[FreeBSD] 2 nic's totaal verschillende performance

Pagina: 1
Acties:

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 13:46
Ik heb hier FreeBSD 5.3 met Samba 2.2.12
op een Shuttle SS56GV2 geinstalleerd

onboard zit een realtek chipset die rl0 wordt genoemd
als pci kaart heb ik er een intel pro/100 ingedrukt, die fxp0 wordt genoemd

Nadat ik het hele systeem werkende had,
en alleen de rl0 interface nog maar had aangesloten op het netwerk
kon ik gewoon internetten, maar als ik met een win2k client een share benaderde was de snelheid wel erg traag, soms zag ik iets van 30 kbs langs komen, maar vaak leek de verbinding gewoon vast te lopen,

op de systemguard monitortjes met belasting van het systeem was niks te zien wat er op duidde dat het probleem bij de server zou liggen

uiteindelijk heb ik de kabel in de andere netwerkkaart fxp0 geplugd
en tot mijn verbazing haal ik opeens 2400 kbs... en is het benaderen van de share erg soepel en zonder problemen

met de informatie van ifconfig kan ik niet echt een verschil opmerken tussen deze 2 nci's, waar zou ik wel kunnen vinden waar dit probleem ligt ??

Ik ben vrijwel nieuw met FreeBSD hoor, maar kom er met het lezen van veel manuals wel uit tot nu toe :) alleen dit snap ik even niet

Verwijderd

Ik zie in je post niet dat je gecontroleerd hebt dat je switch/hub en je netwerkkaart op dezelfde linkspeed en duplexmode ingesteld staan (autonegotiate gaat trouwens vaker fout dan je zou denken, imho is het beter om het vast in te stellen).

Daar zou ik als eerste gaan zoeken.

• spacy
staat nu nog op 'Media ethernet autoselect' volgens ifconfig,
bij fxp0 komt daar dan (100baseTX) bij te staan,

ik zal eens kijken hoe dit dan bij de andere kaart gaat
en proberen het handmatig in te stellen

• spacy
Ik geef dit voorlopig op,
met media en -mediaopt het juiste selecteren voor de realtek brengt me nog niet verder dan 400 kbyte naar de server en 30 kbyte ervan af, dit vind ik nogal een verschil met de intel kaart die ruim 7000 kbyte doet in beide richtingen...
ik weet wel welk kaartje ik ga gebruiken :+

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:31

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Ik denk dat je met een driverprobleem te maken hebt. Hoeft niet zozeer de NIC te zijn, kan ook de moederborddrivers zijn. Ik denk zelf aan de NIC, want de snelheden die je opgeeft klinken als 10 MBit half duplex snelheden. Dan kan je NIC wel eens problemen krijgen als je een windowsshare probeert te benaderen - er moet dan enorm veel informatie over het draadje.

Modbreak:We noemen dat OS Windows en geen windhoos oid

[ Voor 10% gewijzigd door Zwerver op 20-11-2004 12:56 ]

Hier kon uw advertentie staan

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Kan vanalles zijn, van kabelproblemen tot autodetectie problemen over de netwerksnelheid.

Wat ik echter wel moet zeggen is dat Realtek de meest crappy kaartjes zijn die er bestaan. Ze werken, that's it. Een realtek kaartje is vergelijkbaar met een winmodem, je CPU moet een heleboel dingen zelf doen.

Lees de driversource in FreeBSD maar eens na op wat de nadelen van een realtek kaart zijn, dan weet je ook waarom een Intel of 3COM zoveel beter werkt.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Aan TS:

Voor Linux heb je tools als mii-diag en mii-tool. Deze zijn vast wel beschikbaar voor freebsd (?). Doe even dan met een van de 2 "mii-diag eth0" en je ziet op welke duplex instellingen etc etc het kaartje is ingesteld. Misschien dat dat je verder helpt.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-02 10:18
zijn vaak duplex problemen, die niet altijd juist auto-detect worden.
kijk wat de andere kant van de kabel wil (half duplex hub bijv) en stel je netwerkkaart hard daarop in.

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
Veel zeggen dat de RL driver brak is, en vaak wordt er daarom ook iets anders aanbevolen. Maar aan de andere kant heb ik hier niets anders dan Realtek kaartjes en ik haal zo 4-5 MB/s op m'n Windows bak naar m'n BSD server.

Verwijderd

silentsnake schreef op zondag 21 november 2004 @ 17:22:
Veel zeggen dat de RL driver brak is, en vaak wordt er daarom ook iets anders aanbevolen. Maar aan de andere kant heb ik hier niets anders dan Realtek kaartjes en ik haal zo 4-5 MB/s op m'n Windows bak naar m'n BSD server.
Daar kan ik me bij aansluiten.

Ik heb hier een FreeBSD bak op 4.10-RELEASE draaien met een Realtek kaartje.

Heb hier nog nooit problemen mee gehad.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Realtek _is_ brak, doordat kaartjes zelf niks doen. Prop maar eens een Realtek in een hele oude pc en ga maar eens flink lopen sleuren... geheid dat de performance terugloopt doordat de cpu het niet bij kan benen. Daar is voldoende over gezegt en geschreven wat je even na kan zoeken ;)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-02 10:18
Zwerver schreef op zondag 21 november 2004 @ 18:25:
Realtek _is_ brak, doordat kaartjes zelf niks doen. Prop maar eens een Realtek in een hele oude pc en ga maar eens flink lopen sleuren... geheid dat de performance terugloopt doordat de cpu het niet bij kan benen. Daar is voldoende over gezegt en geschreven wat je even na kan zoeken ;)
Topic starter heeft een shuttle en haalt zo'n lage performance dat zijn probleem zeker niet alleen aan zijn hardware-config kan liggen.
Pagina: 1