Toon posts:

[imac G5] processor / beeldscherm / Superdrive

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ook ik ben van plan binnenkort over te stappen naar Apple. Sinds ik de iPod in mijn bezit heb ben ik helemaal verkocht. In combinatie met iTunes is het gewoon helemaal perfect. De eenvoud, het design..

Nu gebruik ik momenteel een NEC P520 laptop met een Intel Centrino chipset. Er zit een Pentium M 1.4ghz in, 512MB geheugen en een Intel Extreme Graphics card met 32mb shared geheugen |:(
Ik wil overstappen naar de iMac G5 1.8ghz.

Ik gebruik de volgende programma's intensief:
- Adobe Indesign CS
- Adobe Photoshop CS
- Adobe Illustrator CS
- Macromedia Dreamweaver MX
- Macromedia Flash MX
- Vectorworks 11 icm Renderworks

Verder gebruik ik:
- Office 2003
- DVDShrink (voor het backuppen van DVD films)
- Craxtion (voor het maken van XBOX iso's)
- DirectConnect

Deze programma's wil ik op de iMac G5 ook nog kunnen gebruiken. Ik begrijp dat er van al deze programma's ook mac versies zijn, behavle Craxtion en DVDshrink.

+ DVD Backup
Kan ik met de imac G5 solide backups maken? Ik kan niet goed ontdekken of de Superdrive zowel DVD+R als DVD-R kan schrijven? Wat is de snelheid van deze drive?

+ Processor
Momenteel kan ik redelijk uit de voeten met mijn Centrino 1.4ghz. Waar kan ik de 1.8Ghz van de imac mee vergelijken? In hoeverre speelt het feit dat ie 64bits is mee?

+ Beeldscherm
Ik twijfel tussen de 17" en de 20" versie. Alhoewel de 20" aan de dure kant is spreekt het formaat (en de resolutie) mij erg aan. Klopt het dat er ook nog kwaliteitsverschillen zijn tussen de 17" en de 20"? De kijkhoek en helderheid verschillen namelijk. Is de 20" beter?
Mijn laptopscherm is echt erg klein (maar wel met hoge resolutie van 1400x1050) en dat is niet prettig bij het CAD tekenen.

Voldoet de veelbesproken videokaart ook bij het 20" scherm? Of maakt het niet uit dat het scherm groter is?

Excuus voor mijn grote 'vragenpost', maar op bovenstaande vragen heb ik nog geen duidelijk antwoord kunnen krijgen. Ik ben wat dat betreft geheel nieuw in de Apple wereld en wil daarom zoveel mogelijk informatie verzamelen voordat ik overstap.

Bedankt voor jullie reacties.

Gr.
Magico

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2004 20:39 ]

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:28
er vanuit gaande dat je legale software hebt: hou je er dan ook rekening mee dat je alle software opnieuw moet kopen?

dat is wat mij dus tegenhoudt om over te stappen op een mac... de kosten van de overstap bedragen dan al sowieso 2000+ euro's aan software

ps. groeten doen tweakers niet... read the FAQ

[ Voor 74% gewijzigd door Phusebox op 18-11-2004 22:31 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:20

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2004 @ 20:38:
Beste mensen,

Ook ik ben van plan binnenkort over te stappen naar Apple. Sinds ik de iPod in mijn bezit heb ben ik helemaal verkocht. In combinatie met iTunes is het gewoon helemaal perfect. De eenvoud, het design..

Nu gebruik ik momenteel een NEC P520 laptop met een Intel Centrino chipset. Er zit een Pentium M 1.4ghz in, 512MB geheugen en een Intel Extreme Graphics card met 32mb shared geheugen |:(
Ik wil overstappen naar de iMac G5 1.8ghz.

Ik gebruik de volgende programma's intensief:
- Adobe Indesign CS
- Adobe Photoshop CS
- Adobe Illustrator CS
- Macromedia Dreamweaver MX
- Macromedia Flash MX
- Vectorworks 11 icm Renderworks

Verder gebruik ik:
- Office 2003
- DVDShrink (voor het backuppen van DVD films)
- Craxtion (voor het maken van XBOX iso's)
- DirectConnect

