[dreamweaver] layout

Pagina: 1
Acties:

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb een aantal problemen.

Ten eerste wil ik graag jullie mening of ik het begin van de layout goed in elkaar gezet heb. Of wat de beste manier is.

Ik heb bij dreamweaver 2 frames gekozen (horizontaal)
In het bovenste frame heb ik de banner, het dropdownmenu en een ding onder het dropdown menu gezet. (het klinkt even vaag, daarom heb ik even het stuk waar het omgaat online gezet. http://members.home.nl/boeieh/test )

je ziet onder het menu een aantal strepen. Ik wil dus graag een achtergrond hebben waar ik bepaalde informatie kan neerzetten.
Aan de linkerkant wil ik dus informatie neerzetten (links, bepaalde foto's) wat betrekking heeft op de keuze die je in het menu hebt gemaakt.

Nu heb ik dus 2 layers gepakt (ik weet niet of dit de correcte manier is). Ik heb vervolgens in photoshop de achtergrond van de layers gemaakt. Dus het kleine vakje links is de linker layer en het grotere vakje rechts is de rechterlayer.

Mijn 2de vraag is of dit een goede manier is of kan ik het beter op een andere manier doen.

Nu typte ik om te testen een stukje tekst, mooi op de regel en precies in het midden van het vakje. Maar als ik dan kijk naar de preview staat die tekst een stuk lager (of hoger).

Mijn 3de vraag is hoe dit kan?

Ik heb op een ander forum dit probleem ook al erneer gezet en die zeiden me dat het kwam door het dropdown menu. Dit menu heb ik vervolgens in een layer geplaats en ik dacht dat het probleem daardoor opgelost was. Maarja eerst stond de tekst wel goed. Maar na het fatsoeneren van de layout bleek dit toch niet helemaal correct te zijn.

Het dropdownmenu heb ik gemaakt via een programma wat ik heb gedownload op opencube.com. Je krijgt nu wel nog een melding dat ik dat via dat programma heb gemaakt, omdat je met dit programma een html code krijgt wat je moet invoegen in je document. Die code verwijst op dit moment nog naar de website van hun vandaar dat die melding nog komt. Maargoed het is allemaal nog een opzet vandaar dat ik me daar even niet druk over maak.

Alvast bedankt.

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Wat er iig niet goed aan is, is dat als je je browservenster te smal maakt de hele site niet om aan te zien is :) . Verder zie ik persoonlijk geen reden om in dit geval frames te gebruiken :) . Maar verder vind ik het design wel mooi op zich, behalve het dropdown menu wat er niet zo mooi uitkomt (iig in FF) .

DM!

• stin
  • Niet online
JHS schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 06:48:
Wat er iig niet goed aan is, is dat als je je browservenster te smal maakt de hele site niet om aan te zien is :)
Je hebt gelijk. De reden dat ik de browservenster smaller heb gemaakt is dat als mensen met een resolutie 800 x 600 de site bezoeken niet teveel balken hebben. Nu heb ik dat zelf net even getest, maar dan ziet alles er niet echt uit merk ik.
Verder zie ik persoonlijk geen reden om in dit geval frames te gebruiken :)
Wat raadt je me dan aan? gewoon 1 hele pagina gebruiken met alleen maar layers?
behalve het dropdown menu wat er niet zo mooi uitkomt (iig in FF)
FF = firefox?

Als het goed is, moet het dropdownmenu uiteindelijk in alle browsers fatsoenlijk gaan werken. Maargoed dit is pas een echte opzet.
Maar wat raadt je het beste aan om te gebruiken als ik graag een dropdown menu wil?

Ik wil het best zelf maken of misschien een ander programma ervoor gebruiken. Ik ben nu toch bezig met de layout dus dan doe ik het liever goed. Alleen weet ik soms niet wat "goed" is ;)

Bedankt iig

[ Voor 17% gewijzigd door stin op 19-11-2004 08:44 ]

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Frik schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 08:44:

Je hebt gelijk. De reden dat ik de browservenster smaller heb gemaakt is dat als mensen met een resolutie 800 x 600 de site bezoeken niet teveel balken hebben. Nu heb ik dat zelf net even getest, maar dan ziet alles er niet echt uit merk ik.
Dit kun je oplossen door in top.html "<div align="justify">" (voor de 2 plaatjes) te vervangen door:
code:
1
<div align="justify" style="white-space:nowrap;">

Eventueel kun je dan die align ook in de style opnemen. Dan wordt het:
code:
1
<div style="white-space:nowrap; text-align:justify;">

