Scholar.google.com

Pagina: 1
Acties:

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Weer iets nieuws van Google.

Hiermee kan je alleen in scripties en wetenschappelijke teksten op het internet zoeken.

Maar in plaats van backlinks om te kijken hoe populair een site artikel is, gebruikt deze de noten aan het einde van een scriptie.
Verder werkt het wel als Google, met Pagerank, gewogen sites artikelen dus :)
Het mooie is ook dat bijv. IEEE en Nature hun artikelen ontsluiten voor scholar.google.com, artikelen die je dus niet met de 'normale' Google kan vinden.

Zéér handig voor school dus.
En je kan later kijken hoe populair je scriptie is aan de hand van backlinks ;)

Heeft iemand er al mee gewerkt?

[ Voor 21% gewijzigd door anandus op 20-11-2004 17:22 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hmm.. een search op 'Intermodal transport' levert 2500 hits op, maar er is er maar eentje waar ik op kan klikken (een PDF), voor de rest geeft ie alleen citaten op :? Ik niet snap

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-09-2025

blizt

Wannabe-geek

Ik zag 'm dankzij Anne en lijkt me inderdaad wel prettig voor school e.d.
Iig wel leuk spul, maar 'ns goed testen als ik tijd heb.

United we stand, and divided we fall

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ow.. uit de help:
What are some of the results marked [citation] and why can't I click on them?

These are articles that we have seen references to in other scholarly articles, but we haven't found the actual document online. A large fraction of scholarly literature is still offline, and until these papers are available online, citation-only results help researchers find as much relevant information as possible
Jammer

[edit]
Ik moet zeggen dat er best goeie informatie te vinden is, informatie die je met de Web search niet zomaar vind. Ik vraag me alleen af hoe ze de index bouwen.. zouden ze handmatig gewoon verzamelingen scripties invoeren ofzo? Want vanuit de bestaande web index lijkt het me nogal moeilijk te bepalen wat relevant is voor deze dienst of niet.

[ Voor 31% gewijzigd door Bigs op 19-11-2004 00:49 ]

• xander88
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-10-2025
Ik zie dit voor het eerst! Balen...
Mijn stageonderzoek is bijna afgelopen, daardoor weer ik wat er op mijn onderzoeksgebied - stedelijke herstructurering - speelt. Dan zie ik dat google heel wat essentiele rapporten mist. Maar ik vind het wel een aanrader!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Nou geweldig zeg. Alweeeer een extra zoekfunctie ter beschikking. Ik denk dat het gebruik niet echt handig is. Voor veel (goede) artikelen moet je toch betalen dus krijg je alleen maar van die consultant rotzooi. Voor echt goede literatuur moet je gewoon bij HBR en soortgelijke tijdschriften zijn die vaak gratis toegankelijk zijn via de zoeksystemen van de universiteiten.

• anandus
  • Niet online
Overigens staat het ook op de FP:
oogle heeft een specifieke zoekmachine voor wetenschappers gelanceerd, zo schrijft Ars Technica. De zoekmachine, met hetzelfde uiterlijk als de gewone versie, zoekt alleen in academische literatuur, zoals tijdschriften en boeken. Een bijzondere eigenschap is dat niet alleen online informatie in de zoekresultaten verschijnt. Google werkt namelijk ook met een groeiende collectie informatie over boeken en andere offline bronnen. Een interessante functie is de 'citation finder'. Naast de normale manieren van het bepalen van de ranking, kijkt Google ook naar hoe vaak een stuk geciteerd is door andere wetenschappers.

Deze citaties zijn dan, zowel uit online als offline content, direct te bekijken. Ars Technica ziet echter maar een beperkte markt voor de nieuwe zoekmachine. Ten eerste zijn er al meerdere zoekmachines op de markt, die zoeken in academische literatuur of verwijzingen. Ten tweede wordt het doel van de zoekmachine, het voor eenieder toegankelijk maken van de wetenschappelijke literatuur, bemoeilijkt door het feit dat veel papers achter betaalsites, zoals JStor, zitten.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Cpt.Morgan
  • Laatst online: 23-11-2025
Er zijn voor wetenschappers al heel wat zoekmachines om artikelen in hun eigen vakgebied te doorzoeken. Zo is er bijvoorbeeld de Medline database ( http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed ) waar alle medisch-biologische artikelen in verzameld zijn. Vergelijkbare databases bestaan ook voor andere vakgebieden. Al deze databases bevatten ook referentie informatie en ongetwijfeld heeft Google van deze bestaande databases gebruik gemaakt voor het maken van hun zoekmachine.

De belangrijkste voordelen van de zoekmachine van Google is dat er niet langer verschillende databases zijn, maar dat alles geintegreerd is, en natuurlijk dat de wetenschappelijke literatuur makkelijker benaderbaar (maar in veel gevallen niet toegankelijk, omdat daarvoor vaak betaald moeten) wordt voor een grote publiek.

[ Voor 4% gewijzigd door Cpt.Morgan op 20-11-2004 16:48 ]

Pagina: 1