Toon posts:

Projecten ordenen en version management

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik programmeer websites in PHP, en de situatie is als volgt:

Thuis heb ik een computer met mijn projecten erop, op mijn werkplek heb ik ook een computer met daarop veel dezelfde projecten. Het up-to-date houden van de projecten op beide computers doe ik door de bestanden die ik update telkens op een RW-tje te branden en dan op de andere te zetten.
Aangezien ik het steeds drukker krijg, meer verschillende projecten en meer werk, kan ik niet echt meer onthouden welke bestanden ik nou heb geupdate en welke niet.
Beide computers draaien Win2000, Apache2 en PHP 4.3.9, en ik test mijn PHP spul allemaal op deze 'lokale' webserver.

Voor projecten maak ik op beide computers op dezelfde manier een map aan met de volgende structuur:
(project naam is bijvoorbeeld "Test", de map met projecten staat in "D:\Sites\")

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
- Test
  |-- Backup (map met site backups)
  |-- Docs (map met documenten voor website planning etc)
  |-- Flash (map met Flash bronbestanden)
  |-- Photoshop (map met Photoshop bronbestanden)
  |-- Received (map met ontvangen bestanden van klant website)
  |-- Site (map met de website bestanden / 
      eigenlijk de enige map die bekeken moet worden op de webserver)

Nu ik al een tijdje bezig ben met website maken en programmeren heb ik library opgebouwd waarvan ik een hoop bestanden (classes en functions) hergebruik bij nieuwe websites. Deze bestanden moeten dus hetzelfde zijn per project. Nu zet ik handmatig een versienummer bovenaan het bestand, maar dan moet ik dus weer gaan onthouden welk project nu de nieuwste versie van dat bestand bevat. Soms update ik een class in een project van 1.02 naar 1.03, ga ik naar een ander project en update ik dezelfde class (in een andere map) ook van 1.02 naar 1.03, terwijl ik andere regels code aanpas. Dat werkt dus niet. Eigenlijk wil ik dat als ik een class ga updaten dat elk project dan de nieuwste versie heeft.
Ik heb ook osCommerce aangepast voor een project, en ik zag dat bovenin elk bestand een versienummer en een author staat, zoiets zou ik ook willen. (ik neem aan dat ze dat niet handmatig doen, genereert CVS dat?)

Om zo efficiënt mogelijk te kunnen werken, wil ik de volgende dingen op een rijtje hebben:
  1. Version control op twee computers
  2. Mijn lokale webserver kunnen browsen op project, maar dan alleen op de relevante map "Site"
Gezocht:
  1. Ik dacht eerst aan CVS voor version control, toen kwam ik op SubVersion. Aangezien ik Windows gebruik en niet erg bekend ben met al die Linux(-achtige) commando's kwam ik daarna op TortoiseSVN.
    Ik snap nu een klein beetje hoe het werkt, maar ik vind het toch nog ERG onduidelijk allemaal, hoe kan ik handig gebruik maken van TortoiseSVN als ik op twee computers werk?
    Is er misschien ergens een goeie, duidelijke en makkelijke tutorial te vinden voor het gebruik van TortoiseSVN op Windows? Ik vond er een paar op Google en ik heb die help files doorgenomen, maar daar staat het allemaal zo theoretisch op. Ik hou meer van praktijkgericht denken, geloof ik. ;)
  2. Ik heb gekeken naar de <VirtualHost> opties in Apache, maar volgens mij is dit niet helemaal wat ik zoek... Ik wil dus eigenlijk directories mappen van http://localhost/Test/Site/ naar http://localhost/test/ , zodat ik makkelijker per project een document root kan gebruiken. Nu dus ik namelijk alles relatief. (wat beter is omdat er bij veranderingen in het pad niks ergs gebeurd, maar meer werk en geklooi)
Heeft iemand verder nog ideëen over wat goeie manieren zijn om je projecten te ordenen? Als je ze wilt delen, graag!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:12

Gerco

Professional Newbie

Over TortoiseSVN:
Ik vind het een geweldig handige tool en jammer dat er voor KDE niet iets soortgelijks is :(
Het komt erop neer dat je een centrale repository (database) hebt met je sourcecode van al je projecten. Op het moment dat je gaat werken aan 1 van je projecten gebruik je Tortoise om de nieuwste versie daarvan uit te checken (downloaden). Vervolgens werk je jezelf een breuk en check je de boel weer in (uploaden).

