kernel 2.6.X en cdrecord

Pagina: 1
Acties:

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-02 22:52
Ik zit al 3 uur te klooien, alles geprobeerd, van alles gelezen, maar niets werkt..

Ben net van Debian naar FC3 gegaan (eerste ervaringen zijn gematigd positief, maar dat gedoe met cdrecord.. wil weer terug naar de 2.4 kernel/debian !!!)

Met de 2.6.9 kernel (uit FC3-updates en udev ook uit updates) werkt cdrecord niet op de scsi cdwriters. scsi bus is bezet voor 60 seconde of zo en dan stopt het.
Kernel 2.6.5 van FC2 geinstalleerd, geen verschil ook die problemen
2.6.7 gecompileerd, werkt ook niet.
En nu krijg ik de meldingen dat /dev/pg* ( ja pg ! niet sg of zo !) niet geopend kan worden (klopt, dat bestaat niet)

Ik roep cdrecord aarn met dev=0,5,0 of dev=2,5,0 (heb ook een s-ata controller dus het wisselt soms, afhaneklijk van of scsi een module is of ingebakken.) ook met /dev/scd3 werkt het niet, terwijl /proc/scsi/scsi wel goede informatie geeft.

op een gegeven moment werkt het wel een keer met de cdrecord die ik uit debian testing heb gehaald, maar hier werd geen percentage meter weer gegeven, scherm bleef leeg en op het eind wel een goede CD.

De ide brander werkt overigens wel goed, maar wil de scsi branders ook aan het werk hebben.

Wie weet waat ik verder kan kijken, kan ik udev uitschakelen en gewoon terug naar het oude vertrouwde /dev (devfs) systeem ? zodat /dev/pg* bestaat ?
Moet cdrecord onder 2.6.X met scsi totaal anders aangesproken worden (vermoed het niet, daar scsi scsi blijft en er geen ide-scsi is hier)

(en ja, alles als root uitgevoerd)

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Ik had dat ook, ik brand nu met het commando "cdrecord -dev=ATAPI:1,0,0 test.iso" kortom ATAPI voor je device zetten.

Mistakes are proof that you are trying...

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02 19:59
scsi hoeft onder 2.6.x niet meer aangesproken te worden.

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Heeft het er niet mee te maken dat je vanaf kernel 2.6.8 alleen als root mag branden? (Setuid root is daarbij NIET genoeg). Dit is een beveiligings instelling in de kernel die een hoop gezeik en discussies heeft opgeleverd en waarvoor een aantal rollback patches de rondte in gaan.

De definitieve oplossing lonkt volgens mijn hiernaar:
* zet de groep van het brander device naar cdrom of cdrw
* voeg jezelf toe aan deze groep(en)
* brandt als normale user en zet geen setuid bit's

Mocht dit de enige oorzaak van problemen zijn, dan zou jij eigenlijk geen problemen mogen hebben met kernel 2.6.7. Houd er in ieder geval rekening mee dat branden en linux 2.6 hier en daar crappy is (met alle respect).

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• easydisk
Seth4Chaos schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 09:02:
Ik had dat ook, ik brand nu met het commando "cdrecord -dev=ATAPI:1,0,0 test.iso" kortom ATAPI voor je device zetten.
ATAPI ook al is het een echt scsi device ?
a casema user schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 09:44:
scsi hoeft onder 2.6.x niet meer aangesproken te worden.
hoe bedoel je ?

Het gaat hier om echte scsi branders die aan een echte scsi device zitten ! (geen ide-scsi of zo)

En draai het al root, heb al begrepen dat er problemen zijn met non-root

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

easydisk schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 11:49:
[...]
ATAPI ook al is het een echt scsi device ?
[...]
hoe bedoel je ?

Het gaat hier om echte scsi branders die aan een echte scsi device zitten ! (geen ide-scsi of zo)

En draai het al root, heb al begrepen dat er problemen zijn met non-root
nope (wij beide?) hadden het hier over IDE branders die niet meer via de SCSI-emulatie gaan. Ik begrijp nu dat je echte SCSI branders hebt...dan gaat dit niet op.

Mistakes are proof that you are trying...

Verwijderd

Post eens je uitvoer bij het volgende commando (als root):
code:
1
# cdrecord -scanbus

Als het goed is staat je brander daartussen.

• easydisk
ja en nee, als er een lege cdr inzit wel, anders niet, en ook dan is het erg buggy... de ene keer wel dan niet.
Ik heb ondertussen m'n Debian kernel 2.6.9 erop gezet en cdrecord van Debian gepakt en het werkt (alleen kan een user nu weer niet mounten, terwijl /dev/scd0 wel
brw------- 1 alfred disk 11, 0 Nov 19 03:22 /dev/scd0
leesbaar is...)

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Mount je dan wel met de optie "user" in je fstab?

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• easydisk
Die stond idd niet in /etc/fstab, toegevoegd en het werkt. Omdat het mounten eerst automatisch ging als je de CD/DVD erin stopt dacht ik dat het ook zo wel moest lukken.
Maar nu nieuwe kernel onder FC gecompileerd, cdrecord vanaf source gecompileerd en het werkt allemaal ;-)

Ben weer een beetje aan het bij komen, alles werkt naar behoren, laatste instellingen komen nu, fonts in firefox, mplayer, httpd tunen, etc :) Maar weet niet wat ze bij FC gedaan hebben, een scsi cdwriter niet meer laten werken (!!), weet niet wie daar de kernel/cdrecord developer is, maar.... Bugreport wel al ingevuld.
Pagina: 1