Toon posts:

[newbie] links in dreamweaver

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

vorige week ben ik begonnen met het bouwen van mijn eerste site. Aangezien ik geen enkele ervaring heb op het gebied van webdesign of HTML ben ik maar begonnen met Dreamweaver.

Nu zit ik met het volgende probleem. Als ik van mijn tekst een link maak wordt deze standaard blauw en onderstreept. Dit wil ik niet, de kleur kan ik nog wel aanpassen maar het ondersteepte niet. Verder wil ik dat de links (of nog beter de hele cel) een andere kleur krijgt als de muis erover gaat. Nu kan ik dit wel doen met "Flashtext" maar dat wordt de resolutie van de text zo barslecht. Moet ik dit dan doen met behaviors ofzo?

Ik kom er in ieder geval zelf even niet uit. Als 1 van jullie misschien nog een goede tutorial weet dan hoor ik die ook graag.

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Uitstekend op te lossen met CSS

En daar zijn zeker zat tutorials over te vinden :) .

DM!

Verwijderd

www.dynamicdrive.com voor van die kleurendingens scriptjes.
Even zoeken op css voor stylesheets e.d.
Gewoon zoeken zoeken
zoeken
Got zoeken

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2004 21:00 ]

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Als ik mij niet vergis zitten er in Dreamweaver oa flashbuttons die je kunt invoegen en via code en/of editing schermpjes links invoeren.

And it goes BRAAAAAPP!

Verwijderd

Verder wil ik dat de links (of nog beter de hele cel)...
je begint toch, dus kunnen we het beter maar meteen zeggen, dan leer je het iig goed aan:

GEBRUIK GEEN TABLES VOOR LAYOUT

Verwijderd

Topicstarter
ehhhhhh, heb ik al gedaan!

waarom is het niet slim om tables te gebruiken?

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-05 12:20

E-Rick

I love it :7

Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2004 @ 22:30:
ehhhhhh, heb ik al gedaan!

waarom is het niet slim om tables te gebruiken?
heb je wel op mophor's link geklikt?

Choose life

Verwijderd

be smart, work safe, use CSS, you're future depends on it!

// halflife 1 anyone ? :+

Verwijderd

nog niet genoemd, maar voor elke beginner een heel mooie start:
www.w3schools.com

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

zoiets?
code:
1
2
   a { color: #000000; text-decoration: none; } 
   a:hover { color: #FFFFFF; text-decoration: underline;}

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Mjah, voor iemand die de basic html niet beheerst, is CSS helemaal over the top :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Verwijderd

Topicstarter
ok, maar best lullig dat elke tutorial die ik tot nu toe gevolgd heb (bijv hcc-net) mij verteld en uitgelegd heeft om met tabellen te werken.

Op de site van bijv dynamicdrive moet ik die code die normaal bij header staat nu bij de code van mijn bijbehorende css sheet toevoegen? En daarna de code die in de body moet komen ook daadwerkelijk in mijn body kopieren. Of moet ik zoiets anders aanpakken.

heb je trouwens verder echt Basic HTMlL kennis nodig om een leuke site te maken? Ik dacht in eerste instantie dat dat eigenlijk helemaal niet (meer) nodig was.

(alvast bedankt iedereen voor de info :) )

Verwijderd

niet elke tut is even goed, mijn ervaring is iha dat er over het algemeen vooral prut-tuts rondzwerven, vooral in de goedkope witteboekenmarkthoemaakjeeenwebpaginaboekjes wordt het ngal verkeerd uitgelegd

bottom line: gebruik elke tag waar ie voor bedoelt is, de hele html (4.01) spec is op www.w3c.org te vinden, wellicht een beetje lastig om door heen te komen als beginner, maar kijk vooral eens naar wat voor elementen er zijn en waarvoor ze zijn: gebruik het goede gereedschap
(een tabel is bijvoorbeeld voor tabellen, dus lappen data, dat heeft niks met opmaak te maken)
verder als je al je content "beschreven" hebt met html tags, lijkt je pagina (als het goed is) nog nergens op
that's where CSS comes in (zie www.w3c.org)

tip: download firefox en de webdev extension en druk eens op ctrl shift d bij bepaalde sites, dan zie je wat er allemaal door css geregeld word.