Als je nu op de andere PC op dezelfde manier te werk gaat, heb je overal de nieuwste versie van de sources. Mocht je een keer vergeten uit of in te checken, gaat Tortoise de changes van de beide versies proberen te mergen als je ze beiden incheckt. Als hij dat niet vanzelf kan, krijg je een interactief merge programma en kun je het zelf doen.

Voor 1 developer is dat wel zo'n beetje de meeste complextiteit uitgelegd. Bij meerdere developers gelijktijdig zul je natuurlijk veel vaker krijgen dat hetzelfde bestand door twee of meer ( :X ) developers veranderd is en daar wordt je niet vrolijk van :)

Vervolgens zijn er nog tientallen boeken vol te schrijven over tagging, branching en dergelijke, maar daar wil je pas aan beginnen als je een beetje rond gepield hebt met source management. Ga in ieder geval je lokale kopies nog even apart bewaren (cd-ROM) tot je vertrouwen hebt in je source management, je kan de boel moeilijk slopen, maar als je het niet meer snapt is het wel erg fijn om gewoon even opnieuw te kunnen beginnen.

Over de repository:
Er zijn verschillende manieren om een subversion server te draaien, mijn repository draait op een linux webserver met apache2 icm mod_dav_svn, maar niemand zegt dat dat voor jou de meest ideale situatie is.

Je kunt apache2 en WebDAV gebruiken, het voordeel hiervan is dat je gewoon over http kunt draaien en dus geen gezeik hebt met firewalls en proxies. Nadeel is dat het alleen met apache2 werkt, dus als je niet over wilt kun je dit alleen doen door een tweede webserver op een andere poort te draaien. 1 groot voordeel vind ik persoonlijk dat je je projecten gewoon kunt browsen met een webbrowser (let op: geen vorige versies, alleen de nieuwste versie van de files, met ViewCVS bijv. kun je dat wel)

Je kan ook kiezen om svnserve te gebruiken, dan draai je een los serverproces voor subversion. Nadeel hieraan is dat je je projecten niet met je browser kunt bekijken (maar met ViewCVS dus weer wel) en dat er bijna geen access control mogelijk is (je mag overal bij of nergens. Je mag alles schrijven of niets), maar het is wel een hele simpele oplossing als je dat niet nodig hebt.

Ik weet niet of de apache2/webdav/svn combinatie ook werkt op Windows, maar de svnserve oplossing werkt daar prima mee, die heb ik ook tijden gebruikt (voor ik het licht zag en ben overgestapt :) )

[ Voor 32% gewijzigd door Gerco op 19-11-2004 12:37 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

Topicstarter
Dit las ik allemaal in de help file inderdaad, ik heb er ook een beetje mee geklooid.
Nou had ik een Check Out op een map gedaan, en een repository gekozen voor dat project, ging uiteindelijk niet helemaal goed... Hoe kan ik dan zorgen dat deze map niet meer "Checked out" is eigenlijk? (dus verwijderen van version control)

Map renamen en terug renamen helpt niet, kon het niet vinden in het register, en TortoiseSVN deïnstalleren en herinstalleren helpt ook niet. Hij laat die gegevens toch nog ergens staan. De hele repository weghalen hielp ook niet geloof ik...

Hoe kan ik beste bestanden van de ene naar de andere computer overzetten zodat ik overal de nieuwste versies heb? Met een RW-tje gewoon? Via SSH-verbinding? (dat laatste zal de boel onnodig complex maken, want ik zit in een bedrijfsnetwerk)

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Je checkt altijd uit NAAR een map. Dan worden de files, compleet met svn informatie, in die directory gedownload van de repository. De svn informatie zit in .svn directories in de map (en de submappen). Als je die verwijdert is de map niet meer checked out. Waarom wil je deze ont-checkout uitvoeren eigenlijk? het is namelijk nergens voor nodig.

