[Compaq V75] Tikken uit de monitor? Trafo stuk?

Pagina: 1
Acties:

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-08 18:38

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
Gisteren heb ik mijn compaq V75 opengemaakt, met de gedachten om de eind trafo op te schroeven omdat ie donker beeld geeft.

Na rustig aan opengemaakt te hebben, wou ik um aanzetten om te testen met het opschroeven *ik heb nog geen potmeters aangeraakt :X , ik zette de monitor aan, gebeurd nix enkel tikken van vermoedelijk de trafo.

Nu weet ik niet in hoeverre ik zoiets kan doormeten/ reparen, is dit wel mogelijk? Volgens de search blijkt het tikken dat de monitor wilt opstarten, maar dat niet lukt. Tis een soort relais tikken wat je hoort.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Meneer aard schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 11:09:
Gisteren heb ik mijn compaq V75 opengemaakt, met de gedachten om de eind trafo op te schroeven omdat ie donker beeld geeft.
Wat is het verband tussen het 'opschroeven' van een eindtrafo (ik neem aan dat je bedoelt dat je de hoogspanning wil verhogen...) en de helderheid van het beeld? Als het beeld niet helder genoeg meer is, dan kan dat hooguit duiden op kathodedepletie of verloop van een c-tje in de aanstuurlogica.
Na rustig aan opengemaakt te hebben, wou ik um aanzetten om te testen met het opschroeven *ik heb nog geen potmeters aangeraakt :X , ik zette de monitor aan, gebeurd nix enkel tikken van vermoedelijk de trafo.
Als een trafo tikt, kun je hem wegmikken. Simpel. Maar ik ben er niet zo zeker van dat je een trafo hoort tikken.
Nu weet ik niet in hoeverre ik zoiets kan doormeten/ reparen, is dit wel mogelijk?
Een tikkende trafo kun je niet repareren nee.
Volgens de search blijkt het tikken dat de monitor wilt opstarten, maar dat niet lukt.
Dat kan ja, maar er kunnen ook andere oorzaken zijn voor tikken.
Tis een soort relais tikken wat je hoort.
Dat zou duiden op een beveiliging die in werking treedt als de monitor probeert te starten, waarna de monitor het opnieuw probeert enz.

Maar even zonder dollen, volgens mij ben je op dit moment een probleem aan het oplossen waarvoor je gewoon de kennis en ervaring mist. In het geval van een beeldbuis betekent dat dat je aan het spelen bent met je leven, dus ik zou netjes die monitor dichtschroeven en een andere pakken...

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
koraks schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 11:54:
[...]

Wat is het verband tussen het 'opschroeven' van een eindtrafo (ik neem aan dat je bedoelt dat je de hoogspanning wil verhogen...) en de helderheid van het beeld? Als het beeld niet helder genoeg meer is, dan kan dat hooguit duiden op kathodedepletie of verloop van een c-tje in de aanstuurlogica.

[...]

Als een trafo tikt, kun je hem wegmikken. Simpel. Maar ik ben er niet zo zeker van dat je een trafo hoort tikken.

[...]

Een tikkende trafo kun je niet repareren nee.

[...]

Dat kan ja, maar er kunnen ook andere oorzaken zijn voor tikken.

[...]

Dat zou duiden op een beveiliging die in werking treedt als de monitor probeert te starten, waarna de monitor het opnieuw probeert enz.

Maar even zonder dollen, volgens mij ben je op dit moment een probleem aan het oplossen waarvoor je gewoon de kennis en ervaring mist. In het geval van een beeldbuis betekent dat dat je aan het spelen bent met je leven, dus ik zou netjes die monitor dichtschroeven en een andere pakken...
Ik bedoel niet echt reparen, tuurlijk kan ik een andere pakken, geen probleem. Mar ik snap niet omdat ie het daarvoor nog gedaan heeft, en heb verders helemaal nix, maar dan ook nix aangeraakt. Verder heb ik gebruik gemaakt van goed geisoleerd gereedschap, en de monitor stond al 1 maand zonder stroom. Ik kan het persoonlijk niet hebben als ik iets niet weet waarom ie het niet doet. Kan het op een kapotte trafo gooien, maar omdat jij zei dat het evt. geen kapotte trafo betreft wil ik dat graag wel ff weten, puur voor nieuwschierigheid.

• The_Savage
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05-2021

The_Savage

wEiRd

Misschien bij het losschroeven iets losgemaakt ? rand aarde ofzo

Heb pas geleden nog een oude Brilliance 17" open geschroefd, hing ook van alles aan elkaar (en comprak kennende is het niet bedoeld om in te kijken) . Anders zou ik het ook niet weten.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-08 15:59
Volgens mij treed je monitor op de een of andere manier in beveiliging. Als je aan die twee schroefjes op de lijntrafo zit, dan verhoog je zegmaar het aantal kV. Meestal is een monitor beveiligt tegen overbeveiliging omdat boven de 27kV er teveel straling uit je monitor komt. Ik zou die schroefjes weer terugdraaien en kijken of ie het doet.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
The Widow Maker schreef op zondag 21 november 2004 @ 15:35:
Volgens mij treed je monitor op de een of andere manier in beveiliging. Als je aan die twee schroefjes op de lijntrafo zit, dan verhoog je zegmaar het aantal kV. Meestal is een monitor beveiligt tegen overbeveiliging omdat boven de 27kV er teveel straling uit je monitor komt. Ik zou die schroefjes weer terugdraaien en kijken of ie het doet.
Ik heb nog nix verdraaid dat is het het gekke :X ik keek alleen ff waar die rommel zit.

Pagina: 1