[CM] Sprites routermod

Pagina: 1
Acties:
  • 757 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06 16:10

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Sprites routermod
Laatst bijgewerkt: Thu Nov 18 22:41:46 CET 2004. NB: Alle plaatjes zijn klikbaar.
Wat was het idee?
Ik had na de HCC-dagen wat tijd over (nja, over... ik geloof dat de juiste term 'studie-ontwijkend gedrag' is :) ) en ik ben maar eens begonnen mijn router aan te passen. Er zijn een 4tal mods aan gebeurd, namelijk:
• Eigen versie Linux geinstalleerd
• Serieele poort naar een makkelijk bereikbare plek omgelegd
• Grafisch LCD toegevoegd
• Aan/uitzetten van andere apparaten mogelijk gemaakt
SLOTJUH! Al 100en mensen hebben een LCD in een comp gezet!!!11
Vast wel, maar mijn router is geen normale PC :P Het is een hardware wireless router, zo'n kastje waarin een firewall, nat etc allemaal geintegreerd zitten.
Om specifiek te zijn: Het is een el-cheapo merkloos 'Get.Net High Performance Wireless Router' die volgens het doosje en opschriften op het kastje door niemand in 't bijzonder gemaakt wordt. Ik heb 'm op de HCC-dagen voor E25 gekocht nadat een verkoper me verzekerde dat 't ding de hardware van een Edimax in zich had. Niet dat ik een routertje nodig had, maar het is altijd leuk om ervaring op te doen met embedded systems.
Specs
Specs van het beestje:
CPU: Realtek RTL8181 (200MHz MIPS)
Switch: Realtek RTL8305SB 5 Port Switch
RF: Philips
Flash: 2 MB NOR Flash
RAM: 16MB SDRAM
WAN Port: One 10/100BaseT Fast Ethernet
LAN Ports: Four 10/100BaseT Fast Ethernet
Wireless: One RP-SMA Detachable Antenna
Power: 12V 1A DC Linear Power Adaptor

Dat zijn dezelfde specs als een Edimax br-6104wb, de verkoper lijkt dus gelijk te hebben. Het enige verschil is het uiterlijk. Dit is de Edimax:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/router/edimax.jpg
Mijn router is hetzelfde, op de behuizing na: die is compleet egaal donkerblauwgrijszwart.
Mod 1:Linux installeren
Zoals hierboven staat: Er zit een MIPS-processor in het routertje. Zo'n processor kan Linux draaien. Sterker: Er stond al Linux op. Hoewel dat feit een groot geheim gehouden wordt, is de software die in de meeste van dit soort cheape routers zit stiekem gewoon good ole' Linux. Realtek heeft zich zelfs redelijk goed aan de GPL gehouden: er is een SDK door Realtek uitgegeven waarmee je zelf aan de default software kan knutselen. Jammer genoeg zitten hier een paar stukjes code bij (wireless, compiler, processor-instructies, ...) waar je de source niet van bijkrijgt.
Nja, de default software was natuurlijk niet goed genoeg voor me, daarom ben ik naar deze Sourceforge-site gegaan, hier komen de mensen samen die een compleet open ontwikkelomgeving voor deze interessante chip willen maken. Nja, om een lang verhaal (wat ook stiekem eigenlijk in NOS hoort) kort te maken: Mijn router draait nu een door mezelf gecompileerde kernel en doet net alsof de HD die in mijn server zit van hemzelf is (root filesystem over NFS). 160 GB is net even wat relaxeder werken dan 2 MB. Ook zitten er wat aanpassingen in de kernel om de GPIO-pinnetjes aan te kunnen sturen, meer hierover later.
Mod 2:Serieele poort makkelijk bereikbaar maken
Dit idee is niet origineel: op de eerder genoemde Sourceforge-site staat een halve howto. Waar het basically om gaat is dat je de draadjes van een header naar een MAX232 laat lopen, waarna er gewoon seriele data uitkomt:
Afbeeldingslocatie: http://rtl8181.sourceforge.net/images/minitar-uart.gif
Ziet er simpel uit, niewaar? Dat was het ook bijna. Er zit namelijk geen 5V in de router, dus heb ik een 78L05 gepakt om van de 12V die uit de adapter komt een stabiele 5V te maken.
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/router/tmb-hpim1186.jpg
De 78l05 op een strategische plek in de voeding gesoldeerd

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/router/tmb-hpim1188.jpg
De header. Contra-header? Waar is dat voor nodig?

