Persoonlijk zou ik voor XFS of ReiserFS gaan. Het nadeel van ext2 en ext3 is dat elke zoveel dagen een complete filesystem check komt, wat nogal nadelig is op een grote disk. Ik huiver dus ook bij het idee om bij dit bedrijf waar ik nu werk een drietal servers te rebooten: alle 3 een 36GB partitie met ext2 en een enorm aantal kleine files
Een tijd geleden heb ik bij een bedrijf ext3 naar reiserfs geconverteerd. Er werd geklaagd over enorme wachttijden bij directory listings, waarbij het ging om directories waar ze iets van 1000 excel bestanden van 3-4MB per stuk hebben staan. Na conversie was het al een flink stuk verbeterd.
Een tijdje terug had ik performance problemen met mijn mailserver met Maildir achtige mailfolders (Cyrus heeft behalve maildir ook nog db zut eromheen, maar verder ist gewoon Maildir zoals qmail dat gebruikt). Filesystem was Reiserfs, na conversie naar XFS is het een flink stuk sneller geworden (dat terwijl Reiserfs snel zou moeten zijn bij kleine files, en vooral als je mount met -notail).
Wat kees bedoelt met XFS als desktop OS kan ik me wel indenken: voor een desktop is er zowat geen filesystem sneller dan XFS (misschien reiser4, maar dat moet zich eerst maar eens bewijzen: pas vanaf kernel 2.4.18 was reiserfs pas echt bruikbaar, dus ik verwacht voor 2.6.20 geen stabiele reiser4).
Ik heb ervaring met zowel ext3, XFS, JFS als Reiserfs, en ik denk persoonlijk dat je je aan Reiserfs en XFS geen buil kunt vallen. aangezien MP3s redelijk grote bestanden zijn en geen maildirs met allemaal kleine rotbestandjes erin, denk ik dat het met de slackspace van XFS vergeleken met Reiserfs wel wat mee zal vallen.