Wat je doet met een checkout is een lokale "working copy" maken. Een checkout lockt niets op de server ofzo. Je data krijg je op de andere computer door het op de ene in te checken en op de andere weer uit te checken. Je kopieert het dus eerst naar de repository en dan download je gewoon de nieuwste versie naar je andere pc.

[ Voor 33% gewijzigd door Gerco op 19-11-2004 12:47 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

Topicstarter
Gerco schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 12:44:
Je checkt altijd uit NAAR een map. Dan worden de files, compleet met svn informatie, in die directory gedownload van de repository. De svn informatie zit in .svn directories in de map (en de submappen). Als je die verwijdert is de map niet meer checked out. Waarom wil je deze ont-checkout uitvoeren eigenlijk? het is namelijk nergens voor nodig.
Ik irriteer me aan dat groene Tortoise vinkje! B)

[edit] Ik heb trouwens gevonden hoe ik deze weg krijg! Eindelijk! (kan handig zijn voor anderen die net als ik nog een beetje zitten te klungelen omdat ze TortoiseSVN nog niet helemaal snappen)

Haal je repository map van het project leeg, zet View hidden files & folders aan en je zal een map .svn zien staan in de map die het vinkje heeft. Als je die map ook weghaalt is het vinkje weg!

[edit2] En ik merkte dat ik de vorige reply van Gerco ERG slecht gelezen had... ;) Shame on me........

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2004 19:14 ]

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Mja, daar is niets aan te doen denk ik :) Dat geeft gewoon aan dat die map een working copy is en daar moet je maar mee leren leven :D

Misschien kan het ook wel uit ergens in Tortoise hoor, maar dat zou ik niet weten.

Als je een schone kopie wilt hebben (zonder version control info dus), kun je het beste een export van dat project uit de repository doen. Dan krijg je de files gewoon zonder version control terug.

[ Voor 32% gewijzigd door Gerco op 19-11-2004 12:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gerco schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 12:50:
Als je een schone kopie wilt hebben (zonder version control info dus), kun je het beste een export van dat project uit de repository doen. Dan krijg je de files gewoon zonder version control terug.
Ik snapte nog niet helemaal hoe het werkte, en toen heb ik een repository gemaakt van 1 mapje en 1 bestand daarvan toegevoegd. Toen heb ik later die andere map in dezelfde repository gezet (silly me), als ik Export doe dan gaat ie waarschijnlijk alleen dat ene bestand terugzetten... (dat deed ie al toen ik Update deed)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog geen reactie gehad op mijn tweede punt: Mijn lokale webserver kunnen browsen op project, maar dan alleen op de relevante map "Site"

Iemand?

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 18:27:
Ik heb nog geen reactie gehad op mijn tweede punt: Mijn lokale webserver kunnen browsen op project, maar dan alleen op de relevante map "Site"
Als je wat je wilt zou kunnen uitleggen in het nederlands is de kans vrij redelijk dat je antwoord krijgt :) Ik neem even aan dat je dus niet bedoelde: "De source browsen", want dat kun je nu als het goed is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik http://localhost/ als startpagina. Dit is mijn lokale webserver. Alle projecten (websites) staan nu in D:\Sites\. Dit is tevens de DocumentRoot van Apache, dus waar ik mijn browser open krijg ik meteen de directory index van D:\Sites\.

Stel ik heb project Bralp die straks op het domein bralp.nl terecht zal komen. Op bralp.nl zal de DocumentRoot gewoon "/" zijn.
Op mijn computer is de structuur voor de website documenten:
code:
1
2
3
D:\Sites\
|--- Bralp
      |--- Site

De DocumentRoot is moet dan "/Bralp/Site/" bevatten, maar die nog steeds "/".

