Toon posts:

QBic 2.6 Barebone Systeem en Videokaarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn twee dingen waar ik mee zit.

Het eerste is dat ik mij afvraag of het mogelijk is om twee videokaarten in je systeem te zetten waarbij ik, afhankelijk van mijn behoefte, de ene uitschakel en het andere gebruik. De motivatie hiervoor is dat ik soms een hekel heb aan het lawaai dat high-end videokaarten maken doordat ze active gecoold worden. Als ik een spel speel zoals Football Manager wil ik dat geluid er niet bij hebben omdat het spel zelf stil is. Bij een spel als Half Life, dat zelf geluid heeft, maakt de geluidsproductie van de videokaart mij weinig uit. Ik zal voor Half Life een betere videokaart moeten aanschaffen maar voordat ik dat doe zal ik toch moeten weten of bovenstaande vraag mogelijk is.

Ik denk dan aan het uitschakelen van bv. de high end gfxkaart in 'Apparaatbeheer' en zo de kaart met passive cooling te gebruiken als ik geen veeleisend spel speel. En andersom als ik wel zo'n spel speel. Kan ik hier problemen bij verwachten?

Een tweede vraag wat er automatisch bij komt is dat het Barebone Systeem (QBic 2.6) dat ik gebruik niet groot is. Ik kan er dus geen kaarten in doen die een extra slot nodig hebben. Dat was het geval met de GeForce FX5900 die ik in eerste instantie geleverd wilde krijgen. Dat werd toen een GeForce FX5600 en nu heb ik dat vervangen met een FX5200 omdat ik gek werd van de geluidsproductie.

Nu heb ik niet zoveel verstand van videokaarten. Ik weet dat de FX5600 256MB geheugen had. Ik ging er van uit dat het daarom een hele goede kaart was maar chipset zal natuurlijk ook een factor zijn dat je niet kan onderschatten. De FX series zijn volgens een paar collega's niet echt indrukwekkend dus ik zal dan op zoek moeten gaan naar een betere zodat ik bv. de laatste grafisch zware spellen met max settings kan spelen. Afgezien van het graphisch aspect, zal mijn pc hier wel aan voldoen. Ik heb namelijk een P4 3 Ghz met 1 gig geheugen.
Ik zou graag van jullie weten of het wel mogelijk is. Ten eerste, of het mogelijk is of ik twee videokaarten kan gebruiken waarbij ik willekeurig de ene kan afsluiten en het andere kan gebruiken naargelang mijn behoefte op de pc. Ten tweede, welke kaart ik er dan bij kan kopen waarbij deze weinig ruimte inneemt.

Ik heb WinXP SP2 draaien, mocht dat nog iets zijn waar jullie iets aan hebben. Ik heb natuurlijk de search gebruikt en ook elders gezocht maar in geen van de zoekresultaten heb ik informatie gevonden die mij kan helpen met mijn kwestie.

Het is best een lang verhaal geworden, daarvoor mijn excuses. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2004 12:19 ]

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:18
Ik heb een Shuttle SB75G2. M'n GF2MX maakt me ook veel te veel herrie, dus ik ga voor een enkele Sapphire Ultimate Radeon 9600XT. Deze is passief gekoeld. Het is geen übersnelheidsmonster, maar voor mij snel genoeg. Hij is ongeveer net zo snel als een GF FX5700 als ik de benches van Tomshardware.com mag geloven.