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/router/tmb-hpim1189.jpg
In deze glob hotglue en draden zit ook nog een SMD-MAX232 verstopt.

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/router/tmb-hpim1193.jpg
En dan hebben we natuurlijk ook nog de broodnodige DB9 header.

Merk op dat ik de hardware handshake, die ook op de header zat, maar even heb gelaten voor wat 'ie is.
Mod 3:LCD aansluiten
Zoals in de RT8181-datasheet aangegeven staat, is het chipje uitgerust met een 16-tal General Purpose I/O pinnetjes. Dat zijn pinnetjes die je als uitgang of als ingang kan configureren en softwarematig kan aansturen. In mijn router (en in de meeste routers geloof ik) is alleen GPIOB9 aangesloten, en wel aan het reset-knopje. De rest is vrij te gebruiken. Het nadeel is dat de pinnetjes verder niet aangesloten zijn, het was dus nodig om met hele fijne draadjes rechtstreeks op de chip zelf te solderen. Uiteindelijk heb ik er maar een kwak hot glue overheen gedaan om alles goed vast te zetten:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/router/tmb-hpim1190.jpg
De draden. Solderen aan die RTL8181 is een kloteklus kan ik je vertellen.

Aan 3 van die pinnetjes heb ik een LPH7653 gehangen (E2,- op www.voti.nl), da's een klein grafisch LCDtje van 97x35 pixels, die per I2C aangestuurd wordt. Dat LCDtje past nog net in de behuizing:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/router/tmb-hpim1194.jpg
LCD, voorkant.

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/router/tmb-hpim1195.jpg
LCD, achterkant. Het LCD is vastgezet met hot glue.

Mijn 133t Dremel skillz zijn helaas niet helemaal optimaal wbt. plastic bewerken, dus dat is een van de aspecten die wat minder goed gelukt is.
Het LCD heeft buiten 5V en 3V ook nog een negatieve spanning van minimaal -8V nodig. Gelukkig kon ik -12V aftappen van de MAX232.
Nadat ik het LCD aangesloten had merkte ik echter op dat mijn router spontaan superonstabiel was: hij bootte maar 50% van de tijd helemaal door, waarna 'ie met een beetje pech binnen 10 min crashte. Lcd weggehaald: Router stabiel. Wat blijkt nou, de RTL8181 leest tijdens het booten een aantal configuratieopties (snelheid RAM etc) af uit de stand van de GPIO-pinnen. Na het booten waren de GPIO-pinnen wel weer vrij te gebruiken. Op de print zelf zaten de pinnetjes vast aan pull-up en pull-down weerstanden om de juiste configuratie in te stellen. Mijn oplossing: Ik heb een buffer tussen de uitgangen en het LCD gestopt, zodat het LCD de niveaus van de GPIO-pinnen niet meer kan aantasten: op deze manier boot het beestje wel goed.
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/router/tmb-hpim1191.jpg
74HC573 op z'n kop, misbruikt als buffer

Nadeel ervan is echter wel dat ik geen ingangen meer heb; als ik die zou willen zou ik nog een eindje logica moeten toevoegen.
Anyway; LCD aangesloten, stukje software inelkaargezet (later port ik gLCD wel naar MIPS) en nu heb ik beeld:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/router/tmb-hpim1200.jpg
Het LCD, werkend. Natuurlijk is het backlight software-controlled.
Mod 4:Restant GPIO-pinnetjes naar buiten werken
Ik had nog een zut GPIO-pinnetjes over en ik heb besloten die naar buiten te werken via een simpele header:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/router/tmb-hpim1192.jpg
Header. Wederom hotglue pwnage.

