[css] IE laat h1 en ul niet zien

Pagina: 1
Acties:

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-05 11:09

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Topicstarter
Allereerst: de XHTML en CSS zijn gevalidate met de validator van W3, en zijn goed.

Als ik in IE deze pagina open: http://www.onlinebookauction.com/main (inloggen met username 'test' en password 't3st'), dan laat IE geen h1 en ul zien. In de h1 staat 'Online Book Auction' en in de ul staan links. Deze ul is hetzelfde als die onderaan de pagina, alleen heeft ie een border-bottom ipv border-top.

Het kromme is dat als je de bovenkant selecteerd, de tekst er wel komt te staan. En als je met je muis over waar de links zouden moeten staan gaat, dan komen ze tevoorschijn. Althans, dit is in IE6, andere IE's heb ik nog niet geprobeerd.

In firefox ziet het er allemaal uit zoals het hoort.

Ik ben ten einde raad. Komt iemand dit probleem bekend voor, of heeft iemand een oplossing?

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

Je voert IE een XHTML document.

IE snap XHTML niet.
probeer een andere doctype :)

Stop uploading passwords to Github!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

IE kan gewoon slecht met XHTML omgaan (zeg maar: niet), en daardoor krijg je dit soort renderbugs.
En waarom staan die <!-- en --> om de <style/> heen?

• SchizoDuckie

SchizoDuckie

Kwaak

Hmmm dat XHTML is het dus duidelijk niet wijst een testje hier net uit. Ik denk dat er ergens iets in je CSS zit, maar ik heb nu ff geen zin om 4 cssfiles te doorzoeken. HOogstwaarschijnlijk heeft het iets met position:relative te maken, want ik heb er hier ook last van: http://www.schizofreend.nl/windowtest/

Verwijderd

die eens background-color ipv background

Verder weet je dat je xhtml 1.1 met een xhtml mime type moet versturen? en dat IE dat vervolgens niet slikt? en dat je dus beter geen xhtml 1.1 kan gebruiken?

edit: vaag, zodra ik iets selecteer staat ie er wel

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2004 13:17 ]

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Topicstarter
André schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 12:54:
IE kan gewoon slecht met XHTML omgaan (zeg maar: niet), en daardoor krijg je dit soort renderbugs.
En waarom staan die <!-- en --> om de <style/> heen?
Omdat ik deze 'behaviour' pas opmerkte nadat ik de style in verschillende CSS files had gezet. Toen weer teruggezet naar 1 css file met een <link/> maar dat maakte dus niet uit..

Als IE niet goed omgaat met XHTML, welk doctype raden jullie dan aan? html4 strict?

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:00

crisp

Devver

Pixelated

Klinkt naar "peekaboo bug"; zie hier een overzicht van de meest beruchte IE CSS bugs en workarounds ;)

Intentionally left blank

Verwijderd

RickJansen schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 13:23:
[...]
Als IE niet goed omgaat met XHTML, welk doctype raden jullie dan aan? html4 strict?
jups, tenzij je echt xml nodig hebt zou ik xhtml niet gebruiken. Ikzelf gebruik wel xhtml (op de server), hier gaat een xsl sheet overheen en nog wat aanpassingen en ik maak er html van voor browsers die geen xhtml kunnen (IE, lynx). Browsers die het wel kunnen krijgen de xhtml gewoon.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2004 14:14 ]

• SchizoDuckie

SchizoDuckie

Kwaak

@crisp: érrug interessante site, diek kon ik nog niet :D _O_

@RickJansen:
voeg dit toe aan je CSS:

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
.index
{
line-height: 1.2;
}

bug fixed :)

hmmm... ik merk alleen dat mijn bugje @ www.schizofreend.nl/windowtest/ in de recente firefox 1.0 nog zit... Is er iemand die me daar een pointer op kan geven? of heb ik echt een bug gevonden in firefox hiermee?

[ Voor 55% gewijzigd door SchizoDuckie op 19-11-2004 14:34 ]

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Topicstarter
crisp schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 13:49:
Klinkt naar "peekaboo bug"; zie hier een overzicht van de meest beruchte IE CSS bugs en workarounds ;)
Thanks, heb het via deze pagina opgelost door de Holly Hack toe te passen.
Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 14:12:
[...]

jups, tenzij je echt xml nodig hebt zou ik xhtml niet gebruiken. Ikzelf gebruik wel xhtml (op de server), hier gaat een xsl sheet overheen en nog wat aanpassingen en ik maak er html van voor browsers die geen xhtml kunnen (IE, lynx). Browsers die het wel kunnen krijgen de xhtml gewoon.
Maar op iedere browser die ik check ziet de pagina er wel goed uit, als xhtml. Ook IE 5 en 6.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:00

crisp

Devver

Pixelated

xhtml met text/html mimetype wordt door elke browser gewoon als tagsoup behandeld...

Intentionally left blank

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Topicstarter
crisp schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 16:19:
xhtml met text/html mimetype wordt door elke browser gewoon als tagsoup behandeld...
Hmm.. dus je moet eigenlijk eerst text/xml outputten? Hoort die validator daar niet over te klagen?

Verwijderd

ja, daar zou ie over moeten klagen

xhtml 1.0 mag je nog als text/html versturen, maar bij 1.1 mag dat niet meer. Je bent dus niet volgens de regeltjes bezig als je dat wel doet (kan je vervolgens weer lak aan hebben, maar dan moet je die keuze wel bewust maken)

Verwijderd

Hmm.. dus je moet eigenlijk eerst text/xml outputten? Hoort die validator daar niet over te klagen?
text/xml wordt deprecated. Dus ik zou voorstellen "application/xml" of "application/xhtml+xml" te gebruiken.

De validator valideert markup, vooralsnog. De validator kan bijvoorbeeld ook niet kijken of je conform de specificaties je markup geschreven hebt. Alleen of de syntax correct is.
Pagina: 1