Deze programma's wil ik op de iMac G5 ook nog kunnen gebruiken. Ik begrijp dat er van al deze programma's ook mac versies zijn, behavle Craxtion en DVDshrink.
Er is ook wat software om op de mac dvd's te rippen. Ik weet niet wat, ik gebruik het niet.
+ DVD Backup
Kan ik met de imac G5 solide backups maken? Ik kan niet goed ontdekken of de Superdrive zowel DVD+R als DVD-R kan schrijven? Wat is de snelheid van deze drive?
Superdrives vreten alleen dvd-r. Het is jammer dat deze niet beide formaten aankan. Maar -r is volgens mij verder wel okee, weet niet of het duurder is.
+ Processor
Momenteel kan ik redelijk uit de voeten met mijn Centrino 1.4ghz. Waar kan ik de 1.8Ghz van de imac mee vergelijken? In hoeverre speelt het feit dat ie 64bits is mee?
Sneller dan de centrino, het 64 bits telt (nog) niet mee. Tiger zal pas 64 bits zijn.
+ Beeldscherm
Ik twijfel tussen de 17" en de 20" versie. Alhoewel de 20" aan de dure kant is spreekt het formaat (en de resolutie) mij erg aan. Klopt het dat er ook nog kwaliteitsverschillen zijn tussen de 17" en de 20"? De kijkhoek en helderheid verschillen namelijk. Is de 20" beter?
Mijn laptopscherm is echt erg klein (maar wel met hoge resolutie van 1400x1050) en dat is niet prettig bij het CAD tekenen.
Geen verstand van. Ik zou zelf voor de 20" gaan -> grote monitor is altijd lekkerder.
Voldoet de veelbesproken videokaart ook bij het 20" scherm? Of maakt het niet uit dat het scherm groter is?
Weet ik niet.

Ga naar zo'n apple store en ga gewoon een periode met zo'n ding zitten stoeien. Dat is denk ik het beste.

Verwijderd

Topicstarter
Phusebox schreef op donderdag 18 november 2004 @ 22:31:
[...]

er vanuit gaande dat je legale software hebt: hou je er dan ook rekening mee dat je alle software opnieuw moet kopen?
Op dit moment ben ik nog student en 'krijg' ik alle software via de Universiteit. Binnen een jaar ben ik echter afgestudeerd, ik moet dan sowieso nieuwe software aanschaffen (de licenties moet je weer inleveren). Dit leek me dan ook een mooi switch moment.
Het komende jaar wil ik bij bijvoorbeeld Vectorworks nog teren op een Studentenlicentie, in afwachting van mijn toekomstige werkgever.

• Wild pigeon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 17:46
Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 11:20:
[...]

Op dit moment ben ik nog student en 'krijg' ik alle software via de Universiteit. Binnen een jaar ben ik echter afgestudeerd, ik moet dan sowieso nieuwe software aanschaffen (de licenties moet je weer inleveren). Dit leek me dan ook een mooi switch moment.
Het komende jaar wil ik bij bijvoorbeeld Vectorworks nog teren op een Studentenlicentie, in afwachting van mijn toekomstige werkgever.
Dan is dit idd het ideale switch moment!

Ik zou zeker de 20" pakken, die voldoet echt wel aan al je wensen!

Verwijderd

En de 3D-kaart is best ok hoor. Ik heb op de 20" iMac al UT2004 zitten spelen met alles op max details en ging alsof het niets was, dus cava nog :-)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 11:41:
En de 3D-kaart is best ok hoor. Ik heb op de 20" iMac al UT2004 zitten spelen met alles op max details en ging alsof het niets was, dus cava nog :-)
Oh dat is perfect. De kaart kan de 20" dus voldoende aansturen. Het is voor mij niet specifiek voor games omdat ik zelf een Xbox bezit.
Wel een overtuigende vergelijking van je :)

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-02 22:06

wouterve

Swinger of States

+ DVD Backup
Zelf houd ik me niet zo bezig met het backuppen van DVD's - ik heb dan ook geen SuperDrive - maar ik weet wel dat veel mensen die dat wel doen veelal het programma Handbrake gebruiken. De SuperDrive is volgens mij alleen DVD-R; de snelheid weet ik niet precies, maar die staat ongetwijfeld tussen de specs op de Apple-site :).

Verwijderd

Topicstarter
wouterve schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 12:15:
[...]

Zelf houd ik me niet zo bezig met het backuppen van DVD's - ik heb dan ook geen SuperDrive - maar ik weet wel dat veel mensen die dat wel doen veelal het programma Handbrake gebruiken. De SuperDrive is volgens mij alleen DVD-R; de snelheid weet ik niet precies, maar die staat ongetwijfeld tussen de specs op de Apple-site :).
Nu heb jij het over omzetten naar DivX toch? Maar dat bedoel ik niet. Ik wil gewoon een pure DVD backup maken. Alleen soms past een film niet op een DVD-R en dan moet je wat compressie toepassen. Dat deed ik eerst met dvdshrink. Is er ook zoiets voor mac?