Ik wil als ik mijn browser start een pagina met een overzicht van mijn projecten, die linken naar "/<project_naam>/Site/". Zodat ik direct naar de site van de projecten kan browsen.
Ik wil tenslotte niet dat de webserver gebruikt kan worden voor andere bron documenten zoals bijv. Photoshop bestanden etc.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? (en is dit Nederlands genoeg?) ;)

[edit] PS, dit is dus een Apache vraag, maar ook vrij theoretisch over de beste manier van indelen van je projecten.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2004 02:39 ]

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Dit lijkt me vrij makkelijk zo te regelen:
code:
1
2
<a href="project1.localhost">Project1</a>
<a href="project2.localhost">Project2</a>

Met zo'n apache config:
code:
1
2
3
4
5
6
NameVirtualHost *

<VirtualHost *>
  ServerName project1.localhost
  DocumentRoot D:\Sites\Project1\Site
</VirtualHost>

Dan krijg je dus een aantal virtual hosts op je lokale webserver. Deze zal vervolgens de goede site gaan serveren. Het enige hierbij is dat je per project in je "C:\Windows\System32\Drivers\etc\hosts" bestand een entry zal moeten aanmaken, zo:
code:
1
2
127.0.0.1 project1.localhost
127.0.0.1 project2.localhost

Als je een DNS server intern draait is het natuurlijk makkelijker te regelen.

Als je je sites zo geprogrammeerd hebt dat de documentroot niet uitmaakt, heb je al dat virtual host gedoe niet nodig en kun je gewoon naar localhost/project1/site linken.

[ Voor 42% gewijzigd door Gerco op 24-11-2004 08:30 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 12:20:
Ik dacht eerst aan CVS voor version control, toen kwam ik op SubVersion. Aangezien ik Windows gebruik en niet erg bekend ben met al die Linux(-achtige) commando's kwam ik daarna op TortoiseSVN.
Ik snap nu een klein beetje hoe het werkt, maar ik vind het toch nog ERG onduidelijk allemaal, hoe kan ik handig gebruik maken van TortoiseSVN als ik op twee computers werk?
TortoiseSVN is een Subversion client, geen server. Er zit een feature in waarmee je een repository op je lokale computer kunt maken en daar vanuit version control kunt doen, maar dit kun je niet over een netwerk delen. Zoals Gerco heeft gezegd heb je de keus uit 3 setups:
  • Apache2 met mod_dav_svn, een WebDAV interface
  • svnserve
  • svnserve over SSH (Deze gebruik ik zelf, omdat het bijna geen werk kost om op te zetten, maar je hebt er wel een Linux computer voor nodig).
Welke je daarvan kiest is volledig naar eigen smaak.
Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2004 @ 02:37:
De DocumentRoot is moet dan "/Bralp/Site/" bevatten, maar die nog steeds "/".
Hier ben ik je even kwijt. Waarom wil je de DocumentRoot veranderen? Zolang je relatieve paden en URLs gebruikt kun je je file heen en weer schuiven door de directory tree van een server en blijft hij gewoon werken, en hoeft er ook niks aan de configuratie te veranderen. En relatieve paden gebruiken lijkt me sowieso `good practice'.
Ik wil als ik mijn browser start een pagina met een overzicht van mijn projecten, die linken naar "/<project_naam>/Site/". Zodat ik direct naar de site van de projecten kan browsen.
Je zou een scriptje kunnen schrijven dat een index.html met een project listing genereert. In Batch of VBScript (of JScript) kan het al, en die krijg je standaard bij Windows. Het enige wat je dan hoeft te doen is het scriptje opnieuw uitvoeren als je een nieuw project aanmaakt.
Ik wil tenslotte niet dat de webserver gebruikt kan worden voor andere bron documenten zoals bijv. Photoshop bestanden etc.
Security by obscurity is geen security. Door een beetje te URL-hacken kun je je aangemaakte index.htmlletjes nog steeds omzeilen. Als je überhaupt niet wil dat mensen over je server kunnen browsen moet je gewoon directory listings uitzetten in de Apache conf.

