Toon posts:

[Flash - Actionscript]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor een school project ben ik bezig een spel te programmeren in Flash wat kinderen ondersteund in het leren van de tafels van 1-10. De opzet is dat je als een Ridder verschillende kastelen bezoekt die ieder een andere tafel voorstellen.

Nu heb ik binnen elk kasteel 10 obstakels geplaats waar je met je ridder niet voorbij kunt komen als je de vraag niet beantwoord (een van de sommen van de tafel).

Nu wil ik graag dat de vragen telkens random zijn, maar dat ze alle 10 uiteindelijk gesteld zijn, na 10 obstakels gehad te hebben.Zo is het kasteel altijd anders.

De collision detection heb ik al voor elkaar en het invoeren en verwerken van een antwoord ook. Ik zit alleen in de knoop met hoe ik die vragen telkens in een random volgorde kan laten voorkomen. (1x1, 1x3, 1x7, 1x2, etc...)

Ik hoop dat er hier mensen zijn die zich met actionscript bezig houden en me kunnen helpen. Heb geen flauw idee hoe ik dit namelijk moet aanpakken. Heb tevens ook al gezocht op tutorials hierover, maar dan kom je niet dit specifieke probleem tegen.

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Je maakt een array, gevuld met getallen van 0-9, en die 'schud' je dan. Vervolgens loop je er doorheen, en die vraag stel je.
Ik weet niet of flash een array shuffle functie bevat, anders kan je even hier kijken: http://www.duke.edu/web/cps001/labs/plab8.html

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel voor je antwoord, maar ik denk niet dat Flash ook array's gebruikt , ik ben zelf nog even verder wezen speuren en heb heel toevallig wel nog iets gevonden wat me kan helpen op http://www.flashkit.com/t...e_R-Peter_Br-41/index.php

Dit topic mag gesloten worden wat mij betreft

• pjotrk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-07-2025
wat je zou kunnen doe is de tafel in een array stoppen

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
function generateTafel (tafel, lengte)
{
  arr = new array();

for (i = 0; i < lengte; i++)
  {
    arr.push( array(i, tafel) );
  }

return arr;
}

// maak tafel van 10 tot 10
tafelArray = generateTafel (10, 10);

en dan kan je daar telkens 1 random getal uithalen, zodat je geen dubbele kan hebben.
code:
1
2
3
4
// haal telkens 1 item uit de tafel array
item = math.random()*tafelArray.length-1;
currentTafelSom = tafelArray[item];
tafelArray.splice(  item, 1 );

(code is slechts een schets, en werkt waarschijnlijk niet gelijk)

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-03 18:12
Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 14:15:
Dank je wel voor je antwoord, maar ik denk niet dat Flash ook array's gebruikt , ik ben zelf nog even verder wezen speuren en heb heel toevallig wel nog iets gevonden wat me kan helpen op http://www.flashkit.com/t...e_R-Peter_Br-41/index.php

Dit topic mag gesloten worden wat mij betreft
Over welke versie van flash heb je het dan? Flash ondersteund wel degelijk Arrays.

code:
1
2
3
4
var arr = new Array();
arr.push(10);
arr.push(2);
arr.reverse();

etc.

Noushka's Magnificent Dream | Unity