Op deze header staat ook nog 5V. Ik gebruik at the moment 1 GPIO pinnetje om mijn mp3speelbak aan en uit te zetten, de rest is nog vrij.
Pics!

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/router/tmb-hpim1185.jpg
De hippe, maar non-informatieve doos waar het apparaat in zat.

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/router/tmb-hpim1196.jpg
Voorkant.

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/router/tmb-hpim1197.jpg
Achterkant, incl. 4-poorts ingebouwde switch en WAN-poort.

Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/router/tmb-hpim1198.jpg
De onderkant, met een zeer informatief stickertje.
Conclusie
Ik heb dit vooral gedaan om een beetje vertrouwd te raken met Linux op een embedded system, en eigenlijk ook voor een groot gedeelte omdat het gewoon leuk speelgoed is :) Anyway, mijn mod is in ieder geval in electronisch opzicht goed geslaagd, estetisch gezien misschien wat minder. Ik denk niet dat ik daar ooit nog wat aan ga doen, ik ben niet zo'n figuur met de verfkwast in de ene hand en de brushtool in de andere :Y) Ik kan wel iedereen die wat meer van linux en electronica afweet aanraden om zo'n routertje te kopen als je er 1 tegenkomt. Het is leuk speelgoed.

[ Voor 3% gewijzigd door Sprite_tm op 24-10-2007 17:45 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Netjes hoor :)
Alleen zeer jammer van hoe je het lcd bevestigd heb. Dat maakt het nou net niet af.

• Fl4sh3r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10-2023
Respect _/-\o_ puik werk! :*)

• PilatuS
  • Niet online
best wel leuk gedaan het is idd alleen jammer dat het lcd niet echt netjes is afgewerkt, maar verder toppie hoor ! :)

• mark10123
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-09-2014

mark10123

The Art of Modding..!

Respect Bro! :P _/-\o_
Maar war heb je die Elektronica skills geleerd man?

P4 3,0HT @ 4,0Ghz. ,Gigabyte 8KNXP ,Corsair TwinX XMS3200 , Dangerden/Asetek/Aqua Comp. WC,Tagan 480W.

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-06 22:45
Leuk om te zien dat je met zo'n baggerding nog wel iets kan ;) .
Ik heb hier zelf een Sweex liggen waar ik met met de dag meer aan ga ergeren. Die heeft het zelfde uitterlijk als die van jou (voor de mod) maar is lichtgrijs.

Voor hen die het zelfde willen proberen (of alleen internetten, MSN'en en/of soms eens online gamen): je mag hem komen. Dan leg ik hier een 3Com of Linksys neer.

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:05

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik ben altijd erg onder de indruk van mensen met embedded / soldeer / chipjes ervaring. Ik moet er niet aan denken om al die specs van chipjes te kunnen begrijpen.

Maar als ik 't goed begrijp kan jij je routertje nu als 'gewone' linuxbak gebruikern?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-06 18:41
Ben zo jaloers dat jij dat soort materie snapt :D

Maar wat doet jouw linux versie nu precies anders dan het orgineel?
Begrijp ik goed dat jij nu dus zelf controlle hebt over wat je router doet? Je kan dus ook de software van de firewall bijv aanpassen, of een eigen protocol implementeren?

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Mark10123: Ach, vanaf je basisschool al zwaar geinterreseerd zijn in electronica helpt :)

Boss: Nja, gewone... er zit verder geev videokaart oid in, en slechts 16 MB ram, maar verder: ja, de linux die eropstaat zou in principe van dezelfde mogelijkheden voorzien kunnen worden als een normale distro.