En als suggestie om te zorgen dat je projecten altijd dezelfde versie van je library files gebruiken: dupliceer de files niet!

Wat ikzelf nu doe is een file config.php aan het project toevoegen die er zo uitziet:

PHP:
1
2
3
4
5
6
$paths["lib"] = realpath("../../mylib");
$paths["img"] = realpath("img");
// ...

$db["user"] = /* ... */;
// ...

En deze file require ik in global.php (die initialisatie doet) die op zijn beurt weer door elke PHP file wordt geinclude.

Als je nu een file nodig hebt doe je het als volgt:

PHP:
1
require_once "$paths[lib]/forms.php";

Alle library files worden gedeeld door alle projecten. Zodra je er aan toe bent om je project te deployen op een echte server kopiëer je de library map mee, en pas je het pad aan in config.php.

Maar let wel op: als je ooit een verandering in je library maakt die niet backwards compatible is (en dat gaat gebeuren, let maar op ;)), dan kom je met dit systeem een beetje in de knoei.

Op zich kan Subversion je daar best bij helpen, want je kunt oude versies nog steeds terughalen, maar waar blijf je er dan mee? Een bevroren (verouderde) kopie in de projectdir erbij zetten lijkt me de beste oplossing, maar je kan dan wel geen verbeteringen/vernieuwingen meer aan die file toevoegen, tenzij met veel knip- en plakwerk met de hand...

edit:
En dan nog zo iets: de `groene vinkjes'. Ze hebben wel een functie hoor. Ze worden namelijk rood als er in een file iets veranderd is wat (kort door de bocht) `nog niet opgeslagen is op de server'. Zo kun je makkelijk zien of er nog wijzigingen zijn die je moet opslaan voordat je naar huis gaat (om maar iets te noemen). En ik vind ze er eigenlijk wel strak uitzien. Ik ben de icoontjes van TortoiseCVS gewend en dan zijn deze een ware verademing ;).

Mocht je echt een directory uit source control willen halen (Niet doen hoor! Dan had je beter Export kunnen kiezen in plaats van Check Out), dan kan dat door het kiezen van Clean Up uit het TortoiseSVN submenu.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2004 11:19 ]

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:58

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2004 @ 11:05:
• svnserve over SSH (Deze gebruik ik zelf, omdat het bijna geen werk kost om op te zetten, maar je hebt er wel een Linux computer voor nodig).
Even voor de volledigheid: svnserve via OpenSSH op w2k3 werkt ook prima. Alleen is opzetten een beetje 'tedious'.

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

Verwijderd

GrimaceODespair schreef op woensdag 24 november 2004 @ 11:44:
[...]

Even voor de volledigheid: svnserve via OpenSSH op w2k3 werkt ook prima. Alleen is opzetten een beetje 'tedious'.
Wat ik bedoelde was, voor het makkelijk opzetten heb je Linux nodig. Natuurlijk werkt het ook onder Windows.

Verwijderd

Topicstarter
Het punt is; ik wil met 2 computers werken. Het liefst wil ik ze beiden niet open zetten voor toegankelijkheid via internet. Mijn Apache servers draaien beiden ook alleen lokaal en die zijn alleen toegankelijk via http://localhost/

Omdat alles dichtstaat gaat het me dus om het gebruikersgemak voor mezelf als ik op mijn lokale webserver kan browsen per Site directory van het project.
Maar ik dacht al dat relatief houden beter was, dus dan blijf ik dit wel gewoon doen zoals ik deed. Werkt ook wel zo.

Ik merk dat ik nogal huiverig ben met het gebruik van dat Subversion (beetje dubbel eigenlijk :D). Maar hoe kan ik het beste bijgewerkte bestanden bijhouden op 2 computers? (Zoals ik eerder zei doe ik dit al via CD-RW)

Verwijderd

Wat je nu doet.

Kijk, je hebt een netwerk (Het Internet(tm)) waarover je bestanden kan synchroniseren. Als je dat niet wilt of kunt gebruiken, dan blijven alleen fysieke media over. Diskette (argh) of ZIP-drive, USB-drive of CD-RW dus (of DAT tapes, natuurlijk ;)).