Overigens zit je dan nog wel met de marge die je links ingesteld hebt... Volgens mij kun je beter een div maken om alles heen, en daar de volgende style (css) aan geven:
code:
1
2
3
4
5
#centerdiv {
   width: 700px /* of hoe breed je maar wilt */
   margin-left: auto;
   margin-right: auto;
}
FF = firefox?
Ja :)
Als het goed is, moet het dropdownmenu uiteindelijk in alle browsers fatsoenlijk gaan werken. Maargoed dit is pas een echte opzet.
Maar wat raadt je het beste aan om te gebruiken als ik graag een dropdown menu wil?

Ik wil het best zelf maken of misschien een ander programma ervoor gebruiken. Ik ben nu toch bezig met de layout dus dan doe ik het liever goed. Alleen weet ik soms niet wat "goed" is ;)

Bedankt iig
Het menu dat je nu gebruikt geeft bij mij als ik em in IE probeer wel een pop-up met iets over 'kopen' ;)
Kijk even rond, er zijn echt legio menu's in zowel CSS als Javascript te vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 19-11-2004 10:51 ]

Koop al mijn ads!

• stin
  • Niet online
Room42 schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 10:50:
[...]

Dit kun je oplossen door in top.html "<div align="justify">" (voor de 2 plaatjes) te vervangen door:
code:
1
<div align="justify" style="white-space:nowrap;">

Eventueel kun je dan die align ook in de style opnemen. Dan wordt het:
code:
1
<div style="white-space:nowrap; text-align:justify;">
Ok, dit heb ik gedaan. Vervolgens heb ik het gecontroleerd en het ziet er al beter uit (ik heb het ook even online gezet, maar als je niet 800 x 600 draait zie je dat toch niet. Alleen het punt wat je hieronder zegt, met die marge die ik link heb ingesteld.
Overigens zit je dan nog wel met de marge die je links ingesteld hebt... Volgens mij kun je beter een div maken om alles heen, en daar de volgende style (css) aan geven:
code:
1
2
3
4
5
#centerdiv {
   width: 700px /* of hoe breed je maar wilt */
   margin-left: auto;
   margin-right: auto;
}
Waar moet ik dit plaatsen? Ik heb paar dingen geprobeerd, maar ik ben erg n00b in dit soort dingen. Maar je hebt me wel al enorm geholpen.
Het menu dat je nu gebruikt geeft bij mij als ik em in IE probeer wel een pop-up met iets over 'kopen' ;)
Kijk even rond, er zijn echt legio menu's in zowel CSS als Javascript te vinden.
Het menu heb ik even zo gebruikt omdat ik wilde zien hoe het in uit kwam te zien. Ik kan ook een ander soort menu nemen of ik zorg ervoor dat die melding niet meer komt. Is niet zo een groot probleem. :)

Ik wilde graag nog weten of het normaal is om layers te gebruiken voor de achtergrond, zoals ik nu heb gedaan?
En zoals JHS al zei, dat hij geen reden ziet om frames te gebruiken? Hoe kan ik dit dan doen, door alleen maar layers te gebruiken?

Bedankt alvast

[ Voor 18% gewijzigd door stin op 19-11-2004 11:38 ]

• stin
  • Niet online
Misschien dat iemand nog een mening heeft of de keuze hoe ik de layout maak goed is of dat ik beter een andere manier kan gebruiken?

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Frik schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 11:18:
(...)
Ik wilde graag nog weten of het normaal is om layers te gebruiken voor de achtergrond, zoals ik nu heb gedaan?
Dat is een oplossing :) . Je zou ook aan een div een background-image kunnen meegeven en dan het div'je de juiste grootte maken :) .
En zoals JHS al zei, dat hij geen reden ziet om frames te gebruiken? Hoe kan ik dit dan doen, door alleen maar layers te gebruiken?

Bedankt alvast
Frames hakken je pagina in stukjes. Netter is om alles in een logischere volgorde met html tags aan te geven en vervolgens met css deze elementen van layout te voorzien. Je kan ze ook met css positioneren, en dan heb je dus geen frames meer nodig :) .

DM!

Verwijderd

Ik heb een aantal problemen.
[img]undefined[/img]

Inderdaad die heb je zeker maar niet een paar ... massa's foutjes zitten er in je progamma })

Modbreak:reageer aub normaal...

[ Voor 16% gewijzigd door crisp op 06-12-2004 15:00 ]

Pagina: 1