FrickY: Behalve extra software hebben om de hardware aan te sturen: Nog niet echt veel. De bedoeling is dat het beest voor mij alleen als accesspoint gaat dienen, daarvoor heb ik dus niet echt wat nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67209

Netjes dat je het voor mekaar hebt gekregen hoor :)
Misschien een idee om met een klein aluminium/plastic/rubber profieletje het LCD wat af te werken? Het beeld van de LCD begint niet meteen aan de rand dus het zou in principe kunnen. Want dit ziet er niet uit natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:19

Super_ik

haklust!

ghehe, leuke style van solderen heb je, alles zwevend in een mop hotglue :P, ik zet t meestal nog wel ff op een printje :D
maar idd aanrader deze router, als ik er 1 tegenkom neem ik m geheid mee, dat is zeker.
niks leuker dat met linux klooien, en nutteloze schakelingen maken :p

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Erg stoer :)
Jammer van de afwerking van het LCD, maar ach.
Misschien is het wel leuk om een klein webservertje (thttpd bijvoorbeeld) er op te installeren? Kan je leuk ook nog eens statsjes showen enzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:48
Dit is wel ideaal. Ik ben nog steeds op zoek naar wat ik als firewall/router ga gebruiken. Deze komt hoog op het lijstje.
Alleen is me nog niet helemaal duidelijk hoe je hem laat denken dat hij de HDD van je server bezit :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-06 18:48
Stoere mod! Dit gaat tenminste verder dan het verven van een case, een gat zagen en plexi plaatsen of weet ik wat meer...
Petje af!

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
The Undertaker schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 11:34:
Dit is wel ideaal. Ik ben nog steeds op zoek naar wat ik als firewall/router ga gebruiken. Deze komt hoog op het lijstje.
Alleen is me nog niet helemaal duidelijk hoe je hem laat denken dat hij de HDD van je server bezit :/
Mijn router draait nu een door mezelf gecompileerde kernel en doet net alsof de HD die in mijn server zit van hemzelf is (root filesystem over NFS).
NFS is het network file system, een veelgebruikt netwerk filesystem bij unix. Als je de kernel vertelt dat ie geen harde schijf heeft, maar z'n root filesystem van het netwerk moet trekken, kun je gewoon de ruimte op het netwerk gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:30

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Sprite_tm schreef op donderdag 18 november 2004 @ 23:22:
Mark10123: Ach, vanaf je basisschool al zwaar geinterreseerd zijn in electronica helpt :)

Boss: Nja, gewone... er zit verder geev videokaart oid in, en slechts 16 MB ram, maar verder: ja, de linux die eropstaat zou in principe van dezelfde mogelijkheden voorzien kunnen worden als een normale distro.

FrickY: Behalve extra software hebben om de hardware aan te sturen: Nog niet echt veel. De bedoeling is dat het beest voor mij alleen als accesspoint gaat dienen, daarvoor heb ik dus niet echt wat nodig.
Je elektronica interesse is schitterend, maar je soldeervaardigheden, of liever gezegd, je motivatie om het fatsoenlijk af te werken moet je misschien nog wat aan gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
m-m: Thttpd draait er al op. Ik zal zo es kijken of ik er wat interresants op kan zetten en dan zal ik het poortje even forwarden.

The_Undertaker (en anderen die zoiets ook willen hebben): Als je precies mijn router niet kan vinden staat hier een lijstje met routers die ook op de RTL8181-chipset draaien en die je dus ook kan gebruiken.

Sebastius: No shit Sherlock :) Ik ben meestal veel te ongeduldig om printjes te etsen en bovendien vind ik het voor eigen gebruik ook compleet niet interessant: de kans dat het op deze manier stukgaat is misschien wat groter, maar ik ben er zelf wel bij om het te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalx
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:05
Ik zag net dat de RTL8181 chipset ook een PCI2.2 bus heeft:) oftewel uitbreiding ismogelijk met bijv. een USB<>pci bridge:)

Blbaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Gaaf man _o_ met wat solderen/programmeren gewoon een onwijze mooie router verkregen die z'n geld zekers waard is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:03
ja idd erg mooi, maar wat ik me nu afvraag, hoe geef je het commando om je mp3doos aan te zetten, niet alleen het programma maar ook de stappen die je erbij gebruikt.