Me dunkt dat een USB drive misschien wel makkelijker is dan een CD-RW (makkelijker mee te nemen, sneller bij te werken). Maar verder is er niet veel conceptueel verschil: je zet je bestanden op een fysiek medium en draagt ze met je mee.

Meer opties zijn er niet.

(Naast uitprinten en overtypen, maar dat is ook een vorm van fysieke media ;))

Maar je computer "openzetten" hoeft niet zo'n probleem te zijn. Je kan doen wat Grimace gedaan heeft: een SSH server draaien. Dat is behoorlijk veilig, dus voor de beveiliging hoef je het niet te laten...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2004 12:08 ]

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:58

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2004 @ 12:06:
Kijk, je hebt een netwerk (Het Internet(tm)) waarover je bestanden kan synchroniseren. Als je dat niet wilt of kunt gebruiken, dan blijven alleen fysieke media over. Diskette (argh) of ZIP-drive, USB-drive of CD-RW dus (of DAT tapes, natuurlijk ;)).
Ik weet niet zeker of OneOfBorg dat bedoelde, maar je kan je svn repos op je schrijfbaar medium bijhouden. In dat geval is een USB-stick aangewezen. Op die manier heb je je volledige codebase inclusief history altijd bij de hand, en kan je werken waar je wil.

Je kan dan op een nieuwe werkplek een checkout doen, of op bestaande werkplekken een update. Als er configuratiebestanden verschillen, kan je deze eventueel lokaal modified laten (anders moet je een svn hook installeren of een custom deployment scenario gebruiken om je config goed te trekken).

Wel regelmatig backuppen uiteraard.

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

Verwijderd

Dat bedoelde ik niet eens maar dat kan ook nog ja :)

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste excuses voor het bumpen van mijn oude topic... Ik heb een vraag die betrekking heeft tot ditzelfde onderwerp, dus het leek me een beetje overbodig om een nieuw topic te starten.

Hartstikke bedankt voor de hulp, ik heb het een tijdje laten liggen, ben vandaag weer effe de boel gaan uitzoeken en nou is het (min of meer) gelukt.

Ik heb een laatste vraag; Kan ik zorgen dat de versienummers van de bestanden waarvan ik version control uitvoer automatisch worden geschreven wanneer ik ze Update? Zoals ik in mijn eerste post al zei heb ik ook osCommerce aangepast en daar staat bij elk document bovenaan het versienummer, author en filename. Lijkt me nogal nutteloos als je dit handmatig zou moeten bijhouden. Kan dit dus met TortoiseSVN?

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je kan kijken naar het programma SubWCRev.exe in de bin directory van je TortoiseSVN installatie. Dit programma kan een bestand kopieeren, en daarbij variabelen vervangen door het hoogste versienummer aanwezig op de working copy. Let op, dit kan misschien niet zijn wat je zoekt, immers alle bestanden krijgen dan dezelfde versie nummer toegewezen terwijl je misschien wilt dat elk bestand het revisie nummer meekrijgt waarin dat bestand voor het laatst is gewijzigd.

Je kan ook bekijken of je misschien zelf iets kan maken mbv de .xml bestanden in de .svn directories. Dit is vrij gemakkelijk uit te lezen en biedt je meer mogelijkheden dan SubWCRev (maar kost je tevens meer moeite natuurlijk ;))

Verwijderd

Topicstarter
Dus osCommerce doet dit met CVS dan? Is dit een onvolledigheidje aan TortoiseSVN/Subversion? Betekent dit wanneer je serieus je projecten wilt gaan ordenen en version numberen dat je dan CVS moet gaan gebruiken?

Verwijderd

Mwa. CVS heeft een speciale tag, $Id$ als ik me goed herinner, die bij elke checkin wordt vervangen door de informatie die jij bedoelt.

Vermoed ik.

Overigens kan dit met SVN wel.

Zie hier onder `special properties: svn:keywords'.
Pagina: 1