Of anders: kopieer de source eens van een pagina en gooi de links naar de stylesheet eruit (bv mijn huisje, of die van anne), wat je dan overhoudt is pure html

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2004 23:35 ]

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:42

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

van tabellen gaat niemand dood hoor, dat stelletje css-fundementalisten hier blaten veel, maar ik heb ze stuk voor stuk tabellen zien gebruiken als het echt moet. Het is wel een goed STREVEN om zo min mogelijk tabellen te gebruiken

css is wel mooi trouwens http://www.csszengarden.com/ O+

maar er is niemand met een bijl die je komt neerhakken als je een tabel gebruikt om een knopje goed uit te lijnen. (bahalve mophor misschien, maar dat is een lul)

[ Voor 34% gewijzigd door XangadiX op 18-11-2004 23:37 ]

Stoer; Marduq

Verwijderd

eens, maar het is goed om aan te leren vanaf het begin zo min mogelijk tabellen te gebruiken, in 95% van de gevallen kan het best zonder. Idd, soms kom je er niet heel makkelijk uit zonder en dan ben je een dief van je (baas zijn) portomonnee als je heel veel tijd gaan investeren in een css oplossing als het in 5 min met tables kan, maar dan nog moet je er niet zonder meer naar grijpen. Want als het niet 123 lukt, kan het ook door gebrekkige kennis van de devver komen.

@Xan: we moeten eens goed praten zaterdag :P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2004 23:38 ]

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

XangadiX schreef op donderdag 18 november 2004 @ 23:35:
van tabellen gaat niemand dood hoor, dat stelletje css-fundementalisten hier blaten veel, maar ik heb ze stuk voor stuk tabellen zien gebruiken als het echt moet. Het is wel een goed STREVEN om zo min mogelijk tabellen te gebruiken

(bahalve mophor misschien, maar dat is een lul)
Ik denk dat we dat jou zaterdag wel in de schoenen schuiven :( Bij deze vind ik morphor iig minder erg dan jou (en ik zat nog wel aan de tafel met hem :P)

Tabellen voor layout... we zijn geen 12 meer.. :Z

[/einde klaagbezang]

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:23

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

En als je tutorials leest, kijk altijd even naar de datum. Als het een tekst uit de jaren 90 is moet je snel de back-button gebruiken.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• XangadiX
  • Laatst online: 08:42

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

@mophor & disjfa

"if it ain't broken, don't fix it",

tuurlijk is css beter, netter, mooier; maar vaak ook arbeidsintensiever en niet onbelangrijk; niet altijd even compatible (huh? css niet compatible? nee, css laat zich soms anders uitlezen door de een dan de andere browsers). Tenzij je vanaf het design stadium rekening houdt met je oplossingen kun je uitstekend wegkomen met css, maar soms heb je de luxe gewoon niet. Je krijgt een design aangeleverd, je krijgt een halve site aangeleverd, je krijgt een huisstijl aangeleverd, je hebt te weinig tijd.

En dan met tabellen werken is niet fout het is vaak niet al te best. Ja css wordt waarschijnlijk de toekomst, maar nee css MOET niet, het mag, het mag graag zelfs.

dus, het is een streven, geen noodzaak. Vergeet niet dat je bezig bent informatie in een werkbare manier te presenteren. Als het werkt maakt het eigenlijk geen flikker uit hoe het gedaan is. Alle w3c schools en validators ten spijt; als het gewoon werkt is er niks mis mee.
Pas als je voor een codeprijs of een validation-award gaat, of als je een site bouwt OVER css (of over tabellen, of over weet ik veel) wordt het echt belangrijk om het op een bepaalde manier te doen.

@ts, als je nieuw bent in webdesign is het HEEL erg verstandig om jezelf aan te leren om css oplossingen te zoeken, dan tabel oplossingen. Inderdaad gebruik tabellen waar ze voor zijn; het goed weergeven van grote hoeveelheden informatie. Maar als je tegen een deadline aanzit en je kunt het in de helft van de tijd doen met een tabel, he , do your thang!

Ik wordt altijd een beetje moe van die code-puristen en validation-nazis. Dat zijn vaak dezelfde mensen die je verbeteren als je 'als' gebruikt in plaats van 'dan'.

Stoer; Marduq

• RwD
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Voor beginners is tabellen een stuk makkelijker, dus ik zou gewoon tabellen doen als ik de TS was. Dat tutorials ook tabellen laten zien wil trouwens niet zeggen dat dat ook de goede manier is.

En of tegenwoordig voor websites bouwen verstand nodig is van HTML? Zeker; dan kun je programmafouten/verplichtingen ontwijken, beter begrijpen hoe en waarom het werkt. En zo zijn er nog veel voordelen van het begrijpen van HTML.

Anyways, voor als je probleem niet opgelost is; wat gebeurd er als je de link selecteerd, en op underline klikt? krijgt hij er dan 2? en als je weer klikt, gaat de underline dan weg?

• memphis
  • Laatst online: 13:12

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik ben ook een dreamweaver fan en doe ook veel met tabellen, het is immers een vrij simpele methode om text en plaatjes uit te lijnen

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• 6K
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01-2025

6K

is ook zo...

ik heb ook nooit het probleem van tabellen gezien hoor? voor niet voor wat kleinere dingen

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:55

Pelle

🚴‍♂️

Maar dit is toch wel erg basic allemaal :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.