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ives
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-04 13:35
Heb je veel hot glue gebruikt ?? :p Goede soldeerskill's , het moet echt wel een klote werk zijn geweest om chip te solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Thalx: Yep, maar da's alleen bij de -P-uitvoering, en die zit in een BGA-package (aansluitpunten _onder_ de chip, waar je dus nooit bijkomt)

Shure-fan: Hoe bedoel je? Basicly heb ik een kernel-module geschreven om de GPIO-pinnetjes aan te sturen via een device-bestand en een progje wat via die interface het GPIO-pinnetje hoogmaakt waar een solid-state relais aanhangt wat de power van de mp3bak aanzet.

Ives: De hoeveelheid hott glue valt mee, alles met mate natuurlijk :) Chip solderen was... errm... inderdaad niet het leukste klusje wat ik gedaan heb, ik heb zo nu en dan eens flink lopen te vloeken op het natuurverschijnsel 'cohesie', maw. dat als er tin tussen 2 pootjes zit dat je die nauwelijks wegkrijgt. Gelukkig weet ik hoe soldeerlitze werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76570

Netjes gedaan hoor :). Jammer van de afwerking hier en daar :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:21
die behuizing is volgens mij 100% hetzelfde als een sweex behuizing :)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Sprite: je bent hardstikke gestoord. :D
Hoe krijg je het toch elke keer weer voor elkaar. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Kaj. op 20-11-2004 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
  • Laatst online: 01-01 21:22
Vraag ik me alleen ff af hoe je daar nu die linux op hebt gekregen hebt?

[ Voor 19% gewijzigd door Scout77 op 20-11-2004 14:22 ]

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
MewBie: Hmm, ik heb even op de Sweex site gekeken, maar daar staat mijn unit niet tussen...

Kaj.: Ik doe m'n best :)

Scout77: Je kan op je eigen bak een flash-image samenstellen met de tools op rtl8181.sf.net . Die flash-image kan je dan uploaden door de router te resetten en een 'escape' over de serieele lijn terecht. Dan kan je de image via TFTP naar de router pushen en via de serieele console flashen. Meer info: zie rtl8181.sf.net .

Edit: De router serveert nu ook een paginaatje: te zien op http://sprite.student.utwente.nl:88/

Ps: Weten jullie nog ideen om het LCD iets beter af te werken? Het nadeel is dat het vrij klein is, oplossingen als raamrubber worden dus denk ik niet wat... en aankloten met een lijmpistool of kit ofzo aan de buitenkant lijkt me ook niet mooi.

[ Voor 33% gewijzigd door Sprite_tm op 21-11-2004 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:48
Je kan met epoxy het gat verder opvullen, schuren en dan lakken in iedere kleur die je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-06 13:48
zeer mooi gedaan:)

20 jaar, en wat had ik bereikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-06 15:39

Skef

Ik scheer.me

Sprite,

Op de site van Sweex staan een tweetal modellen welke echt enorm op jouw router lijken:
http://www.sweex.nl/product.asp?pid=221 (zonder printserver)
http://www.sweex.nl/product.asp?pid=222 (met printserver)

Wellicht kun je in die van jou dus ook op een erg simpele manier een printserver inbouwen?

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115073

Is dat een LCD van een Nokia-GSM? Of een standaard LCD die nokia's gebruiken ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06 12:57

SA007

Moderator Tweaking
Anoniem: 115073 schreef op zondag 21 november 2004 @ 18:41:
Is dat een LCD van een Nokia-GSM? Of een standaard LCD die nokia's gebruiken ;)?
Nope, 2e hands i2c lcd, heb er zelf ook een paar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112273

Gaaf man.

Hoe zit het met geheugen? hoeveel neemt de kernel in en hoeveel heb je nog over voor een compressed ramdisk? en ook qua werkgeheugen?