Snelheid van de Superdrive heb ik niet terug kunnen vinden op de site van Apple.

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
+ Processor
64-bit processoren zouden bij sommige applicaties sneller moeten werken. Het gaat dan vooral om applicaties die met grote bestanden of veel gegevens werken, zoals bijv. databases, digitale media en grote plaatjes. De applicaties moeten wel ondersteuning bieden voor 64-bit processoren.

In de toekomst verwacht ik dat applicaties zoals iMovie, Final Cut Pro, Photoshop e.d. ondersteuning zullen krijgen voor 64-bit processoren, voor zover ze dat nu nog niet doen.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-02 22:06

wouterve

Swinger of States

Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 12:20:
[...]

Nu heb jij het over omzetten naar DivX toch? Maar dat bedoel ik niet. Ik wil gewoon een pure DVD backup maken. Alleen soms past een film niet op een DVD-R en dan moet je wat compressie toepassen. Dat deed ik eerst met dvdshrink. Is er ook zoiets voor mac?
Ah, dan heb ik je verkeerd begrepen :). Voor wat jij wilt zijn gelukkig ook programma's. Kijk bijvoorbeeld eens naar DVD2OneX. Kijk in dit verband ook even naar deze twee handige posts (1 en 2) op Cultofmac - daar wordt nog een aantal handige programma's en tutorials genoemd. Versiontracker is bovendien sowieso een erg handige site als je op zoek bent naar Mac-software :).
Snelheid van de Superdrive heb ik niet terug kunnen vinden op de site van Apple.
Specs van de Superdrive:
SuperDrive (DVD-R/CD-RW): writes DVD-R discs at up to 4x speed, reads DVDs at up to 8x speed, writes CD-R discs at up to 16x speed, writes CD-RW discs at up to 8x speed, reads CDs at up to 24x speed

Verwijderd

Topicstarter
wouterve schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 13:40:

[...]

Specs van de Superdrive:

[...]
Dat ik daar overheen heb gelezen 8)7
Bedankt voor die info! DVD's backuppen moet dus ook wel lukken en DVD-R is op zich geen straf. Helaas is alleen de heffing van Stichting Thuiskopie dubbel zo hoog als bij DVD+R :?

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

De Superdrive doet ook +!!
Waarom Apple alleen - aangeeft is me een raadsel, waarschijnlijk omdat OS X (nog) geen + kan branden maar met een brandprogramma als Toast is ± geen enkel probleem, en volgens mij werkt het zonder Toast stiekem ook wel.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• bartsmakman
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-01-2021

+ Beeldscherm
Het antwoord op deze vraag heb ik hierboven nog niet zien staan. Dus:

De 20" is beter. De inkijkhoek is groter en het scherm is iets helderder/scherper. Maar, en nu komt het, als je de 17" bekijkt is hier absoluut niets mist mee. De inkijkhoek is groot (ben er van alle kanten voor gaan hangen) en het scherm is scherp. De 17" is dus absoluut een goed scherm, maar de 20" is iets beter.

• FL!PNEUS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2020

FL!PNEUS

Let's rawk!

Volgens de specificaties van de drive die in mijn iMac zit kan deze DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW en DVD-RAM aan :). Apple geeft alleen maar aan dat je -R kunt gebruiken omdat dat de enige schijfjes zijn die Apple zelf verkoopt en om Hollywood niet tegen het zere been aan te stoten.

In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Hydraulik-Phunk schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 14:06:
De Superdrive doet ook +!!
Waarom Apple alleen - aangeeft is me een raadsel, waarschijnlijk omdat OS X (nog) geen + kan branden maar met een brandprogramma als Toast is ± geen enkel probleem, en volgens mij werkt het zonder Toast stiekem ook wel.
Dit punt wilde ik eerst ook al aanhalen, maar wist de specs niet te vinden op de Apple site. Voor zover ik weet gebruikt Apple namelijk de laatste tijd Sony DVD-branders die de door jou genoemde formaten allemaal ondersteund.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Trouwens, als je in de terminal ' drutil info ' typt zie je de technische gegevens van je drive en wat 'ie allemaal aankan.
In mijn geval een Pioneer;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vendor   Product           Rev