Toon posts:

Krassen op ingescande negatieven verwijderen

Pagina: 1
Acties:
  • 898 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Welke software zou ik hiervoor best gebruiken ? Heb momenteel geen goed bewerkingsprogramma. Welk (liefst gratis) tooltje zouden jullie hiervoor aanbevelen ?

vb foto (niet verkleinde foto):
http://zadeh.UGent.be/~kurt/File0003.jpg

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-02 21:26
De resolutie is al vrij laag en de korrel grof, maar dat terzijde. Deze scans bevatten wel erg veel krassen, die krijg je niet netjes weg, of je moet er heel erg veel tijd instoppen.

[ Voor 3% gewijzigd door Mercarra op 19-11-2004 13:52 ]

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Verwijderd

Probeer eerst eens of je met een zachte doek eea kunt verwijderen. Lukt dit niet, dan moet je misschien een andere scanner overwegen. Eentje met ICE techniek (infraroodtechniek); die scannen door stof en krassen heen (tot op zekere hoogte).

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Je kan proberen een scanner met ICE te bemachtigen en kijken of dit iets helpt. Anders ben je aangewezen op bv. het Heal-tool van Photoshop. Maar dat is (gezien de omvang van het probleem) nogal een tijdrovend karwei.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:42

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik zie vooral veel smeerstrepen op die plaat. Is het negatief misschien erg vies, of zitten daar strepen op? Zo ja, dan is naspoelen wel handig met een paar druppels wetting agent zoals Amaloco H10 of (geloof ik) Agfa Agepon.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Kan dat nu nog, of moet ik had ik dat moeten doen na het ontwikkelen ?

• koraks
  • Niet online
Ik heb de indruk dat het meer krassen zijn veroorzaakt door filmtransport in een ontwikkelmachine of de camera zelf.

Verwijderd

Probeer het altijd eerst op een negatief dat je toch niet meer gebruikt (mislukte foto oid).

Verwijderd

Topicstarter
Foto's zijn zelf ontwikkeld, maar niet behandeld met zo'n wetting agent. Ook niet al mijn negatieven hebben zulke strepen, dus ik denk niet of het aan mijn camera ligt.

Kan ik die "smeerstrepen" ook verwijderen met alcohol ?

Verwijderd

Zie mijn vorige opmerking. Mag ik vragen hoe je je negatieven droogt? Als ik ze ophang in een droogkast en ik vergeet de wetting agent dan krijg ik zeker kalkvlekken. Die zien er alleen niet uit als strepen. Misschien moet je je plaat van je scanner eens schoonmaken als je een flatbed gebruikt, als je een negatiefscanner gebruikt heb ik niks gezegd.

• Hillie

Hillie

koraks schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 15:30:
Ik heb de indruk dat het meer krassen zijn veroorzaakt door filmtransport in een ontwikkelmachine of de camera zelf.
Het lijkt me dat de strepen dan recht zouden lopen, ipv schuin. Maar hij heeft zelf ontwikkeld en dan zou ik zeker even investeren in wat wetting agent. Kost geen drol en je doet er eeuwig mee. En daarna netjes te drogen hangen natuurlijk! :)

Overigens: Niet met alcohol schoonmaken, en je kunt ze inderdaad gewoon nog een keer spoelen. Je doet immers verder niets met de ontwikkelaar/fixeer. Hoe lang spoel je normaal na het fixeren? Ik doe het zelf een minuut of 3, misschien wel 4 (stromend water tankje in) en dan nog even opnieuw vullen met vers water en paar druppeltjes H10 erbij. Halve minuut later leegkieperen en te drogen hangen. Met die wetting agent erbij niet gaan schudden, want dan krijg je schuim. :)

[ Voor 34% gewijzigd door Hillie op 19-11-2004 15:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Negatieven worden ook opgehangen, maar niet in een droogkast. Na het spoelen met gewoon water spoel ik ook altijd een vijf-tal minuten na met gedimineraliseerd water (ik heb nu éénmaal de luxe dat ik een kraantje heb waaruit demi-water komt). Kalk-vlekken heb ik dan ook nog nooit gehad.

Negatieven zijn gescand met een epson perfection 1660 flatbed. Plaat is brandschoon, dus daar ligt het alvast niet aan.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2004 15:48 ]

Verwijderd

offtopic:
Hehe, wel grappig dat je in dergelijke topics altijd dezelfde mensen tegenkomt :P

Stappenplan.
Belangrijk: kijk met een loepje of je krassen op onderstaande negatief hebt! Zo ja, volg dan de volgende stap.
Volgende stap: zoek een negatief met gelijkwaardige krassen, welke je niet wilt afdrukken. Gevonden? Ga naar stap 3.
Stap 3: probeer met een zachte doek of je de strepen kunt verwijderen. Verwijderd? Doe hetzelfde met onderstaande negatief. Niet verwijderd, ga dan door naar stap 4.
Stap 4: probeer met wat alcohol op een wattenstaafje de glimmende kant van het negatief dat je niet meer wilt afdrukken schoon te maken. Gelukt? Doe hetzelfde met onderstaande negatief. Niet gelukt? Koop een scanner met ICE techniek.

• Hillie

Hillie

Hehehe, ik denk dat het aantal mensen dat met film schiet (en het dan ook nog eens zelf ontwikkelt ;)) op GoT niet zo hoog is. ;)

Verwijderd

Topicstarter
ICE is me net iets te duur ...

Zal dit weekend eens proberen met die wetting agent en als dat niet helpt je stappenplan eens uittesten ... hoop dat het nog wat kan worden. Bedankt alvast!

Verwijderd

Nogmaals probeer die wetting agent eerst op een negatief dat je niet meer gebruikt uit!

Leve het fotorolletje!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 16:30:
Nogmaals probeer die wetting agent eerst op een negatief dat je niet meer gebruikt uit!
Doe ik !

• koraks
  • Niet online
Hillie schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 15:46:
[...]

Het lijkt me dat de strepen dan recht zouden lopen, ipv schuin.
Ja, idd. Ze zijn ook niet scherp genoeg voor dit soort krassen, maar dat had nog met het scannen te maken kunnen hebben.
Pagina: 1