Ik was al een tijdje op zoek naar een klein 'servertje' :Y)
Anoniem: 115073 schreef op zondag 21 november 2004 @ 18:41:
Nee alhoewel het wel een lcd uit een ander gsm of dect telefoon lijkt/is. zie http://www.xs4all.nl/~lous/i2c_lcd/lph_i2c.htm en http://users.skynet.be/bk317494/015/015.htm voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:29
Hee sprite, is je tickerding stuq ?

Er komt alleen nog maar random zooi uit ?

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
The_Undertaker: Mmm, leuk idee, maar moet ik dan niet basically de hele behuizing overnieuw lakken? Ik kan me namelijk voorstellen dat je met alleen verf nooit de preciese kleur en textuur van de originele behuizing kan krijgen...

Skef: Mmm, in die zoner printserver zit wel een RT8181, in die met weet ik het niet... Maar een paralelle poort is iig wel in te bouwen, kwestie van wat schuifregistertjes op die GPIO-pinnen + een aangepaste paralelle poort-kerneldriver.

5j44k: Er zit 2 megabytes aan flash in, daar kan je bzip2-compressed je kernel + root filesystem in kwijt. Met een vrij standaard kernel + een Busybox root-filesystem kan je ongeveer 5 meg kwijt in die initrd, waarvan Busybox zo'n driekwart meg beslaat. Het andere alternatief is dus het beest remote te laten booten, dan houdt je meer geheugen over.

Sine: Mja, mijn serieele poort staat niet goed... Is een probleem wat wel vaker voorkomt nadat m'n server weer es plat is gegaan... Ik moet ooit nog es een permanentere oplossing vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door Sprite_tm op 22-11-2004 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94949

Is er nog een plaats waar ik zo'n soort router nog "goedkoop" vandaan kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:21
Afbeeldingslocatie: http://www.sweexeurope.com/media/prodimages/LB200010_pro_c.jpg
lijkt toch wel heel erg op die van jou :)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Bijna al die budgetrouters lijken op elkaar (overigens staat die Sweex wireless broadband router [LB200010] ook op de lijst van RTL8181 based devices, dus zo gek is het niet) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Heb voor de grap mijn Sweex broadbandrouter (LB000020) ook eens losgeschroefd, daar zit alleen toch iets andere hardware in...

Waar ik wel achter kwam: door het simpel doorverbinden van 2 pinnen op het IP175A IC heb ik opeens een router met 4 VLAN's ;)

Erg makkelijk bij 4 gescheiden netwerken, welke wel allemaal dezelfde gateway gebruiken...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Remcoh: Ik heb de mijne op de HCC-dagen bij een standje genaamd 'Crazy Ron' gekocht. Misschien staan ze wel op meer beurzen of kan je hun website opzoeken en kijken of je er zo aan een kan komen? Post iig aub je bevindingen hier, ik ken wel meer mensen die kleine networked Linux-bakjes kunnen gebruiken :)

MewBie: Bijna, maar de antenne zit aan de andere kant, dus iig de print erin is anders.

Skef: Enig idee of daar een processor inzit, en zoja, welke? Broadcom toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Sprite_tm: De processor welke gebruikt word is er een van samsung, de S5N8947. Deze loopt z'n rondjes op 12MHz. Hij heeft 2 eigen MAC's aan boord. Deze is weer gekoppeld aan een IC+ IP175A, welke het switching gedeelte voor z'n kiezen krijgt.

De IP175A is op 2 manieren te configureren, met of zonder EEPROM. Zonder EEPROM word er gebruik gemaakt van weerstanden. Meer over dit ding staat op hri.sourcefourge.net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Laatst online: 20-06 07:18

Atmoz

Techno!!

Kijk!! Dit is nu echt super vet he!!! Zo fantastisch gemaakt. Dit zou ik nu ook graag willen kunnen maken. Eén van de vetste mods ooit op GoT!!!

Respect _/-\o_

Als ik dit ooit kan maken/begrijpen/verder wat mee klooien heb ik mijn levensdoel bereikt!!

GE-WEL-DIG
Pagina: 1