Toon posts:

Router vaste IP's laten uitdelen

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag ben ik erachter gekomen dat mijn router 'ineens' heeft besloten om de IP-adressen die hij uitdeelt anders te distribueren dan voorheen.

PC1 kreeg altijd IP-adres 192.168.1.20
PC2 kreeg altijd IP-adres 192.168.1.21

(het is zo ingesteld dat de tabel begint bij 192.168.1.20)
Mijn probleem is dat poorten slechts geforward kunnen worden naar één IP-adres en dat PC1 altijd hetzelfde IP-adres moet ontvangen van de router.

De router is een in routing-mode ingestelde Zyxel 650R modem van demon.
uiteraard houd ik me ook aanbevolen voor de gouden tip die ertoe leidt dat poorten geforward kunnen worden naar meerdere ip-adressen, maar ik dacht dat dat gewoon niet kon.

Weet iemand hoe ik, bijvoorbeeld op basis van MAC-adres, de ip-adressen altijd op dezelfde manier kan laten uitdelen?

• Tony diNovo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06-2025
Precies zoals je zelf aangeeft: doorgaans is het bij routers mogelijk op basis van MAC-adres een IP-adres toe te kennen.
Ik zou de manual van je router eens rustig doornemen. Daar zal je het ongetwijfeld in kunnen vinden!

http://specs.tweak.to/9537

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-05 20:34

Maasluip

Kabbelend watertje

Waarom gebruik je DHCP als je vaste IP-adressen wil hebben? Ik zou op zijn minst bij de PC die de portforwardings ontvangt het IP adres vast zetten.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Door DHCP uitgedeelde adressen moeten dus geleast worden. Of vaste ip adressen uitdelen :z

Verwijderd

Gewoon vast ip adres neergooien, heb ik thuis ook gedaan.
Lijkt mij de simpelste optie O-)

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Maasluip schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 10:46:
Waarom gebruik je DHCP als je vaste IP-adressen wil hebben? Ik zou op zijn minst bij de PC die de portforwardings ontvangt het IP adres vast zetten.
vaste ip's uitdelen door DHCP is enorm handig, je hoeft niks in te stellen op de clients gewoon een DHCP client draaien en klaar ben je, geen last van DNS settings en route tabellen :)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Of leasetime op forever. ;)

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 10:42:
Vandaag ben ik erachter gekomen dat mijn router 'ineens' heeft besloten om de IP-adressen die hij uitdeelt anders te distribueren dan voorheen.

PC1 kreeg altijd IP-adres 192.168.1.20
PC2 kreeg altijd IP-adres 192.168.1.21
Ik heb ook de Zyxel in routermode. _/-\o_

Worden PC1 en PC2 weleens uitgeschakeld? Als PC2 eerder is opgestart, krijgt ie eerder een IP en dus de eerste in de "scope".

LinkedIn WoT Cash Converter

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:55

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 10:42:
De router is een in routing-mode ingestelde Zyxel 650R modem van demon.
uiteraard houd ik me ook aanbevolen voor de gouden tip die ertoe leidt dat poorten geforward kunnen worden naar meerdere ip-adressen, maar ik dacht dat dat gewoon niet kon.
Poorten forwarden naar meerdere IP adressen ?
Als je het in de zin van load balancing bedoeld, kan ik me er iets bij voorstellen.

Maar mijn gevoel zegt dat je meerdere "dezelfde" services op verschillende machines wil aanbieden (zoals twee verschillende web servers). En dat is natuurlijk niet door middel van een "dubbele" poort forwarding te realiseren.

Misschien is het verstandig om aan te geven wat je wil aanbieden.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:55

lier

MikroTik nerd

PcDealer schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 10:56:
[...]

Ik heb ook de Zyxel in routermode. _/-\o_

Worden PC1 en PC2 weleens uitgeschakeld? Als PC2 eerder is opgestart, krijgt ie eerder een IP en dus de eerste in de "scope".
PcDealer moet nog z'n les DHCP herhalen...:
De DHCP server zal eerst kijken of hij de pc eerder een IP adres gegeven heeft. Als dat zo is en deze is ook nog vrij, dan wordt dit IP adres opnieuw aangeboden.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

In CI-mode:
DHCP vast IP-adres verwijderen:
srv dhcp fixip del 'IPAddr'
DHCP vast IP-adres toevoegen:
srv dhcp fixip add 'IPAddr' 'MACAddr' (in de vorm 'XX-XX-XX-XX-XX-XX')

• Grom
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-11-2024

Grom

lief hè!

Zie ik het nou te simpel :?

Je geeft de computere waarnaar een port wodt geforward toch gewoon een vast ip (buiten de dhcp range) De rest van de machines wel via dhcp een ip laten geven.

Zo heb ik het hier ook, server en ap's vast 192.168.1.1-5 rest via dhcp in range 192.168.1.20-40

Verwijderd

Grom schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 12:37:
Zie ik het nou te simpel :?

Je geeft de computere waarnaar een port wodt geforward toch gewoon een vast ip (buiten de dhcp range) De rest van de machines wel via dhcp een ip laten geven.

Zo heb ik het hier ook, server en ap's vast 192.168.1.1-5 rest via dhcp in range 192.168.1.20-40
Voordeel van DHCP is dat ook DNS-en automatisch worden toegekend.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wat is nou je probleem ?

Je PC krijgt niet altijd hetzelfde IP adres; big deal .. dat heb je nu eenmaal met DHCP.
Wil je dat een specifieke PC *altijd* een bepaald IP adres krijgt, dan kun je 2 dingen doen :

- PC met de hand een vast IP adres geven
- In je DHCP server aangeven dat PC x met MAC adres Y altijd dat ene adres toegewezen krijgt

Hoe dat laatste moet, kun je terugvinden in de manual van je router

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.