Lite-on 1633s met DMA probleem

Pagina: 1
Acties:

• visboer32
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-02-2025
Ik heb vandaag een DVD brander liteon 1633s (dual layer) in m'n computer gezet en zag dat deze met lezen/branden veel cpu usage had. Nu zag ik dat hij op pio mode stond, dus heb ik hem via apparaatbeheer op dma gezet. Nu zegt ie eronder dat ie op ultra dma mode 4 staat. Echter volgens de 1633s specs moet ie op 2 lopen, maar heb geen idee hoe dat dan in te stellen is. De brander loopt op die dma mode ultra langzaam en m'n pc loopt zelfs vast bij sommige cd's. Je kan op die mode ook geen nero tests uitvoeren, dan loopt ie ook vast. Op pio loopt ie wel, maar met een 100% cpu usage continu schiet het ook niet echt op. M'n andere liteon dvd speler loopt wel op ultra dma mode 2 en is ook sneller dan m'n nieuwe dvd brander terwijl ze even snel moeten zijn.

IDE indeling:
*primair: maxtor 60 gb harddisk (loopt netjes op udma mode 6)
*secundair: master --> liteon brander 1633s
slave ----> liteon dvd speler

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/rodiko.s/afbeeldingen/dma.jpg

Iemand een idee hoe dit probleem op te lossen is? :?

[ Voor 29% gewijzigd door visboer32 op 18-11-2004 23:33 ]

AMD Ryzen 7 5800X | Gigabyte Aorus X570 Pro | 32GB DDR4-3600 CL16 | Gigabyte RTX3080 Gaming OC | Samsung 970 & 960 Evo | Be Quiet 500DX | Samsung 49" Ultrawide LC49HG90 | Fanatec DD1 + Ferrari 488 & Audi R8 wheel | SRP GT pedals | Simetik K2 + Buttkicker

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je al eens een kijkje genomen in de BIOS? Als het goed is kan je hier ook aangeven dat je een bepaald apparaat zelf in wil stellen; dan kan je kiezen tussen UDMA modes. Ik weet niet wat voor een BIOS je hebt, maar bij bijna iedere BIOS is dit wel gemakkelijk te vinden.

Zie hier:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/45361/full.jpg

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Apart idee, probeer de brander en DVD eens om te wisselen (Master/Slave)? DVDspelers draaien voor zover mij bekend namelijk op Ultra DMA 4 en CDspelers op UltraDMA 2
Anders eens proberen om enkel de fysieke locatie op de IDE-kabel veranderen.

Bij mij staat een LiteOn brandertje als Master en een Aopen DVD-spelertje als Slave, maar dat werkt probleemloos?

• visboer32
Mmm... in bios kan ik wel wat dingen instellen maar over dma instellingen zie ik niets. Heb een Gigabyte 7VTXH moederbord met Amibios versie 1.24g.

Het gaat dus om een DVD brander en een DVD speler, dus niet om cd spelers (kunnen ze ook wel natuurlijk)

voor de duidelijkheid nog ff wat gegevens

besturing --> windows xp home
master (secundair) ---> Liteon SOHW-1633s DVD brander (nu UDMA mode 4 en loopt dus voor geen meter)
slave (secundair) --> Liteon LTD163 VGH4W (nu UDMA mode 2)

Ik had dus eerst een liteon CD brander die goed liep op die master, maar deze heb ik nu vervangen door die liteon DVD brander en die loopt dus slecht.

[ Voor 49% gewijzigd door visboer32 op 18-11-2004 23:59 ]

AMD Ryzen 7 5800X | Gigabyte Aorus X570 Pro | 32GB DDR4-3600 CL16 | Gigabyte RTX3080 Gaming OC | Samsung 970 & 960 Evo | Be Quiet 500DX | Samsung 49" Ultrawide LC49HG90 | Fanatec DD1 + Ferrari 488 & Audi R8 wheel | SRP GT pedals | Simetik K2 + Buttkicker

• visboer32
Ik heb nu fftjes de DVD speler (was slave) losgekoppeld. Dus weer naar Windows en nu staat die DVD brander wel op UDMA mode 2! Hij loopt ook snel zonder cpu usage...

Iemand een idee hoe dit kan, want ik wil toch ook graag die DVD speler weer aansluiten en tegelijkertijd een snelle DVD brander hebben...

edit: heb weer ff de ide kabel op de DVD speler (slave) aangesloten, herstart en ja hoor de slave staat weer op mode 2 zoals normaal, maar de DVD brander verandert weer van mode 2 naar mode 4 en loopt weer voor geen meter......

:?

[ Voor 29% gewijzigd door visboer32 op 19-11-2004 00:35 ]

• Adjo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-03 11:24

Adjo

my first vectrex...

He visboer, weet je inmiddels wat de oplossing was? Ik zit nl ook met een dvd brander (NEC 3500) en een dvd speler (ASUS) als slave waarbij de dvd speler terugschiet naar PIO.
Hopelijk kun je me helpen...
visboer32 schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 00:30:
Ik heb nu fftjes de DVD speler (was slave) losgekoppeld. Dus weer naar Windows en nu staat die DVD brander wel op UDMA mode 2! Hij loopt ook snel zonder cpu usage...

Iemand een idee hoe dit kan, want ik wil toch ook graag die DVD speler weer aansluiten en tegelijkertijd een snelle DVD brander hebben...

edit: heb weer ff de ide kabel op de DVD speler (slave) aangesloten, herstart en ja hoor de slave staat weer op mode 2 zoals normaal, maar de DVD brander verandert weer van mode 2 naar mode 4 en loopt weer voor geen meter......

:?
Pagina: 1