je net zoveel refactoren als in Eclipse.

TheStreme - Share anything with anyone

• FendtVario
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

@The - DDD; ik bedoel de mogelijk om Tomcat of JBoss te debuggen die op een andere computer draait dan waar jij op werkt. De -Xdebug parameters wordt ook gebruikt om de lokale Tomcat of JBoss op te starten.

Met de JBoss plugin kun je via het netwerk contact maken met JBoss en zo debuggen.

Met MyEclipse is het volgens mij ook mogelijk om JSP's te debuggen.

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

• The - DDD
Ik weet niet zeker, maar volgens mij kan je met XDebug ook remote debuggen. Ik draai lokaal een OC4J, maar debug dan wel via een netwerk pad (localhost).

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08-2023

ant is niet je vriend, maar maven :)

meteen leuke rapportjes erbij, en je builds zijn eenvoudiger te realiseren + dat je alle ant mogelijkheden hebt + nog veel meer.

Eclipse is (vind ik persoonlijk) wat volwassener dan netbeans. Ik snap zowieso niet dat (o.a) Sun doorgaat met de ontwikkeling van Netbeans, aangezien in het bedrijfsleven Eclipse ( WSAD / RAD etc ) veel meer de de facto standaard zijn.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

CK schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 10:15:
[...]
ant is niet je vriend, maar maven :)
Laten we erop houden dat een goed buildscript je vriend is ;)
meteen leuke rapportjes erbij, en je builds zijn eenvoudiger te realiseren + dat je alle ant mogelijkheden hebt + nog veel meer.
Wat ik zo strak vind aan maven is, is dat het ook eenvoudig ingezet kan worden over meerdere projecten tegelijk, om daar de dependencies ook te bepalen.

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08-2023
Alarmnummer schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 10:23:
[...]

Laten we erop houden dat een goed buildscript je vriend is ;)

[...]

Wat ik zo strak vind aan maven is, is dat het ook eenvoudig ingezet kan worden over meerdere projecten tegelijk, om daar de dependencies ook te bepalen.
ja zeker weten, ik gebruik het hier voor 6 projecten, 3 web en 3 java, een hoofd project met een project.xml (met dependencies) gemaakt, in de overige projecten hiervan overerven, en voila :) Overerving op het build script, erg lekker.

Voor Eclipse 3 zou ik dit ook in de gaten houden:
http://www.eclipse.org/webtools/wst/main.xml

Hoef je die myeclipse plugins niet te kopen :)

Die WST zooi werkt nu alleen nog niet echt lekker O-) Ik zit met smart te wachten op de nieuwe Rational Application Developer (voorheen WebSphere Studio application developer).

[ Voor 12% gewijzigd door Stephan Oudmaijer op 23-11-2004 10:34 ]

• The - DDD
Nu ik die link zie, vraag ik me af waar ze die site op draaien.

Ik zie in FF dit staan in de source van de pagina...:
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<?xml-stylesheet type="text/xsl" href="../wtp.xsl"?>
Zal wel meevallen dus, ik zat aan Cocoon te denken... ;) Viel mee, was gewoon een XSL-etje op een XML file.
Pagina: 1